2021-05-16, 17:12
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Fler döda i den senaste attacken b.l.a. 10 barn och 16 kvinnor. Tvi barnmördare.
Citat:
death Toll has risen to 42, including 10 children and 16 women. 50 injured.
Citera
2021-05-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Trots att du, redan efter två inlägg, börjar gå över till personliga påhopp som argumentation så ska du få ett svar av mig innan gymmet kallar. Då du ändå verkar lite vettig, men inte objektiv.

Så, då menar du att det var okej att skjuta iväg 2000 raketer mot en civil befolkning?
Jag har absolut ingen insikt i varför dom blir utkörda från sina hem.
Finns nog många skäl. Eventuellt att dom stödjer ett annat land och terrorismen där, med pengar och annat, istället för landet dom bor i (Israel) och lever ett värdigare liv än något arabland.

Kanske därför dom blir utkickade? Jag vet inte, vi kan bara spekulera.

Det vi inte behöver spekulera om är att terroristerna svarade på det med VÅLD, som du nu försvarar.
Hade dom skött det annorlunda och fångat sympatier av omvärlden så kanske dom hade fått sin rätt mot Israel tids nog.

Istället avfyrar dom raketer som "svar" och startar ett krig. Det är fakta.
Förklara nu för mig tydligt hur det är Rätt lösning och Inte en terroristhandling så får du ett svar av mig senare idag. Om din förklaring var värd min tid och mer uppmärksamhet.

Jag stödjer inte Hamas och inte heller att de avfyrade raketer. Det jag skrev var ett svar på att du påstod att raketerna var oprovocerade, vilka de inte var eftersom IDF och bosättare stormat Sheikh Jarrah. Aldrig har jag påstått att det skulle vara "Rätt lösning".

Jag tycker det är viktigt att poängtera att Palestina inte har någon officiellt statlig försvarsmakt eller militär. Hamas agerar som det, men jag tycker inte att man kan säga att de representerar Palestina på samma sätt som IDF representerar Israel. Israel skyddar ju den israeliska befolkningen, som jag också tror jag skrev någonstans, Hamas gör inte det utan Hamas bara attackerar - vilket lämnar de riktiga civila palestinierna handfallna med stenar.

Min ingång i den här tråden var för att ställa frågan vad det är många av er försvarar när ni försvarar Israel? Har läst både det ena och det andra men jag blir inte helt övertygad. "Mellanösterns enda demokrati" liksom, jo tjena. Det rimmar ju bra med att man bombar nyhetskanalers huvudbyggnad och förhindrar yttrande- och pressfrihet.

"Guds utvalda folk" Och om jag inte tror på Gud då?

När allt kommer omkring är ju stora delar av Israel olagligt ockuperade och Israel har kränkt en rad olika lagar, internationella bestämmelser och konventioner. Ingen nyhet liksom.
Citera
2021-05-16, 17:14
Bannlyst
Jag tror mest på enstatslösningen, som föreslogs redan år 1947:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Enstatsl%C3%B6sningen

Och som jag har skrivit om redan från och med här:

(FB) Israel - Palestina

Och fler inlägg där jag har skrivit om det hittar ni här:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1376767&threadid=122 497

En enbart judisk stat blir svårt att motivera, med tanke på att Israel numera är sekulariserat och tex tillåter (och alltså inte längre får avrätta) homosexuella.
Senast redigerad av eoku 2021-05-16 kl. 17:37.
Citera
2021-05-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Jag litar på dessa siffror och delar inte er uppfattning.

Jag känner dock att ifall det skulle vara så att siffrorna är fifflade med på något vis, vilket jag uppfattar det som att ni antyder, så är det fortfarande extremt stor skillnad på antalet skadade och döda mellan Israel och Palestina. Det är liksom (hundra)tusentals i skillnad och jag finner det svårt att tro att det inte är fler skadade och dödade palestinier än israeler, främst då för att israeler är mer skyddade.
Suck du missar poängen. Inga problem med siffrorna. Men slutsatsen att Israel är värre pga att dem är starkare och dödar fler är felaktig. Fattar du? Tänk fotboll barceöona vinner med 5-0 not ett sämre lag men det betyder inte att dem fuskar
Citera
2021-05-16, 17:15
Medlem
Snapcounts avatar
Var ju även prat om att Hamas skulle ha premiär igår kv/natt med några nya, större raketer. Har det kommit fram något om dessa ?
Citera
2021-05-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Suck du missar poängen. Inga problem med siffrorna. Men slutsatsen att Israel är värre pga att dem är starkare och dödar fler än felaktig. Fattar du?

Hahahaha, tack för förtydligandet! Jag köper det!
Citera
2021-05-16, 17:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Det är fruktansvärt. Israel är en terrorstat och en tillämpare av Apartheid. Alla som förnekar detta förnekar verkligheten.

Israel är ingen duvunge, vilket land eller stat i mellanöstern tycker du är bättre? Är PA och Hamas bättre?
Citera
2021-05-16, 17:19
Medlem
Citat:
Det hoppas vi verkligen! USA har idag (likt Israel) ingen riktig vänster. Men detta ändras snabbt. Någon som Bernie Sanders kommer förr eller senare vinna, speciellt när landets unga alltmer kommer in i röståldern.

Länk till Video

Väger extra tungt då Bernie själv är jude och förlorade familjemedlemmar på grund av Nazisterna.
Nja. Så är det alltid. Miljöpartiet får typ mest röster i alla skolval sen..... Ja du fattar
Citera
2021-05-16, 17:21
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Suck du missar poängen. Inga problem med siffrorna. Men slutsatsen att Israel är värre pga att dem är starkare och dödar fler är felaktig. Fattar du? Tänk fotboll barceöona vinner med 5-0 not ett sämre lag men det betyder inte att dem fuskar
Falsk analogi. Mer passande är om Barcelona hade mött ett knattelag blandat med spelare från damallsvenskan i första halvlek och sen mött ett gäng korppspelare i andra halvlek.
Citera
2021-05-16, 17:24
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Det är fruktansvärt. Israel är en terrorstat och en tillämpare av Apartheid. Alla som förnekar detta förnekar verkligheten.
Hasbara troll och barnmördarna lever i ett parallellt universum, verkligheten biter inte på dom.
Citera
2021-05-16, 17:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Svar 1: Fråga inte mig, fråga hamas. Terrororganisationer är inte direkt kända för att alltid göra rätt. Men du försvarar såklart dom.

Svar 2: Judar är speciella för att det är den enda ”stora” religionen som inte har ett eget land förutom Israel. Dessutom har dom blivit förtryckta genom historien i många länder. Exempelvis så blev ungefär hälften utrotade för 80 år sedan. Idag så flyr dom från Malmö.
Jag tycker dom förtjänar ett land där dom inte är förföljda. Dessutom sköter dom det med demokrati osv.

1. Jag behöver inte fråga Hamas, konflikten och provokationerna är långdragna, men nu senast har sitt ursprung i förra veckans händelser då man skulle vräka palestiner i Sheikh Jarrah, att Israel blockerade tillträde till Al Aqsa moskeen för dom palestinier som ville till sin viktiga bön i slutet på ramadan, och den utlösande faktorn var stormningen utav själva moskeen där IDF och polis attackerade civila med gummikulor, tårgas och shockgranater där över 300 skadades, några mkt, allvarligt.
Det är inte något försvar, det är vad som hände.

2. Judar tillhör inte ens top 10 vad gäller de stora religionerna, ca 14 miljoner bara, plats 12.
Du har tex, urbefolkning världen över, dom är på plats nr 7, 300 miljoner st,. Dom har varit och är fortfarande förtryckta världen över.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-16 kl. 17:37.
Citera
2021-05-16, 17:29
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Jag stödjer inte Hamas och inte heller att de avfyrade raketer. Det jag skrev var ett svar på att du påstod att raketerna var oprovocerade, vilka de inte var eftersom IDF och bosättare stormat Sheikh Jarrah. Aldrig har jag påstått att det skulle vara "Rätt lösning".

Jag tycker det är viktigt att poängtera att Palestina inte har någon officiellt statlig försvarsmakt eller militär. Hamas agerar som det, men jag tycker inte att man kan säga att de representerar Palestina på samma sätt som IDF representerar Israel. Israel skyddar ju den israeliska befolkningen, som jag också tror jag skrev någonstans, Hamas gör inte det utan Hamas bara attackerar - vilket lämnar de riktiga civila palestinierna handfallna med stenar.

Min ingång i den här tråden var för att ställa frågan vad det är många av er försvarar när ni försvarar Israel? Har läst både det ena och det andra men jag blir inte helt övertygad. "Mellanösterns enda demokrati" liksom, jo tjena. Det rimmar ju bra med att man bombar nyhetskanalers huvudbyggnad och förhindrar yttrande- och pressfrihet.

"Guds utvalda folk" Och om jag inte tror på Gud då?

När allt kommer omkring är ju stora delar av Israel olagligt ockuperade och Israel har kränkt en rad olika lagar, internationella bestämmelser och konventioner. Ingen nyhet liksom.

Jag tror så länge vi inte är personligt involverade ska vi vara försiktiga med att stöjda någon i denna religiösa och etniska soppa. Den sträcker sig för långt tillbaka, det är för mycket blod spillt och när religion kommer in i bilden... så går det inte att argumentera med vanliga argument. Ok Gud har gett Judarna landet, vad ska jag säga åt det? Ok det är evigt muslimskt land och Gud kommer be träden och stenarna att peka ut var Judarna gömmer sig. Ok vad ska jag säga åt det?

Tror helt enkelt att många som försvarar Israel ser att Israel inte är bra, men att alternativet är så mycket värre. Som politik är, du kanske inte väljer det bästa utan det som är minst sämst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in