2021-05-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Skitsnacket tar aldrig slut från dig... Det är israeliska domstolar som hejvilt dömer att husen helt plötsligt ägs av judaiska migranter och anledningarna kan vara allt mellan någon påhittad teknikalitet eller rakt av för att det "var så 2000 år sedan."

https://www.youtube.com/watch?v=rXm9ofRjM10

Nej man påstår att judar ägde fastigheterna innan Jordanien erövrade dom och sålde/skänkte till palestinier och att man nu tar tillbaka. Det är detta jag har hört.
Citera
2021-05-16, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Att Israel säger en sak gör inte det till fakta. Vi vet om att Israels regim ljuger otroligt mycket och tyvärr gör medier misstaget att de bara tar det som sanning. Det är till ICC som terrorregimen kommer få förklara sig!

Återigen samma anti-väst blaj blaj.
Han skrev att Usa har satt sig emot bombningen av journalist/terroristbyggnaden.

Då poängterade jag att det står klart och tydligt att dom har gjort det och att Usa accepterade bevisen.
Och lagt Veto till NEJ av vapenvila.

Fler frågor?
Citera
2021-05-16, 16:42
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
4 argument som bygger på FAKTA och inte vad jag tror.

1. Hamas började öppna eld - israel försvarar sig.

2. Judar har blivit förföljda genom historien och dom förtjänar precis som alla andra religioner ett eget land där dom kan utöva sin religion utan förtyck och förföljelse.
Följdfrågor .

Fråga 1. Varför började Hamas avfyra raketer?
Fråga 2. Den var skön, ska ALLA religioner ha ett land. Jag var tvungen att googla och det finns 4300 olika religioner, det blir många länder det.
Eller bara dom 20 största, blir inte det orättvist?
Sionism är inte någon religion. Det bor massvis med judar runt om i världen som inte är intresserade av Israel .
Citera
2021-05-16, 16:43
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Återigen samma anti-väst blaj blaj.
Han skrev att Usa har satt sig emot bombningen av journalist/terroristbyggnaden.

Då poängterade jag att det står klart och tydligt att dom har gjort det och att Usa accepterade bevisen.
Och lagt Veto till NEJ av vapenvila.

Fler frågor?

USA lägger inte veto oavsett, det har inget att göra med några specifika mål eller händelser utan Biden har ju från början visat att det inte kommer hända något i FN. Dessutom är USA inte någon opartisk part och absolut inte en domare. Förhoppningsvis blir det ICC som blir slutgiltiga instans, förutom bland de miljarder människor som är på palestiniernas sida. Kvar är muslim- och arabhatarna.
Citera
2021-05-16, 16:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det råder delade meningar om varför palestinierna har blivit vräkta. Det är fakta. Vem som har rätt eller fel vet varelse du eller jag.
Då borde du känna till vilka dom delade meningarna är? Låt höra.
Citera
2021-05-16, 16:45
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Ja det är värre för att Israel har en oändlig tillförsel amerikanska moderna vapen... Och amerikanerna vänder konstant andra kinden till allt Israel gör.

Bombandet av media-byggnaden här är ett krigsbrott enligt FN. Inget annat land hade fått komma undan med det.

Alla som på riktigt påstår sig stå för yttrandefrihet borde kräva att Israel står still svars för detta och kommer med riktigt tunga bevis. Vi vet alla att Israel gör detta för att minimera journalistisk närvaro i Gaza, det är inget nytt.

Men vad ska man göra om man är i Israel? Protestera som dessa obeväpnade arabiska kvinnor?
De försöker inte bara tysta stora internationella medier utan även enskilda personer som postar via sociala medier.

För att sätta det i perspektiv så har Forbes sammanställt en lista:-

Citat:
According to data published by the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA), some 5,600 Palestinians died between 2008 and 2020 while nearly 115,000 were injured. During the same period, around 250 Israelis have died while approximately 5,600 were injured
https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2021/05/12/the-human-cost-of-the-israeli-palestinian-conflict-over-the-past-decade-infographic/
* senaste terrorattacker samt psykologiska effekter är ej med.
Citera
2021-05-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
När du visat respekt och tydligt förklarat för mig hur det är OKEJ att svara på "förtryck" genom att lossa av 2000 raketer mot civilbefolkning då kommer jag ge dig ett närmare svar.

Se det såhär, du kan bli muslimernas hjälte i tråden då INGEN kunnat ge ett svar på det utan att börja tjata om "apartheid" och liknande.

Judarna fick inte ett eget land genom terrorism och avfyrande av raketer mot civila.
Dom fick det genom medömkan.

Förmodligen hade Palestina fått det tids nog, om dom inte hade varit stämplade som terrorister och nu bevisat varför dom blivit det.

Våld är aldrig en lösning. Även fast du och väldigt många andra i tråden tycker det.
Däremot har man all rätt i världen att försvara sig mot terrorister.

En överblick av dina inlägg i tråden påvisar att du är en dålig argumentatör som bara hittar på och antar saker om motparten och tror du gör poänger.

Jag vill börja med att understryka att det IDF gör eller det Israel använder sin civilbefolkning i form av bosättare för att göra, är olagligt enligt internationell lag, bestämmelser och konventioner.

Jag är emot all form av våld varesig det sker i Israel och Palestina eller i Sverige, och det trodde jag helt ärligt var en självklarhet. Jag vill inte att palestinier ska dö eller skadas och jag vill inte att israeler ska dö eller skadas, framförallt inte civila. Jag köper att israeler har sitt land där nu. Dagens generation har ju fötts där och många har liksom ingen annan känsla av ett "hemland" såsom Israel är för dem.

På samma sätt har dock generationer av palestinier från tideräkningens början fötts i Palestina. De har inget annat hem. Medan israelers mor- och farföräldrar är begravda i Europa eller USA, är palestiniers mor- och farföräldrar begravda i Palestina.

Du kan inte på allvar tro att varje debatt går att föras på dina egna villkor. Såhär ligger det till: Palestinier har i 80 år blivit uttvingade från sina hem av både IDF men också civila israeliska bosättare som är en del av ockupationsmakten. Det hände nyligen i Sheikh Jarrah och det var det som var startskottet ungefär för denna periodens konflikt. Det var således inte oprovocerat, som du så stolt hävdade, att raketer avfyrades mot Israel.

Det roliga är att du inte ens vill svara på mitt andra stycke där jag lätt påpekar att Israel inte alls förser palestinier med de grundläggande rättigheterna som du påstod, och det är ju med störst sannolikhet för att du vet att det är sant och att det helt enkelt inte är någon idé att motsätta sig det.

Du pratar om att Hamas, som inte ens är Palestinas officiella försvarsmakt eftersom att de inte har någon, avfyrar mot civilbefolkning. Sedan 2008 har 5736 palestinier gått bort i denna konflikten, 251 israeler. 120978 palestinier har skadats, 5682 israeler har skadats (OCHA, 2021). Du kan inte på allvar vilja få mig att tro att denna konflikten på något sätt är jämn, eller att det finns en jämn maktbalans. Du kan inte heller på allvar använda "civilbefolkning" som ett argument när det är så uppenbart vilken civilbefolkning som skadats och mördats så många gånger mer.
Senast redigerad av iammichelemorrone 2021-05-16 kl. 16:49.
Citera
2021-05-16, 16:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Undra varför alla makthavare i väst som har bra koll på hur världen ser ut och fungerar stödjer Israel? Och undra varför bara vänsterbabbar stödjer Palestina?

Den här gången var lite annorlunda i.o.m de massiva raketuppskjutningarna. Men noterar i norsk press hur journalister har börjat "utelämna" info. Man kör ju tex att Biden är en "fredsduva" som är "bekymrad" , trots att man har sagt "nej" i säkerhetsrådet, och att han sedan årtionden vart helt klart partisk (ja, jag säger det ordet) till fördel för Israel.

Men wtf.., de fick sin Biden !
Citera
2021-05-16, 16:48
Medlem
Citat:
Undra varför alla makthavare i väst som har bra koll på hur världen ser ut och fungerar stödjer Israel? Och undra varför bara vänsterbabbar stödjer Palestina?

Det är omöjligt för dom att förstå inse att vi har att göra med dom bevisligen dummaste mest outbildade människorna i världen. Den här obetydliga lilla konflikten som inte ens behöver inkludera Nato kostar ingenting.

Hela väst Nato Europa har två stora hot Ryssland och Kina som är dom enda våra strateger generaler rådgivare koncentrerar sig på. Länder som vi i Sverige behöver inte ta sida i det här löjliga raketkriget från Allah är stor folk. Men vi är på USA sidan 100% och har alltid varit för Ryssland, och nu Kina. Dumskallarna i islam tror att vi är med dom för några obetydliga demonstrationer I Europa på 3 timmar. Ja men låt dom tro det då vi har inget ansvar att förklara nåt enkelt för nån kvinnohatande könsstympare dom har vi visat för längesen vad som gäller
Citera
2021-05-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
De försöker inte bara tysta stora internationella medier utan även enskilda personer som postar via sociala medier.

För att sätta det i perspektiv så har Forbes sammanställt en lista:-

* senaste terrorattacker samt psykologiska effekter är ej med.

Det är fruktansvärt. Israel är en terrorstat och en tillämpare av Apartheid. Alla som förnekar detta förnekar verkligheten.
Citera
2021-05-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
En överblick av dina inlägg i tråden påvisar att du är en dålig argumentatör som bara hittar på och antar saker om motparten och tror du gör poänger.

Jag är emot all form av våld varesig det sker i Israel och Palestina eller i Sverige, och det trodde jag helt ärligt var en självklarhet. Jag vill inte att palestinier ska dö eller skadas och jag vill inte att israeler ska dö eller skadas, framförallt inte civila. Jag köper att israeler har sitt land där nu. Dagens generation har ju fötts där och många har liksom ingen annan känsla av ett "hemland" såsom Israel är för dem.

På samma sätt har dock generationer av palestinier från tideräkningens början fötts i Palestina. De har inget annat hem. Medan israelers mor- och farföräldrar är begravda i Europa eller USA, är palestiniers mor- och farföräldrar begravda i Palestina.

Du kan inte på allvar tro att varje debatt går att föras på dina egna villkor. Såhär ligger det till: Palestinier har i 80 år blivit uttvingade från sina hem av både IDF men också civila israeliska bosättare som är en del av ockupationsmakten. Det hände nyligen i Sheikh Jarrah och det var det som var startskottet ungefär för denna periodens konflikt. Det var således inte oprovocerat, som du så stolt hävdade, att raketer avfyrades mot Israel.

Det roliga är att du inte ens vill svara på mitt andra stycke där jag lätt påpekar att Israel inte alls förser palestinier med de grundläggande rättigheterna som du påstod, och det är ju med störst sannolikhet för att du vet att det är sant och att det helt enkelt inte är någon idé att motsätta sig det.

Du pratar om att Hamas, som inte ens är Palestinas officiella försvarsmakt eftersom att de inte har någon, avfyrar mot civilbefolkning. Sedan 2008 har 5736 palestinier gått bort i denna konflikten, 251 israeler. 120978 palestinier har skadats, 5682 israeler har skadats (OCHA, 2021). Du kan inte på allvar vilja få mig att tro att denna konflikten på något sätt är jämn, eller att det finns en jämn maktbalans. Du kan inte heller på allvar använda "civilbefolkning" som ett argument när det är så uppenbart vilken civilbefolkning som skadats och mördats så många gånger mer.
Det där med att ration för döda är skev och att inre Israel kan klandras för det har vi redan avhandlat och bevisat.
Citera
2021-05-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Följdfrågor .

Fråga 1. Varför började Hamas avfyra raketer?
Fråga 2. Den var skön, ska ALLA religioner ha ett land. Jag var tvungen att googla och det finns 4300 olika religioner, det blir många länder det.
Eller bara dom 20 största, blir inte det orättvist?
Sionism är inte någon religion. Det bor massvis med judar runt om i världen som inte är intresserade av Israel .

Svar 1: Fråga inte mig, fråga hamas. Terrororganisationer är inte direkt kända för att alltid göra rätt. Men du försvarar såklart dom.

Svar 2: Judar är speciella för att det är den enda ”stora” religionen som inte har ett eget land förutom Israel. Dessutom har dom blivit förtryckta genom historien i många länder. Exempelvis så blev ungefär hälften utrotade för 80 år sedan. Idag så flyr dom från Malmö.
Jag tycker dom förtjänar ett land där dom inte är förföljda. Dessutom sköter dom det med demokrati osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in