2021-05-18, 09:10
Medlem
[quote=kirespappapa|75916268]
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Den personen har en nära familjerelation med en spelare. Personen har även via en intresseförening eller vad man ska kalla det varit med och valt ut och finansierat en av importerna (just den som som personen kritiserar mest). Han har även andra kopplingar till föreningen och styrelsen. Så att han visste tvivlar jag inte

Ok, jag känner honom sedan drygt 35 år men har aldrig gillat hans dryga sätt. Man får väl hoppas att sponsorerna inte har något att säga till om när det gäller valet av spelare och tränare men det skulle inte förvåna mig och det skulle inte vara första gången det händer inom idrotten i såna fall.
Det kan jag tyvärr säga att de har. De har, med stöd av personer i styrelsen, försökt påverka hur det spelas och med vilka spelare.
Citera
2021-05-18, 10:26
Medlem
[quote=kirespappapa|75916268]
Citat:
Den personen har en nära familjerelation med en spelare. Personen har även via en intresseförening eller vad man ska kalla det varit med och valt ut och finansierat en av importerna (just den som som personen kritiserar mest). Han har även andra kopplingar till föreningen och styrelsen. Så att han visste tvivlar jag inte

Ok, jag känner honom sedan drygt 35 år men har aldrig gillat hans dryga sätt. Man får väl hoppas att sponsorerna inte har något att säga till om när det gäller valet av spelare och tränare men det skulle inte förvåna mig och det skulle inte vara första gången det händer inom idrotten i såna fall.
Det kan jag tyvärr säga att de har. De har, med stöd av personer i styrelsen, försökt påverka hur det spelas och med vilka spelare.
Citera
2021-05-18, 12:00
Medlem
[quote=RacingSnail|75918236]
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa

Det är inte helt ovanligt inom Elitidrotten, sponsorerna är ju de som möjliggör en elitverksamhet och att dom då vill ha insyn i verksamheten är kanske inte så konstigt. Men man vill ju att klubbens sportgrupp och styrelse ska ha sista ordet. Jag har suttit i styrelsen för flera olika idrottsföreningar, dock inte på elitnivå. Man ska veta att det största jobbet i en styrelse handlar om ekonomi och att jaga sponsorer, så det är en hela tiden en balansgång att hålla i dessa sponsorer och vill dom ha insyn i verksamheten så är det svårt att säga nej. Men oftast har man olika styrgrupper där representanter för olika sponsorer sitter. Jag har inte full insyn i hur Köping Basket jobbar men jag hoppas att man har sponsorer som är villiga att satsa på klubben och även villiga att delta i det jobb som krävs och att dom inte "bara" skjuter till pengar och sedan ställer krav på hur man ska spela och vem som ska vara coach osv.
Citera
2021-05-18, 13:38
Medlem
Citat:
Citat:

Det är inte helt ovanligt inom Elitidrotten, sponsorerna är ju de som möjliggör en elitverksamhet och att dom då vill ha insyn i verksamheten är kanske inte så konstigt. Men man vill ju att klubbens sportgrupp och styrelse ska ha sista ordet. Jag har suttit i styrelsen för flera olika idrottsföreningar, dock inte på elitnivå. Man ska veta att det största jobbet i en styrelse handlar om ekonomi och att jaga sponsorer, så det är en hela tiden en balansgång att hålla i dessa sponsorer och vill dom ha insyn i verksamheten så är det svårt att säga nej. Men oftast har man olika styrgrupper där representanter för olika sponsorer sitter. Jag har inte full insyn i hur Köping Basket jobbar men jag hoppas att man har sponsorer som är villiga att satsa på klubben och även villiga att delta i det jobb som krävs och att dom inte "bara" skjuter till pengar och sedan ställer krav på hur man ska spela och vem som ska vara coach osv.

Att personer utan kompetens ska få påverka spelsystem och vilka som spelar hur mycket förekommer nog inte någon annanstans inom elitbasketen. En styrelse anställer folk med specialkompetens för att de själva saknar den. Sen kan den ha vissa resultatmål som ska uppnås men att lägga sig i på detaljnivå hur jobbet utförs är oprofessionellt.

Det är som att man eftersom man inte kan kakla ett badrum anlitar någon som kan det men sen talar om för personen hur den ska utföra sitt arbete.
Senast redigerad av RacingSnail 2021-05-18 kl. 14:03.
Citera
2021-05-18, 14:24
Medlem
Citat:
Att personer utan kompetens ska få påverka spelsystem och vilka som spelar hur mycket förekommer nog inte någon annanstans inom elitbasketen. En styrelse anställer folk med specialkompetens för att de själva saknar den. Sen kan den ha vissa resultatmål som ska uppnås men att lägga sig i på detaljnivå hur jobbet utförs är oprofessionellt.

Det är som att man eftersom man inte kan kakla ett badrum anlitar någon som kan det men sen talar om för personen hur den ska utföra sitt arbete.

En elitklubb som har ekonomiska resurser kan anställa folk, mindre klubbar kan möjligen anställa en tränare och sport eller klubbchef. Att det finns sponsorer som kräver viss insyn i verksamheten förekommer, det vet jag med all säkerhet. En klubb som Köping basket säger knappast nej tack om en sponsor säger sig vilja jobba ideellt i föreningen i någon av de olika arbetsgrupper som finns, att den personen också är sponsor är kanske inte optimalt men folk som vill hjälpa till växer inte på träd. Man får väl tro att alla som jobbar i klubben också vill klubbens bästa.
Citera
2021-05-18, 15:18
Medlem
Citat:
En elitklubb som har ekonomiska resurser kan anställa folk, mindre klubbar kan möjligen anställa en tränare och sport eller klubbchef. Att det finns sponsorer som kräver viss insyn i verksamheten förekommer, det vet jag med all säkerhet. En klubb som Köping basket säger knappast nej tack om en sponsor säger sig vilja jobba ideellt i föreningen i någon av de olika arbetsgrupper som finns, att den personen också är sponsor är kanske inte optimalt men folk som vill hjälpa till växer inte på träd. Man får väl tro att alla som jobbar i klubben också vill klubbens bästa.
Nej, det finns ingen sponsor som jobbar ideellt i föreningen och den har tappat mängder med ideella krafter på alla tänkbara positioner nu, vilket ju är rätt trist eftersom precis som du säger så växer inte folk som vill hjälpa till på träd.
Citera
2021-05-18, 16:07
Medlem
Citat:
Nej, det finns ingen sponsor som jobbar ideellt i föreningen och den har tappat mängder med ideella krafter på alla tänkbara positioner nu, vilket ju är rätt trist eftersom precis som du säger så växer inte folk som vill hjälpa till på träd.

Tyvärr är det väl så att det är ungdomsverksamheten som drabbas när folk hoppar av, och även om man förstår besvikelsen så kommer det att drabba ungdomarna mest så man hoppas att folk tänker om. Senior/elitverksamheten drabbas knappast av att ungdomsledare hoppar av så den protest man vill uppnå när man lämnar sitt uppdrag får helt fel effekt då man indirekt straffar barn och ungdomar som inte får spela basket.
Hur vet du att det inte finns folk som sponsrar klubben ekonomiskt och samtidigt jobbar ideellt i klubben, det är ju knappast ovanligt, vi pratar ju inte bara om de stora sponsorerna.
Citera
2021-05-19, 09:24
Medlem
Citat:
Tyvärr är det väl så att det är ungdomsverksamheten som drabbas när folk hoppar av, och även om man förstår besvikelsen så kommer det att drabba ungdomarna mest så man hoppas att folk tänker om. Senior/elitverksamheten drabbas knappast av att ungdomsledare hoppar av så den protest man vill uppnå när man lämnar sitt uppdrag får helt fel effekt då man indirekt straffar barn och ungdomar som inte får spela basket.
Hur vet du att det inte finns folk som sponsrar klubben ekonomiskt och samtidigt jobbar ideellt i klubben, det är ju knappast ovanligt, vi pratar ju inte bara om de stora sponsorerna.
Nej, det flesta som har hoppat av är sådana som jobbar kring Stars-matcherna. Mer eller mindre alla faktiskt.
Citera
2021-05-19, 10:15
Medlem
Citat:
Nej det är inte det namnet jag tänker på, (fast du får gärna förklara varför det inte vore bra)
Den jag tänker på har hjälpt till att utveckla basketen ganska ordentligt i den klubb han varit i de senaste åren, och han skulle nog kunna röra om i grytan om han kom till Köping. Jag tänker på Torbjör Gherke, han började faktiskt sin basketkarriär i Köping en gång i tiden.

Det var som fan jag fick rätt i mitt tipps!
Torbjörn Gherke blir ny Coach för Köping Stars!
Citera
2021-05-19, 10:21
Medlem
Citat:
Nej, det flesta som har hoppat av är sådana som jobbar kring Stars-matcherna. Mer eller mindre alla faktiskt.

Det återstår att se.
Citera
2021-05-19, 15:35
Medlem
När Köping Stars inte förlängde kontraktet med Coach Jotti så hade jag Torbjörn Gherkes namn i bakhuvudet, men var samtidigt skeptisk till att Köping som klubb och stad verkligen är redo för honom. Han håller ju knappast låg profil om man ska vara diplomatisk och förhoppningsvis kan han hjälpa till att så saker gjorde som tex det självklara i att Köping ska spela sina matcher i den nya sporthallen. Nu har ju klubben skaffat ett trägolv och planerar väl att spela sina matcher där och det kommer att bli skitbra. När man spelade en av årets grundspelsmatcher där mot Luleå så fick man en försmak av hur det kommer att kunna bli, det var bara trehundra åskådare på den matchen men det var ändå väldigt bra stämning, eftersom hallen tar tusen åskådare på läktarna och trehundra till med stolar på golvet så kan det bli ett jävla tryck i hallen, tex i ett slutspel.
Jag både hoppas och tror att Köping kommer att få ett bra lag tack vare valet av coach, det behöver inte betyda att man byter ut så många spelare, man har redan ett ok lag och kan man fylla på med ett par Svenska spelare av bra klass och ha lite flyt med importspelarna så blir det nog bra. Hoppas dock att man inte har alltför höga förväntningar direkt, det kommer nog att bli en annan typ av basket med TG som coach och sånt kan ta lite tid innan det sätter sig.
Det viktigaste av allt är dock att beskedet om publik på läktarna kommer så att man vet om man får se på basket live eller inte. Förra året köpte jag säsongskort direkt och det fick jag ju ingen användning av, i år blir det nog inget säsongskort men det har mer att göra med att jag jobbar natt och inte hinner se tillräckligt många matcher för att det ska löna sig med ett säsongskort. Det är ju inte bara det som kostar, ett SBL-Play kort lär man ju skaffa och det var ju inte billigt direkt.
Hur som helst så lär mitt basketintresse inte svalna även om jag var besviken som fan när inte Jotti fick fortsätta som coach, men basketintresset försvinner ju inte pga av den saken, skulle den göra det så är man ju ingen riktig supporter anser jag. Hade jag tid och möjlighet skulle jag gärna vara med och hjälpa till i klubben på något sätt men pga mitt arbete hinner jag inte, den lediga tid jag har behöver jag för återhämtning. Skönt att veta att man i alla fall kommer att kunna se på både Basket och Bandy nästa vinter, kommunen har till slut bestämt sig för att skaffa en ny kylanläggning och anlägga en ny konstfrusen bandybana vilket betyder att KIS-Bandy överlever. Jag har varit engagerad i den klubben i många år på olika sätt och vetskapen om att bandybanan ev skulle försvinna har fått mig att må dåligt ända sedan det först kom på tal 2015. Jag är väldigt tacksam över att de personer som tog över styrelsearbetet då orkade kämpa och övertyga kommunen om att bandybanan ska finnas kvar i Köping. Med tanke på att en del politiker byts ut de senaste åren är jag förhoppningsfull över att Köping Basket kommer att få det stöd från kommunen man behöver för att utvecklas som Elitklubb.
Citera
2021-05-20, 11:34
Medlem
Jäklar vilka fantastiska semifinaler vi fick. Jag är så imponerad av framför allt Nässjö, som verkligen visade att stora krigarhjärtan kan kompensera för mindre talang. Höök, Boman, Lecesne och Ruffin, bland andra, kan verkligen hålla huvudet högt. Hoppas de kan bygga vidare med detta lag.

Kul också att Jämtland pressade Södertälje in i det sista. Jag är glad att serie-ettan Södertälje till slut gick vidare och kul ändå att man inte måste spela med 4 importer för att gå till final i Sverige. Kul med Berkelund...han har verkligen flugit under min radar. En av många lite yngre talangfulla Svenskar i ligan i år.

Nu tror jag tyvärr att finalerna blir mindre dramatiska. Dolphins vinner 4-1 där deras bredare trupp kommer fälla avgörandet och Adam och Flack, som hade svårt mot Nässjös fysik, kommer få mer space i insidespelet, vilket öppnar upp för skyttar som Terins, Larrier och Carr. Jäkligt synd att det inte går att släppa på publik. Det skulle blivit magiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in