2021-05-16, 11:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Hur många av dina skolkamrater försvann när mässlingen gick?

Precis som med mässlingen bland friska välmående barn så är sars cov2 inget problem i den friska arbetsföra delen av befolkningen, datan är tydlig, och precis som med mässlingen så kommer viruset stanna kvar oavsett vaccinering så hur man väljer att uppdatera sitt immunsystem är irrelevant.

Riskgrupperna däremot kan behöva hjälp och hade Ni mässlingen på 60-talet tillhör Ni kanske en av de av ålders/väl-levnadssjukdomar som kan behöva vaccin så då förstår jag Er lite bättre, men 60.talet? Borde Ni inte redan vara vaccinerad då för nu kör de väl 50åringer?

För den stora friska arbetsföra massan däremot...

Vilket lågt inlägg. Menar du på allvar att de barn som drabbades av följdsjukdomar att kanske dog var sjuka innan.
Man började vaccinera mot mässlingen i början av 70-talet
Citera
2021-05-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vi hade ett stort mässlingsutbrott i Sverige för något år sedan. Orsaken? Föräldrar vägrar att vaccinera sina barn mot mässlingen nuförtiden. Hade alla ungar varit vaccinerade hade mässlingen varit utrotad vid det här laget.

Nej, mässlingvaccin ger inte steriliserande immunitet. De stoppar inte smitta, viruset sprids men är man vaccinerad så blir man inte sjuk. Det är därför vi vaccinerar mot många sjukdomar, för att virusen fortfarande sprids, asymptomatiskt, och vi måste skydda oss mot sjukdom. Smittkoppsvaccin ger steriliserande immunitet och det är därför vi slutat vaccinera mot det, vaccinet utrotade viruset. De flesta vaccin kan inte det så därför måste vi fortsätta vaccinera. Såvitt jag vet är det bara smittkoppsvaccin som kan utrota smitta.

Citat:
Samma föräldrar som vägrar att vaccinera sina barn, sitter säkerligen här och vägrar att vaccineras mot Covid19 och hittar på allsköns problem med vaccinet. Magnetiska biverkningar är ju något nytt som någon stolle har klurat ut.

Nej, jag är för vaccin, men inte onödiga vaccin. Jag är övertygad om att naturlig immunitet är att föredra före vaccin när det gäller virus som covid med låg dödlighet och milda symptom. Det är bättre att immunförsvaret får träning att självt klara av mutationer i framtiden, precis som jag resonerar med influensa. När jag blir gammal och sjuk så kommer jag troligtvis vaccinera mig mot covid.

När man generaliserar som du gör så förstör man en saklig diskussion om de problem som KAN finnas med snabbutvecklade otestade vaccin. Det verkar vara så att dessa vaccin ÄR farligare än andra vaccin. De blir troligtvis bättre med åren.
Citera
2021-05-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jävla teflonhjärnor!

”Mässling är den med vaccin förebyggbara sjukdom som orsakar mest dödsfall i världen. År 1980 dog 2,6 miljoner människor i sjukdomen; 1990 dog 545 000 personer och 2014 dog 73 000.”
Vi pratar Sverige, ditt platthuvud!
Citera
2021-05-16, 11:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Då ska jag flyga lite extra och lämna streaming på TVn utan att titta. Därtill så kommer jag bränna lite bensin på marken varje gång jag ser dig skriva trams om co2. Då orsakar du koldioxidutsläpp när du försöker argumentera för att minska dem.
trams om co2

Dags för dig att gå ut och elda!
Citera
2021-05-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
trams om co2

Dags för dig att gå ut och elda!

On it!
Citera
2021-05-16, 12:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Lilleputt stater som San Marino har inte räknats under hela pandemin. Varför räkna med dessa nu?
Det har de visst det och San Marino kvalar in p femteplatsen i världen med:

2,648/1M

https://www.worldometers.info/coronavirus/

De toppade alla listor förra våren också.
Citera
2021-05-16, 12:11
Medlem
virvelbaggs avatar
När det gällde mitt barn och vaccinations programmet, var jag mest tveksam mot att vaccinera mot påssjukan.

Jag och de flesta andra ungar hade den när vi var barn och den var inte farlig alls. Men när jag utryckte osäkerhet till det vaccinet då lät det ju som om det nästan var självklart att man blir döv om man inte vaccineras sig.

Men TBE vaccination ligger inte i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn, vilket jag menar borde finnas. Då barn som har haft TBE har en lägre hjärnkapacitet en de barn som inte smittats även om de bara blivit lindrigt sjuka.

Så logiken i den allmänna vaccinationsprogrammet ser jag inte. Däremot är en spruta betydligt billigare en att en förälder är hemma med sjukt bar i en vecka. Jag tror säkert at det finns vissa ekonomiska aspekter i det hela.
Citera
2021-05-16, 12:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det var väldigt försiktigt uttryckt.

Vaccinhatande mongoloider skulle jag säga.
Samma jävla idioter som vägrar vaccinera sina barn mot ex mässlingen. Argumentet är då ”det dör ju ingen i mässlingen längre”

De klarar inte att se kopplingen mellan våra vaccinationer och de uteblivna dödsfallen..
Vad tycker du om de föräldrar som avstår vaccin för påssjukan är de också vaccinhatande mongoloider?

Även om de vaccinerar mot andra sjukdomar som de upplever är ett större hot för barnet?
Citera
2021-05-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det låter väldigt mycket med tanke på att USA vaccinerade 160 miljoner människor mot influensa 2019 med endast 203 döda. Det betyder att dessa vaccin är många gånger farligare än influensavaccin. Fortfarande liten risk för individen, men man borde vara mer öppen med detta.

Ja detta vaccin är inte prövat ännu, försöksperioden går ut först 2023.
Fram till dess är alla deltagare frivilliga försökspersoner.

Varje vardag Fhm har sin uppdaterar sin statistik, borde man uppdatera inte bara antal vaccinerade utan också dödsfall från vaccinen.
Citera
2021-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Vilken ”ökning” ?
Är du helt jävla blind?

Ökningen av personer som ligger på iva. Covid inlagda minskar, vaccinerade inlagda ökar.
Citera
2021-05-16, 12:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja detta vaccin är inte prövat ännu, försöksperioden går ut först 2023.
Fram till dess är alla deltagare frivilliga försökspersoner.

Varje vardag Fhm har sin uppdaterar sin statistik, borde man uppdatera inte bara antal vaccinerade utan också dödsfall från vaccinen.
Det är ju så läkemedel utvecklas.
Först har man prekliniska studier i labb edit: och med djurförsök.
Fas 1 - 3 är kliniska studier
Fas 4 är en övervakningsperiod när läkemedlet används.

Läkemedelsverket har koll på biverkningarna och har även den statistik du frågar efter.
Samma info finns på EU-nivå på EMA, tror jag det är.
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-16 kl. 12:51.
Citera
2021-05-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ökningen av personer som ligger på iva. Covid inlagda minskar, vaccinerade inlagda ökar.
Hur ser du det? Har nämligen hört rykten om detta av folk inom vården i min region ,vet ej sanningshalten i detta
Senast redigerad av Porky123 2021-05-16 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in