Citat:
Ursprungligen postat av
en-svenk-liger
Ja, givetvis är det självförvållat. Det är ju nu man önskat att man hade varit man, då hade jag haft möjlighet att fundera på vem jag vill skaffa barn med i 10-15 år till.
(Och gråhårigheten är en gendefekt som jag helt klart kommer föra vidare till nästa generation. Min mormor började bli gråhårig som 20-åring, min mamma som 24-åring. Båda i kombination med att de fick sitt första barn.)
Om du är orolig för nedärvda fenotyper går väl hårfästet+håret på mammans sida (männen i det släktet) så du får rota i egna genpoolen. Sen är som du säger IQ starkt korrelerat med föräldrarna. Det är däremot inte helt klockrent och förutsägbart hur ens barn kommer bli, chanserna blir bara bättre om båda har en specifik egenskap. Det kan mycket väl vara så att barnen får mycket av din intelligens och din killes sportsliga gener. Sen kan även gener spridas vidare från andra generationer bakom er och det spelar även det roll, dvs om din pojkväns gammelmorfar var ett geni kan han ha det i sin genetik.
Personligen tror jag att det viktigaste för att avla smarta barn är att båda föräldrarna har medel eller högre IQ och sen när barnen är små försöka få de intresserade och nyfikna. Dagens iPad i knät på barnet och gul-blend under köksfläkten kommer visa sig om 20 år. Det finns tonåringar som vid 16års ålder är på samma nivå som 25-35åringar inom tekniska områden som programmerare osv, bara för att de lärde sig grunderna tidigt. Andra sumpade chanserna med tvspel m.m. Barn är som svampar för information.
Jag tror att det är alldeles för komplext och med många osäkerheter att du skulle kunna göra en bra bedömning för hur dina framtida barn kommer bli.