2021-05-16, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Jag stödjer demokrati och allt som hör därtill och du verkar av att döma också tycka det är viktigt.

* Varför nämner du inte den etniska rensningen?
Illegala vräkningar av palestinier äger konstant rum i Israel, folk som äger sina hus helt enligt lag blir utsparkade för att göra områden helt judiska. Vill du inte nämna detta för att det gör dig obekväm att säga sanningen om Israel?

* Varför nämner du inte Israels brutala mord på civila?

Du kan påstår hela dagen att Israel är "goda" och att Hamas gömde sig här och där och lite överallt. När en militär makt trycker på en knapp och dödar barn, MEDVETET, då ska dessa ställas till svars för det. Men du bryr dig inte för att det inte är rätt "ras" som dör.

Du kan köra upp den ursäkten där solen inte skiner. Israel har trängt in 2 miljoner civila i en liten stadsdel, DU KAN INTE bomba någonstans utan att döda oskyldiga civila. Israel är inte en upplyst god stat, då hade man inte trängt in dessa här till att börja med.

* Varför nämner du inte att Israel är en Apartheid stat?
Tycker du inte att det är konstigt att man inte kan röra sig fritt i Israel, bara om man är jude? Tycker du inte det är konstigt att bilar har 3 olika färger på registreringsnummer och vissa färger inte får köra in överallt? Är det inte märkligt att man kan födas, leva, och dö inom ett stängslat område i Israel? Och personen som vaktar gränserna ut är IDF och indirekt amerikanska armén?

* Varför blir du inte upprörd när Israel bombar media?
Du kan hata muslimer hur mycket du vill, om du principiellt står för yttrandefrihet så ska du vara otroligt jävla upprörd över detta. Om du inte är det så står du inte för yttrandefriheten och således inte för demokratin. Eller ja, du gör nog det när det kommer till specifika "raser".

Just den sista punkten delar verkligen upp folk och visar deras sanna ansikte. Alla som inte är upprörda över Israels hänsynslösa attack på media-huset står inte för demokratin.

Trams. Mycket text men inget konkret.
Den byggnaden var tom då flera varningar gick ut innan och även varningsskott.

Hade det inte varit av militärt värde så hade den aldrig skjutits ner, oavsett vad du läser från journalister som medvetet gömmer sig i terroristhak i hopp om att vara skydd för terrorister.

Funkar inte så. Hade det inte varit av militärt intresse så hade dom aldrig sprängt skiten och gett er terroristförsvarare några argument. För det är i princip det enda ni tjatar om nu.

Journalisten kan fortsätta sprida sin sörja från något annat kontor där det inte finns tunnlar under och förvaring av vapen.
Citera
2021-05-16, 14:48
Medlem
Minns när Löfvén stog i tv och gav abbas 4 miljarder av skattebetalarnas pengar, till vilken nytta,fy fan
Citera
2021-05-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Trams. Mycket text men inget konkret.
Den byggnaden var tom då flera varningar gick ut innan och även varningsskott.

Hade det inte varit av militärt värde så hade den aldrig skjutits ner, oavsett vad du läser från journalister som medvetet gömmer sig i terroristhak i hopp om att vara skydd för terrorister.

Funkar inte så. Hade det inte varit av militärt intresse så hade dom aldrig sprängt skiten och gett er terroristförsvarare några argument. För det är i princip det enda ni tjatar om nu.

Journalisten kan fortsätta sprida sin sörja från något annat kontor där det inte finns tunnlar under och förvaring av vapen.

Ajaj. Du visar uppenbart att du inte står för det fria ordet och för journalistikens viktiga roll att ställa makten till svars. En av grundpelarna i demokratin.

Men jag är inte förvånad, den konservativa högern har egentligen aldrig stått för detta rent principiellt. Det är samma rörelse som trotts allt gav oss slaveriet.

Du svarar överhuvudtaget inte på någon av punkterna heller.
Citera
2021-05-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Minns när Löfvén stog i tv och gav abbas 4 miljarder av skattebetalarnas pengar, till vilken nytta,fy fan
Hade dom sin egen stat - utan förtryck -skulle dom inte behöva något bistånd. Är det Lövens fel också eller kan du tänka längre än näsan?
Citera
2021-05-16, 14:54
Avslutad
Citat:
Ajaj. Du visar uppenbart att du inte står för det fria ordet och för journalistikens viktiga roll att ställa makten till svars. En av grundpelarna i demokratin.

Men jag är inte förvånad, den konservativa högern har egentligen aldrig stått för detta rent principiellt. Det är samma rörelse som trotts allt gav oss slaveriet.

Du svarar överhuvudtaget inte på någon av punkterna heller.

Jag är inte höger eller vänster. Jag är humanist.
Jag svarade dig på det jag ansåg var relevant.

När du fördömt raketerna som Hamas skickar iväg, oprovocerat från militärt håll, då kommer jag bemöda mig att svara på det du skrivit. Som förövrigt varenda muslim i tråden redan skrivit.
Kom med något nytt.
Citera
2021-05-16, 14:56
Medlem
Citat:
Jag är inte höger eller vänster. Jag är humanist.
Jag svarade dig på det jag ansåg var relevant.

När du fördömt raketerna som Hamas skickar iväg, oprovocerat från militärt håll, då kommer jag bemöda mig att svara på det du skrivit. Som förövrigt varenda muslim i tråden redan skrivit.
Kom med något nytt.

Med all respekt till dig, du har all rätt att identifiera dig med vad du vill. Men om du för en sekund påstår att du är humanist och samtidigt blint stödjer Israels offensiv då ska du nog hämta en gammal god ordbok och slå upp ordet humanist

Läs min historik här, jag har både fördömt Hamas och stått upp för Israels civila och Israels rätt att existera.
Citera
2021-05-16, 14:59
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Hade dom sin egen stat - utan förtryck -skulle dom inte behöva något bistånd. Är det Lövens fel också eller kan du tänka längre än näsan?

Om Palestinierna vill ha en kursändring hos de som styr så kan de bara rösta, trist bara att de inte får chansen, Abbas sitter där han sitter för att det är ekonomisk vinning det handlar om tro inget annat. Palestinierna är dessvärre förtryckta från alla håll och kanter, både från Hamas och PA och så konflikten med Israel i allt detta. Skulle vara väldigt intressant att se vad de skulle rösta för i öppna, fria val.
Citera
2021-05-16, 15:02
Avslutad
Citat:
Med all respekt till dig, du har all rätt att identifiera dig med vad du vill. Men om du för en sekund påstår att du är humanist och samtidigt blint stödjer Israels offensiv då ska du nog hämta en gammal god ordbok och slå upp ordet humanist

Läs min historik här, jag har både fördömt Hamas och stått upp för Israels civila och Israels rätt att existera.

Läst, ser dig bara fördöma Israels raketer.
Läs mina. Hela världen är enad om att terroristerna Hamas provocerade fram detta och likväl att Israel hade ALL RÄTT FÖRSVARA SIG.

Du kan inte påbörja ett krig, misslyckas, och sedan gråta ut till omvärlden om vapenvila bara för att motståndaren har kraftigt övertag. Funkar absolut inte så.

Hade Israel oprovocerat börjat skjuta iväg raketer mot Palestina, med inga mer direkt mål än att förhoppningsvis döda Palestinier, då LOVAR jag att mina inlägg i tråden hade varit väldigt annorlunda.

Men, nu lever ju jag i verkligheten och försvarar absolut inte terrorister.
För det är vad dom är, officiellt. Agerandet bekräftar bara det.

Så, när du har BRA svar på varför Israel skall erbjuda vapenvila så att Hamas återigen kan fortsätta använda alla donationer till att köpa vapen och bygga tunnlar och planera NÄSTA ATTACK, då kommer du få min respekt.

Det är nog nu. Terroristerna har gjort bort sig en gång för alla.
Citera
2021-05-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Snarare tvärtom att moderator har framstått som sionistsympatisörer!

Hamas är det palestinska folkets val! De är romantiskt och DEMOKRATISKT folkvalda och ska respekteras för det. Sionisterna är det israeliska folkets val! Bägge sidor vill ha allting men usa har gjort det möjligt för sionisterna att utöva makt och tugga gör tugga äta upp palestiniernas del. Det här blundar folksjukdomen islamofobin för. Jävla rötägg alltså! Den här konflikten hade aldrig existerat om usa gjort rätt. Men nu massdödas det palestinier och ja vad fan varför ska då motståndet som sionisterna tillsammans med islamofobin kallar för terrorism inte ske. Precis som med alla tyranniska barbarer genom historien så kommer den sionistiska terrorn att puts väck utplånas och lägg därtill islamofobin som också är skyldigt till den här FÖRINTELSEN!
Hahaha hyfsat försök övertygar säkert någon idiot. Ja Hamas är folkligt valda 2006 inga val sen dess!
Citera
2021-05-16, 15:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En bieffekt av konflikten, är att Israels och Gazas rätta ansikten skyms. Vi människor är enkla och så fort man läser om krigshandlingar, glömmer man vad det är för länder det verkligen handlar om.

Ärligt talat, jag skulle varken vilja bo i Gaza eller Israel. Jag förstår inte varför någon vill idealisera dessa två folk, som har så många interna problem att man kan ägna hela livet åt att diskutera dem.

De interna problemen kommer alltid sist på journalisters priolistor..

Nu pangas det för fullt och ingen orkar bry sig om vad som händer utanför krigsbilderna och de politiska utspelen. Denna situaiton gynnar korrupta politiker, ultraortodoxa idoter och islamister. Vi måste fråga oss: om vi magiskt kunde skapa fred idag, vilka sorts samhällen skulle uppstå?

Jag tror att vi svenskar skulle bli mest förvånade över hur Israel faktiskt funkar, när krutröken lagt sig.

Ett lexempel:

I våras trampades 45 israeler ihjäl under en religiös sammankomst. Sannolikt för att religiösa politiker drivit fram en farlig situation. Totalt vansinne var det. Och det är en ironisk situation.

Det tar många år innan Hamas lyckas döda 45 israeler...

Tror ni att det blir en jättedebatt om folksamlingar kontra religiös idioti? You wish ...

Israel är nog inte hälften så vettigt och västerländskt som de svenska fansen vill tro..

Detta land är snabbyggt och grundat på religion och etnicitet. Att Israel präglas av religös fanatism (och vidhängande rasism) känns ganska självklart.

Som sekulär svensk blir jag bara deprimerad av sånt här. Trampa ihjäl varandra pga religiösa påbud, det borde vi slutat med för 300 år sedan ... kan vi sluta med det här tramset nu?

Jag påstår inte att araberna är ett dugg bättre, men detta var bara ett exempel.

Jag tror inte att några svenskar som hetsar på detta forum vill bo i Israel eller Gaza. Och det bror inte bara på våldet. Det är inte två moderna vettiga kulturer som slåss, även om man lätt kan tro det.

Jag minns fortfarande tevebilder på judar som kastade sten på bilar, under Shabbat, förmodligen i staden Mea Shearim. Man får tydligen inte samla sten under Shabbat, så man samlar innan ... helt sjukt.

Invånarna i Mea Shearim är lika korkade som vilken islamist som helst. De slår sönder butiker (som säljer förbjudna böcker), de attackerar polisen och sätter upp vägspärrar på Shabbat..

Konflikten mellan israeler och araber skymmer tyvärr alla vansinniga inslag som finns i Israel och i Gaza ...
Mkt, bra och informativt inlägg.

Netanyahu är inte speciellt populär. Inte ens bland många IDF soldater. Dom är tvingade att ställa upp när inkallelserna kommer hur idiotiska dom än må vara. Percis som alla andra vill dom ha lung och ordning i sina liv, jobba umgås med familjerna och gå ut och dricka bärs med polarna.

Netanyahu lyckades skramla ihop en mycket kritiserad samlingsregering, där hans högerkoalition består av religiösa småpartier och andra extrema fraktioner. Det är hos dom han hämtar sitt största stöd. Bland den illegala bosättarkulten finns det tungt beväpnade extremister som utan tvekan skulle kunna klassas som terrorister, men tack vare det politiska stödet åt båda hållen så får dom hållas. Planen för den nya samlingsregerigen är att annektera stora delar utav västbanken, klart folk blir oroliga för utvecklingen.
Missnöjet mot Netanyahu har dessutom växt pga, att arbetslösheten stigit med 25%!! senaste åren.

Dessutom så befinner sig primeminister eller crimeminister Netanyahu i en pågående rättegång, det har varit en segdragen process, men dom var uppe i rätten senast i April månad. Han har flera allvarliga åtalspunkter riktade mot sig och riskerar fängelse.

Dock, även om han blir fälld, så kommer han inte få skaka galler så länge han sitter kvar vid makten. Det finns analyser som pekar på att attackerna mot Gaza, samt hans galna stöd till bosättare och extremister, kan ha viss del i att han vill undvika detta.

Tusentals Israeler har varit ute och protesterat mot Netanyahu under rättegångsdagarna.
Citera
2021-05-16, 15:08
Medlem
Enligt Ýediot så har många israeliska soldatare blivit skadae pga artilleri anfall från Gaza. Vi behöver vapenvila NU!
Citera
2021-05-16, 15:11
Medlem
Citat:

Kritiken jag framför handlar inte om att försvara Hamas på något sätt, det är självklart för vilken normalbegåvad människa som helst att terrorism är fel. Kritiken handlar om att Israel är en apartheid stat som aktivt begår en etnisk rensning och ett folkmord. Detta är väldokumenterat och uppenbart om man släpper sitt hat mot araber och kollar på det för vad det är. Du har fortfarande inte svarat på en enda punkt i min kritig mot Israel. Extra ironiskt är att du påstår att du "lever i verkligheten", du lever i IDF propagandans verklighet. Om du inte ens kan erkänna det och våga hålla Israel till svars för deras brott då är du bara partiskt och fylld med hat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in