Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Undrar om detta har någon slags geografisk variation för jag har faktiskt aldrig sett detta på kinakrogar. Vilken typ av kinakrogar är det? Talar vi om de här som öppnade på 80-talet i varenda svensk stad? Fanns ju en kines som kom nånstans då (har glömt vad han heter) och tog hit landsmän med en slags franchisekoncept. Många av krogarna finns kvar.
Eller är det nyare kinakrogar vi pratar om?
Jag har sett fenomenet med sunkiga kinahak lite här och där i landet men jag är ingen expert på ämnet så hur dessa har uppstått vet jag inte. Ett exempel har jag iaf. Jag vill inte närmare gå in på geografin men medelstor stad med flera kinakrogar, två har funnits sedan urminnes tider och är ganska bra restauranger. Sedan har vi några till av senare härkomst varav en, förmodligen pga konkurrensen, började att med stora blaffiga siffror på fönstren annonsera att man sålde stor stark för 29:-
Det dröjde inte länge innan det lite äldre alkisarna som var välbekanta ansikten på andra dräggiga krogar i staden började hänga på kinakrogen. Vissa yngre fyllon hängde också på allt eftersom då de under årens lopp blivit bekanta med de äldre. Snart var det fyllefest på kinakrogen flera dagar i veckan.
Vanligt folk slutade dock gå dit trots att det lockas med billiga bufféer och ät så mycket du vill. Pengarna rullar väl numera huvudsakligen in på ölförsäljning och en och annan lunch som serveras innan fylltrattarna kommit igång på allvar. Servitriserna som jobbar där såg dock gladare ut innan ölpriset sänktes.