2021-05-16, 19:40
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-svenk-liger
Hallå hallå,
Jag har inte någon stark barnlängtan egentligen, men vet på ett intellektuellt plan att jag absolut inte vill gå barnlös genom livet. Eftersom jag är en kvinna på 34 år så börjar det således brinna i knutarna nu.

Problemet? För ett par år sedan så tog det slut med dåvarande pojkvännen efter sju år ihop. Glöden i förhållandet hade dött för länge sen och vi var mer som ett syskonpar som skrotade runt i samma lägenhet. (Men ungefär där hamnar väl alla förhållanden till slut?) Ur ett biologiskt perspektiv är jag dock i efterhand ångerfull över att vi inte hann bilda familj. Anledningen: Hans KANONgener. Akademikerhuvud med mekanikerfingrar, god fysik och karaktär. Lång, välbyggd, äventyrlig och disciplinerad.

Nu sitter jag här och har snart i ett års tid hängt ihop med en kille som jag absolut GILLAR. Han är snäll, rolig och har ett snyggt ansikte - men ungefär där tar listan över de goda egenskaperna slut. I alla fall om man ser det ur ett genetiskt perspektiv. Han är lat, saknar läshuvud och utbildning, är kort, tunnhårig och har en historia med ångest/depression.

På det genetiska pluskontot kan väl eventuellt tilläggas att han kan äta och dricka vad han vill och förbli smal (den lottovinsten har dock lett till att han konsumerar stora mängder onyttigheter och öl på daglig basis) samt att han har en idrottslig talang (som han visserligen varit för lat för att ta till vara).

Jag har ändå förlikat mig med tanken på att det här nu är fadern till mina framtida barn. Jag har helt enkelt INTE TID att börja om i dejtingkarusellen och hitta någon annan. Sådant kan ju i värsta fall ta flera år. Vid det laget kan den sista droppen fertilitet ha sipprat ur mig. Hade jag varit 24 och inte 34 så hade jag däremot aldrig övervägt att skaffa barn med denna kille. Visst, jag tycker mycket om honom, men nog hade jag kunnat göra bättre om jag haft mer tid på mig.

Även jag har såklart plus- och minussidor vad gäller genetiken. Jag är kort, har lätt för att lägga på mig (låter det dock inte ske), ogillar folk och har redan börjat bli gråhårig. Däremot hade jag det pisselätt i skolan, har avancerat snabbt i karriären (tjänar 20k mer än min pojkvän idag), ser bra ut, har en "aktiv livsstil" och en fallenhet för bollsport.

Jag kommer givetvis älska mina ungar högre än allt oavsett hur välfungerande samhällsmedborgare de blir, men nog fan önskar man ju att lille Tyko ska få ha håret kvar efter han fyllt 20 och att lilla Ada inte ska behöva läxhjälp för att klara av mellanstadiet.

Jag och killen pratar ändå om att börja avla efter sommaren. Gör detta mig dum i hela huvudet? Eller finns det någon som känner igen sig?

PS. Vill ej ha svar om att barn är en produkt av kärlek och om man älskar varandra så spelar gener ingen roll. Så resonerar bara resultatet av en defekt genpool.

Kör på!
Citera
2021-05-16, 20:04
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Hallå hallå,
Jag har inte någon stark barnlängtan egentligen, men vet på ett intellektuellt plan att jag absolut inte vill gå barnlös genom livet. Eftersom jag är en kvinna på 34 år så börjar det således brinna i knutarna nu.

Problemet? För ett par år sedan så tog det slut med dåvarande pojkvännen efter sju år ihop. Glöden i förhållandet hade dött för länge sen och vi var mer som ett syskonpar som skrotade runt i samma lägenhet. (Men ungefär där hamnar väl alla förhållanden till slut?) Ur ett biologiskt perspektiv är jag dock i efterhand ångerfull över att vi inte hann bilda familj. Anledningen: Hans KANONgener. Akademikerhuvud med mekanikerfingrar, god fysik och karaktär. Lång, välbyggd, äventyrlig och disciplinerad.

Nu sitter jag här och har snart i ett års tid hängt ihop med en kille som jag absolut GILLAR. Han är snäll, rolig och har ett snyggt ansikte - men ungefär där tar listan över de goda egenskaperna slut. I alla fall om man ser det ur ett genetiskt perspektiv. Han är lat, saknar läshuvud och utbildning, är kort, tunnhårig och har en historia med ångest/depression.

På det genetiska pluskontot kan väl eventuellt tilläggas att han kan äta och dricka vad han vill och förbli smal (den lottovinsten har dock lett till att han konsumerar stora mängder onyttigheter och öl på daglig basis) samt att han har en idrottslig talang (som han visserligen varit för lat för att ta till vara).

Jag har ändå förlikat mig med tanken på att det här nu är fadern till mina framtida barn. Jag har helt enkelt INTE TID att börja om i dejtingkarusellen och hitta någon annan. Sådant kan ju i värsta fall ta flera år. Vid det laget kan den sista droppen fertilitet ha sipprat ur mig. Hade jag varit 24 och inte 34 så hade jag däremot aldrig övervägt att skaffa barn med denna kille. Visst, jag tycker mycket om honom, men nog hade jag kunnat göra bättre om jag haft mer tid på mig.

Även jag har såklart plus- och minussidor vad gäller genetiken. Jag är kort, har lätt för att lägga på mig (låter det dock inte ske), ogillar folk och har redan börjat bli gråhårig. Däremot hade jag det pisselätt i skolan, har avancerat snabbt i karriären (tjänar 20k mer än min pojkvän idag), ser bra ut, har en "aktiv livsstil" och en fallenhet för bollsport.

Jag kommer givetvis älska mina ungar högre än allt oavsett hur välfungerande samhällsmedborgare de blir, men nog fan önskar man ju att lille Tyko ska få ha håret kvar efter han fyllt 20 och att lilla Ada inte ska behöva läxhjälp för att klara av mellanstadiet.

Jag och killen pratar ändå om att börja avla efter sommaren. Gör detta mig dum i hela huvudet? Eller finns det någon som känner igen sig?

PS. Vill ej ha svar om att barn är en produkt av kärlek och om man älskar varandra så spelar gener ingen roll. Så resonerar bara resultatet av en defekt genpool.

Kör hårt, ungarna oavsett gener kan man ju alltid utbilda själv oavsett hur farsan är. Men tycker detta är lite trollig tråd generellt.
Citera
2021-05-16, 20:52
Medlem
stone_sleepers avatar
Det finns vissa studier som säger att det är mest från mammas sida som man ärver det tunna håret och flinten. Och att det dessutom kan hoppa över en generation. Vem vet hur det står till... Komplicerade saker det där. Min pappa hade en flint i min ålder, jag har inte.

Men en sak är säker, börjar ditt framtida pojkbarn tappa håret och året är 2045 då kommer det säkert finnas bra lösningar på marknaden. Teknologin går framåt. Det finns redan nu bra lösningar, jag har sett mycket imponerande hårtransplantation resultat. Kolla här, allas vår Jordan Peterson och hans magiska hårväxt, inte illa va?
https://i.ytimg.com/vi/hOHBy3EN3Tw/maxresdefault.jpg
Senast redigerad av stone_sleeper 2021-05-16 kl. 21:10.
Citera
2021-05-16, 21:24
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Vet inte så mycket om spermadonation, men det känns som att ovissheten där torde vara ännu större. Dessutom så skulle ju barnet då bli berövad en far.

Om vi ska dra upp vad google säger (apropå varannan generation) så säger även google att tunnhårighet ofta ärvs från mammans sida. Mina kille och alla flintskalliga män i hans släkt talar dock inte till hans eventuella framtida söners hårlinjes fördel...

Du säger att man inte med lite "genetisk matte" kan anta hur två personers barn kommer bli. Jag menar att det är det enda jävla verktyget man har för att kunna uppskatta hur ens barn kommer att bli. Jag har inte sett många exempel på familjer där barnen vida excellerar sina föräldrars kompetenser. För det allra mesta så blir barnen UNGEFÄR lika kompetenta, lika snygga/fula, lika sportsligt begåvade.

Jag trollar absolut inte. Tycker snarare att det är mer sannolikt att du trollar om du menar att du INTE överlägger genfrågan när du ska föröka dig.
Om du väl får tummen ur i tid kommer du se tillbaka på det här och skratta. Riktigt så input-output enkelt är varken barn eller livet. Kör på, det är roligt med barn. Spara inlägget och sanna mina ord.
Citera
2021-05-16, 21:33
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Det jag skrev i trådstarten ("akademikerhuvud") innebär inte att man nödvändigtvis måste inneha en akademisk examina - men däremot att man har rätta virket innanför frontalloben. Mitt ex, som jag tillskrev akademikerhuvudet, har inte ett akademiskt yrke.

Då får du väl säga att han är intelligent, en akademiker behöver inte alls vara intelligent och därmed blir begreppet "akademikerhuvud" otydligt. Gissar däremot att DU är akademiker och anser att du själv är smart bara för det, så du vill gärna likställa intelligens med begreppet "akademikerhuvud". Gissar även att du genom att beskriva killen med begreppet "akademikerhuvud" vill ha sagt att han mycket väl kunde blivit akademiker (vilket du anser är något bättre än hans nuvarande icke-akademikerjobb). Det märks från månen att du är ultranarcissist.
Senast redigerad av fethorunge 2021-05-16 kl. 21:35.
Citera
2021-05-16, 23:27
Medlem
Du bar inte fattat detta med avel . Lyckad avel beror på en lyckad KOMBINATION. Ditt ex var bra enligt dig , då är det en bra idé att titta på hans far istället.
Citera
2021-05-17, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Aj, aj, det var ju inte så strategiskt gjort. Det verkar vara rätt vanligt med dessa närapå 10 år långa förhållanden med en riktigt bra partner, men eftersom man använder preventivmedel numera så leder det inte till en stor gemensam familj, utan till att "glöden försvinner" efter ett decennium (då man kunde varit fyrbarnsfamilj) och så bildas det familj av ren stress med någon helt annan vid 30+ istället.

Arma (genetiskt undermåliga framtida) barn!

Spot on!

Vem fan bryr sig om ”glöden”?
Skaffa en familj med den du älskar, vänta inte för länge.
Det blir ups and downs i förhållandet men i det långa loppet så är familjen det som är viktigast.

Dumma fanskap av idag som tror att livet ska vara som en Hollywood-film..
Citera
2021-05-17, 09:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Spot on!

Vem fan bryr sig om ”glöden”?
Skaffa en familj med den du älskar, vänta inte för länge.
Det blir ups and downs i förhållandet men i det långa loppet så är familjen det som är viktigast.

Dumma fanskap av idag som tror att livet ska vara som en Hollywood-film..

Jo, fast samtidigt måste jag inflika att KÄNSLORNA inte är påhittade av Hollywood. Kärleken och passionen KAN man få i verkligheten, även om utanverket förstås inte är som i filmerna. Det är därför inte så enkelt heller, att ta beslutet att gifta sig och skaffa barn med någon man inte är kär i - för tänk om den där stora, besvarade kärleken kommer att inträffa sedan! I så fall förstör man kanske två familjer och skadar alla inblandade för livet, om man ger efter för passionen. Då hade det varit bättre att vänta... Samtidigt kan ingen se in i framtiden, och ingen vet hur många befruktningsdugliga ägg en 34-årig kvinna har kvar. I den åldern förstörs de i parti och minut...

Livet är inte enkelt, men det kanske inte är meningen heller?
Citera
2021-05-17, 09:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charonyipman
Alltså du är gammal. Du har inte jättemycket att välja på, klart att du får gräva i andrasorteringen. Hade du gjort det tidigare så hade du fått en bättre att avla med, problemet är helt självförvållat.

Du har börjat bli gråhårig och vill avla. Vad är det för fel på kvinnor numera?
Är du på riktigt? 34 år är ingen ålder på en kvinna, inte ens ur ett biologiskt perspektiv. Antar du är en liten snoris, baserat på ditt misogyna uttalande (som förvisso är helt i samklang med Flashbackmajoriteten).
Citera
2021-05-17, 09:53
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
Om din genetik är det bästa du har så kan man verkligen börja undra om du ens ska vara i närheten av barn än mindre uppfostra några egna;
(FB) Dömd till rättspsyk, kåken bättre?

Jag infiltrerar hela rikets organ, jobbar emot pension med falska diagnoser jag enbart talat mig till, spelat sjuk.

Kommer få elvanse så småningom, 70mgx5/dyng, säljs för 50kg/st, eller burkar för laxen-lax+halv.

becknar ingenting längre men 16.00-20.00 efter arbete på mar 75% om jag trivs, antingen tar jag fredag off eller så arbetar jag till 14.30 dagligen. går det ju beckna 1hg/v smoke utan att riskera mer än böter.

Odlingar.

Börsen, antikt, etc.

Mästerverk!

Kommer vara ekonomiskt oberoende på ca 7.5 miljoner med 10% i avkastning som är bombsäker och dra mig tillbara genom att arbeta på detta sättet i 5 år då jag endast lever på 8lax i månaden, med partner på 20 lax.

Räkna, kan köpa dig.
Citera
2021-05-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, fast samtidigt måste jag inflika att KÄNSLORNA inte är påhittade av Hollywood. Kärleken och passionen KAN man få i verkligheten, även om utanverket förstås inte är som i filmerna. Det är därför inte så enkelt heller, att ta beslutet att gifta sig och skaffa barn med någon man inte är kär i - för tänk om den där stora, besvarade kärleken kommer att inträffa sedan! I så fall förstör man kanske två familjer och skadar alla inblandade för livet, om man ger efter för passionen. Då hade det varit bättre att vänta... Samtidigt kan ingen se in i framtiden, och ingen vet hur många befruktningsdugliga ägg en 34-årig kvinna har kvar. I den åldern förstörs de i parti och minut...

Livet är inte enkelt, men det kanske inte är meningen heller?

Men hon var ju kär i sin ex, men dom skaffade inte barn.
Så efter 11 år (!) så tog ”glöden” slut..

Hade dom skaffat barn efter 4-5 år så hade inte ”glöden” varit så viktig efter 11 år tillsammans.
Då hade dom varit upptagna med annat, viktigare saker som barnuppfostran.

Ingen kan förvänta sig att ”glöden” ska hålla i ett helt liv, den är där för att man ska bli förälskad och skaffa barn.
Ett förhållande måste med tiden bygga på nära vänskap, kompromisser och fysisk attraktion/sex.
Citera
2021-05-17, 10:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Men hon var ju kär i sin ex, men dom skaffade inte barn.
Så efter 11 år (!) så tog ”glöden” slut..

Hade dom skaffat barn efter 4-5 år så hade inte ”glöden” varit så viktig efter 11 år tillsammans.
Då hade dom varit upptagna med annat, viktigare saker som barnuppfostran.

Ingen kan förvänta sig att ”glöden” ska hålla i ett helt liv, den är där för att man ska bli förälskad och skaffa barn.
Ett förhållande måste med tiden bygga på nära vänskap, kompromisser och fysisk attraktion/sex.

Jag tyckte att hon skrev att hon aldrig hade varit riktigt kär som vuxen? Men att den tidigare mannen i alla fall varit attraktiv. I just TS fall är det därför troligt att hon inte har den hormonella grunden s.a.s. för att bli kär - och då finns det inget att vänta på.

Jo, allt det där vet jag ju. Dock kan det vara tråkigt att missa kärleken. Många av mina väninnor, faktiskt, har varit i just det där dilemmat. Ta det säkra före det osäkra och nöja sig med en man som vill ha dem, medan han vill ha dem, och medan de har några år på sin fruktsamhet kvar. Eller fortsätta vänta på Prinsen som kanske kommer att komma, men mest troligt inte... och då troligen bli barnlös. Kanske har folk det enklare ändå i länder där föräldrarna gör upp äktenskapen? Och alla VET att det är så från tidiga barndomen, och aldrig förväntar sig den romantiska kärleken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in