Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Svårt att säga någon särskilld gräns, men huvudregeln att både säljare och köpare skall vara överens gäller ju egentligen alla affärer. Skulle inte vilja köpa en bil av någon som inte vill sälja. Vanlig normal anständighet alltså, men så är det ju också att bostäder och hus ofta har ett särskilld ställning i folks hjärta.
En bekant köpte ett hus, och det visade sig att säljaren var kronofogden, och den gamla ägaren hängde gråtande runt huset. Det var inte särskillt trevligt.
Varför skaffar inte Ebba ett hus från någon som vill sälja istället? Hon har gott om pengar!
Jag ville inte sälja min bil, men hade inte råd att ha den kvar. Så vad göra? Fick glädjas åt att bilen fick leva vidare hos någon som gillade den typen av bil. Han sket nog i varför jag sålde och varför skulle han bry sig om den biten? Det är affärer och folk har sina skäl.
När kronkalle säljer hus, brukar det framgå rätt tydligt. Det handlar näst intill aldrig om någon som vill kränga huset av egen fri vilja, så då får man vara beredd på lite bagage.
Om du har obegränsat med pengar, kan du då köpa precis allt du pekar på? Eller finns det saker som fortfarande är onåbara? För Ebbas del var det ju så att det inte fanns ett enda hus till salu där. Inte hade det funnits några på väldigt lång tid heller.
Så vad gör man i den situationen? Knackar dörr och frågar, eller ger upp och bor i andra hand?