2021-05-16, 15:04
Medlem
IdunLos avatar
Man kan säkert hitta en massa böcker och artiklar där Waldorfpedagogiken framstår som rimlig och t.o.m. vettig och utifrån det hävda att Pär liksom övrig personal på Solviksskolan bara har missförstått allt.

Problemet är att samma kritik när det gäller mobbning, psykisk/fysisk misshandel, bristfällig och rent felaktig undervisning och religiösa inslag återkommer i alla länder där Waldorfskolor har etablerats och upprepas i otaliga anmälningar till Skolinspektionen, granskande reportage och som nu i Lakes dokumentär. Det är ingen slump.

I Steiners egna föreläsningar och råd till lärare återkommer han gång på gång till vikten av att dölja det verkliga antroposofiska innehållet i undervisningen eftersom det inte (bara) handlar om pedagogik utan religion.
Citat:
We have to remember that an institution like the Independent Waldorf School with its anthroposophical character, has goals that, of course, coincide with anthroposophical desires. At the moment, though, if that connection were made official, people would break the Waldorf School's neck.
[...]
One of the most important facts about the background of the Waldorf School is that we were in a position to make the anthroposophical movement a relatively large one.
https://www.rsarchive.org/Download/F...teiner-300.pdf
.
Det finns alltså en uttalad strategi från grundaren Steiner, som både antroposofiska skolor och företag fortfarande uppkallas efter, att dölja de verkliga motiven och innehållet i de antroposofiska verksamheterna för omvärlden.

Om man slutar låtsas att waldorf bara är en härlig kreativ pedagogik och ser skolorna som de religiösa verksamheter de faktiskt är förstår man också varför vissa elever i Solviksskolan och andra Waldorfskolor särbehandlades negativt (milt sagt) av lärarna.

Det vidriga beteendet hos vissa lärare som både barn och föräldrar vittnar om bygger bland annat på Steiners teorier om att det finns barn som inte tillhör ”the human class” utan är ”demons in human form” och att vissa barn behöver ”corrective action” I boken Faculty meetings with Rudolf Steiner mal Steiner på om de olika personlighetstyperna flegmatisk, kolerisk etc. men det finns även barn som enligt Steiner tillhör den kriminella typen.
Citat:
A teacher asks about A.W. in the fifth grade. He adds titles to his name and underlines “I.”
Dr. Steiner: That is a criminal type. He might become a forger. He has a clear tendency toward criminality. He can write much better. Clearly a criminal type. You will need to undertake a corrective action with his soul.
I samma bok ger Steiner råd om hur lärarna ska lära ut antroposofisk andlighet och att t.ex. gravitationen inte existerar och kontinenterna simmar etc. utan att det upptäcks av omvärlden. Han förklarar också den religiösa bakgrunden till varför barn ska måla, röra och bete sig på vissa sätt. Han nämner dessutom morgonbönen som lärarna måste kalla ”vers”, något som nämns av de tidigare eleverna i Lakes dokumentär, så att omgivningen inte ska förstå att det i verkligheten är en bön.

Tystnadskulturen i Waldorfskolorna när det gäller både innehållet i undervisningen och incidenter av våld, övergrepp och mobbning är också ett direkt arv från Steiner.
Citat:
Do not attempt to bring out into the public things that really concern only our school. I have been back only a few hours, and I have heard so much gossip about who got a slap and so forth ...

We should be quiet about how we handle things in the school, we should maintain a kind of school confidentiality. We should not speak to people outside the school, except for the parents who come to us with questions, and in that case, only about their children, so that gossip has no opportunity to arise.
Det är alltså inte bara myndigheter som ska duperas utan även föräldrarna.

Lärarnas argument i dokumentären är nästan direktöversättningar av Steiners råd. Om man läser Steiners texter och ser dokumentären igen så inser man rätt snart att det här är en sekt eller en religion.

Det finns till och med en katedral för antroposofer i Donarch (Schweiz) ritad av Steiner med namnet Goetheanum. Det är en samlingsplats och skola för antroposofer från hela världen, inklusive Sverige. Ett genomgående tema i katedralens alla aktiviteter är förstås übergurun Steiner.
https://goetheanum.co/en
Citera
2021-05-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Okej mannen som accepterade att eleven med jobbigt hemma slog och sparkade på den andra tjejen verkar ha varit dokumentärfilmarens styvfar under solvikåren, troligtvis också pappa till dokumentärfilmarens halvsyskon.

Tack för intressant info.
Jag undrade först om det fanns någon koppling till fallet Daniel, men det verkar vara en kvinnlig lärare de pratar om där?

[quote=8978wxu642|75864950]Har troligtvis fått fram identiteten på Daniel nu. I morgon ska jag kolla på om det går att hitta någon mer information.

Vore intressant med mer detaljer kring Daniel och misshandelsfallet.
Har du hunnit få reda på vem som blev åtalad för detta? En kvinnlig lärare?
Eller har någon annan lyckats få fram domen som visas ett kort ögonblick i dokumentären, del 2, i 52:a minuten,
Datum för dom: 1991-02-06.
Mål nr DB 86.
Sedan är det svårt att se.
Händelsen ska ha skett eller anmälts 30:e mars 1990? Eller vad står det?
Citera
2021-05-16, 15:07
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag måste bara fråga, ni som är hemma mer på det där med kontrollinstitutioner av svenska skolor,
då det gäller Solvik så verkar det ju nästan vara ett föräldragäng som startat skolan? Eller?

Är det då flera föräldrar som även varit lärare?

Och då undrar jag då det gäller kontrollinstanser av svenska skolan, finns det inte krav på att det bör vara legitimerade lärare,
eller kan det vara vilka jeppar som helst som är lärare?

Alltså jag menar, är det typ föräldrar som sätter riktlinjen på hur utbildade lärare bör vara på en skola för deras barn?

Många skolor har ju faktiskt riktigt höga krav på att lärare ska ha legitimation numera för att man ska få jobba där.

Inte då det gäller lärarvikarier förstås. Det jobbade jag ju själv som endast med gymnasielinje i bagaget för ett gäng år sen. Men det har ju blivit hårdare numera, då det gäller lärarlegitimation för fasta tjänster.

Så i o f s så var det väldigt slappt även inom den kommunala skolan förut också.

Men som sagt, skulle det vara möjligt även idag, att ett rent föräldrakoperativ startar sin egen skola och föräldrar är lärare själva?

Jag undrar i vilken utsträckning det var massa föräldrar som var lärare på Solvik och som också då ledde till undermålig utbildning hos många av barnen?

De sitter ju i Jasper Lakes dokumentär och snackar skit om sina lärare och sen visar det sig att det är deras egna föräldrar. (Verkar som Vendela också haft en släkting eller förälder som jobbat som lärare på Solvik?)

Antroposoferna har sin egen lärarutbildning, Waldorflärarhögskolan.
https://wlh.se/varfor-behovs-det-en-...rarutbildning/
Har en bekant som läst till waldorflärare. Hen läste enbart skrifter av Steiner och några få av andra antroposofer.

Edit:
Citat:
Inom det kommunala skolväsendet har man infört krav på statlig lärarlegitimation. Waldorfskolorna är undantagna från detta krav.
Senast redigerad av Moruroa 2021-05-16 kl. 15:24.
Citera
2021-05-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad grundar du det påståendet på? Solviksskolan har ingenting med Saltå att göra.
Saltå kvarn, vidarkliniken, vuxenutbildningen där de håller biodynamiska odlingskurser mm alla företag inom den antroposofiska sfären i Järna ägs väl av stiftelser? Dom är insyltade i varandra.
Citera
2021-05-16, 16:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Antroposoferna har sin egen lärarutbildning, Waldorflärarhögskolan.
https://wlh.se/varfor-behovs-det-en-...rarutbildning/
Har en bekant som läst till waldorflärare. Hen läste enbart skrifter av Steiner och några få av andra antroposofer.

Citat:
Inom det kommunala skolväsendet har man infört krav på statlig lärarlegitimation. Waldorfskolorna är undantagna från detta krav.

Edit:

Hm, undrar varför det är så?

Det finns friskolor som är mångdubbelt bättre än vanliga kommunala skolan, med höga krav på lärare och lärarlegitimationer. Min dotter har själv gått på en sådan friskola med ytterst studiemotiverad atmosfär och superkvalitet på lärare,
men låter vi alltså andra friskolor släppas vind för våg i Sverige, om de inte sköter sig?
Nu menar jag friskolor överlag.
Finns det ingen yttre kontrollinstans?
Är det skolan själv som sätter ramarna så att säga?

Jag menar, det finns både friskolor av hög kvalitet, med bra utbildning, samtidigt som de finns de som tydligen har tillåtelse att flippra ut totalt? En lott om man får en utbildning av kvalitet eller en undermålig utbildning på en friskola alltså?

Sekter kan väl få hålla på som de vill i sina sällskap, så länge det inte drabbar andra i samhället (och barnen).
Men här har vi alltså barnen (själva elever), som går ut i en dokumentär och berättar om sina egna upplevelser av en skola, där de inte mått bra av sekteriet.
De har känt sig förtryckta av pedagogiken.
De har inte fått känt sig fria. De har inte fått vara barn.
De har undanskuffats om de inte har varit "rätt person".
Lärare har lagt sig i barnens lek. Lärare har satt ramarna.
På de intervjuades beskrivningar så känner man hur förminskade de har blivit.
De har inte dugit hur de än försökt att vara.
Deras personligheter har varit fel.
De framgångrika, "rätt" barnen har fått massa uppmärksamhet.
Det har varit okej om de mer framgångsrika barnen (även från lärares sida) har varit taskiga mot de barnen som varit mindre populära.

Jag lider med deras berättelser.

Jag lyssnar på vad Jasper Lake vill berätta.

Beskrivningarna med tvångströjan hur ungarna ska bete sig är ju verkligen ett skolboksexempel på hur man INTE ska göra om barn ska bli fria. Och antroposoferna hade ju som mål att ungarna skulle bli fria.

Sen har vi uppgifterna om att de utsatts av en alltför vild och okontrollerad, farlig lek, påhejad av lärare.
(Det där sista är viktigt. Det är nämligen så att både unga och alla möjliga samhällsmedborgare utsätter sig för farligheter för att få en kick. Men i skolan under uppsyn, så ska inte riskabla lekar uppmuntras. Ska vi låta hantverkare och byggnadsarbetare gå utan sele på taken också då, för att det är nyttigt med farligheter i livet? Nej, inom såna instanser ska det vara uppsyn.)

Och sen har vi uppgifterna både i dokumentären, att eleverna blivit snodd på utbildning, samt folk som berättat här i tråden att de inte fått utbildning av Waldorf ute i samhället heller.
Waldorfskole-elever verkar ju mest ha blivit allt möjligt inom konstnärliga yrken, vad jag har noterat iallafall.

He, he, varför tror ni Waldorf har spritt sig i större skala i samhället?
Vad tror ni föräldrar som sätter sina ungar på Waldorfskolor vill ha ut av skolorna?
Tänker de att de vill ha fria, utlevande, konstnärliga ungar, eller vad är det som kan locka?

Sadetkanbli, du kanske kan säga vad som lockar?
Kristofferskolan i Bromma har ni ju tagit upp.

Ja, ja, Manekas pappa analdoktorn, satt ju mest och spelade synt vid Sergels torg, den tiden hon gick på Solvik ju. Jag passerade honom ofta på den tiden.
Men jag visste redan då att han var läkare också.
Vilket jag tyckte var en lite rolig kombination.
Kuf redan då.
Mikael Nordfors har även ADHD.

Edit: Nej, förresten, det måste varit ett par år senare, Maneka gick på Solvik.
Hon är typ 10 år yngre än jag.
Och det var ju när jag själv gick i grundskolan som Mikael Nordfors/analdoktorn, satt och spelade synt vid Sergels Torg.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-16 kl. 17:11.
Citera
2021-05-16, 16:24
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Man kan säkert hitta en massa böcker och artiklar där Waldorfpedagogiken framstår som rimlig och t.o.m. vettig och utifrån det hävda att Pär liksom övrig personal på Solviksskolan bara har missförstått allt.

Problemet är att samma kritik när det gäller mobbning, psykisk/fysisk misshandel, bristfällig och rent felaktig undervisning och religiösa inslag återkommer i alla länder där Waldorfskolor har etablerats och upprepas i otaliga anmälningar till Skolinspektionen, granskande reportage och som nu i Lakes dokumentär. Det är ingen slump.

I Steiners egna föreläsningar och råd till lärare återkommer han gång på gång till vikten av att dölja det verkliga antroposofiska innehållet i undervisningen eftersom det inte (bara) handlar om pedagogik utan religion.

Det finns alltså en uttalad strategi från grundaren Steiner, som både antroposofiska skolor och företag fortfarande uppkallas efter, att dölja de verkliga motiven och innehållet i de antroposofiska verksamheterna för omvärlden.

Om man slutar låtsas att waldorf bara är en härlig kreativ pedagogik och ser skolorna som de religiösa verksamheter de faktiskt är förstår man också varför vissa elever i Solviksskolan och andra Waldorfskolor särbehandlades negativt (milt sagt) av lärarna.

Det vidriga beteendet hos vissa lärare som både barn och föräldrar vittnar om bygger bland annat på Steiners teorier om att det finns barn som inte tillhör ”the human class” utan är ”demons in human form” och att vissa barn behöver ”corrective action” I boken Faculty meetings with Rudolf Steiner mal Steiner på om de olika personlighetstyperna flegmatisk, kolerisk etc. men det finns även barn som enligt Steiner tillhör den kriminella typen.

I samma bok ger Steiner råd om hur lärarna ska lära ut antroposofisk andlighet och att t.ex. gravitationen inte existerar och kontinenterna simmar etc. utan att det upptäcks av omvärlden. Han förklarar också den religiösa bakgrunden till varför barn ska måla, röra och bete sig på vissa sätt. Han nämner dessutom morgonbönen som lärarna måste kalla ”vers”, något som nämns av de tidigare eleverna i Lakes dokumentär, så att omgivningen inte ska förstå att det i verkligheten är en bön.

Tystnadskulturen i Waldorfskolorna när det gäller både innehållet i undervisningen och incidenter av våld, övergrepp och mobbning är också ett direkt arv från Steiner.

Det är alltså inte bara myndigheter som ska duperas utan även föräldrarna.

Lärarnas argument i dokumentären är nästan direktöversättningar av Steiners råd. Om man läser Steiners texter och ser dokumentären igen så inser man rätt snart att det här är en sekt eller en religion.

Det finns till och med en katedral för antroposofer i Donarch (Schweiz) ritad av Steiner med namnet Goetheanum. Det är en samlingsplats och skola för antroposofer från hela världen, inklusive Sverige. Ett genomgående tema i katedralens alla aktiviteter är förstås übergurun Steiner.
https://goetheanum.co/en

Fy f-n vilka hemska exempel! Ja, visst frodas sunkigheten även hos Steiner, men finns det inget bra med Waldorfpedagogiken som du ser det?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Saltå kvarn, vidarkliniken, vuxenutbildningen där de håller biodynamiska odlingskurser mm alla företag inom den antroposofiska sfären i Järna ägs väl av stiftelser? Dom är insyltade i varandra.

Ja, jag har förstått det, och den här tråden är lite av en ögonöppnare för mig.
Senast redigerad av Passepartout 2021-05-16 kl. 16:29.
Citera
2021-05-16, 16:44
Medlem
IdunLos avatar
När Lärarhögskolan blev en del av Stockholms universitet 2008 följde waldorflärarutbildningen med men då utbildningen granskades av universitetet åkte antroposoferna ut eftersom utbildningen hade (surprise!) vetenskapliga brister. Man kan undra ur snacket i korridorerna på institutionen lät när man upptäckte vilka galningar man hade släppt in.

Fast av någon outgrundlig anledning beslutade alliansregeringen 2013 att den statligt finansierade utbildningen av waldorflärare skulle återupptas i fristående form med ett årligt anslag på 10 miljoner.
https://www.arbetarbladet.se/artikel...olor-i-sverige

Waldorflärarhögskolan har samma adress som Kristofferskolan där man alltså har anordnat event med bland andra Pär och Merete. Högskolan ger t.ex. kurser som:
Citat:
Antroposofi, Waldorfpedagogik och bildning
Waldorfpedagogiken som bild- ningspedagogik och dess relation till antroposofin som en bildningsorienterad världsåskådning.
http://wlh.se/wp-content/uploads/201...ningar-wlh.pdf
Vad betyder egentligen det sistnämnda? Det är ett typexempel på hur man, i enlighet med Steiners råd till lärare, undviker att framställa antroposofin som en religion, vilket det är.
Citera
2021-05-16, 16:50
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IFinkUFreeky
Tror ni detta är riktat mot f d styvsonen eller har han problem med fler av sina barn?

Vilka är hans andra barn? Någon som vet?
Citera
2021-05-16, 16:53
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Jag har något liknande erfarenheter.

Jag ifrågasätter inte att den genomsnittliga kunskapsnivån skulle vara låg, för det vet jag inget om, men känner två olika akademiskt högpresterande före detta waldorfelever.

En av dem är doktorand i matematik, vilket borde nyansera bilden här i tråden något.

Ska nämnas att ingen av dessa två är antroposofer, de har bara av olika anledningar gått i waldorfskola.

Precis, jag har aldrig träffat någon antroposof vid högre studier (inte för att jag frågat visserligen, men jag har svårt att tänka mig att det skulle gå att förena särskilt väl). Sen betyder det såklart inte att de med personlig erfarenhet av katastrofal skolgång i Waldorfskolor talar osanning, tvärtom är jag övertygad om att vi fått många seriösa berättelser i tråden. Men hur undervisningen sköts varierar nog kraftigt från skola till skola och jag ser ingen anledning till att förbjuda Waldorfpedagogik som sådant bara för att ett par skolor missköter sig.
Citera
2021-05-16, 16:53
Medlem
AreYouBacks avatar
Det finns helt klart bättre och sämre skolor. Jag har haft väldigt bra skolor i mina dagar. Mina barn går i en bra skola (inte i Sverige). Men denna historia kommer växa för varje avsnitt. Hur många avsnitt är det i serien?

edit: 3 avsnitt
Citera
2021-05-16, 16:59
Medlem
Läst från tråd från en Solvikförälder som tycker att Solvik framställs alltför negativt:
” Javisst är det smärtsamt att se hur de negativa sidorna belyses i de två avsnitt vi sett. Men de existerade ju, även om vi hade kunnat vara utan Pärs obalanserade uttalanden. Det vill säga vi nibbleaner förstår ju varför han säger det, och håller med, men offentligheten har ju ingen möjlighet till att förstå. Det var som Pärs son Johan sa till mig: "Pappa har ju ingen massmedial träning". Det här visste ju Jasper, så frågan är om hans övergripande syfte var att belysa skolans negativa sidor. För tv är det ju mumma, panegyrik är ointressant, negativiteter får tittarsiffror. Det är paradoxalt att Jasper, som flera gånger säger att han hade en lycklig tid i skolan, inte visar publiken något av detta, så att man kan förstå varför föräldrarna satte sina barn i Solvik. Nu framstår vi ju som patetiska losers som inte visste bättre. Jag utgår från att skolans fina sidor kommer fram i sista avsnittet, annars förstår jag inte Jaspers intention”.

Detta visar hur djupt sekteristiskt det hela är. Nibleaner förstår. Ingen annan.

Han som svarar är Johannes L?.jungqvist, sverigedemokrat, vänsterhatare, feministhatare och f.d Solvikförälder. I gott sällskap med A. Ki..eding.

Nu är Solvikföräldrarna, borgarungarna som föddes med en guldsked i handen och inte trodde på kunskap..på krigsstigen. Att kunskap är makt glömde de visst bort i sin iver att ge barnen en bra skolgång.

TRådskaparen tänker jag inte lämna ut.
Citera
2021-05-16, 17:48
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Fy f-n vilka hemska exempel! Ja, visst frodas sunkigheten även hos Steiner, men finns det inget bra med Waldorfpedagogiken som du ser det?
Nu har jag skrivit om det positiva flera gånger i tråden men det är egentligen egalt. Det väsentliga är sådant som är direkt skadligt för barnen och det faktum att det bygger på religiös övertygelse.

Om det verkligen bara handlade om pedagogik så skulle man inom skolan vara betydligt mer öppen för att utvärdera och omvärdera sina metoder men eftersom de bygger på Steiners ockultism och galna andliga teorier om existensen så är man ju inte beredd att göra det. Man hittar bara på nya formuleringar men Steiners andemening genomsyrar allt från vilka färger barnen får använda till festivalteman, personlighetstyper och eurytmik som är obligatoriskt enligt Steiner.
Citat:
Eurythmy is obligatory. The children must participate. Those who do not participate in eurythmy will be removed from the school.
Steiner hävdade att eurytmi är sätt för människan att komma i kontakt med andevärlden och rörelserna bygger på ”the moving circles of the Zodiac and Planets and their corresponding spiritual gestures”.

Det är ett sätt att driva ut ”the Luciferic” och hålla fast vid ”the Ahriman”, alltså samma krafter som Vidarkliniken menar att man kan hjälpa barn med mässlingen att driva ut genom torrborstning av utslagen (aj) och lavemang.

Det finns alltså en religiös betydelse i sådant som utomstående tycker verkar jättemysigt - akvarellmålning och dans med vackra tygskynken ungefär. När det gäller barns utbildning kan man inte bara, för att citera von Trier, ”ta det gode med det onde”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in