2021-05-16, 23:54
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
När Romarna tog över Judea så ville de radera ut judisk historia i området och de döpte det till, tadda. Palestine. Japp namnet kommer från Romarna, men det visste du kanske.

Det är felaktigt. Wikipedia har en artikel som handlar om namnet Palestina: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_name_%22Palestine%22

Som synes kallade egyptierna området för Peleset cirka 1200 år före Kristus. Peleset var en provins i det egyptiska imperiet. Assyrierna kallade området för Palashtu/Pilistu och grekerna använde ordet Palaistiné redan på 400-talet före Kristus.

Inget styrker att romarna skulle ha bytt namn på området för att radera ut judisk historia. Namnbytet kom sig av att man omorganiserade provinserna. Tänk dig att romarna ockuperat Sverige och Norge. Hade de slagit ihop provinserna hade de nog kallat resultatet Skandinavien och det hade inte varit ett försök att radera ut svensk historia.
Citera
2021-05-16, 23:55
Medlem
Biden skickade alltså med sin FN diplomat detta budskap"israel o P borde undvika aktioner som underminerar en fredlig framtid"..

Herregud. Joe biden. Kan han bry sig mindre?
Citera
2021-05-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
119% har jag inte läst men bland annat FN har en rapport som visar att 80% civila dog av Israels terror 2014:

"...Almost 80 per cent of Palestinians killed in Gaza by Israeli bombardments have been civilians, the UN has said..."

Källa

Ska bli intressant att se hur många civila och barn Israel dödar denna gång. Eller juste hur var det nu? *host* "Hamas..."
Ah du har gått o trott hela tiden att vi diskuterar 2014kriget nu fattar jag. Ett tips du skriver ofta juste det betyder schysst
Citera
2021-05-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det framkommer ju inget nytt annat än det som IDF tidigare påstått. Det bästa vore om detta kan prövas rättsligt så att dessa "bevis" kan prövas.

Mussarna har skjutit 3100 missiler mot Israel nu.
Tror kanske man har annat att göra än ge dig bevis? 😂

Inte hört många klaga på att man rasera Hamas communication central?
Citera
2021-05-17, 00:01
Medlem
EnGodForlorares avatar
För två dagar sedan spelade Ahmad Mansi in en youtube video med sina barn. Idag mördades han av israeliska bomber:

2 d ago, Ahmad Mansi from Gaza was recording a YT vid w/ his children trying to distract them from the non-stopping shelling
Today Ahmad was killed by an Israeli shelling
These 3 angels lost their father on Eid, n will continue to struggle alone w/o their refuge
#GazaUnderAttack

https://twitter.com/mahcknz/status/1393444798934265858

Sjukt att det finns folk som fortfarande ställer sig på Israels sida.
Citera
2021-05-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Ah du har gått o trott hela tiden att vi diskuterar 2014kriget nu fattar jag. Ett tips du skriver ofta juste det betyder schysst

...? Hur kan vi ha siffror på detta krig när mördandet fortfarande pågår? Hela mitt argument är ju att Israel betedde sig såhär sist och det ser ut som en (o)trevlig repris även denna gång.

Vafan JDH trodde mer om dig
Citera
2021-05-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Nej för dom är inkompetenta. Varför tror du usa alltid har stöttat Israel? För att man älskar judar eller för att man har intresse i Israel? Gissa?

För att man har kristna föreställningar om Israel och en stark israelisk lobby. Israel har varit ett hinder för USA:s intressen i regionen då det alienerat så gott som samtliga andra länder i Mellanöstern.
Citera
2021-05-17, 00:14
Medlem
bl1nks avatar
Varför lyssnar folk på Netanyahu? Han har ju misslyckats bilda regering flera gånger nu: https://www.youtube.com/watch?v=evU0ONwYzF4

Vem styr landet?
Citera
2021-05-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Och jag trodde du var en mjukinsmen du är ju värsta dödsstraffsförespråkaren... Och vapenmotståndaren. Snurrigt? Välkommen till beastyboys värld. Surfing usa!!!!!

Jag är stolt emot tillverkning och försäljning vapen (speciellt till privatpersoner och aggressiva stater som Israel och Saudiarabien) och ser dödssiffror på civila som mycket relevant. Jag har ingen aning om hur du tror jag står för dödsstraff men det borde avskaffas av alla länder på jorden om du frågar mig.

Vem av oss är orimlig?
Citera
2021-05-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ser inget problem med att ge Israel pengar. Däremot så kan jag se problem med att ge sig in i krig i Afghanistan, Syrien, Libyen och Irak. Israel får pengar för självförsvar.

Ger USA pengar så har amerikanska folkvalda både rätten och skyldigheten att ha synpunkter på detta.
Citera
2021-05-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Varför lyssnar folk på Netanyahu? Han har ju misslyckats bilda regering flera gånger nu: https://www.youtube.com/watch?v=evU0ONwYzF4

Vem styr landet?

Allt detta började i skuggan av hans misslyckande regeringsbildande. Lägg då till att han fortfarande tekniskt sett är under utredning för
korruption.
En riktigt svärmorsdröm till karl

Nu sitter ju alla och pratar om kriget medan han lägligt sitter kvar vid makten
Senast redigerad av hyperbeast 2021-05-17 kl. 00:22.
Citera
2021-05-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Jag har på riktigt ingen aning om vad du menar? Jag är emot dödsstraff och står stolt för det. Vad är det jag duckar?
Jag skrev innan att du var emot det i abbes inlägg o då svarade du inte. Därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in