2021-05-16, 10:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vet inte vad du vill komma med den liknelsen?

Orsaken till att väder är svårt att modellera är inte samma som att det är svårt att modellera folks beteende.
Det där får du gärna utveckla lite, skulle vara intressant att få reda på vad som är svårigheten att modellera väder respektive smittspridning.
Citera
2021-05-16, 10:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Dog det några i mässlingen i vår välmående, utvecklade del av världen innan vaccinationerna drog igång?

Tycker Ni ska ställa den frågan till de i 50-års åldern och uppåt, de om några borde veta hur många av deras skolkamrater som aldrig kom tillbaka efter mässlingen...
Ingen i min stora släkt visste någon som dog i mässlingen, ingen visste heller om någon som inte haft mässlingen som barn så det var inte bara tur involverat...samma med röda hund förresten, som de för övrigt kallade ett skämt och skönt att få vara hemma från skolan lite extra.

Men, Ni har sannolikt rätt i sak, sars cov2 kommer, precis som mässlingen, tillhöra de virus vi får lära oss leva med och då har Ni valet att vaccinera Er eller på naturligt sätt "uppdatera" Ert immunsystem, vilket Ni väljer tänker inte jag stå här och bestämma...

Datan ÄR tydlig, sars cov2 är inget problem i den friska arbetsföra gruppen av befolkningen, långt över en miljon svenskar kan inte ha fel.

Mässlingen hade jag på 60-talet och mamma var väldigt noga med oss pga följdsjukdomar, lunginflammation, hjärninflammation m fl.
Röda hund verkar du inte ha en aning om varför man vaccinerar
Citera
2021-05-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det värst drabbade landet i världen - San Marino - blir det första som uppnår flockimmunitet. Med hjälp av Sputnik V!:

Först till flockimmunitet i Europa – tack vare Putin
Under ett silvrigt olivträd sitter Laura Manzi och väntar på en spruta ryskt vaccin. Sjukhusparken lyser av smörblommor och från träden strömmar fågelkvitter.

Detta är världens bästa land. Så lugnt och idylliskt. Och nu är alla vaccinerade, tack vare Ryssland och Vladimir Putin. Vi hade en plan B, vilket EU missade och hamnade i vaccinkris, säger hon.

En sköterska ropar hennes namn. Laura Manzi reser sig för att få andra dosen av det ryska vaccinet Sputnik V, som ännu inte godkänts av EU:s läkemedels*myndighet.

På ett bord ligger små glasflaskor med kyrilliska bokstäver bredvid fat med fyllda sprutor. Hon drar ner den lila tröjan över axeln och rör inte en min när sprutan sätts i vänsterarmen. Nu är hela familjen vaccinerad, inklusive de två tonårssönerna.

Vissa som kommer hit är tveksamma först men ändrar sig snabbt. Rädslan för viruset är större än rädslan för det ryska vaccinet, säger sköterskan Claudia Silvagni.
/.../
EU borde ha gjort samma sak och satsat på Sputnik. Då hade de sluppit vaccinkaoset och kunnat rädda människor från att bli sjuka och dö.

Ministern anser att ifrågasättandet av Sputnik V handlar om politik. EU och västerländska länder vill inte göra affärer med sanktionerade Ryssland och president Vladimir Putin, särskilt inte efter fängslandet av regimkritikern Aleksej Navalnyj. Därför bromsas Sputnik i västländerna, tror han.

Det är för mycket politik. För oss spelar det ingen roll om vaccinet är amerikanskt, ryskt eller kinesiskt. Huvudsaken är att stoppa pandemin och att befolkningen och ekonomin kommer på fötter igen.
https://www.svd.se/forst-till-flockimmunitet-i-europa--tack-vare-putin

Lilleputt stater som San Marino har inte räknats under hela pandemin. Varför räkna med dessa nu?
Citera
2021-05-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Fast nu handlar det ju inte om att vaccinet dödat 100 personer...utan om att 100 personer dött inom närtid efter att de vaccinerats.

Givetvis, precis som när många dött med covid. Det var egentligen inte just covid som var avgörande, det kunde varit vilket virus som helst eftersom deras hälsa var dålig.

Citat:
Problemet med att endast titta på inrapporterade biverkningar är att många sjukdomar/dödsfall inträffar naturligt i populationen. Vaccinerar man tillräckligt många så kommer en del av dessa sjukdomar/dödsfall att sammanfalla i tid med vaccinationen.

Japp, precis som när ett nytt virus sprider sig. Många av dessa hade dött ändå.

Citat:
Vaccinerar du då även riktigt gamla/sköra så kommer en del av dessa att dö inom kort. Av helt naturliga orsaker. Något som av någon anledning ofta utelämnas när vaccinskeptiker tar upp detta.

Visst. Men dödligheten av dessa vaccin är som sagt högre. Eftersom endast 200 pers av 160 miljoner amerikanare dog av influensavaccinet 2019, och för dessa vaccin är siffran mycket större. Eller menar du att man räknat annorlunda 2019?

Fortfarande låg risk för individen, jag påstår inte att man inte ska vaccinera sig om man är rädd. Men vi ska inte förminska att dessa vaccin verkar vara mycket mindre säkra än andra vaccin. Naturlig immunitet verkar vara att föredra för människor utanför riskgrupp.
Citera
2021-05-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nja, det beror ju på när man menar att det inte dör några i mässling längre, vi hade ett dödsfall i snitt per år från 60-talet och fram till det börjades massvaccineras, nu dör väl det en i snitt per år av vaccinet istället.

Att man massvaccinerar för barnsjukdomar i Sverige har inget att göra med dödlighet, utan det är av ekonomiska skäl, det blir mindre Vab dagar.

Jävla teflonhjärnor!

”Mässling är den med vaccin förebyggbara sjukdom som orsakar mest dödsfall i världen. År 1980 dog 2,6 miljoner människor i sjukdomen; 1990 dog 545 000 personer och 2014 dog 73 000.”
Citera
2021-05-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Mässlingen hade jag på 60-talet och mamma var väldigt noga med oss pga följdsjukdomar, lunginflammation, hjärninflammation m fl.
Röda hund verkar du inte ha en aning om varför man vaccinerar

Hur många av dina skolkamrater försvann när mässlingen gick?

Precis som med mässlingen bland friska välmående barn så är sars cov2 inget problem i den friska arbetsföra delen av befolkningen, datan är tydlig, och precis som med mässlingen så kommer viruset stanna kvar oavsett vaccinering så hur man väljer att uppdatera sitt immunsystem är irrelevant.

Riskgrupperna däremot kan behöva hjälp och hade Ni mässlingen på 60-talet tillhör Ni kanske en av de av ålders/väl-levnadssjukdomar som kan behöva vaccin så då förstår jag Er lite bättre, men 60.talet? Borde Ni inte redan vara vaccinerad då för nu kör de väl 50åringer?

För den stora friska arbetsföra massan däremot...
Citera
2021-05-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det var väldigt försiktigt uttryckt.

Vaccinhatande mongoloider skulle jag säga.
Samma jävla idioter som vägrar vaccinera sina barn mot ex mässlingen. Argumentet är då ”det dör ju ingen i mässlingen längre”

Jag och mina barn är fullvaccinerade. Vi har naturlig immunitet mot covid av infektion. Vi hade inte tagit vaccin även utan immunitet då smittan inte är farlig för oss och vaccinen ger inte steriliserande immunitet så de stoppar inte smitta. Kroppens eget antikroppssvar på smittan är mer flexibelt än vaccinens och klarar troligtvis en mutation som vaccinen inte rår på bättre än om man är vaccinerad.

Anledningen till att man fortfarande vaccinerar mot mässling är för att vaccinet inte stoppar smitta, det förhindrar sjukdom. Precis som covidvaccin, det stoppar inte smitta. Vi har slutat vaccinera mot smittkoppor eftersom det vaccinet stoppade smitta. Du kommer behöva vaccinera dig mot covidmutationer varje år, jag behöver troligtvis aldrig göra det då mitt immunförsvar fungerar självständigt och jag vet nu att jag, och min familj, knappt blir sjuka av viruset.

Det finns många skäl att vara skeptisk mot DESSA vaccin och vaccinstrategin. Min åsikt är att all vaccinering utanför riskgrupp är onödig, precis som med influensa.

Citat:
De klarar inte att se kopplingen mellan våra vaccinationer och de uteblivna dödsfallen..

Dödsfallen är aldrig konstanta i en pandemi, ditt jävla pucko. Spanska sjukan dog ut på ett par år utan vaccin. Många sköra dog förra året, det är fullt naturligt att färre dör i år. Vaccinering av riskgrupper hjälper givetvis till, men vaccinering av unga och friska kommer inte minska dödsfall, eftersom de inte dör av covid.
Senast redigerad av bottenslam 2021-05-16 kl. 11:02.
Citera
2021-05-16, 11:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vi har idrottsmatcher utan publik det funkar. Det kan bli glest med besökare och hårt reglerat men jag tror säkert det blir av. Sedan vet jag inte om de även reglerar antalet deltagare det kanske är olympiska kommitténs sak att sätt tak och kvalgränser. Men antalet journalister borde självklart styras men att alla ska vara vaccinerade och begränsade i antal. Viktigast är TV kameramännen vi vill ju se det hela.

Besöksnäringen, turismen och flygandet får maka på sig. Nätet är framtiden det tar över och levererar. Bra för klimatet bra mot smittspridning i pandemier helt enkelt enda alternativet för jorden.

Nätet är tyvärr inte så miljövänligt som man kan förledas att tro.
Flyget och internet ligger ungefär lika i utsläpp.

Utan pandemi är det betydligt mer intressant att se sport live, besöka intressanta platser eller ligga på en strand än att titta på sådant på en skärm. Tricket är att resa lite mer miljösmart än med flyg och/eller flyga mera sällan.

Trots smittspridningen i Japan tror jag man måste fullfölja OS-planen nu, många har investerat mycket möda och engagemang för att genomföra OS vid det här laget.
Sedan finns det säkert en gräns för vad spelen tål vad gäller smitta så det är ännu inte uteslutet att OS 2020 ställs in tror jag.
Citera
2021-05-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Stängda gränser stoppar virus. Viruset kan inte förflytta sig mer än några meter på egen hand. För att sprida sig runt Världen, så är viruset helt beroende av att följa med människor som förflyttar sig. Såvida en gräns stängs för människor, så stängs den även för virus.

Just därför ska gränserna stängas redan innan någon ny variant har upptäckts. Det är inte vettigt att hålla på att flyga mellan olika delar av Världen samtidigt som en epidemi pågår.

Nu är den repiga skivan igång igen och tuggar vidare om att det bara är att stänga alla gränser. Begriper du verkligen inte att det inte går? Hur skulle Europa klara sig? Utbud, efterfrågan. Varor, tjänster.

Alla människor är beroende av handel och utbud med hela världen. Din tanke hade kunnat fungera för flera hundra år sedan men den gör inte det längre. Och sluta nu argumentera som ett litet barn genom att upprepa ”Lösningen är att stänga alla gränser”. Vi kan inte stänga gränserna.
Citera
2021-05-16, 11:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Hur många av dina skolkamrater försvann när mässlingen gick?

Precis som med mässlingen bland friska välmående barn så är sars cov2 inget problem i den friska arbetsföra delen av befolkningen, datan är tydlig, och precis som med mässlingen så kommer viruset stanna kvar oavsett vaccinering så hur man väljer att uppdatera sitt immunsystem är irrelevant.

Riskgrupperna däremot kan behöva hjälp och hade Ni mässlingen på 60-talet tillhör Ni kanske en av de av ålders/väl-levnadssjukdomar som kan behöva vaccin så då förstår jag Er lite bättre, men 60.talet? Borde Ni inte redan vara vaccinerad då för nu kör de väl 50åringer?

För den stora friska arbetsföra massan däremot...
Vi hade ett stort mässlingsutbrott i Sverige för något år sedan. Orsaken? Föräldrar vägrar att vaccinera sina barn mot mässlingen nuförtiden. Hade alla ungar varit vaccinerade hade mässlingen varit utrotad vid det här laget.

Samma föräldrar som vägrar att vaccinera sina barn, sitter säkerligen här och vägrar att vaccineras mot Covid19 och hittar på allsköns problem med vaccinet. Magnetiska biverkningar är ju något nytt som någon stolle har klurat ut.
Citera
2021-05-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tricket är att resa lite mer miljösmart än med flyg och/eller flyga mera sällan.

Då ska jag flyga lite extra och lämna streaming på TVn utan att titta. Därtill så kommer jag bränna lite bensin på marken varje gång jag ser dig skriva trams om co2. Då orsakar du koldioxidutsläpp när du försöker argumentera för att minska dem.
Citera
2021-05-16, 11:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nu är den repiga skivan igång igen och tuggar vidare om att det bara är att stänga alla gränser. Begriper du verkligen inte att det inte går? Hur skulle Europa klara sig? Utbud, efterfrågan. Varor, tjänster.

Alla människor är beroende av handel och utbud med hela världen. Din tanke hade kunnat fungera för flera hundra år sedan men den gör inte det längre. Och sluta nu argumentera som ett litet barn genom att upprepa ”Lösningen är att stänga alla gränser”. Vi kan inte stänga gränserna.
Bra liknelse!
Hack i skivan är väl många skribenter som har här, kanske alla.

Några andra hack i skivan är:
  • Ivermectin
  • Antivaxx
  • Vaccinförespråkare
  • Big pharma
  • Pandemin är ett påhitt.
  • Alla kommer att dö, typ.
  • Munblöja är blä.
  • Mask är fantastiskt.
Naturligtvis finns det tillfällen när saker tål att upprepas, tex. när något nytt framkommit.
Samtidigt hade nog tråden varit ganska död utan hack i skivan.
Lagom är bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in