2021-05-16, 09:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ursäkta korta kryptiska svar men jag nattäter.

Funderade kring att det var så konkreta områden han suktar efter och beter sig som en militant överste men inte gjort värnplikt.
Samt har tillräckligt med läshuvud att beträda bla högskola.
Antar att vissa områden ges inte tillträde likt att en med EP inte lär köra bil vid grand mal anfall.
Nu vet jag inte vilka tester som görs vid mönstringen men om det finns tester för psykisk stabilitet så är det uppenbart att han inte skulle klara dem.
Han kan nog läsa in tekniska ämnen och rabbla kunskapen utantill.
Frågan är om han förstår och sedan kan dra egna slutsatser från det han har lärt sig.
Citera
2021-05-16, 10:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En klok tanke.

Nu kan jag förstå att det inte ligger på rättsmedicinarens ansvar att tolka skadorna på benet utifrån ett tänkt vapen/tillhygge. Det finns ju inte i nuläget ett sådant tillhygge som det går att jämföra med?

Med tanke på att tillhygget inte är identifierat, känt, kanske det blir svårt att spekulera i de tremerna?
Vems bord kunde det hamna på?
Det borde inte vara alltför svårt för polisen att leta reda på ett domkraftsskaft som är identiskt med det som har förvunnit och sedan jämföra med skadorna på SD, LW och trädet.
Citera
2021-05-16, 10:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tillbaks till åklagarna då. De är ju inga ”IT-människor” så de själva kan avgöra vad som bör och kan göras rent tekniskt i detalj. Ha koll på funktionerna i senaste uppdateringen av Telegram/Google osv.

Sen fick nog den unga killen dra ett stort lass då han fick många av de uppgifter PW antagligen skulle ha gjort.

Lite learning by doing om ni fattar. IT-kunnig ja. Erfaren mordutredningar av den här omfattningen? Högst troligt nej.

Med tanke på den relativa oerfarenheten så gjorde han väl det med all kapacitet han hade. Det är där ledningen kommer in i bilden. PS och JR och PW ”kliver av ”samma dagar som han börjar bli aktuell för större uppgifter.

Jag tror de jobbade häcken av sig med att klippa och klistra alla de här sms och mejl och bilder. Tusentals sidor.

Men någon borde ha styrt och koordinerat ”lite” bättre.

Lätt att sitta på läktaren med facit men samtidigt är det lite som att vara snickare och komma in i nån fastighet och undra vem fa-an som gjort det här jobbet innan om nån slarvat eller så.

Jag och polisfacket och revisorer och alla andra är nog överens var problemet ligger. Inte hos nån ”nyanställd” eller nån konspirerande kompis utan i nån form av systemfel som man säkert jobbar varje dag med att få bukt på. Men sen ska man ha i åtanke att det är en myndighet vi pratar om och det är sällan de som leder utvecklingen inom IT då främst tänker jag på. Kanske inte inom ledarskap och HR heller vad vet jag.
Det är här jag tycker att PW borde ha hjälpt till, utan att lägga sig i arbetet överhuvudtaget.
Han kunde ha upplyst killen om vilka analyser som borde göras och hänvisat till någon annan som kunde ge support.
Citera
2021-05-16, 10:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja tyvärr riskerar man att bli mördad när man provocerar en man som SD. Om någon dödshotat dig och din familj, använt våld mot dig förut m.m. Då ska man inte göra som Lena och provocera dem ännu mer utan man lämnar psykopaten i fred. Men om du tror att Lenas agerande med SD var riskfritt är det förstås tack vare denna tråd och allt glorifierande av mordoffret. Vilket är tragiskt. Att bete sig mot en psykopat som Lena gjorde är livsfarligt och kan leda till att man blir mördad. Det ska alla veta. Vad är det för konstigt med att erkänna det faktum?!
När du nu inser att SD är en psykopat så förstår jag inte varför du inte varnar HD och barnen?
Det är försent att varna LW men fortfarande kan det fylla en funktion att varna HD.
Ser du inte att hon sitter i precis samma situation som LW gjorde, helt i händerna på en psykopat?
Så länge hon inte frigör sig kan barnen också vara i fara, de har ju varit hotade tidigare.
Citera
2021-05-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu vet jag inte vilka tester som görs vid mönstringen men om det finns tester för psykisk stabilitet så är det uppenbart att han inte skulle klara dem.
Frågan är om han förstår och sedan kan dra egna slutsatser från det han har lärt sig.

Han kan ha svårt att acceptera att verkligheten är fylld av oförutsedda händelser som inte finns tekniskt mallbeskrivna och det har synts i psykologiska tester? Han har återkommande failat och har inte en chans att nå till hjältejobben han drömmer om?

Eftersom han verkar stannat på en 12-årings mentala nivå, så hjälpte det inte ens att han under åratal hade tre mammor. Riktiga mamman bryr sig inte om sin grabb. Hon har ju flera barn och barnbarn som bor närmare. Hon förlitar sig nog på att Hax tar hand om den resultatlösa mognadsutbildningen.
Citera
2021-05-16, 10:58
Medlem
Citat:
Man kan inte bara avstå sina arbetsuppgifter hur som helst! Är det ingen som jobbar i den här tråden och vet hur det fungerar i verkligheten och på arbetsplatser? För mig verkar det uppenbart att PW informerat om att han känner SD och på det viset pekat på olämpligheten i att han deltar i husrannsakan och velat avstå. Det är dock alltid en chef som har the final say. Men i praktiken ser jag det som att PW själv velat avstått. Han behövde bara få godkänt från chef.

Dagen efter husrannsakan fanns det uppenbarligen personalbrist på IT och överordnad gav honom uppgiften att gå igenom beslagen. Så ser verkligheten ut på arbetsplatser. Skulle han nekat att göra sina arbetsuppgifter? Ni har ingen verklighetsförankring i vad ni skriver och begär från PW. Sluta vara på Flashback varje dag och börja jobba så kanske poletten trillar ner.

Polletten är nere, jag menar jag behöver inte ljuga om psykolog arbete FBI eller språkkunskaper för att helt enkelt göra analysen att PW ska vägra fram tills alla alternativ är uttömda och då gå skriftligt på det. Nu svävar det och det ger att låtsas kompetenta personer kan dra slutsatser likt dina.

Ämnet är iofs diskuterat flitigt innan du och din vänliga spetskompetens skulle skriva andra på näsan. Men jäv är inget enkelt som simpla personer förstår. Så ber dig nyttja en av dina språkkunskaper att ta in kunskaper återkom sedan hit och var produktiv inte kontraproduktivt.
Citera
2021-05-16, 11:00
Medlem
Citat:
När du nu inser att SD är en psykopat så förstår jag inte varför du inte varnar HD och barnen?
Det är försent att varna LW men fortfarande kan det fylla en funktion att varna HD.
Ser du inte att hon sitter i precis samma situation som LW gjorde, helt i händerna på en psykopat?
Så länge hon inte frigör sig kan barnen också vara i fara, de har ju varit hotade tidigare.

Du har rätt, men HD är i en sjuk symbios med SD. Barnen är tyvärr i deras vård på gott och ont.

Den du svarar är mest inne och tror sig vara något, inget bry sig om.
Citera
2021-05-16, 11:06
Medlem
Citat:

Klart det finns psykologiska tester, de är väldigt bra och väl utvecklade. De fångar upp de mest odugliga som mönstrar. Vissa slipper igenom men försvinner rätt fort under utbildningen.

Försvaret ligger långt fram i detta, tack och lov.

Tidigare kunde ett misslyckande under mönstring ligga en till last när man sökta skyddade arbeten. Med tanke på vad arbetskollegor och andra berättat finger inte SD i gröna kläder.
Citera
2021-05-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ja tyvärr riskerar man att bli mördad när man provocerar en man som SD. Om någon dödshotat dig och din familj, använt våld mot dig förut m.m. Då ska man inte göra som Lena och provocera dem ännu mer utan man lämnar psykopaten i fred. Men om du tror att Lenas agerande med SD var riskfritt är det förstås tack vare denna tråd och allt glorifierande av mordoffret. Vilket är tragiskt. Att bete sig mot en psykopat som Lena gjorde är livsfarligt och kan leda till att man blir mördad. Det ska alla veta. Vad är det för konstigt med att erkänna det faktum?!

Aha, du skriver psykopat om Steffe. Jag är inte psykolog, som du sagt dig vara, så jag är nyfiken på hur du kommit fram till att han är psykopat. Berätta gärna.

Jag ser en egoistisk omogen vuxen som beter sig som en unge i sandlådan. Han vill ha beröm, bestämma över de som är svagare, ljuger för att få sin vilja fram och vill vara hjälte för dem han kan styra över. Extremt bekräftelsebehov och undermålig självinsikt. Kanske grundar sig i djup avundsjuka och dålig självkänsla. Jag tror killen gömmer massor med känslor som han får svårt att hantera vid tappad kontroll, men betyder det att han är psykopat? Jag är inte övertygad om det.
Citera
2021-05-16, 11:13
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om man fortsätter stalka någon som mordhotar en och låter honom ha nyckel/kod till ens ytterdörr så tycker jag nog att man får skylla sig lite själv.

Med ditt resonemang är det fritt fram att mörda om man inte gillar någon och tycker den beter sig olämpligt.
Senast redigerad av Passepartout 2021-05-16 kl. 11:17.
Citera
2021-05-16, 11:16
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Inte konstigt alls, men är det rimligt att lasta en mördad person för att den borde vetat bättre? Är du själv ofelbar? Förtjänar att mördas för dina mänskliga brister?
Citera
2021-05-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inlägget inte till mig, svarar ändå med lite funderingar.

Jag hör till de som tror att SD hade planerat detta mord och det var tvingat att ske före USA-resan.
SD hade noll koll på vad LW kunde ta sig till när han var bortrest med HD. LW hade uttryckt att hon inte var typ rädd längre för att det skulle komma till ett slut mellan dom. LW skulle resa bort och därmed kanske få ytterligare stöd från andra personer som inte hade med SD att göra.

Den 11:e fredag (klämdag) är han och jobbar, har såå blodigt sex med LW (vi vet inte ens om hon var där och något så blodigt sex tror jag inte på). Här börjar nog hans första tanke... blod från LW kan förklaras.

Åker till Gustavsvik (likt mordkvällen), kanske för att förklara ev lukt av klorin hemma. Kanske tänkt att jag häller upp klorin i en annan flaska hemma om jag behöver för ev rengöring.

Vet inte var barnen är, ibland är de hemma (kan inte vara ute så länge har jag för mig att han sa i något förhör). Senare visar det sig att varken han eller svärisarna vet var barnen befinner sig. De var iaf inte hos HD eftersom hon var med Sillen den kvällen. (Därav tror jag inte HD var inblandad bakom staketet på mordkvällen).

Bestämmer träff med LW, "glömmer" mobilen hemma (likt mordkväll). Kanske upptäcker han att LW pratar i telefon och dessutom har han sett de tre mållgorna som var ute och rörde sig i området. Bestämmer sig för att denna kväll är inget bra val. Avbryter och bestämmer sig för att ringa polisen för att berätta om oroligheter i området, kan gå på någon ensam kvinna, glömmer att varna LW... kan vara bra för polisen att ha i bakhuvudet när han försöker vid nästa tillfälle (som måste ske innan resan).

Spekulationer från min sida.

Ps Denna kväll var inte SD till JG, det var på mordkvällen. Ds

Tack ja det är ungefär den bilden åklagaren målar upp också. Jag tog med JG eftersom kvällarna anses så lika. Att det sker konstigheter och då är besöket vid Viken och JG också i räknat i sånt som gör detta till annorlunda kvällar.

Blodiga sexet kan man ju se som efterhandskonstruktion annars. Baserar det på att hela blodgrejen verkar vara just det. En förklaring till evtl blod som kan hittas. Osäkert om de ens haft sex på kontoret. Kan ha varit lördagmorgon. Eller båda tillfällen.

Fläck på kjolen indikerar närtid iaf och sex verkar de ju haft då och då så sexet i sig är kanske inte vad man kan räkna in som en förberedelse.

Om jag förstått många rätt så måste hon dö innan USA så hon inte kan avslöja ”otroheten”. Stannar man upp och tänker till lite så kan man undra om just mord då skulle förhindra det avslöjandet eller inte.

Sen kan man ju se rent juridiskt på 11/5 och tyvärr även om de lagt väldigt mycket krut på det datumet i fupen så är det nog inget i de händelserna som rätten kan döma efter.

Åklagaren säger att det var plan A eller generalrepetion. Ok säger rätten var är bevisen?

Men man kan kliva från juridiken och försöka hitta bevis för att planen var att hon skulle dö den natten. Bestämma träff med någon för att mörda den personen är inte jättesmart om man vill köra lite under radarn.

Barnen är nog hemma där ja. I sig kan det faktum funka som ett alibi. Ingen är så galen så man lämnar ungarna hemma och går ut i området och medvetet slår ihjäl någon.

Sen kvarstår det faktum att de ju stämt träff. Digitala spår finns i form av ”hallå” i sms. Sånt måste SD ha räknat med om planerat. LW var uppkopplat dygnets alla vakna timmar. Kanske hon anförtror sig till någon väninna som ”säkerhet” just vad gäller möten med SD med tanke på hot och annat.

Ser inte bra ut efter mordet om något visar på att de stämt träff.
Nu hade säkert Telegram visat mer vad som hände den helgen om polisen bärgat chatten i tid innan Telegram automatiskt raderar kontot och dess innehåll.

Att planera mord efter de omständigheterna är ett väldigt riskfyllt uppdrag och frågan är om SD är så galen? Inte omöjligt.

Kan ha carit omvänd psykologi såklart. Att göra planen efter att bli huvudmisstänkt men ha en metod som är så vansinnigt ologisk att han skulle anses helt orimlig som gärningsman.

Men åklagaren tyckte inte scenariot var vansinnigt. Tvärtom.

Polispatrullen verkar vidare ha lite dålig koll på vad som faktiskt skedde där på platsen men om man ska renodla något som sticker ut så är det att han ringer just polisen ihop med den påhittade(?) historien om dessa män.
Tyvärr igen är detta ingen avvikelse i sig om man hårddrar det och tänker på det här med kvarterspolis. Ingen granne där blir förvånad att SD har lite koll i området om natten.
Därför kan man resonera att det i sig inte gör kvällen speciell. Många vittnar om hans vaksamhet.

Det är där jag gör en annan tolkning att det kanske finns förklaringar i hans mentala tillstånd den helgen. Vilket i sig sedan leder fram till det faktiska mordet 14/5.

Sen är du inne på badhuset och klorin och det är en helt vettig reflektion. Bekymret igen då är att han är gammal elitsimmare med dålig rygg och nån gång måste han väl ta upp träningen osv. Utnyttja gymkortet han betalat för.
I sig finns där märkligheter. Ingen har sett honom. Inte ens städaren minns honom.
I hans träningsapp hittade jag att han loggat simning men han menar själv att han gymmat. Bara minnesproblem eller finns det nån faktor där som gör att man kan koppla det till planerat mord? Typ klorin då.
Nu funkar klorin rätt dåligt på blod och DNA. Aktivt syre är bättre då det är just syret i hemoglobinet som polisens medel reagerar på.
Nu behöver ju inte han ha vetat det men en tanke är att man städar en brottsplats med klorin mer än en själv. Om det nu inte var så att han tänkte att han skulle vara superren själv efter badet och därför inte lämna nåt DNA efter sig.

Om man tänker att LW inte skulle dö den natten så kvarstår ett annat faktum och det är att de inte sammanstrålar trots att de verkar ha stämt träff. Där får man försöka fatta hur det kom sig. Den avgörande faktorn är SD som gör det aktiva valet att inte möta upp LW som står där med sitt ”hallå”.

Vad får honom att ta det beslutet?
En långsökt tanke är att han inser att möta upp LW är en dålig idé trots allt (barnen hemma osv) och använder då polisen och männen som en (väldigt överdriven) ursäkt för att inte möta upp henne.
Men om dålig idé springa ute i onödan så kan man undra varför han återvänder för att i person riskera att dyka upp där ihop med polisen där åklagaren isf menar att hon skulle dö.
Då eller vid ett icke dokumenterat tillfälle senare på natten alltså som det inte verkar finnas några spår av sån aktivitet.

Det som skulle kunna kasta sken över den natten är just deras chatt. Och den finns inte kvar. Kanske blev det tjafs för att han lekte polis och inte dök upp osv. Vem vet.

Samtidigt får man ha i bakhuvudet att HD är på mys med JS. Hur reagerar SD på det? Själv menar han att han är nån form av äktenskapsmäklare åt både LW och HD.

Sen är en generalrepetition inför ett mord aldrig bra. Det lägger till ytterligare omständigheter och indicier som kan kopplas till det faktiska dådet. Finns andra fall där man varit framme och gjort försök till människorov men behövt avbryta. Då finns kanske kommunikation om just ett avbrytande som bevis i rätten.

Här är det lite dåligt med just såna faktiska bevis vilket är väldigt synd isf.

Som sagt hade de bärgat Telegram kanske allt stått i annan dagar. Hade de kollat SD:s router hade man kanske sett om mobilen kopplar upp mot den när han väl är hemma efter mött upp polisen osv.

Så har mina tankar gått hur som helst när jag försökt vända och vrida på 11/5 och jämfört med 14/5.

Med sig kan man ha tanken om att utifall det varit så att han tränat vid Viken en kväll några dagar innan 11/5 och sen mött upp LW på natten om det också skulle ha ansetts vara en planerad mordkväll eller inte?

Hur det än är så är det väldigt svårt att bli klok på främst hur han tänkte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in