2021-05-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej då. Säljaren har ångrat sig, och då är det inte rimligt att genomföra affären. Sedan bör ju givetvis köparen hållas skadeslös.

Men visst - inte är det okomplicerat att ha att göra med veliga gamlingar - så är det.
Hur länge skall han kunna ångra sig? En vecka? Ett år? Gäller samma sak om han säljer sin bil?
2021-05-17, 13:41
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du kan väl ändå inte anta att Ebba den 7e hade sin första kontakt med Theo?
När besiktning och värdering var klar??

Han var högst troligen tillfrågad, och använd som bollplank tidigare under processen. Så han hade tid tilldelad att göra detta.

Hans tips för prisförhandlingen lär ha varit
"lägg dig lågt, en bit under värderingen, på gränsen till skambud"
"Därefter kommer hans motbud och då...."
Det behövdes ingen mer taktik, motbudet var sanslöst lågt.

bara mäklaren från värderingen.

Garre fantiserar vidare, hur skall du styrka hur prisförhandlingen har gått till?
Du har inte en aningen vem som kom med förslaget 3.9 miljoner och om det har varit några bud innan dess.
2021-05-17, 13:43
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Tänk efter lite nu, hur skulle det se ut om man kunde ångra försäljningar av fastigheter efter tag, dessutom utan något legitimt skäl. Hur lyckat skulle det va om du själv köpte ett hus, kanske har sålt ditt förra boende, lånat pengar, magasinerat bohag, betalat handpenning osv. Sedan säger den tidigare positivt inställde säljaren utan några direkta skäl att han har rivit sönder kontraktet och kräver att affären ska ogiltigförklaras. Då skulle du och dina gelikar stå där som fån å nicka gillande eller?, ja självklart får du tillbaka din älskade släktgård!. Ännu bättre om du dessutom fick höra allt detta via Expressen, och sedan försöker ordna ett möte för att diskutera vad som har gått fel, då vänder gubbfan dörrn. Tacka fan för att detta hamnade hos tinget. Skulle du eller någon agerat annorlunda???....
Ja, jag och jag tror de flesta andra skulle blivit besvikta, men rivit upp affären om man hölls skadeslös. Men nu är det ju dessutom så att Ebba inte alls gjort alla de saker du räknar upp.

Men visst kan man säga att Esbjörn gjort bort sig en del.
2021-05-17, 13:43
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Du säger jag blandar spekulationer, sen säger du en sak själv...."tyckte han att det var för dyrt".
Ebba sa han inte ville ha en dyr mäklare.

Men vad vet han om hur mycket att en sådan kostar?
Trodde han att skulle få betala flera hundra tusen?

Han har ju precis sålt en bostadsrätt, om inte Majkgård/MPL lurade av honom den utan att den såldes genom en mäklare så har han garanterat koll på vad en mäklare vill ha betalt.
2021-05-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Garre fantiserar vidare, hur skall du styrka hur prisförhandlingen har gått till?
Du har inte en aningen vem som kom med förslaget 3.9 miljoner och om det har varit några bud innan dess.

Ebba föreslog enligt uppgift 3.8 och sedan kom motbud 3.9
2021-05-17, 13:46
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag fattar vanligt anständighet. I en god affär skall båda parter vara överens. Här vill säljaren inte sälja ölängre, och då är det morlaiskt riktiga att riva upp affären, men Esbjörn bör givetvis hålla köparen skadeslös.

Har du funderat på dominoeffekten?

Du får inte köpa mitt hus då säljaren av det huset som jag har köpt har ångrat sig, så jag ångrar mig också gällande vårt köp, annars så blir jag hemlös!
2021-05-17, 13:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur länge skall han kunna ångra sig? En vecka? Ett år? Gäller samma sak om han säljer sin bil?
Svårt att säga någon särskilld gräns, men huvudregeln att både säljare och köpare skall vara överens gäller ju egentligen alla affärer. Skulle inte vilja köpa en bil av någon som inte vill sälja. Vanlig normal anständighet alltså, men så är det ju också att bostäder och hus ofta har ett särskilld ställning i folks hjärta.

En bekant köpte ett hus, och det visade sig att säljaren var kronofogden, och den gamla ägaren hängde gråtande runt huset. Det var inte särskillt trevligt.

Varför skaffar inte Ebba ett hus från någon som vill sälja istället? Hon har gott om pengar!
Medlem
Citat:
Han har ju precis sålt en bostadsrätt, om inte Majkgård/MPL lurade av honom den utan att den såldes genom en mäklare så har han garanterat koll på vad en mäklare vill ha betalt.

Och det är samma sak, med en bostadsrätt?
Nej.

Och han kanske tänkte, fyra gånger så stort pris - fyra gånger större mäklaravgift....
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ebba föreslog enligt uppgift 3.8 och sedan kom motbud 3.9

Enligt uppgift, enligt en trådsanning menar du 😂
2021-05-17, 13:49
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Och det är samma sak, med en bostadsrätt?
Nej.

Och han kanske tänkte, fyra gånger så stort pris - fyra gånger större mäklaravgift....

Hur han tänkte kan du bara spekulera om, försök inte att göra dina spekulationer till sanningar.
2021-05-17, 13:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Har du funderat på dominoeffekten?

Du får inte köpa mitt hus då säljaren av det huset som jag har köpt har ångrat sig, så jag ångrar mig också gällande vårt köp, annars så blir jag hemlös!
Visst. Det kan bli komplicarat. Men inte är Ebba i den situationen.

Förstå: Jag säger inte att Ebba inte har lagen på sin sida - så kan det vara - andra kan bedömma detta bättre. Jag menar inte heller att lagen är fel.

Vad jag menar är att moraliskt sett för en god affär - så bör båda parter vara överens! Det är man inte i detta fallet. Ebba borde backa - hållas skadeslös - och sedan köpa ett annat hus. Hon har råd.
2021-05-17, 13:56
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Visst. Det kan bli komplicarat. Men inte är Ebba i den situationen.

Förstå: Jag säger inte att Ebba inte har lagen på sin sida - så kan det vara - andra kan bedömma detta bättre. Jag menar inte heller att lagen är fel.

Vad jag menar är att moraliskt sett för en god affär - så bör båda parter vara överens! Det är man inte i detta fallet. Ebba borde backa - hållas skadeslös - och sedan köpa ett annat hus. Hon har råd.

Det kan väl inte vara speciella lagar för att det är EB?

Esb anhang hade möjligheten att komma överens med EB. Hon bjöd in Esb till ett möte, han vände i dörren och sedan så började de att smutskasta i media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in