Citat:
Ursprungligen postat av
RacingSnail
Skulle det kunna vara så att protesterna till stor del beror på hur det gick till?
J*tti är (så vitt jag vet) den enda deltidsanställda coachen i SBL. Styrelsen verkar däremot förvänta sig att han ska gör ett heltidsjobb. Ja, men ge honom förutsättningarna för det då! Nej, istället ska han ha ett civilt jobb, coacha ett SBL-lag samt ansvara för ett ungdomslag.
Och styrelsen sa i ett uttalande i tidningen att de vill behålla så mycket av det som är J*tti som möjligt. Varför erbjuds han då inte t ex en sportchefstjänst? Ganska vanligt att så sker när en person coachat så länge men styrelsen vill få till en förändring på planen, förändringar kan absolut vara bra/nödvändiga ibland men det finns olika sätt att genomföra dem på.
Sen är det intressant att det verkar ha funnits personer utanför styrelsen som visste om att J*tti skulle få sparken med tanke på inlägg på sociala medier. Är det så man behandlar någon som coachat i 6 år? Att läcka till externa intressenter så de kan skriva på nätet?
Jag vet inte hur det hela skulle ha gått till för att vara ok ?. Jag har förståelse för att folk blir besvikna och arga, jag blev besviken själv men samtidigt kan jag se varför man väljer att inte förlänga kontraktet. Jämför tex med hur Torbjörn Gherke fick gå från Jämtland efter flera år i klubben och efter allt han gjort under sin tid däruppe, eller hur Gustav Hansson fick veta att han inte var önskvärd som spelare efter en lång tid i klubben, sånt här händer hela tiden.
Vi vet inte hur diskussionerna sett ut mellan styrelsen och coachen, vi vet bara det som tidningarna skriver.
Hur vet du att styrelsen skulle ha läckt uppgifterna om att man ville byta coach ? Jag visste ingenting men däremot vet jag att det då och då kommit kommentarer i sociala media om att det kanske är dags att byta coach. Jag har även noterat att en anhörig till en av de yngre spelarna varit väldigt kritisk till Coachens samt vissa spelare, men att den personen skulle ha fått någon info från styrelsen ser jag som uteslutet. Jag kan som sagt förstå både medlemmarnas besvikelse och styrelsens agerande och med den erfarenhet jag har av detta så vet jag att det sällan går att göra en sån här sak utan att trampa någon på tårna. En klubb kan inte rasa samman pga att en enda person försvinner och om alla vuxna som sagt att dom ska hoppa av sitt engagemang också gör det, visar ju det hur lite man bryr sig om de ungdomar som man påstå sig värna om.