2021-05-17, 19:56
Medlem
Kan tillägga att jag idag är 34 år och haft dessa vid behov sedan jag var 19 år, med lite "pauser" orsakat av att läkarna satt sig på tvären...
Citera
2021-05-17, 19:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Min samtalskontakt de påstår sig ha erbjudit som substitut till utsättningen av benzo bestod av två tider med vårdcentralens kurator.

Jag tänker att det finns människor som lever med kroniska smärtor som behöver smärtlindring resten av livet, sedan så finns de dem som lever med konstant ångest och behöver lindring för det.

Det känns så sjukt att man ens ska behöva fundera på att köpa från en marknad som inte alls garanterar inehåll eller kvalité.

Två kuratorstider istf medicin. Alltså man vill gå dit och spränga skiten. De har lekskola med folks liv som insats.

Jag kan säga det att vi med kroniska smärtor får ingenting numera. Det är samma där. Om man är döende i cancer så kan man få. Men är man bara ett smärtvrak får man ingenting. Det är samma där. Man för köpa illegalt. Samtidigt som regionerna skryter om att de tagit bort "beroendet" från folk, dvs tvingat in folk i illegalt köpande med ett sant beroende. Utan övervakande läkare är man inte bra på att medicinera sig själv. Så de bara skopar över patienterna på kommunen eftersom de numera är knarkare.

Själv har jag inga pengar till att köpa något illegalt så jag får leva med smärtorna. Kan knappt gå ut mera. Kan inte göra enkla sysslor. Kroppen förfaller eftersom den inte får någon träning, vilket man inte klarar av när smärtan skär som knivar. Då spelar det ingen roll att man har en diagnostiserad sjukdom som är obotlig. Man får ingenting.

Kan inte fatta att vi bor i samma land som utför svåra hjärtoperationer. För den delen av vården jag tagit del av känns mer som kanske Uganda.
Citera
2021-05-17, 20:02
Medlem
neuron-drones avatar
Jag undrar i vår fina moderna värld, var är ersättaren till benso? Var är ersättaren till opioider? Det finns ju nya mediciner för allt annat. Men ångest och smärta ska man lära sig leva med.

Men då tycker jag folk kan lära sig leva med allergier, högt blodtryck, magsår osv. Om jag ska tvingas att ha ångest och smärtor kan de leva med en uppsvälld snok, rinnande ögon och svårt att andas. De får väl bara acceptera allergin då! Men nej, det finns ca 20 olika allergimediciner. Antal ångest- och smärtstillande, 2, Nozinan och Alvedon.
Citera
2021-05-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Två kuratorstider istf medicin. Alltså man vill gå dit och spränga skiten. De har lekskola med folks liv som insats.

Jag kan säga det att vi med kroniska smärtor får ingenting numera. Det är samma där. Om man är döende i cancer så kan man få. Men är man bara ett smärtvrak får man ingenting. Det är samma där. Man för köpa illegalt. Samtidigt som regionerna skryter om att de tagit bort "beroendet" från folk, dvs tvingat in folk i illegalt köpande med ett sant beroende. Utan övervakande läkare är man inte bra på att medicinera sig själv. Så de bara skopar över patienterna på kommunen eftersom de numera är knarkare.

Själv har jag inga pengar till att köpa något illegalt så jag får leva med smärtorna. Kan knappt gå ut mera. Kan inte göra enkla sysslor. Kroppen förfaller eftersom den inte får någon träning, vilket man inte klarar av när smärtan skär som knivar. Då spelar det ingen roll att man har en diagnostiserad sjukdom som är obotlig. Man får ingenting.

Kan inte fatta att vi bor i samma land som utför svåra hjärtoperationer. För den delen av vården jag tagit del av känns mer som kanske Uganda.

Ja det är katastrof.
Pratade med min vårdcentral avdelningschef idag då jag fick klara besked om att det är stopp nu.
Jag i frågasatte hur de kunde göra så här, och för vem skull de gör det?

Det finns en läkare som granskat och dokumenterat förskrivningen som skett genom åren, denne läkare skriver att det inte skett förskrivningar som ger stöd för att jag skulle vara i riskzon för att "missbruk ".

Men nu är det stopp.
Citera
2021-05-17, 20:21
Medlem
Barkbitares avatar
Citat:
Jag undrar i vår fina moderna värld, var är ersättaren till benso? Var är ersättaren till opioider? Det finns ju nya mediciner för allt annat. Men ångest och smärta ska man lära sig leva med.

Men då tycker jag folk kan lära sig leva med allergier, högt blodtryck, magsår osv. Om jag ska tvingas att ha ångest och smärtor kan de leva med en uppsvälld snok, rinnande ögon och svårt att andas. De får väl bara acceptera allergin då! Men nej, det finns ca 20 olika allergimediciner. Antal ångest- och smärtstillande, 2, Nozinan och Alvedon.

Det du skriver är precis så som jag känner.
Smärta och ångest ska man leva med och helst jobba heltid, enligt systemet.
Många väljer att inte finnas mer, för man orkar inte.
Citera
2021-05-17, 20:21
Medlem
Citat:

Det ligger så mycket sanning i det du säger!

Mycket märklig inställning det där att man ska "lära sig leva med" smärta och ångest.
Det är ju tyvärr den synen som sjukvården har på dessa tillstånd, tillstånd som är förenat med så sjukt mycket lidande för den drabbade!
Citera
2021-05-17, 20:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Ja det är katastrof.
Pratade med min vårdcentral avdelningschef idag då jag fick klara besked om att det är stopp nu.
Jag i frågasatte hur de kunde göra så här, och för vem skull de gör det?

Det finns en läkare som granskat och dokumenterat förskrivningen som skett genom åren, denne läkare skriver att det inte skett förskrivningar som ger stöd för att jag skulle vara i riskzon för att "missbruk ".

Men nu är det stopp.

Det spelar ingen roll längre om man aldrig missbrukat. Så länge jag hade mediciner utskrivet av läkare så kände man att någon tog hand om en och följde upp. Så måste man göra för att undvika missbruk. Genom att patienter behandlar sig själva skapar man missbrukare av dem som aldrig annars skulle komma på tanken att missbruka.

När de snodde mina benso så sa de särskilt till mig att detta var beslut på högre nivå. Ingen har någonsin trott att jag missbrukade. När jag tog ADHD-mediciner drogtestas de flesta, men jag slapp för att det var så osannolikt att jag skulle missbruka.

Jag är en helt osannolik missbrukare. Mitt eget missbruk började när jag inte fick smärtstillande utskrivet. Med en läkare hade jag klarat det fint. Jag hade bara tagit när det var som värst, jag hade snålat med tabletter. Men jag blev utkastad till vargarna. Insåg att värktabletter kunde man ta varje dag, var bara att fixa på internet. Fick grejer med fentanyl och kunde dött, men drabbades "bara" av AT på fent. Körde sedan mitt missbruk i två år. Tills jag tog mig samman.

Det sjukaste är att man vågar inte ens säga att man missbrukat. För då tar de bort alla mediciner och alla återbesökstider. Det är dödsstraff på missbruk. Alltså de tar bort saker som inte är narkotikaklassat. Som t ex blodtrycksmediciner. Det handlar bara om att uppfostra människor. Inte hjälpa dem.

Jag tar ansvar för mitt missbruk av värktabletter. Men jag tycker halva ansvaret hör till vården som lät mig gå obehandlad för smärtor och ett lätt offer för knarkhajarna.

Det verkar helt normalt numera att köpa t ex alprazolam och diazepam och Tramadol på nätet. Det är skitkonstigt att det normaliserats. 60-åriga kärringar sitter och köper in kryptovaluta så de ska kunna köpa sina mediciner som de tidigare fick men i mindre mängd av läkaren. Fy fan vad detta spårat ur. Jag är så himla ledsen för alla som råkat illa ut. Och det är så himla många som dött också.
Citera
2021-05-17, 21:17
Medlem
insertrandomnames avatar
Jag har fått Diazepam på recept i runt 8 år nu, mot panikångest. Missbrukar det inte, så toleransen har inte ökat speciellt. Tar alltid minsta effektiva dos, men hamnar ändå på över 5mg om dagen i snitt.

Hade ett uppehåll på ett par månader för några år sedan, men det slutade med självmedicinering med alkohol och 10 dagar på rehab.

Efter det har jag alltid sett till att ha diazepamen tillgänglig, och läkaren är enig om att det är det bästa för mig just nu.
Citera
2021-05-17, 21:21
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll längre om man aldrig missbrukat. Så länge jag hade mediciner utskrivet av läkare så kände man att någon tog hand om en och följde upp. Så måste man göra för att undvika missbruk. Genom att patienter behandlar sig själva skapar man missbrukare av dem som aldrig annars skulle komma på tanken att missbruka.

När de snodde mina benso så sa de särskilt till mig att detta var beslut på högre nivå. Ingen har någonsin trott att jag missbrukade. När jag tog ADHD-mediciner drogtestas de flesta, men jag slapp för att det var så osannolikt att jag skulle missbruka.

Jag är en helt osannolik missbrukare. Mitt eget missbruk började när jag inte fick smärtstillande utskrivet. Med en läkare hade jag klarat det fint. Jag hade bara tagit när det var som värst, jag hade snålat med tabletter. Men jag blev utkastad till vargarna. Insåg att värktabletter kunde man ta varje dag, var bara att fixa på internet. Fick grejer med fentanyl och kunde dött, men drabbades "bara" av AT på fent. Körde sedan mitt missbruk i två år. Tills jag tog mig samman.

Det sjukaste är att man vågar inte ens säga att man missbrukat. För då tar de bort alla mediciner och alla återbesökstider. Det är dödsstraff på missbruk. Alltså de tar bort saker som inte är narkotikaklassat. Som t ex blodtrycksmediciner. Det handlar bara om att uppfostra människor. Inte hjälpa dem.

Jag tar ansvar för mitt missbruk av värktabletter. Men jag tycker halva ansvaret hör till vården som lät mig gå obehandlad för smärtor och ett lätt offer för knarkhajarna.

Det verkar helt normalt numera att köpa t ex alprazolam och diazepam och Tramadol på nätet. Det är skitkonstigt att det normaliserats. 60-åriga kärringar sitter och köper in kryptovaluta så de ska kunna köpa sina mediciner som de tidigare fick men i mindre mängd av läkaren. Fy fan vad detta spårat ur. Jag är så himla ledsen för alla som råkat illa ut. Och det är så himla många som dött också.

Ja landets narkotikapoliitk och missbruksvård är under all kritik, den dödar.

Fentanylet,
Så många som skulle behövt psykiatrin och sjukvården som faller offer för den dödsdrogen istället.
Citera
2021-05-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Jag har fått Diazepam på recept i runt 8 år nu, mot panikångest. Missbrukar det inte, så toleransen har inte ökat speciellt. Tar alltid minsta effektiva dos, men hamnar ändå på över 5mg om dagen i snitt.

Hade ett uppehåll på ett par månader för några år sedan, men det slutade med självmedicinering med alkohol och 10 dagar på rehab.

Efter det har jag alltid sett till att ha diazepamen tillgänglig, och läkaren är enig om att det är det bästa för mig just nu.

Klok läkare.
Under några kassa år där min "tillgång via läkare var strypt så började jag dämpa min ångest med oxy och subutex( de var de som fanns tillgängligt i min lilla stad då)

Jag dricker inte alkohol och jag brukar o dagsläget inget annat.,än just en sobril 15mg då och då ( sobril är dessutom en ganska "light-benzo ") men nu sitter man här och överväger att beställa hem något skit och hoppas det är rätt substans man får🤷‍♀️

Bor i en mindre kommun där utbudet av privata vårdgivare är obefintligt, annars hade jag försökt jaga rätt på en bättre läkare.
Citera
2021-05-17, 21:34
Bannlyst
Citat:

Nja, jag blev av med mina ögondroppar som jag har haft i 20 år av ren snikenhet från sjukvårdens sida. De finns receptfritt, och då tyckte skitkärringen till sköterska, som utan att skämmas följer sådana order av läkarna, att jag kunde köpa dem receptfritt, eftersom jag inte har allergi ständigt utan mest en tid på sommaren. Jag var inte riktigt alert när jag ringde och ville förnya receptet. Blir nog byte av vårdcentral ändå, eftersom också min husläkare är en total idiotjävel som överhuvudtaget inte har gjort något som hon har betalt för som läkare de senaste två åren.

Men alla som nekar någon som behöver det benso och smärtstillande borde torteras mycket långsamt och så smärtfyllt som det bara är möjligt. Fega, lydiga as, som saknar all ryggrad och blint lyder politikerna.
Citera
2021-05-17, 21:35
Medlem
neuron-drones avatar
Såg att norrmännen hittat fentanyl i Ksalol nu. Det är en vanlig "drog" att köpa mot ångest. Samma som Xanor. Det är hyfsat stor varning nu.

Har du någon plan på vad du ska göra? Det kanske känns lite bättre nu när du vet att detta händer alla. Att det är något som är styrt från ovan. De som får ha kvar benso verkar vara de som har haft en läkare väldigt länge, eller om man går privat. Det är många som blivit utan.

Det är alltid lite tröstande att man inte är ensam och du är verkligen inte ensam. Jag tycker lite synd om de som inte får nyutskrivet benso. Det är klart att hittar man annat som funkar ska man ta det istället. Men många unga människor har testat allt och inget funkar. Och de får höra att benso kan man inte få längre. Eller ännu värre, att de ljuger åt patienten och säger att det inte finns starkare än Atarax och funkar inte det funkar inget. Då ger de upp. Bara för att man är ung betyder det inte att man har små vårdbehov. Klart att man inte ska skriva benso åt alla, men åt de som lider mest och har testat allt annat och inte orkar leva annars.

Jag vet inte vad du hör till för region, men kolla upp om det finns privata psykiatrer där du bor. Kolla även om din region har avtal med en annan region. Min hade avtal så jag behöver bara betala vad de betalar. Ifall det finns ett avtal, kolla om den regionen har några privata psykiatrer.

Det låter inte som du fått adekvat hjälp vad gäller terapi heller. Viss sorts ångest är botbar, men tyvärr har man lagt ner all terapi mot dessa sorters ångest. Istället får man något KBT-hopkok som inte ens är äkta KBT och man ska kunna bli ångestfri på 8 gånger på vårdcentralen hos någon som inte ens kan ångestsjukdomar. Det kan finnas terapi på privata enheter. Det behöver ju inte vara antingen eller, förr kombinerade man medicin och terapi. Idag får man varken eller. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in