2021-05-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Det där med att ration för döda är skev och att inre Israel kan klandras för det har vi redan avhandlat och bevisat.

Du och resten av dina Flashbackkompanjoner har gjort det. Jag för en rimlig och respektabel argumentation med en användare, inte med hela tråden.
Citera
2021-05-16, 16:52
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den här gången var lite annorlunda i.o.m de massiva raketuppskjutningarna. Men noterar i norsk press hur journalister har börjat "utelämna" info. Man kör ju tex att Biden är en "fredsduva" som är "bekymrad" , trots att man har sagt "nej" i säkerhetsrådet, och att han sedan årtionden vart helt klart partisk (ja, jag säger det ordet) till fördel för Israel.

Men wtf.., de fick sin Biden !

Ja, det är ju helt sjukt. Blinken bara igår:

Citat:
The United States condemns the conduct of forces that continue to carry out atrocities and hinder the distribution of critical humanitarian assistance in Tigray. Those responsible must be held to account.

https://twitter.com/SecBlinken/status/1393595111754326019

Som om det vore ett dåligt skämt. Biden och hans gelikar i demokraterna är hopplösa men tack och lov är vänsterfalangen framtiden.
Citera
2021-05-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Det är fruktansvärt. Israel är en terrorstat och en tillämpare av Apartheid. Alla som förnekar detta förnekar verkligheten.
... Mumlande han uppretat för sig själv hallucinativt
Citera
2021-05-16, 16:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Nej man påstår att judar ägde fastigheterna innan Jordanien erövrade dom och sålde/skänkte till palestinier och att man nu tar tillbaka. Det är detta jag har hört.

Men husen, fastigheterna ,byggdes utav Jordanien tillsammans med UNWRA. För att ge till palestinska flyktingar som i sin tur fördrivits från sina hus och hem i Haifa och Jaffa.
Du menar tomterna/marken? Dom judar som bodde där innan fick ju fastigheter/tomter i Västra Jerusalem istället, fastigheter som tidigare tillhört palestinier. Varför ska dom judarna ha båda för?

Edit: Ändrade västbanken till västra jerusalem
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-16 kl. 17:01.
Citera
2021-05-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Du och resten av dina Flashbackkompanjoner har gjort det. Jag för en rimlig och respektabel argumentation med en användare, inte med hela tråden.
Ja men seriöst har du något motargument mot det då?
Citera
2021-05-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Svar 1: Fråga inte mig, fråga hamas. Terrororganisationer är inte direkt kända för att alltid göra rätt. Men du försvarar såklart dom.

Svar 2: Judar är speciella för att det är den enda ”stora” religionen som inte har ett eget land förutom Israel. Dessutom har dom blivit förtryckta genom historien i många länder. Exempelvis så blev ungefär hälften utrotade för 80 år sedan. Idag så flyr dom från Malmö.
Jag tycker dom förtjänar ett land där dom inte är förföljda. Dessutom sköter dom det med demokrati osv.

Låt mig hjälpa dig, du postade för snabbt:

Svar 3: Jag använder ovan för att rättfärdiga ett folkmord på muslimer för att jag tycker inte om muslimer. Och folkmord är lite som stämpelkort på Pressbyrån, om man blir utsatt för ett då kan man utföra ett till gratis.

Avslutande reflektion från mig:
Jag stödjer Israels rätt att existera och vill ingen illa på BÅDA sidor. Jag är dock inte lika trångsynt som du (er) och har riktiga principer och riktig moral. Därför stödjer jag också Palestiniernas rätt att existera och inte bli utrotade.

Det IDF gör just nu går emot det kraftigt. Fortsätt förneka det och dra massa Hamas gömmer sig överallt ursäkter men det är sanningen.

Slutligen: Jag stödjer även alla hyresvärdar där ute. Kämpa på!
Senast redigerad av hyperbeast 2021-05-16 kl. 17:02.
Citera
2021-05-16, 16:58
Avslutad
Citat:
En överblick av dina inlägg i tråden påvisar att du är en dålig argumentatör som bara hittar på och antar saker om motparten och tror du gör poänger.

Jag vill börja med att understryka att det IDF gör eller det Israel använder sin civilbefolkning i form av bosättare för att göra, är olagligt enligt internationell lag, bestämmelser och konventioner.

Jag är emot all form av våld varesig det sker i Israel och Palestina eller i Sverige, och det trodde jag helt ärligt var en självklarhet. Jag vill inte att palestinier ska dö eller skadas och jag vill inte att israeler ska dö eller skadas, framförallt inte civila. Jag köper att israeler har sitt land där nu. Dagens generation har ju fötts där och många har liksom ingen annan känsla av ett "hemland" såsom Israel är för dem.

På samma sätt har dock generationer av palestinier från tideräkningens början fötts i Palestina. De har inget annat hem. Medan israelers mor- och farföräldrar är begravda i Europa eller USA, är palestiniers mor- och farföräldrar begravda i Palestina.

Du kan inte på allvar tro att varje debatt går att föras på dina egna villkor. Såhär ligger det till: Palestinier har i 80 år blivit uttvingade från sina hem av både IDF men också civila israeliska bosättare som är en del av ockupationsmakten. Det hände nyligen i Sheikh Jarrah och det var det som var startskottet ungefär för denna periodens konflikt. Det var således inte oprovocerat, som du så stolt hävdade, att raketer avfyrades mot Israel.

Det roliga är att du inte ens vill svara på mitt andra stycke där jag lätt påpekar att Israel inte alls förser palestinier med de grundläggande rättigheterna som du påstod, och det är ju med störst sannolikhet för att du vet att det är sant och att det helt enkelt inte är någon idé att motsätta sig det.

Du pratar om att Hamas, som inte ens är Palestinas officiella försvarsmakt eftersom att de inte har någon, avfyrar mot civilbefolkning. Sedan 2008 har 5736 palestinier gått bort i denna konflikten, 251 israeler. 120978 palestinier har skadats, 5682 israeler har skadats (OCHA, 2021). Du kan inte på allvar vilja få mig att tro att denna konflikten på något sätt är jämn, eller att det finns en jämn maktbalans. Du kan inte heller på allvar använda "civilbefolkning" som ett argument när det är så uppenbart vilken civilbefolkning som skadats och mördats så många gånger mer.

Trots att du, redan efter två inlägg, börjar gå över till personliga påhopp som argumentation så ska du få ett svar av mig innan gymmet kallar. Då du ändå verkar lite vettig, men inte objektiv.

Så, då menar du att det var okej att skjuta iväg 2000 raketer mot en civil befolkning?
Jag har absolut ingen insikt i varför dom blir utkörda från sina hem.
Finns nog många skäl. Eventuellt att dom stödjer ett annat land och terrorismen där, med pengar och annat, istället för landet dom bor i (Israel) och lever ett värdigare liv än något arabland.

Kanske därför dom blir utkickade? Jag vet inte, vi kan bara spekulera.

Det vi inte behöver spekulera om är att terroristerna svarade på det med VÅLD, som du nu försvarar.
Hade dom skött det annorlunda och fångat sympatier av omvärlden så kanske dom hade fått sin rätt mot Israel tids nog.

Istället avfyrar dom raketer som "svar" och startar ett krig. Det är fakta.
Förklara nu för mig tydligt hur det är Rätt lösning och Inte en terroristhandling så får du ett svar av mig senare idag. Om din förklaring var värd min tid och mer uppmärksamhet.
Citera
2021-05-16, 16:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Ja, det är ju helt sjukt. Blinken bara igår:

Som om det vore ett dåligt skämt. Biden och hans gelikar i demokraterna är hopplösa men tack och lov är vänsterfalangen framtiden.

Där är vi nog oense, och det är inget jag önskar skall ske.

När det är sagt, så köpte nog journalister "vem som helst istället för Trump". Nu får de stå sitt kast, men har (återigen) svårt att vara opartiska och tala sanning. Var "pro Trump" själv. Gillade dock inte hans beslut att erkänna Jerusalem som huvudstad.

Märkligt nog har journalister inte jagat Biden att återta detta beslut ?
(de gjorde ju ett j-vla liv när det skedde)
Senast redigerad av Snapcount 2021-05-16 kl. 17:06.
Citera
2021-05-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Ja men seriöst har du något motargument mot det då?

Jag litar på dessa siffror och delar inte er uppfattning.

Jag känner dock att ifall det skulle vara så att siffrorna är fifflade med på något vis, vilket jag uppfattar det som att ni antyder, så är det fortfarande extremt stor skillnad på antalet skadade och döda mellan Israel och Palestina. Det är liksom (hundra)tusentals i skillnad och jag finner det svårt att tro att det inte är fler skadade och dödade palestinier än israeler, främst då för att israeler är mer skyddade.
Citera
2021-05-16, 17:08
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ja, det var den största enskilda attacken hittills. Förvänta dig att Biden, svenska ledarsidor, judiska församlingar i Sverige, amerikanska senatorer, Österrike och alla andra försvarare av barn- och kvinnomord (så länge de sker av israeler mot palestinier) kommer fortsätta tala om "Israels rätt" att försvara sig. Vinden har vänt men inte helt ännu: Israels mördarregim har ännu stort stöd bland eliten i väst.
Det är ganska mycket retoriken som formar inställningen. Det hetsas ganska brett av specifika ideologiska språkrör runt omkring i etern. Det är under nästan kultliknande omständigheter som dessa hatideologer idoliseras.

Parallelliseringen är solklar. Den retorik som idag, åtminstone på lekmannanivå, genomsyrar debatten demoniserar islam och i förlängningen muslimerna. Den röda tråden av ideologiskt hat riktad mot den nya "folkgruppen" blir tydlig först när termerna "palestinier och islam" ersätts med "jude och judendom". Ser man inte kopplingen beror det oavkortat på att dessa individer även är antisemiter.

De lämnar inget utrymme för någon. Debatten är sluten och det finns inga gråskalor eller någon förlängd spelplan att tackla den inhemska problematiken.
Om de reformistiska vindarna inte får spelrum kan saker och ting inte förändras i samma utsträckning. Men visst har bollen börjat rulla, om än i slow-motion.

Jag menar t.o.m. nazisterna såg sitt massmord som ett självförsvarskrig. Den retorik som i dag riktas mot palestinier är en ord-för-ord-regenerering av den nazistiska fraseologin och propagandan. Ironiskt.
Citera
2021-05-16, 17:09
Avslutad
Citat:
Jag litar på dessa siffror och delar inte er uppfattning.

Jag känner dock att ifall det skulle vara så att siffrorna är fifflade med på något vis, vilket jag uppfattar det som att ni antyder, så är det fortfarande extremt stor skillnad på antalet skadade och döda mellan Israel och Palestina. Det är liksom (hundra)tusentals i skillnad och jag finner det svårt att tro att det inte är fler skadade och dödade palestinier än israeler, främst då för att israeler är mer skyddade.

Det är absolut ingen som tror att det inte dött fler palestiner än israeler i detta krig.
Men du verkar ju inte förstå att det är för att Israel har vapen från Väst och Palestina vapen från Iran.

Vad tror du hade hänt med Palestina om Israel hade varit den som hade skickat iväg 2000 (!!!!!!!!)
raketer mot Palestina? Bara för att Israel har ett försvar mot det och är mer utvecklade så innebär det inte att dessa 2000 raketer inte har skickats.

DU inser väl att man inte kan Starta ett krig och sedan få sympatier bara för att motståndaren/försvararen är mer utvecklad och har bättre vapen? Skärp dig nu, fick ett seriöst intryck av dig först men nu är mitt råd att du gör som jag, 101 islamister i tråden och Hamas, flyr fältet.
Citera
2021-05-16, 17:09
Medlem
Citat:
Men tack och lov är vänsterfalangen framtiden.

Det hoppas vi verkligen! USA har idag (likt Israel) ingen riktig vänster. Men detta ändras snabbt. Någon som Bernie Sanders kommer förr eller senare vinna, speciellt när landets unga alltmer kommer in i röståldern.

Länk till Video

Väger extra tungt då Bernie själv är jude och förlorade familjemedlemmar på grund av Nazisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in