Citat:
Ursprungligen postat av
Woodwardbernstein
Förstår inte varför det skulle vara en konflikt. Menar du att män som känner sig som kvinnor inte borde ha rätt att göra det? På vilket sätt skulle en transvestit eller en man som könsopererar sig "devalvera" upplevelsen av att vara kvinna på något sätt? Jag kan tänka mig att det uppstår intressekonflikter i vissa frågor. Surrogatmammor är väl en sådan. I den mån transkvinnor "lobbar" för den frågan. Annars är det väl inga transor som vill att biologiska kvinnor ska få det sämre på arbetsmarknaden, avskaffa aborträtten osv. På dig låter det som om det det är en förolämpning att vissa män vill bli kvinnor, för att de inte inte kan bli förtryckta på exakt samma sätt.
På vilket sätt låter det som att det är en förolämpning att de vill bli kvinnor? Jag har inga issues med deras känslor, det jag har problem med är att man tror att transkvinnor och kvinnor utgör en politisk grupp med gemensamma intressen och att feminism ska sträva efter någonting annat än att kvinnors frigörelse. Mäns behov av att lajva kvinnor är inte en feministisk fråga, och deras intressen är inte feministiska mål.
Transkvinnors önskan om att ha rätt till kvinnoseparatistiska utrymmen står i direkt kontrast till kvinnors behov av kvinnoseparatistiska utrymmen. Det handlar om toaletter och omklädningsrum, men även om fängelser och kvinnojourer - d.v.s. rör det sig om platser där kvinnor är särskilt utsatta, ibland till följd av att de utsatts för våld från män, och som vi nu förväntas vara bekväma att dela med män bara för att dessa män "känner sig som kvinnor". Vi har ett svenskt fall med en transkvinna som sattes i kvinnofängelser och sedan trakasserade både intagna och personal. Från andra länder finns fler exempel, med betydligt värre utfall. När transkvinnor ges tillgång till kvinnors utrymmen, istället för att få egna utrymmen om de upplever sig utsatta, så tvingar man kvinnor att dela utrymmen med biologiska män. Trots att biologiska män är det farligaste som finns för kvinnor, trots att dessa utrymmen skyddar oss i våra mest utsatta lägen. Det finns inga krav på att man faktiskt fysiskt "byter kön" för att få tillgång till kvinnors utrymmen. Detta utgör en självklar och allvarlig risk för kvinnor.
Transkvinnor används systematiskt för att frångå krav på jämställdhet på arbetsplatser och risken är stor att det används mer framöver. Nyss var det nyheter om att hälften av alla män i ett parti i Spanien (tror jag det var) identifierat sig som kvinnor för att uppfylla ett krav på jämställdhet. Liknande sker redan i bolag, där transkvinnor nu räknas som kvinnor statistiskt och man kan lösa brist på jämställdhet helt utan att över huvud taget anställa några kvinnor. Vidare får transkvinnor tillgång till stipendier och annat som specifikt syftar till att öka jämställdheten mellan kvinnor och män. Detta sker på kvinnors bekostnad.
Jag skiter fullständigt i om någon identifierar sig som kvinna. Kvinnor är inte en gemensam politisk grupp på grund av någon jävla känsla, vi är en gemensam politisk grupp på grund av att de kroppar vi föds med leder till missgynnanden och utsatthet i enormt många sfärer. Detsamma gäller inte transkvinnor. Det är absurt att påstå att vi ingår i samma grupp.