Om man läser på lite noggrannare om den produkten ser man att den faktiskt inte innehåller någon melatonin alls. Bara: L-Tryptophan, Griffonia simplicifolia, GABA, Nicotinsäure, Pyridoxin, Cyanocobalamin, Hydroxypropylmethylcellulose (Kapselhöljet).
Det innehåller tydligen bara ämnen som naturligt stimulerar din egna melatonin-produktion, och inte som en melatonintablett som tillför extra melatonin direkt. Det är nog därför man ska ta den morgon och kväll och att det tar ett tag innan man märker någon effekt. En melatonintablett ger effekt samma kväll som du tar den.
Det är väldigt individuellt. Har man minskad produktion av melatonin i kroppen behöver man högre doser än om man har en bra nivå till att börja med. För en del fungerar låga doser men inte för andra.
För mig fungerar inget under 5mg , men ibland behövs 10mg. Jag börjar alltid med att ta 5mg (direktverkande, inte Circadin som är en depå-tablett) vilket oftast funkar, men har jag inte somnat efter att ha försökt i 1 timme så tar jag ytterligare 5mg och då somnar jag alltid.
Vissa behöver t.o.m ta ännu mer, bla äldre.
Ok, tack för inlägget, du har testat ~0.25 mg alltså?
Ok, tack för inlägget, du har testat ~0.25 mg alltså?
Min läkare började med att ge mig 0.5 mg. Efter att inte det funkade så ökades dosen successivt tills det fungerade bra. Vi hade även satt en gräns, så att om jag inte hade haft någon effekt av maximalt 10 mg så skulle vi titta på andra mediciner.
Som tur var funkade det bra och vi behövde aldrig ta ställning till dom andra medicinerna, som är beroendeframkallande, vilket var nästa steg.
Senast redigerad av trolltea 2021-05-07 kl. 16:08.
Har testat att beställa en burk melatonin från vitasunn.com för några dagar sen. Dom ska tydligen skickas från inom EU. Vet inte hur det kommer att gå, men enligt trackern så är den postad i frankrike idag.
Tack för svar. Har du fått hem melatoninet än och i såfall gick det bra? Jag vill bara beställa där jag vet att det är 100% lagligt och ingen scam även om jag får betala lite mer.
Tack för svar. Har du fått hem melatoninet än och i såfall gick det bra? Jag vill bara beställa där jag vet att det är 100% lagligt och ingen scam även om jag får betala lite mer.
Jag beställde melatonin från vitasunn natten till måndag för förra veckan och det låg i min brevlåda på fredagen samma vecka.
Jag har haft melatonin agb på recept i flera år utan att ha fått några biverkningar. Kan dock inte säga om det har hjälpt nåt för sömnen heller för den delen.
Har bara tagit det av vana ihop med mina andra mediciner.
Men iaf, nu när agb inte finns längre så köpte jag natrol melatonin från vitasunn istället.
Och av den fick jag en påtaglig effekt redan 10min efter intag. Började känna mig riktigt trött och seg och jag sov bra hela natten.
Men, dagen efter har jag känt mig riktigt jäkla seg och allmänt "spaced out" i huvudet hela dagen. Och har jag har även känt mig på gränsen till nedstämd/deprimerad.
Hur kan det komma sig att jag reagerar så olika på melatoninen?
När jag hade agb så tog jag 2x2mg, och nu tog jag 1x3mg av natrol melatonin. Alltså mindre dos än innan.
Vad jag kunde läsa mig till av agb så är det en snabbverkande tablett, och om natrol melatonin så står det att den löses upp inom 60sekunder, så den bör ju också vara snabbverkande.
Men hur kan jag reagera så olika?
Finns det olika typer av melatonin eller vad är det frågan om?
Jag har haft melatonin agb på recept i flera år utan att ha fått några biverkningar. Kan dock inte säga om det har hjälpt nåt för sömnen heller för den delen.
Men iaf, nu när agb inte finns längre så köpte jag natrol melatonin från vitasunn istället.
Och av den fick jag en påtaglig effekt redan 10min efter intag. Började känna mig riktigt trött och seg och jag sov bra hela natten.
Men, dagen efter har jag känt mig riktigt jäkla seg och allmänt "spaced out" i huvudet hela dagen. Och har jag har även känt mig på gränsen till nedstämd/deprimerad.
När jag hade agb så tog jag 2x2mg, och nu tog jag 1x3mg av natrol melatonin. Alltså mindre dos än innan.
Vad jag kunde läsa mig till av agb så är det en snabbverkande tablett, och om natrol melatonin så står det att den löses upp inom 60sekunder, så den bör ju också vara snabbverkande.
Det är antagligen bara fråga om att du specifikt tar upp mera av det senare preparatet än det förra.
För mig var melatonin en utmärkt anti-depressiv, följande dag var mycket ljusare och gladare, och en utmärkt insomnings-medicin då och då (i längden störd sönderhackad sömn, så tog sällan mer än 3-4 dagar i sträck).
Jag märkte en enorm skillnad i effekt, isynnerhet den stämningshöjande, mellan diverse vanligt melatonin (på den tiden special-apoteksvara här i Finland, 2-3 apotek tillverkade själva) i styrka från 1mg till 4mg och sedan Circadin, som är 2mg (patenterat slow-release). Circadinet var extremt mycket "starkare".
Förklaringen ligger som sagt högst antagligt i hur tabletten/kapseln är formulerad i kombination med din individuella metabolisering av den.
Som exempel: preparat A löses väl upp redan i magsäcken (stärkelsen m.m. menar jag), men du råkar inte ha så värst mycket vad-det-nu-heter etc där som fångar upp det det aktiva ämnet och får ut det i blodet. Preparat B däremot frigörs mestadels i tunntarmen, och där råkar just du ha betydligt bättre upptagningsförmåga. Eller tvärtom. Plus ett dussin andra varianter i olika skeden av den metaboliska kedjan (börjandes från hur väl det aktiva ämnet löses ur bindemedlen till hur snabbt din lever/njurar metaboliserar bort det.)
Det är antagligen bara fråga om att du specifikt tar upp mera av det senare preparatet än det förra.
För mig var melatonin en utmärkt anti-depressiv, följande dag var mycket ljusare och gladare, och en utmärkt insomnings-medicin då och då (i längden störd sönderhackad sömn, så tog sällan mer än 3-4 dagar i sträck).
Jag märkte en enorm skillnad i effekt, isynnerhet den stämningshöjande, mellan diverse vanligt melatonin (på den tiden special-apoteksvara här i Finland, 2-3 apotek tillverkade själva) i styrka från 1mg till 4mg och sedan Circadin, som är 2mg (patenterat slow-release). Circadinet var extremt mycket "starkare".
Förklaringen ligger som sagt högst antagligt i hur tabletten/kapseln är formulerad i kombination med din individuella metabolisering av den.
Som exempel: preparat A löses väl upp redan i magsäcken (stärkelsen m.m. menar jag), men du råkar inte ha så värst mycket vad-det-nu-heter etc där som fångar upp det det aktiva ämnet och får ut det i blodet. Preparat B däremot frigörs mestadels i tunntarmen, och där råkar just du ha betydligt bättre upptagningsförmåga. Eller tvärtom. Plus ett dussin andra varianter i olika skeden av den metaboliska kedjan (börjandes från hur väl det aktiva ämnet löses ur bindemedlen till hur snabbt din lever/njurar metaboliserar bort det.)
Ja det måste ha nåt med det att göra.
Jag antar att upptagningen av melatonin agb inte var särskilt hög för min del då.
Sen innehåller ju tabletterna från natrol även vitamin b6 och calcium. Vet inte om det har någon påverkan också?
Men jag kommer iaf testa att inte ta nåt överhuvudtaget, inatt gick det bra och jag tycker att jag känner mig mer normal idag.
Men om sömnen blir sämre, ska man testa nån time-release variant istället?
Eller man kanske ska prova att bara ta t ex en 1/4 tablett av dom jag har?
Många säger ju att man bara ska ta upp till 0,3mg melatonin.
Ja det måste ha nåt med det att göra.
Jag antar att upptagningen av melatonin agb inte var särskilt hög för min del då.
Sen innehåller ju tabletterna från natrol även vitamin b6 och calcium. Vet inte om det har någon påverkan också?
Men jag kommer iaf testa att inte ta nåt överhuvudtaget, inatt gick det bra och jag tycker att jag känner mig mer normal idag.
Men om sömnen blir sämre, ska man testa nån time-release variant istället?
Eller man kanske ska prova att bara ta t ex en 1/4 tablett av dom jag har?
Många säger ju att man bara ska ta upp till 0,3mg melatonin.
En av dom vanligare biverkningarna för Circadin (vilket är en receptbelagd time-release tabett) är att man får morgontrötthet och mardrömmar/konstiga drömmar. Just morgontröttheten är ju kanske inte så konstigt eftersom melatoninet släpps ut under en längre tid och kanske inte har gått ur kroppen fullt ut när man väl vaknar. Den är gjord för att man ska kunna sova hela natten utan en massa uppvaknanden, medan bl.a melatonin agb släpper ut allt melatonin på en gång och passar därför mer som insomningshjälp.
Att dela tabletten borde gå bra då det inte står något om att den inte får delas. Melatonin agb kan man ju dela utan problem. Det kan vara så att det blev en för hög dos om du nu tog upp melatonin bättre med den här tabletten. Du kan ju testa att dela tabletten och börja med en liten del/dos. Funkar det inte så kan du prova öka dosen lite åt gången tills du får en bra effekt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!