2021-05-16, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Du får försöka bättre, ibland om man kör fast tar man omtag. Finns många som i tråden utmärkt beskrivit sina tankar om den elfte. De flesta ser det som något som hör ihop med den 15.

Personligen ser jag den elfte som huvudförsöket, tycker terrängen är bättre än vid planket (där normalt polisen hittar henne på första söket).

Men samtidigt begär du att jag som är sancho panza och tv decks tittare ska leda dig. Se vad andra skriver, släpp din låsning om logik. SD är lika logisk som en urvriden trasa.
Tror också det var huvudmålet att ta LW av daga den natten. Inte att det är nåt genrep.

Att lämna mobilen hemma finns inte i kontrollfreakets värld (det kan komma en avisering om nysläppt cache..).
Han missbedömer att hon lämnar spår och ser frustrerad ut på loppisen, härjar och slamrar i garaget. Grannar reagerar på ett udda beteende.

➖ Här lägger jag dock in en passus om det finns en inblandad partner och han är pressad och krumbuktar med att inte vilja åka till USA.

På natten ett par timmar senare efter att LW ropar sitt hallå, hallå, hallå så kommer en liknande omogen och trulig respons till HD likt den 8 maj ("Jag åker själv till USA", "Bollen ligger hos dig hur vår relation utvecklas" ):

2018-05-12 02:37:59(UTC+2)
- Jag får ej igenom min ansökan för ESTA
- Trevlig resa.

Snart kommer HD hem, glad som en sol och är till SD på kvällen - och så raderar hon ett dygn på viber ang dialog med JS. Why?

Det mer riskabla bullerplanket är plan B, nåt som hon kan lockas till under rådande omständigheter.

Han upprätthåller kontakt med LW, nåt annat hade varit avvikande, men ser till att inte göra upp nåt denna gång och är fasansfullt upptagen inför USA.
LW är medgörlig på kvällen (loggar inte Nordsjön) och undrar om han kan smyga dit.
Sen mulnar hon till och skickar loggremsan (hot stuff relaterat till HD).
Här sammanfaller det med hypotesen ➖ och blir en reminder/trigger och stressfaktor.
... Och upphaussad som paranoid kontrollfreak i förhållande till HD och ett brutalt aggressivt mord i affekt.
Fortfarande planering, men mer vacklande och med en igångsättande faktor.
Senast redigerad av develi 2021-05-16 kl. 15:59.
Citera
2021-05-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu börjar det bli rörigt med alla förkortningar.
Är inte TM också vän med SD?
Har han alltså också varit IT-forensiker?
Om han också var vän så förstår jag inte varför han inte var bortkopplad också?

Ja T*ony M*öörk var teknisk koordinator för undersökning av SD:s enhet(er). Han är även chef vid tekniska roteln.
Det är hans Facebookinlägg om blodbildsanalyser och föredrag om våld i nära relationer som SD lajkar efter mordet.

Han och PW är väldigt nära vänner och umgås med familjerna. Hur tajta SD och TM är ska jag låta vara osagt men de känner absolut varandra ja. Genom dykningen precis som PW osv.

Polischefer eller åklagare verkar dock inte haft några synpunkter på den relationen så vitt vi sett.

TM är ju också kriminalteknikernas chef. TM sitter/satt i kriminalteknikernas förening i Sverige och åker på internationella utbyten m.m.

I teorin borde kanske han vara bortkopplad också men för dåligt insatt för att kunna dra några slutsatser.
Citera
2021-05-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror också det var huvudmålet att ta LW av daga den natten. Inte att det är nåt genrep.

Att lämna mobilen hemma finns inte i kontrollfreakets värld (det kan komma en avisering om nysläppt cache..).
Han missbedömer att hon lämnar spår och ser frustrerad ut på loppisen, härjar och slamrar i garaget. Grannar reagerar på ett udda beteende.

➖ Här lägger jag dock in en passus om det finns en inblandad partner och han är pressad och krumbuktar med att inte vilja åka till USA.

På natten ett par timmar senare efter att LW ropar sitt hallå, hallå, hallå så kommer en liknande omogen och trulig respons till HD likt den 8 maj ("Jag åker själv till USA", "Bollen ligger hos dig hur vår relation utvecklas" ):

2018-05-12 02:37:59(UTC+2)
- Jag får ej igenom min ansökan för ESTA
- Trevlig resa.

Snart kommer HD hem, glad som en sol och är till SD på kvällen - och så raderar hon ett dygn på viber ang dialog med JS. Why?

Det mer riskabla bullerplanket är plan B, nåt som hon kan lockas till under rådande omständigheter.

Han upprätthåller kontakt med LW, nåt annat hade varit avvikande, men ser till att inte göra upp nåt denna gång och är fasansfullt upptagen inför USA.
LW är medgörlig på kvällen (loggar inte Nordsjön) och undrar om han kan smyga dit.
Sen mulnar hon till och skickar loggremsan (hot stuff relaterat till HD).
Här sammanfaller det med hypotesen ➖ och blir en reminder/trigger och stressfaktor.
... Och upphaussad som paranoid kontrollfreak i förhållande till HD och ett brutalt aggressivt mord i affekt.
Fortfarande planering, men mer vacklande och med en igångsättande faktor.

Timingen på att mörda och nån timme senare göra en ESTA-ansökan för en avresa är ”suveränt” diskret av honom.

Eller så blev det så att han pysslade med ansökan då mordet sket sig och han använde tiden till lite administrativa sysslor istället för att städa efter mord.
Citera
2021-05-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja T*ony M*öörk var teknisk koordinator för undersökning av SD:s enhet(er). Han är även chef vid tekniska roteln.
Det är hans Facebookinlägg om blodbildsanalyser och föredrag om våld i nära relationer som SD lajkar efter mordet.

Han och PW är väldigt nära vänner och umgås med familjerna. Hur tajta SD och TM är ska jag låta vara osagt men de känner absolut varandra ja. Genom dykningen precis som PW osv.

Polischefer eller åklagare verkar dock inte haft några synpunkter på den relationen så vitt vi sett.

TM är ju också kriminalteknikernas chef. TM sitter/satt i kriminalteknikernas förening i Sverige och åker på internationella utbyten m.m.

I teorin borde kanske han vara bortkopplad också men för dåligt insatt för att kunna dra några slutsatser.

Här är lite ur fupen ang PW, TM och extraheringen:

Dagen efter, den 16:e, var det mycket som behövde göras då det tagits in datorer och en
mobil. Peter fick reda på att Stefan var släppt och diskuterade det med sina kollegor. Han sa
till sin chef, Stefan Widen, att han kände Stefan och att han föregående dag avstått för att
medverka vid husrannsakan. Eftersom det inte fanns andra tekniker att tillgå initialt så
beslutades det att Peter ändå skulle ingå i ärendet men inte hantera något från Stefan. Tony
Möörk var teknisk koordinator i ärendet
. Håkan Hermansson fick ansvar för att tömma mobil
och datorer och var den som skulle titta på informationen. De arbetar ofta "över gränserna" i
ärenden eftersom de har olika kompetenser och hjälper varandra med tekniska lösningar.

Peter är den som har bäst koll på den metod som bedömdes som lämpligast för tömning av
Stefans mobil och fick hjälpa Håkan med det tekniska. Det var endast hur de skulle få ut
kopior på innehållet som Peter var behjälplig med, inte någon bearbetning av materialet.

Den 16:e hämtades även Lenas dator och mobiler in och det blev Peters ansvar att tömma den
utrustningen. Peter påtalade för Möörk och Widen att han även kände Lena men p.g.a.
personalbrist pekades han på som ansvarig för tömningarna.

Förhöret med PW finns i aktbilaga 151, sid 134 och framåt.
Citera
2021-05-16, 16:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Timingen på att mörda och nån timme senare göra en ESTA-ansökan för en avresa är ”suveränt” diskret av honom.

Eller så blev det så att han pysslade med ansökan då mordet sket sig och han använde tiden till lite administrativa sysslor istället för att städa efter mord.
När gör han ansökan? Eller dubbelkollar han?

Eller är det en typisk omogen reaktion från SD inför HD var sensmoralen.

Jag utgår från hans rigida person och jämför reaktionsmönster om det finns en person som pressar honom och ställer ultimatum.

Inför USA som HD är fixerad vid men som han inte velat åka på fram tills den 5 april då hon jublar om att en resa blir av.
Dagen efter börjar hon logga LWs cacher.
På tal om att hålla relationen hemlig (Nordsjön) och att kasta iväg en loggremsa som inte inkluderar systerhax.
Citera
2021-05-16, 16:20
Medlem
Citat:
När gör han ansökan? Eller dubbelkollar han?

Eller är det en typisk omogen reaktion från SD inför HD var sensmoralen.

Jag utgår från hans rigida person och jämför reaktionsmönster om det finns en person som pressar honom och ställer ultimatum.

Inför USA som HD är fixerad vid men som han inte velat åka på fram tills den 5 april då hon jublar om att en resa blir av.
Dagen efter börjar hon logga LWs cacher.
På tal om att hålla relationen hemlig (Nordsjön) och att kasta iväg en loggremsa som inte inkluderar systerhax.

Ja typiskt omogen kanske eller så surar han för att hans mordförsök där nån timme tidigare inte gick så bra som han planerat det.

Nu blir det ingen resa. Den det var bråttom att mörda inför.
Citera
2021-05-16, 16:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja typiskt omogen kanske eller så surar han för att hans mordförsök där nån timme tidigare inte gick så bra som han planerat det.
Jag har två hypoteser i luften och den du diskuterar just nu är om HD är involverad.

Att hon drog iväg och det skulle vara klart vid hemkomst.
Finner det nämligen väldigt märkligt att hon raderar just ett dygn den 13 maj likt 14-16 maj.

Men trevligt att du öppnar upp för att det kan finnas tecken på planerat mord redan helgen innan.
Citera
2021-05-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Här är lite ur fupen ang PW, TM och extraheringen:

Dagen efter, den 16:e, var det mycket som behövde göras då det tagits in datorer och en
mobil. Peter fick reda på att Stefan var släppt och diskuterade det med sina kollegor. Han sa
till sin chef, Stefan Widen, att han kände Stefan och att han föregående dag avstått för att
medverka vid husrannsakan. Eftersom det inte fanns andra tekniker att tillgå initialt så
beslutades det att Peter ändå skulle ingå i ärendet men inte hantera något från Stefan. Tony
Möörk var teknisk koordinator i ärendet
. Håkan Hermansson fick ansvar för att tömma mobil
och datorer och var den som skulle titta på informationen. De arbetar ofta "över gränserna" i
ärenden eftersom de har olika kompetenser och hjälper varandra med tekniska lösningar.

Peter är den som har bäst koll på den metod som bedömdes som lämpligast för tömning av
Stefans mobil och fick hjälpa Håkan med det tekniska. Det var endast hur de skulle få ut
kopior på innehållet som Peter var behjälplig med, inte någon bearbetning av materialet.

Den 16:e hämtades även Lenas dator och mobiler in och det blev Peters ansvar att tömma den
utrustningen. Peter påtalade för Möörk och Widen att han även kände Lena men p.g.a.
personalbrist pekades han på som ansvarig för tömningarna.

Förhöret med PW finns i aktbilaga 151, sid 134 och framåt.

Tack! Ja där får man lite inblick från hans perspektiv.
Citera
2021-05-16, 16:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack! Ja där får man lite inblick från hans perspektiv.
Var det nåt nåt nytt iom förelöpande diskussion?

Att han är i Springares regi och tror att spaningsledningen är medvetna om hans involvering i SD och LW - och inte tilläts av jouråklagaren att hämta digital media dagen innan hos SD.

Korkat relaterat till alla inblandade eftersom han tömmer LWs mobiler och datorer i förhållande till risker med partiskhet.

Eller hur?
Citera
2021-05-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
I min första mening skulle jag ha skrivit trafikpilot.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte invänder mot att han har certifikat för litet privatplan.
Det är klart att han är pilot när han flyger men att med det enkla certifikatet kalla sig pilot är överdrivet.

Jag känner flera trafikpiloter.
De har flugit reklam i början av sin flygkarriär, långt innan de blev trafikpiloter.
Ingen har fått betalt för det men de gör det gratis för att de behöver flygtimmarna.

Kanske har det hänt någon gång att en privatplanspilot har flugit åt polisen men det är inget som tillhör normala rutiner.
Vet du hur lite ett litet privatplan kan lasta?

Antagligen kan polisen också be dig ro iväg med din eka och hämta något om de är vid vatten och inte har någon båt.
Jag har under en period av mitt liv levt med en flyglärare, så din info behöver jag inte.

Vill inte gå onödigtvis gå OffT, men eftersom du var den som påstod att SD inte är pilot, bör man kunna få korrigera.
Ditt exempel om att Polisen skulle "be dig ro iväg och hämta något" är möjlig. Fast nu beskrev jag irl-situationer: Polisen har rätt att rekrytera dig som pilot om du har ett cert för privatplan. Detta för att bistå med t ex transport av person. Det är då ett myndighetsbeslut.
Förstår du skillnaden?
Citera
2021-05-16, 16:46
Medlem
Citat:
Var det nåt nåt nytt iom förelöpande diskussion?

Att han är i Springares regi och tror att spaningsledningen är medvetna om hans involvering i SD och LW - och inte tilläts av jouråklagaren att hämta digital media dagen innan hos SD.

Korkat relaterat till alla inblandade eftersom han tömmer LWs mobiler och datorer i förhållande till risker med partiskhet.

Eller hur?

Med all respekt, PW är färdigdiskuterad för min del. Det räckte med några dagars diskussion där jag framförde hur jag tycker och tänker kring den biten.
Citera
2021-05-16, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Eeh alltså jag menade att den borde finnas i fupet. Likt andra sekretessade protokoll du vet. Från obduktion och annat.

Men jag visste inte om det bekräftat fanns ett sådant protokoll som ofta finns i andra fupar där gärningsmannens skador syns.

Efter att brottsoffret kan ha värjt sig o dyl. Där sitter folk i kallingarna och bh och de är fotade lite här och där.

De har säkert sekretessat andra bilder men den som är med i domprotokollet är samma som polisen tog . Inte nån rättsmedicinare.

Skadan i sig kan ju inte anses intim då det finns bilder på ett väldigt blödande underben i samband med att undersökningar av blå gympaskor utreds.

Så vad polisens jurister än sysslar med så kan man ju iaf få tycka att de kunnat haft med en tydlig bild på såret (jämför blödande benet alltså) även om det i slutändan egentligen det viktiga är att det är rätten som får kännedom om de här ”känsliga” sårbilderna och kan bedöma därefter.

Och vad gäller det intima så finns det nog annat i fupen som SD har problem med att det kommut ut i offentlighetens ljus än ett blödande ben.

Finns ju några exempel från GC galleriet som sagt där han ”stilar” med sina blödande sommarben.

Men det är ju fint att juristerna jobbar hårt för att inte hans integritet ska äventyras. Rutin eller ej.
Begrip att det har med sekretessbedömning att göra och att det är en markant skillnad på vad som förevisas inför rätten och vad du är sugen på att se i sammanställt FUP inför stämningsansökan och åtal.

När du läst lite mer FUP så kommer du märka att det skiljer sig och var glad att du inte bor i Danmark (världsledande på rättssäkerhet år ut och år in enligt WJP). Där finns inget FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in