Citat:
Ursprungligen postat av
iammichelemorrone
En överblick av dina inlägg i tråden påvisar att du är en dålig argumentatör som bara hittar på och antar saker om motparten och tror du gör poänger.
Jag vill börja med att understryka att det IDF gör eller det Israel använder sin civilbefolkning i form av bosättare för att göra, är olagligt enligt internationell lag, bestämmelser och konventioner.
Jag är emot all form av våld varesig det sker i Israel och Palestina eller i Sverige, och det trodde jag helt ärligt var en självklarhet. Jag vill inte att palestinier ska dö eller skadas och jag vill inte att israeler ska dö eller skadas, framförallt inte civila. Jag köper att israeler har sitt land där nu. Dagens generation har ju fötts där och många har liksom ingen annan känsla av ett "hemland" såsom Israel är för dem.
På samma sätt har dock generationer av palestinier från tideräkningens början fötts i Palestina. De har inget annat hem. Medan israelers mor- och farföräldrar är begravda i Europa eller USA, är palestiniers mor- och farföräldrar begravda i Palestina.
Du kan inte på allvar tro att varje debatt går att föras på dina egna villkor. Såhär ligger det till: Palestinier har i 80 år blivit uttvingade från sina hem av både IDF men också civila israeliska bosättare som är en del av ockupationsmakten. Det hände nyligen i Sheikh Jarrah och det var det som var startskottet ungefär för denna periodens konflikt. Det var således inte oprovocerat, som du så stolt hävdade, att raketer avfyrades mot Israel.
Det roliga är att du inte ens vill svara på mitt andra stycke där jag lätt påpekar att Israel inte alls förser palestinier med de grundläggande rättigheterna som du påstod, och det är ju med störst sannolikhet för att du vet att det är sant och att det helt enkelt inte är någon idé att motsätta sig det.
Du pratar om att Hamas, som inte ens är Palestinas officiella försvarsmakt eftersom att de inte har någon, avfyrar mot civilbefolkning. Sedan 2008 har 5736 palestinier gått bort i denna konflikten, 251 israeler. 120978 palestinier har skadats, 5682 israeler har skadats (OCHA, 2021). Du kan inte på allvar vilja få mig att tro att denna konflikten på något sätt är jämn, eller att det finns en jämn maktbalans. Du kan inte heller på allvar använda "civilbefolkning" som ett argument när det är så uppenbart vilken civilbefolkning som skadats och mördats så många gånger mer.
Trots att du, redan efter två inlägg, börjar gå över till personliga påhopp som argumentation så ska du få ett svar av mig innan gymmet kallar. Då du ändå verkar lite vettig, men inte objektiv.
Så, då menar du att det var okej att skjuta iväg 2000 raketer mot en civil befolkning?
Jag har absolut ingen insikt i varför dom blir utkörda från sina hem.
Finns nog många skäl. Eventuellt att dom stödjer ett annat land och terrorismen där, med pengar och annat, istället för landet dom bor i (Israel) och lever ett värdigare liv än något arabland.
Kanske därför dom blir utkickade? Jag vet inte, vi kan bara spekulera.
Det vi inte behöver spekulera om är att terroristerna svarade på det med VÅLD, som du nu försvarar.
Hade dom skött det annorlunda och fångat sympatier av omvärlden så kanske dom hade fått sin rätt mot Israel tids nog.
Istället avfyrar dom raketer som "svar" och startar ett krig. Det är fakta.
Förklara nu för mig tydligt hur det är Rätt lösning och Inte en terroristhandling så får du ett svar av mig senare idag. Om din förklaring var värd min tid och mer uppmärksamhet.