2021-05-16, 13:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nu är den repiga skivan igång igen och tuggar vidare om att det bara är att stänga alla gränser. Begriper du verkligen inte att det inte går? Hur skulle Europa klara sig? Utbud, efterfrågan. Varor, tjänster.

Alla människor är beroende av handel och utbud med hela världen. Din tanke hade kunnat fungera för flera hundra år sedan men den gör inte det längre. Och sluta nu argumentera som ett litet barn genom att upprepa ”Lösningen är att stänga alla gränser”. Vi kan inte stänga gränserna.

Varor kan de få skicka de smittar inte. Det är folk som smittar.
Citera
2021-05-16, 13:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ökningen av personer som ligger på iva. Covid inlagda minskar, vaccinerade inlagda ökar.
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Hur ser du det? Har nämligen hört rykten om detta av folk inom vården i min region ,vet ej sanningshalten i detta
När det är 2,2 miljoner personer vaccinerade med endast en dos som ger begränsat skydd och dessa är i den äldre, ev. skörare, delen av befolkningen så är det naturligt att flera på IVA är vaccinerade nu än tidigare. Allt annat skulle vara jättemärkligt.

Edit
Allt fler vaccinerade läggs in på IVA
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-16 kl. 13:19.
Citera
2021-05-16, 13:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varor kan de få skicka de smittar inte. Det är folk som smittar.
Lite hack i skivan, men det är svårt att skicka varor helt utan att människor följer med.

Det har tidigare diskuterat att lastbilschaffisar skulle byta fordon på gränsen och annat konstigt.

I teorin kan detta funka, men i verkligheten kommer det ätt läcka in smittade människor även om man försöker stänga gränserna för människor.

Sedan tycker jag absolut att man kunde gjort mera för ett drygt år sedan, men då var då och nu är nu.
Vi blir inte av med någon smitta för att gränserna stängs. Däremot kan man slippa få in nya mutationer om man bestämmer sig för att det är viktigt, men det lär inte hända om man tittar i backspegeln.
Citera
2021-05-16, 13:10
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ökningen av personer som ligger på iva. Covid inlagda minskar, vaccinerade inlagda ökar.

Du är medvetet otydlig eller sprider lögner. De som ligger inne i sjukvården gör det för att det har covid-19 även om en del av dem också är vaccinerade som fått covid.

Läkarna säger att de är relativt nyvaccinerade som fått covid efter sprutan. De var alltså relativt oskyddade. De trodde antagligen att de plötsligt var immuna och släppte hämningarna.

Man ska vänta 6 veckor med Astra 8- 12 veckor sedan kan man ta spruta nummer två och vänta ytterligare en tid innan man har optimalt skydd.
Citera
2021-05-16, 13:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lite hack i skivan, men det är svårt att skicka varor helt utan att människor följer med.

Det har tidigare diskuterat att lastbilschaffisar skulle byta fordon på gränsen och annat konstigt.

I teorin kan detta funka, men i verkligheten kommer det ätt läcka in smittade människor även om man försöker stänga gränserna för människor.

Sedan tycker jag absolut att man kunde gjort mera för ett drygt år sedan, men då var då och nu är nu.
Vi blir inte av med någon smitta för att gränserna stängs. Däremot kan man slippa få in nya mutationer om man bestämmer sig för att det är viktigt, men det lär inte hända om man tittar i backspegeln.

Det är det inte alls man sänder en container med Ever Given det anländer till Göteborgs hamn kranförarna i hamnen lastar av. De Filippinska sjömännen behöver inte lastas av.

Inom EU får de Bulgariska och Rumänska lastbilschaufförerna åka vad de vill, Det är inte så många att det stör och de är ju européer. Men de nordafrikaner ,kineser, pakistanier, afghanistaner som gömt sig i lasten behöver inte lastas av.

Bättre kontroll av ut och införsel kräver en ny regering som vill ha bättre ordning och, mindre virusspridning.
Citera
2021-05-16, 13:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du är medvetet otydlig eller sprider lögner. De som ligger inne i sjukvården gör det för att det har covid-19 även om en del av dem också är vaccinerade som fått covid.

Läkarna säger att de är relativt nyvaccinerade som fått covid efter sprutan. De var alltså relativt oskyddade. De trodde antagligen att de plötsligt var immuna och släppte hämningarna.

Man ska vänta 6 veckor med Astra 8- 12 veckor sedan kan man ta spruta nummer två och vänta ytterligare en tid innan man har optimalt skydd.
Absolut inget konstigt med det.
Citat:
När det är 2,2 miljoner personer vaccinerade med endast en dos som ger begränsat skydd och dessa är i den äldre, ev. skörare, delen av befolkningen så är det naturligt att flera på IVA är vaccinerade nu än tidigare. Allt annat skulle vara jättemärkligt.

Edit
Allt fler vaccinerade läggs in på IVA
Citera
2021-05-16, 13:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är det inte alls man sänder en container med Ever Given det anländer till Göteborgs hamn kranförarna i hamnen lastar av. De Filippinska sjömännen behöver inte lastas av.

Inom EU får de Bulgariska och Rumänska lastbilschaufförerna åka vad de vill, Det är inte så många att det stör och de är ju européer. Men de nordafrikaner ,kineser, pakistanier, afghanistaner som gömt sig i lasten behöver inte lastas av.

Bättre kontroll av ut och införsel kräver en ny regering som vill ha bättre ordning och, mindre virusspridning.
Just nEver foGiven fastnar ju hela tiden i Suezkanalen så det låter ofarligt.

I övrigt skriver du samma sak som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag.

Man kan göra mera om man vill.
Citera
2021-05-16, 13:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Nätet är tyvärr inte så miljövänligt som man kan förledas att tro.
Flyget och internet ligger ungefär lika i utsläpp.

Utan pandemi är det betydligt mer intressant att se sport live, besöka intressanta platser eller ligga på en strand än att titta på sådant på en skärm. Tricket är att resa lite mer miljösmart än med flyg och/eller flyga mera sällan.

Trots smittspridningen i Japan tror jag man måste fullfölja OS-planen nu, många har investerat mycket möda och engagemang för att genomföra OS vid det här laget.
Sedan finns det säkert en gräns för vad spelen tål vad gäller smitta så det är ännu inte uteslutet att OS 2020 ställs in tror jag.

Tycker du kan ta fram fakta som styrker att elektroniska, internetpaket på internet är lika miljöskadligt som paketresor av 75 kilo människor. Flyget är en styggelse resandet är ohållbart och kommer kanske att bli förbjudet om 20 år när den tidens styrande får vatten runt fotknölarna och panik utbryter.
Citera
2021-05-16, 13:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tycker du kan ta fram fakta som styrker att elektroniska, internetpaket på internet är lika miljöskadligt som paketresor av 75 kilo människor. Flyget är en styggelse resandet är ohållbart och kommer kanske att bli förbjudet om 20 år när den tidens styrande får vatten runt fotknölarna och panik utbryter.
Fel tråd för detta, men bilar, flyg, internet och allt annat vi är vana vid kommer vi att fortsätta att använda i mera miljöanpassade former.
Citera
2021-05-16, 13:32
Bannlyst
Den afrikanska önationen i Indiska oceanen leder det globala vaccinracet. 61,4 procent är färdigvaccinerade, fler än i Israel,*enligt Our World in Data.

Ännu fler har fått första sprutan, 69,7 procent. Det är också världsrekord.

Trots det är smittspridningen för närvarande världens kraftigaste – tio gånger högre än i Sverige, som ändå har näst högsta smittspridningen i Europa just nu.

Gäsp, sagt sen dag 1 att vaccinet är helt meningslöst 😅

I smittspridning syfte
Citera
2021-05-16, 13:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Just nEver foGiven fastnar ju hela tiden i Suezkanalen så det låter ofarligt.

I övrigt skriver du samma sak som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag, som jag.

Man kan göra mera om man vill.

Välj då vem som helst av Mackinley Möller Maersk 20 st tripel E klassade fartyg. 18 000 TEU per resa om du inte vet vad en TEU är får du googla. Det finns även några större som tar 23 000 TEU per resa.

Men i grunden är det vansinne att frakta varor från kommunistlandet Kina i den omfattning som sker i dag till alla andra länder i världen. Mycket märkligt resultat av liberalism och globalism. Tillverkning kan ske på närmare håll.
Citera
2021-05-16, 13:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Absolut inget konstigt med det.

Varför kommenterar du om det inte är kostigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in