2021-05-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det var inte min mening, spakur sa "liten paragraf". Det är allt.

Det är ju bara du som värderat in "finstilt" och mindre typsnitt, och hur det är fantasier.... det är ju bara du som seglat iväg med en massa egna påhitt.

Liten paragraf är en liten paragraf. Är det verkligen så svårt att förstå riskerna med det?
Och bara för den är lite måste den vara enkel att förstå!
Vad en sak innebär, vad det betyder rent praktiskt etc. förklaras självklart bättre i en större paragraf.
Kan vara att jag läste in finstilt fel.

Men varför är det bättre med mer text? Kort och koncist brukar vara bättre än mångordigt och luddigt.

I det här fallet är det dessutom inte vad som tvisten gäller så det verkar bara vara ni två som har en issue med den här paragrafen.
Senast redigerad av Volvoellersaab 2021-05-17 kl. 11:43.
2021-05-17, 11:46
Medlem
Citat:
Jag fantiserar inte. Ni säger saker som en sanning trots att ni inte vet.
Ovettiga är ett bra ord för er.

Hade en mäklare anlitats av Esbjörn hade det varit mäklarens ansvar att öka på priset för Esbjörn.
Så det är klart Ebba inte ville att Esbjörn skulle ha en!

Exakt min poäng också!
Theos och mäklarfirmans närvaro på kontraktet gör det lätt för en oinsatt att missförstå det som att det finns tre parter i denna affär, Ebba och Esbjörn på varsin sida, och en mäklare i mitten som ser till att ingen blir blåst.

Förstår fortfarande inte varför Theo blaffade upp mäklarfirmans namn på alla papper. Det behöver inte stå en mäklarfirmas namn på ett kontrakt.i synnerhet om inget mäklarjobb gjorts eller mäklaransvar tas.

Som gjort för missuppfattningar.
2021-05-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur ofta erbjuds man att ta hem kontraktet, innan man skriver på? I alla bostadsaffärer jag gjort, så bestämmer man när kontraktsskrivningen ska ske och så går man dit allihopa och läser igenom kontraktet, kollar att allt är som man tidigare kommit överens om. Och skriver på och går hem.

Jadu, försöker snarare minnas de gånger jag INTE fått en pdf med avtal för genomläsning.
Det är få, och isf för skitsaker man knappt ens behövt avtal för ....

Företagsavtal, försäljningar, anställningsavtal, fastighetsköp - ett litet mail och sen har man enkelt rett ut alla missförstånd. Det är professionellt, sjysst och förenklar processen.
Varför skulle man INTE vilja göra det???

Sen "live" slipper man slöseri med tid "ojda, det står fel xxx här, vänta här så jag räkna om det och skriva ut 5 nya kopior av allt.".

Eller än värre, att man hamnar i en diskussion om någon paragraf, som helt plötsligt vid genomläsning visade sig vara för distinkt, eller räknade upp objekt som motparten inte hade tänkt på.

Sen, jag förstår absolut att det förekommer, sedan vad som är vanligast det vet jag inte.
Men jag skulle efterfråga en kopia innan!
2021-05-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Kan vara att jag läste in finstilt fel.

Men varför är det bättre med mer text? Kort och koncist brukar vara bättre än mångordigt och luddigt.

I det här fallet är det dessutom inte vad som tvisten gäller så det verkar bara vara ni två som har en issue med den här paragrafen.

Nu läser du in egna tolkningar igen. Kort koncist mot mångordigt och luddigt.
Liten.

Det gäller ju denna tvist för att det visar på att Ebba inte alls gjorde allt rätt för sig. Det finns frågetecken där man kan fundera på hur saker uppfattades av Esbjörn och därmed hur hela affären fortlöpte på ett sådant sätt att det maximerade chansen för Ebba att få köpa.
2021-05-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Paragraf 16 på sida 3 i kontraktet.

MÄKLARANSVAR: parterna är härmed medvetna om att Theo inte har något mäklaransvar. Ungefär så.

SJÖNÄRA FASTIGHETER AB.

Om Theo gjorde detta som en tjänst åt Ebba, varför pluttade han dit sin mäklarfirmas namn med stora, blaffiga bokstäver på varje papper?
Dom hade inget med saken att göra.

Som påpekats, det är som gjort för missuppfattningar.

Sedan är det - formellt sett, har Ebba anlitat Theo för skrivuppdraget så har Ebba en mäklare på sin sida, en person som gör sitt bästa för att få ned priset för Ebba. Mäklaren är ju inte objektiv i det avseendet. Tacka fn då att Ebba inte vill att Esbjörn ska ha motsvarande stöd!

Har Ebba formellt sett inte ens anlitat Theo, utan det hela utan avtal bara vara nåt informellt muntligen så är ju det inte heller inte riktigt vettigt.
Senast redigerad av Garre74 2021-05-17 kl. 12:02.
2021-05-17, 12:01
Medlem
Citat:
Nu läser du in egna tolkningar igen. Kort koncist mot mångordigt och luddigt.
Liten.

Det gäller ju denna tvist för att det visar på att Ebba inte alls gjorde allt rätt för sig. Det finns frågetecken där man kan fundera på hur saker uppfattades av Esbjörn och därmed hur hela affären fortlöpte på ett sådant sätt att det maximerade chansen för Ebba att få köpa.
Nej det visar inte alls att Ebba gjort fel. Det påstår du men det finns inget bakom utöver dina tankar.
2021-05-17, 12:03
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Vilken av dom värderingarna du nämner var den onlinevärderingen Ebba satt och klickade fram själv?

Oavsett så började hon nöta ner Esbjörn under en tid då tomt- och villamarknaden började explodera pga pandemin. Detta visste antagligen Ebba och detta visste garanterat Theo.

Så jävla ohederligt att sko sig under en pandemi. På en 80-plussare dessutom.

Ingen av dom....
Notars gjordes efter Anticimex undersökning.
Densias gjordes av Binninge.
Ebba sökte ett eget hus i området efter en skilsmässa och inte för något pandemibreak.
Nöta ner är nog inte rätt beteckning på hur Esbjörn och Ebba gjorde upp köpet.

Sen spelar det ingen roll vad Theo vet, då han inte har något med själva affären att göra.
Det är bara en mäklare med skrivuppdrag, som kontaktats EFTER att dom kom överens.
Samma som med födelsedagsfesten Ebba var på EFTER att Esbjörn gått i gryt.
Skulle hon fått Corona skulle det inte smittat retroaktivt och Theo kan heller inte ha något med affären att göra retroaktivt.
2021-05-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej det visar inte alls att Ebba gjort fel. Det påstår du men det finns inget bakom utöver dina tankar.

Jaså? Hon anlitar en mäklare så hon får alla härliga fördelar, medans hon självklart underhåller eller skapar tanken om att mäklare är dyra hos Esbjörn.

Hade Ebba anlitat en oberoende mäklare för detta skrivuppdrag, hade den personen varit ett givet vittne.
Några telefonsamtal, eller träffar där de gjorde upp om alla villkor. Den personen hade kunna sagt mycket om hur drivande Esbjörn var, hur sugen han verkade att sälja osv.
Det hade varit nåt det! Men .. som sagt igen. Ebba gjorde inte allt rätt.

Men det betyder inte att Ebba gjorde något juridiskt fel. Förstår du att det finns skillnader där...
2021-05-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ingen av dom....
Notars gjordes efter Anticimex undersökning.
Densias gjordes av Binninge.
Ebba sökte ett eget hus i området efter en skilsmässa och inte för något pandemibreak.
Nöta ner är nog inte rätt beteckning på hur Esbjörn och Ebba gjorde upp köpet.

Sen spelar det ingen roll vad Theo vet, då han inte har något med själva affären att göra.
Det är bara en mäklare med skrivuppdrag, som kontaktats EFTER att dom kom överens.
Samma som med födelsedagsfesten Ebba var på EFTER att Esbjörn gått i gryt.
Skulle hon fått Corona skulle det inte smittat retroaktivt och Theo kan heller inte ha något med affären att göra retroaktivt.

Vad vet du vad en mäklare skulle vetat eller inte veta om denna affär...

Mäklaren skulle ju kunna vittna om att säljaren varit väldigt tveksam, ifrågasättande avtal etc
ELLER verkat totalt vilse - verkade tro att det var ett hyresavtal som skulle skrivas på eller nåt sådant.
2021-05-17, 12:11
Medlem
Citat:
Exakt min poäng också!
Theos och mäklarfirmans närvaro på kontraktet gör det lätt för en oinsatt att missförstå det som att det finns tre parter i denna affär, Ebba och Esbjörn på varsin sida, och en mäklare i mitten som ser till att ingen blir blåst.

Förstår fortfarande inte varför Theo blaffade upp mäklarfirmans namn på alla papper. Det behöver inte stå en mäklarfirmas namn på ett kontrakt.i synnerhet om inget mäklarjobb gjorts eller mäklaransvar tas.

Som gjort för missuppfattningar.
Mäklarfirmans namn står väl där för att han jobbar där, kan han inte göra ett skrivuppdrag då utan att ändra hela layouten på deras kontrakt då?. Men jag har goda nyheter- Ebba har varit så juste så hon har valt att pröva denna tvist rättsligt nu, då Esb med "vänner" verkar rätt knepiga att föra en vettig dialog med. Så om Ebba är så bedräglig som du/ni försöker påtala, så lär hon få typ livstids fängelse i isolerad cell, bra va. Eller så blir det tvärt om, den som lever får se...
2021-05-17, 12:17
Medlem
Citat:
Jaså? Hon anlitar en mäklare så hon får alla härliga fördelar, medans hon självklart underhåller eller skapar tanken om att mäklare är dyra hos Esbjörn.

Hade Ebba anlitat en oberoende mäklare för detta skrivuppdrag, hade den personen varit ett givet vittne.
Några telefonsamtal, eller träffar där de gjorde upp om alla villkor. Den personen hade kunna sagt mycket om hur drivande Esbjörn var, hur sugen han verkade att sälja osv.
Det hade varit nåt det! Men .. som sagt igen. Ebba gjorde inte allt rätt.

Men det betyder inte att Ebba gjorde något juridiskt fel. Förstår du att det finns skillnader där...
Du får nog hitta nåt som stödjer påståendet i din första mening. Finns inget som talar för att hon på nåt sätt hindrat Esbjörn att själv skaffa en mäklare.

Hon har anlitat en oberoende mäklare för ett skrivuppdrag. Han har inget med värderingen att göra. Den var redan klar och överenskommen. Så hon gjorde ju precis det du säger.

Nu har jag inte ebbas advokats senaste inlaga här, men om jag minns rätt kommer det att vara en repr från mäklarfirman med vid rättegången.

Jag förstår mycket väl skillnad mellan att ha, eller få, rätt juridiskt och att göra rätt i övrigt.
I det här fallet tycker jag att det inte är Ebba utan Esbjörn som gör fel.
2021-05-17, 12:22
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Hur ofta knackar man på hemma hos 81-åriga farbröder under en pandemi som slår hårt mot äldre och säger: "kom igen schyssta rå, kan inte jag få köpa ditt hus"?

Gud vad tröttsam du är, verkligen!
Har du inte ens hängt med i vad som hänt?
Hon knackade inte på hos Esbjörn!
En kvinna bekant med både Esbjörn och Ebba besökte Esbjörn, hon efterhörde om han ännu var villig att sälja sommarhuset.
Att Ebba var intresserad av att köpa den, då hon behövde ett eget boende i hembyn efter skilsmässan.
Esbjörn som var villig sälja, blev då inbjuden till Ebba för att diskutera försäljning & köp.

Esbjörn gick till Ebba och knackade på!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in