2021-05-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur han tänkte kan du bara spekulera om, försök inte att göra dina spekulationer till sanningar.

jag spekulerar - vet det.

Men när ska ni ovettiga inse att ni spekulerar om det mesta med.
2021-05-17, 13:57
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men Esbjörn ångrade sig, och en god affär innebär att båda parterna är med på noterna. Så är det inte och det är obegripligt att Ebba inte förstår detta!
Om du sätter dig in i vad dom hänt så fick Ebba först på omvägar reda på att Esbjörn ångrat sig och när hon fick tag på han för att få en förklaring hade han enbart att säga att nu får det bli såhär. Efter det har han helt vägrat att sätta sig ner och prata igenom situationen. Det krävs två för att sluta ett avtal men det krävs också två för att upplösa eller omförhandla ett avtal. I ett sådant läge finns det inget annat rimligt val för Ebba än att ta saken till domstol för att lösa situationen.
2021-05-17, 14:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Hur ofta knackar man på hemma hos 81-åriga farbröder under en pandemi som slår hårt mot äldre och säger: "kom igen schyssta rå, kan inte jag få köpa ditt hus"?

Vad har ålder och pandemi med saken att göra?

Hur ofta knackar en potentiell köpare på hos en potentiell säljare, är väl frågan du letar efter?

Det händer nog flera gånger om året i Uppsala, ännu fler gånger på nationell nivå. Ebba är på intet sätt unik där.
2021-05-17, 14:08
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Svårt att säga någon särskilld gräns, men huvudregeln att både säljare och köpare skall vara överens gäller ju egentligen alla affärer. Skulle inte vilja köpa en bil av någon som inte vill sälja. Vanlig normal anständighet alltså, men så är det ju också att bostäder och hus ofta har ett särskilld ställning i folks hjärta.

En bekant köpte ett hus, och det visade sig att säljaren var kronofogden, och den gamla ägaren hängde gråtande runt huset. Det var inte särskillt trevligt.

Varför skaffar inte Ebba ett hus från någon som vill sälja istället? Hon har gott om pengar!
Men nu VAR de ju överens. Det hade avtalat och skrivit under båda två och Ebba har fullgjort sin del av avtalet så långt som processen gått hittills.

Det är helt orimligt att det ska göras undantag från gällande rätt bara för att en av parterna råkar vara en offentlig person.
2021-05-17, 14:12
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Visst. Det kan bli komplicarat. Men inte är Ebba i den situationen.

Förstå: Jag säger inte att Ebba inte har lagen på sin sida - så kan det vara - andra kan bedömma detta bättre. Jag menar inte heller att lagen är fel.

Vad jag menar är att moraliskt sett för en god affär - så bör båda parter vara överens! Det är man inte i detta fallet. Ebba borde backa - hållas skadeslös - och sedan köpa ett annat hus. Hon har råd.
Förvisso, men vilken moral talar vi om egentligen? Att Esbjörn ångrar sig, om han är vid sina sinnens fulla bruk, är förståeligt, men knappast något som gör det omoraliskt att hävda att avtalet ska gälla.

Jag förstår hur du resonerar och givetvis skulle Ebba kunna gå med på att avtalet ändras eller helt avstå från sina rättigheter, men enda anledningen till att hon skulle BEHÖVA det är politik och det är väl ändå inte rätt om hon inte vill?
2021-05-17, 14:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jag fantiserar inte. Ni säger saker som en sanning trots att ni inte vet.
Ovettiga är ett bra ord för er.

Hade en mäklare anlitats av Esbjörn hade det varit mäklarens ansvar att öka på priset för Esbjörn.
Så det är klart Ebba inte ville att Esbjörn skulle ha en!

Mäklarens ansvar är att ta hand om försäljningen åt säljaren. Oftast är folk intresserade av prislappen, men mäklaren bör ju rätta in sig efter säljarens önskemål.

Själv har jag sålt bostad med förlust, för jag hade tidsaspekten som högsta prio. Inte att få ut varenda krona. Visst, mäklaren påstod att hon kunde få ut mer pengar om vi väntade med försäljningen, men jag behövde det jag kunde få ut, där och då.
2021-05-17, 14:32
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Svårt att säga någon särskilld gräns, men huvudregeln att både säljare och köpare skall vara överens gäller ju egentligen alla affärer. Skulle inte vilja köpa en bil av någon som inte vill sälja. Vanlig normal anständighet alltså, men så är det ju också att bostäder och hus ofta har ett särskilld ställning i folks hjärta.

En bekant köpte ett hus, och det visade sig att säljaren var kronofogden, och den gamla ägaren hängde gråtande runt huset. Det var inte särskillt trevligt.

Varför skaffar inte Ebba ett hus från någon som vill sälja istället? Hon har gott om pengar!

Jag ville inte sälja min bil, men hade inte råd att ha den kvar. Så vad göra? Fick glädjas åt att bilen fick leva vidare hos någon som gillade den typen av bil. Han sket nog i varför jag sålde och varför skulle han bry sig om den biten? Det är affärer och folk har sina skäl.

När kronkalle säljer hus, brukar det framgå rätt tydligt. Det handlar näst intill aldrig om någon som vill kränga huset av egen fri vilja, så då får man vara beredd på lite bagage.

Om du har obegränsat med pengar, kan du då köpa precis allt du pekar på? Eller finns det saker som fortfarande är onåbara? För Ebbas del var det ju så att det inte fanns ett enda hus till salu där. Inte hade det funnits några på väldigt lång tid heller.

Så vad gör man i den situationen? Knackar dörr och frågar, eller ger upp och bor i andra hand?
2021-05-17, 14:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Förvisso, men vilken moral talar vi om egentligen? Att Esbjörn ångrar sig, om han är vid sina sinnens fulla bruk, är förståeligt, men knappast något som gör det omoraliskt att hävda att avtalet ska gälla.

Jag förstår hur du resonerar och givetvis skulle Ebba kunna gå med på att avtalet ändras eller helt avstå från sina rättigheter, men enda anledningen till att hon skulle BEHÖVA det är politik och det är väl ändå inte rätt om hon inte vill?
Jo, det hade varit bra politik att gå med på att häva avtalet, men dessutom vanlig anständighet. För att driva igenom ett köp mot säljarens vilja kan bli obehagligt, även om man bara ser tille gna intressen. Jag berättade i mitt tidigare inlägg om min bekanta som köpte hus på exekutiv aktion - hon var mycke tilla berörd av den förkrossade tidigare ägaren. Har också hört talas om ett fall där köparen när han flyttade in i villan hittade kvarlevorna av den tidigare ägaren som begått självmord. (Fråga inte om exakt var och när detta skedde, för det vet jag inte. Kan, möjligen vara en skröna också.) Så illa skall det väl inte gå här får vi hoppas.
2021-05-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Så Ebbas föräldrar som bor ett stenkast därifrån är kristna inavel som spelar banjo i trädtopparna?

Folk ruschar att flytta från sina lägenheter just nu med tanke på covid, detta skedde redan när Ebba var där med kontraktet och priserna på villor och tomter fortsätter skjuta i höjden och än så länge ser vi inte direkt nåt ljus i tunneln för pandemin.

Detta ligger vid en sjö en halvtimme från Stockholm.
Guld. Gruvan.
Hoppas de hinner göra upp affären före alla är vaccinerade, ljuset bländar faktiskt i slutet på tunneln så det verkar som att den geniala planen inte lyckades. Men kineserna kanske jobbar på ett nytt virus åt Ebba?
2021-05-17, 14:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag ville inte sälja min bil, men hade inte råd att ha den kvar. Så vad göra? Fick glädjas åt att bilen fick leva vidare hos någon som gillade den typen av bil. Han sket nog i varför jag sålde och varför skulle han bry sig om den biten? Det är affärer och folk har sina skäl.

När kronkalle säljer hus, brukar det framgå rätt tydligt. Det handlar näst intill aldrig om någon som vill kränga huset av egen fri vilja, så då får man vara beredd på lite bagage.

Om du har obegränsat med pengar, kan du då köpa precis allt du pekar på? Eller finns det saker som fortfarande är onåbara? För Ebbas del var det ju så att det inte fanns ett enda hus till salu där. Inte hade det funnits några på väldigt lång tid heller.

Så vad gör man i den situationen? Knackar dörr och frågar, eller ger upp och bor i andra hand?
Nå, normalfallet är ju att säljaren vill sälja - eller hur? Själv begränsar jag mina affärer till de fall detta gäller, och jag har faktiskt hittills aldrig haft några men av detta!
Senast redigerad av Clodius 2021-05-17 kl. 14:42.
2021-05-17, 14:37
Medlem
Citat:
Jo, det hade varit bra politik att gå med på att häva avtalet, men dessutom vanlig anständighet. För att driva igenom ett köp mot säljarens vilja kan bli obehagligt, även om man bara ser tille gna intressen. Jag berättade i mitt tidigare inlägg om min bekanta som köpte hus på exekutiv aktion - hon var mycke tilla berörd av den förkrossade tidigare ägaren. Har också hört talas om ett fall där köparen när han flyttade in i villan hittade kvarlevorna av den tidigare ägaren som begått självmord. (Fråga inte om exakt var och när detta skedde, för det vet jag inte. Kan, möjligen vara en skröna också.) Så illa skall det väl inte gå här får vi hoppas.
Skrönor gillar jag, det går att bevisa vad som helst med en Klintbergare. Säkert bakar Ebba Busch pizzor med råttkött också...det har då jag hört.
2021-05-17, 14:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Om du sätter dig in i vad dom hänt så fick Ebba först på omvägar reda på att Esbjörn ångrat sig och när hon fick tag på han för att få en förklaring hade han enbart att säga att nu får det bli såhär. Efter det har han helt vägrat att sätta sig ner och prata igenom situationen. Det krävs två för att sluta ett avtal men det krävs också två för att upplösa eller omförhandla ett avtal. I ett sådant läge finns det inget annat rimligt val för Ebba än att ta saken till domstol för att lösa situationen.
Ja, det är ju rätt olika bud om hur saker och ting har gått till, och jag har ingen åsikt om det. Torde dock stå klart nu att han inte vill sälja och då tycker jag att man bör försöka häva affären om det går. Köparen bör givetvis hållas skadeslös!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in