2021-05-17, 21:45
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Klok läkare.
Under några kassa år där min "tillgång via läkare var strypt så började jag dämpa min ångest med oxy och subutex( de var de som fanns tillgängligt i min lilla stad då)

Jag dricker inte alkohol och jag brukar o dagsläget inget annat.,än just en sobril 15mg då och då ( sobril är dessutom en ganska "light-benzo ") men nu sitter man här och överväger att beställa hem något skit och hoppas det är rätt substans man får🤷‍♀️

Bor i en mindre kommun där utbudet av privata vårdgivare är obefintligt, annars hade jag försökt jaga rätt på en bättre läkare.

Det är just det som är faran. Vissa dåliga dagar får jag attack efter attack, jag kan inte tänka rationellt, det gäller bara att överleva. Har jag då inte min livlina i benson, så är jag villig att ta vad som helst som hjälper för stunden.

För mig var det alkohol, men för många andra är det opiater eller självskadande. Ibland bör man tänka på vilket alternativ som är minst dåligt, en tablett eller en halvliter vodka? Risken för beroende och missbruk är mycket mindre med läkemedel i samråd med läkaren. Synd att det ska vara så svårt för många att inse.
Citera
2021-05-17, 21:55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nja, jag blev av med mina ögondroppar som jag har haft i 20 år av ren snikenhet från sjukvårdens sida. De finns receptfritt, och då tyckte skitkärringen till sköterska, som utan att skämmas följer sådana order av läkarna, att jag kunde köpa dem receptfritt, eftersom jag inte har allergi ständigt utan mest en tid på sommaren. Jag var inte riktigt alert när jag ringde och ville förnya receptet. Blir nog byte av vårdcentral ändå, eftersom också min husläkare är en total idiotjävel som överhuvudtaget inte har gjort något som hon har betalt för som läkare de senaste två åren.

Men alla som nekar någon som behöver det benso och smärtstillande borde torteras mycket långsamt och så smärtfyllt som det bara är möjligt. Fega, lydiga as, som saknar all ryggrad och blint lyder politikerna.

Apfånigt att spara in på ögondroppar. Har man en medicin som man tar regelbundet ska den skrivas ut även om den finns receptfritt. Receptfritt är till för dem som har behov då och då. Klart de inte skäms, de tror de gör rätt. Sedan har jag sett hur läkarna inte ibland orkar ta strid med patienterna så de skickar en sköterska att tala med en. Ofta vet sköterskan ingenting. Hen ska bara vara en buffert.

Väldigt många som byter vårdcentral nu. Det måste ju bero på något, annars stannade man ju kvar.

Håller med om att läkarna är fega, för de kan faktiskt individanpassa, och bör göra det. Inte neka alla rakt av. Men jag vet inte om det är av rädsla. De jag har haft har haft en stolthet i att neka. Lite granna som jehovas attityd. Frälsning.
Citera
2021-05-17, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Apfånigt att spara in på ögondroppar. Har man en medicin som man tar regelbundet ska den skrivas ut även om den finns receptfritt. Receptfritt är till för dem som har behov då och då. Klart de inte skäms, de tror de gör rätt. Sedan har jag sett hur läkarna inte ibland orkar ta strid med patienterna så de skickar en sköterska att tala med en. Ofta vet sköterskan ingenting. Hen ska bara vara en buffert.

Väldigt många som byter vårdcentral nu. Det måste ju bero på något, annars stannade man ju kvar.

Håller med om att läkarna är fega, för de kan faktiskt individanpassa, och bör göra det. Inte neka alla rakt av. Men jag vet inte om det är av rädsla. De jag har haft har haft en stolthet i att neka. Lite granna som jehovas attityd. Frälsning.

"Då och då" är ju sant såtillvida att jag behöver det "bara" från ungefär mitten av maj till mitten av juli. Däremot återkommer ju behovet regelbundet, sedan jag blev allergiker 1990...

Sköterskor, undersköterskor och vårdare är alla fantastiskt korkade underhuggare. Sköterskorna är sällan bättre fast de åtminstone borde ha lite i skallen till skillnad från de andra två grupperna. Ingen tanke på att det tär på patientens ekonomi eller att högkostnadsskyddet ska fylla ett syfte.

Frälsning kan det också vara. DDR, Nordkorea och Sverige.
Citera
2021-05-17, 22:06
Avslutad
Byt vårdcentral.
Det finns privata aktörer som skiter i dig och som gladeligen skriver ut allt du ber om.
Citera
2021-05-18, 10:11
Medlem
Citat:
Såg att norrmännen hittat fentanyl i Ksalol nu. Det är en vanlig "drog" att köpa mot ångest. Samma som Xanor. Det är hyfsat stor varning nu.

Har du någon plan på vad du ska göra? Det kanske känns lite bättre nu när du vet att detta händer alla. Att det är något som är styrt från ovan. De som får ha kvar benso verkar vara de som har haft en läkare väldigt länge, eller om man går privat. Det är många som blivit utan.

Det är alltid lite tröstande att man inte är ensam och du är verkligen inte ensam. Jag tycker lite synd om de som inte får nyutskrivet benso. Det är klart att hittar man annat som funkar ska man ta det istället. Men många unga människor har testat allt och inget funkar. Och de får höra att benso kan man inte få längre. Eller ännu värre, att de ljuger åt patienten och säger att det inte finns starkare än Atarax och funkar inte det funkar inget. Då ger de upp. Bara för att man är ung betyder det inte att man har små vårdbehov. Klart att man inte ska skriva benso åt alla, men åt de som lider mest och har testat allt annat och inte orkar leva annars.

Jag vet inte vad du hör till för region, men kolla upp om det finns privata psykiatrer där du bor. Kolla även om din region har avtal med en annan region. Min hade avtal så jag behöver bara betala vad de betalar. Ifall det finns ett avtal, kolla om den regionen har några privata psykiatrer.

Det låter inte som du fått adekvat hjälp vad gäller terapi heller. Viss sorts ångest är botbar, men tyvärr har man lagt ner all terapi mot dessa sorters ångest. Istället får man något KBT-hopkok som inte ens är äkta KBT och man ska kunna bli ångestfri på 8 gånger på vårdcentralen hos någon som inte ens kan ångestsjukdomar. Det kan finnas terapi på privata enheter. Det behöver ju inte vara antingen eller, förr kombinerade man medicin och terapi. Idag får man varken eller. Fy fan.

Det känns bättre att inte vara ensam, men samtidigt förjävligt att så många tvingas leva med svår ångest utan adekvat hjälp och vård.

Jag väntar på att bli uppringd av en annan läkare, (visserligen på samma vårdcentral, och säkert av samma åsikt) men jag måste tyvärr fortsätta för jag behöver min medicin.

Ska kika på vad de finns för möjlighet till privata vårdgivare i grannlänet.
Citera
2021-05-18, 11:02
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Är så trött på läkares moral gällande förskrivning av benzodiazepiner.
Jag har lidit av GAD, panikångest mm sedan jag var 19 år.
I perioder har jag fått xanor, stesolid eller Oxascand (sobril) som behovs medicin.

Under de perioderna har jag max ätit 1 tablett om dagen när ångesten varit maxad.
Jag har kunnat ju jobba och fungera som en vuxen människa.

Förra sommaren sa läkaren på vårdcentralen stopp och tyckte att förskrivningen genast måste upphöra.

Jag orkar inte leva så här längre!
Psykiatrin hänvisar mig till vårdcentralen och vårdcentralen mig till psykiatrin.

I med jag inte utvecklat något beroende fick jag inga utsättningssymptom.
Däremot blev mitt liv och vardag till ett fängelse där jag är konstant slav under min ångest.
Jag förstår att benzo inte löser orsaken, men kan den ge en ett fungerande liv utan lidande så förstår jag inte varför??

Jag har heller inte blivit erbjuden annan hjälp än legrigan (vilket är som sockerpiller mot min ångest)

Hur har ni andra det med ångestsjukdomar? Får ni benzodiazepiner utskrivet??

Hur resonerar du.. Ätit benso sedan 19 år ? Benso är en tillfällig lindring men inte en lösning på problematiken. Har du planerat att äta benso hela livet eller ? Det inser väl de flesta att det inte kan fungera..Vad har du gjort åt problemet medans du hade benzo utskrivet ?

Lös problemet istället för att äta piller.. Med en massa piller i kroppen blir det bara värre med tiden och det är ingen lösning.

Ut i solen och ut i skogen.. Naturen är bästa läkemedlet speciellt för folk som bor i städer.

Ämnen från träd och växter har bevisligen kraftiga effekter på stress och ångest och annat det är mätbar data och inget flum. SVT's vetenskapens värld hade ett intressant reportage från Japan där man mätt upp olika effekter som skogsvistelse hade på personer. Nu ordineras patienter detta i Japan och med väldigt goda resultat.

Så ut i friska luften och in i skogen med dig..
Citera
2021-05-18, 19:10
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Hur resonerar du.. Ätit benso sedan 19 år ? Benso är en tillfällig lindring men inte en lösning på problematiken. Har du planerat att äta benso hela livet eller ? Det inser väl de flesta att det inte kan fungera..Vad har du gjort åt problemet medans du hade benzo utskrivet ?

Lös problemet istället för att äta piller.. Med en massa piller i kroppen blir det bara värre med tiden och det är ingen lösning.

Ut i solen och ut i skogen.. Naturen är bästa läkemedlet speciellt för folk som bor i städer.

Ämnen från träd och växter har bevisligen kraftiga effekter på stress och ångest och annat det är mätbar data och inget flum. SVT's vetenskapens värld hade ett intressant reportage från Japan där man mätt upp olika effekter som skogsvistelse hade på personer. Nu ordineras patienter detta i Japan och med väldigt goda resultat.

Det finns folk som är ute skitmycket men inte fan blir de psykiskt friska för det. Tror du även man kan bota schizofreni så? Tror du förväxlar normal rädsla men ångestsjukdom. Vad är det man ska lösa egentligen? Som om det alltid finns en påtaglig anledning. Man kan skicka ut cancersjuka i skogen med och det hjälper lite men de måste ändå ha medicin. Jag har ångestmedicin samtidigt som vi faktiskt har en stuga ute i mörka skogen. Det är trevligt att ha men inte fan hjälper det mot ångest. Du är obildad och borde be om ursäkt.
Citera
2021-05-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Jag resonerar som såhär- jag har levt med ångestsjukdom i mer än halva mitt liv, jag har tvingats gå miste om så mycket jag skulle vilja göra, uppleva.

Jag bor på landsbygden och har skogen bakom husknuten, jag stiger upp kl 07.00 och går 1h i just skogen varje dag,detta främst för att min kropp inte ska göra lika ont, eftersom jag har ångest i olika styrka 24/7 så har jag spända muskler som värker konstant

Det är inte så att jag hade lite" normal "ångest en dag och började knapra benzo.
Nej, i bagaget finns det en massa arbete, en kamp om att få leva ett någorlunda drägligt liv.
Jag har inte träffat en enda människa som blivit botad från sin ångestsjukdom- det handlar om att hitta strategier för att hantera och lära sig att leva med den, för vissa av oss är tyvärr lugnade läkemedel endel av den strategin.
Citera
2021-05-18, 23:42
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nja, jag blev av med mina ögondroppar som jag har haft i 20 år av ren snikenhet från sjukvårdens sida. De finns receptfritt, och då tyckte skitkärringen till sköterska, som utan att skämmas följer sådana order av läkarna, att jag kunde köpa dem receptfritt, eftersom jag inte har allergi ständigt utan mest en tid på sommaren. Jag var inte riktigt alert när jag ringde och ville förnya receptet. Blir nog byte av vårdcentral ändå, eftersom också min husläkare är en total idiotjävel som överhuvudtaget inte har gjort något som hon har betalt för som läkare de senaste två åren.

Men alla som nekar någon som behöver det benso och smärtstillande borde torteras mycket långsamt och så smärtfyllt som det bara är möjligt. Fega, lydiga as, som saknar all ryggrad och blint lyder politikerna.
Dåligt men om det är Lecrolyn/Lomudal så finns det receptfria varianter nu utan konserveringsmedel för 69 kr så har du inte maxat högkostnadsskyddet skulle jag föredra det ändå. Samma med Orimox istället för Nasonex på recept. Flickvännen fick dem utskrivna förut men var inte värt besväret att bråka om det varje gång på hennes kassa VC. Sen var de ändå för svaga och de vägrade skriva ut något bättre.
Citera
2021-05-19, 21:21
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Flashbackarna tror att lite motion alltid hjälper mot ångestsjukdomar. Jamen då skulle vi inte ha dessa sjukdomar om lösningen var så enkel.

De kastar skitmediciner efter oss som är förknippade med fördjupad depression och demens och dessa ska man ta, även om de faktiskt inte hjälper mot ångest. Möjligen blir man ett dreglande ataraxoffer.

Nej, det är inte idealt att ta benso. Men eftersom inga lugnande mediciner har uppfunnits sedan 60-talet så får man ta det som finns. Jo just det, Buspar uppfanns på 80-talet. Skitmedicin. Lyrica är ingen ångestmedicin. Den hjälper vissa men den skrivs inte heller ut och den har vansinnigt obehaglig abstinens. Vissa människor har noll positivt.

Vad gör man då? Lever ett skitliv eller tar benso? Självklart tar man benso. Bäst är det ju klart om man inte skapar ett fysiskt beroende. Men ibland har vården skapat detta beroende hos patienterna och sedan tagit bort medicinen från en dag till en annan och låtit folk få dödsångest och ep-anfall och hjärnskador. De verkar inte tycka att de har något ansvar där. Man får inte ens ep-medicin och medicin mot högt blodtryck. Som skulle kunna vara livräddande. Man får Atarax och Nozinan. Som inte hjälper ett skit mot AT:n de har skapat genom mångårig utskrivning.

Det är ett jävla svineri från dem.

Det är såklart inte lika fysiskt farligt om de tar bort medicin från någon som inte är beroende. Om de inte ersätter med en annan medicin begår de lagbrott. Men som sagt, de kan ersätta med vad som helst. De kan ge en schizofrenimedicin och hävda att de skrivit ut något likvärdigt. Haha jo hoppsan.

Det är vidrigt som dessa läkare beter sig. Om man kan leva ett normalt liv med benso och man är ett vrak utan, varför då inte behandla med det som funkar? För det har blivit en politisk fråga. Och man skiter i om patienten dör. Regionerna tävlar om vem som kan ta bort benso snabbast. Man kan stöta på en läkare som spänner sig och säger sig rädda liv genom att sluta skriva ut, och sedan när man frågar runt så har det gått åt helvete för hens patienter. Finns det ingen som ens följer upp och ser vad som händer med dessa stackare? Nej, för de människorna har inget värde för någon.

Det är helt sjukt att detta har blivit en tävling i duktighet. Att man inte bryr sig om den enskildes historia. Och vad som ser bra ut på papper gäller. Man bryr sig inte att vården är den som numera göder gängkriminaliteten. Vanliga patienter får numera köpa skit på nätet om de vill leva ett normalt liv. I dessa tabletter kan det vara vadsomhelst, de riskerar sina liv varje dag de tar en tablett. Men det är helt OK. Och så förundras man över att bensosmugglingen blivit så stor... När det är vården själv som skapat denna situation. Sedan lägger man skulden på patienten. Att köper du på internet stöttar du kriminalitet. Som om det inte är vården som skapat detta beteende? Men nej, out of sigh out of mind. Lalalalalala håll för öronen och lyssna inte på sanningen.

Sådana läkare som vill tävla om att dra in mediciner, dem ska man sätta i ett rum med råttor och smörja deras testiklar med jordnötssmör. Och då är det ett lindrigt straff för jag är ändå humanist.

Själv åker jag två timmar till en annan region till privat läkare som faktiskt vill ens bästa och inte vill att man ska lida och dö. Innan jag hittade denna läkare hade jag gett upp, tänkte att jag köper inget svart, jag lägger mig hemma och dör i ett krampanfall så är det över sedan.

Men även jag har en ständig skräck att medicinerna ska tas bort. Jag drömmer mardrömmar om det. Jag är helt traumatiserad av läkares svinbeteende. Om det funnits annan medicin att sätta in, och de satte ut beso långsamt vore det kanske för patientens skull. Men man sätter in skit och sedan tror man någon kan trappa ner benso efter 15 års bruk på en vecka.

Eller vägrar ge ett fåtal tabletter till dem som bara behöver ibland men behöver tryggheten att ha dem i skåpet. Man smilar ont och är stolt att man slagit undan benen för dem.

Det jag rekommenderar, hitta en kran som verkar OK, testa en tablett per batch mot iallafall fentanyl. Bli en knarkare. Åk fast. Sitt i häkte. Betala dryga böter. Kom ut. Börja om. Det finns ingen annan väg såvida du inte hittar en bra privat läkare som fattar att ångest är den värsta mentala sjukdomen man kan ha näst efter schizofreni.

Benzodiazepiner ökar risken för förtida död, vilket visats i ett antal stora studier på senare år, därutöver ser man kognitiv nedsättning, personlighetsförändring, ökad risk för depression och demens. När de kom ersatte de barbituraterna och var i de hänseendet en stor förbättring. Nu, med många års klinisk erfarenhet och observationella studier, blir det allt tydligare att benzodiazepiner har en mörk sida utöver beroenderisken och då är det inte annat än rimligt att man blir betydligt mer restriktiv med förskrivningen och väljer säkrare alternativ, även om de inte ger samma snabba och tillfredsställande effekt benzodiazepiner har.
Citera
2021-05-19, 21:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Benzodiazepiner ökar risken för förtida död, vilket visats i ett antal stora studier på senare år, därutöver ser man kognitiv nedsättning, personlighetsförändring, ökad risk för depression och demens. När de kom ersatte de barbituraterna och var i de hänseendet en stor förbättring. Nu, med många års klinisk erfarenhet och observationella studier, blir det allt tydligare att benzodiazepiner har en mörk sida utöver beroenderisken och då är det inte annat än rimligt att man blir betydligt mer restriktiv med förskrivningen och väljer säkrare alternativ, även om de inte ger samma snabba och tillfredsställande effekt benzodiazepiner har.

Det är när det inte finns alternativ man tar till benso. Det är lite vad jag fiskar efter, det finns ju inga alternativ. Säg inte SSRI, de hjälper ett fåtal. Och de skapar depression. Vissa SSRI som paroxetin skapar demens.

Ska man låta personen få en dålig ålderdom, eller ska man skjuta patienten här och nu? Blir ju lite det valet.
Citera
2021-05-19, 21:47
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Det är när det inte finns alternativ man tar till benso. Det är lite vad jag fiskar efter, det finns ju inga alternativ. Säg inte SSRI, de hjälper ett fåtal. Och de skapar depression. Vissa SSRI som paroxetin skapar demens.

Ska man låta personen få en dålig ålderdom, eller ska man skjuta patienten här och nu? Blir ju lite det valet.

Då är benzodiazepiner ett utmärkt val, om vi nu bortser ifrån benzodiazepinernas starka beroendepotential så är biverkningarna ifrån SSRI mycket värre och påtagligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in