2021-05-15, 23:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En klok tanke.

Nu kan jag förstå att det inte ligger på rättsmedicinarens ansvar att tolka skadorna på benet utifrån ett tänkt vapen/tillhygge. Det finns ju inte i nuläget ett sådant tillhygge som det går att jämföra med?

Med tanke på att tillhygget inte är identifierat, känt, kanske det blir svårt att spekulera i de tremerna?
Vems bord kunde det hamna på?

Alltså, jag anser det är ett måste att jämföra skadorna även om ett mordvapen inte är funnet?!

Det finns skador på 3 "platser" som utredarna har noterat:
1) på BO
2 ) på mordplatsen i form av ett träd.
3) på MGM.

Det kan vara samma typ av skador med samma typ av "piggar" eller märken osv
ungefär som ett "fingeravtryck" som i sin tur kan binda ihop dessa tre händelser,
möjligtvis.

Mordvapnet är borta men offrets skador kan man använda som utgångspunkt.
Tänker jag.

Nåväl. Jag förutsätter att det är gjort men att vi inte kan "se" det.
Citera
2021-05-15, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han har inte det som krävs för att få tjäna Sverige i händelse av krig.
Om det är pga psyket eller om det är hjärtfel, vet jag inte, men misstänker att det inte står rätt till i huvudet..
Detta är bekräftat så långt det är möjligt, utan att röja sekretessen.
Han mönstrade men "gick inte vidare"

Han är ett freak som så gärna vill ha en glänsande uniform, men kommer få badtofflor och mjukis många år framöver.
Undrar om han kommer tappa tvålen med vilje?
Han kan ju alltid börja träna sin bleka lekamen, spela på trollflöjten och drömma om Tjejer..
Thx, intressant. Det är nog nåt i skallen som han beter sig.

Jo det pratas om hjärtfel men nämns inte nån medicinering, mer som om det skenar emellanåt. Vete tusan hur seriöst det är såsom han härjar och knappt sover.
Han är ju frisk enligt P7an i allt mellan huvud och röv.😂

Dock ska tilläggas att han inmundigar antidepressiva efter hans visit i cellen såg jag.
Citera
2021-05-15, 23:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ursäkta korta kryptiska svar men jag nattäter.

Funderade kring att det var så konkreta områden han suktar efter och beter sig som en militant överste men inte gjort värnplikt.
Samt har tillräckligt med läshuvud att beträda bla högskola.
Antar att vissa områden ges inte tillträde likt att en med EP inte lär köra bil vid grand mal anfall.

Nej precis.
Då förstår jag.
Och det var så jag menade också.
Fast utom just autistiskt drag.
Tänkte på annan problematik som ändå ger samma resultat,
att inte få tillträde som du skrev.
Citera
2021-05-15, 23:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ok, då är vår diskussion härmed avslutad (du är helt enkelt dumtrög).

Det är vad som står i FUP. Hennes egna ord i samtal med polisen.
Citera
2021-05-16, 00:02
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Jag har efterfrågat men endast fått svar om att det är sekretess, gällande skadorna. Har inte sett någon jämförelse heller.
Inte ens sett någon helkroppsbild i samband med häktningen, om det kanske var så att han hade spår av blod (Madsen hade blod i porerna som kunde ses på foton) eller andra blåmärken eller rispor. Har inte sett någon sån helkroppsundersökning alls.
Andra personer får i princip näcka och bli fotade från alla möjliga vinklar. Skulle vilja se foton av hans händer, tex. Känns som om det inte gjorts en ordentlig dokumentation, som så mycket annat i detta fall.
Känns som ett skämt hur viktiga bevis och grunderna gällande hur utredningar skall gå till, inte har fungerat i detta fall.
Är det någonting "vi" missar? Ränker på Möööörks dans-dejt-moderskepp mm. Han har känt Steffe länge. 2002 skrev han i dykbloggen.

Känns olustigt.
Eftersom hans sår beskrevs noga och dokumenterades så självklart bör det ha jämförts med de övriga skadeområdena, dvs på Bo + träd.

Kan den typen av info vara under sekretess även under rättegångarna?
Alltså att vi inte har fått ta del av det?
Citera
2021-05-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Avel, anser du att åklagarna tog till vara på de data som du försåg dem med till HR?

Jag vill nog backa tillbaka till att utredningen inte tog tillvara på den uppenbara bevisningen som gick att få ut redan för 2-3 år sen.

Läste om NFC idag och det speglar nog generellt hur det ser ut här och var inom polisen. Tror det var 55 dagar som handläggningstiden är uppe i i snitt nu.

Speglar säkert både IT och annan forensik även om jag inte la på minnet exakt vad de baserade tiden på. Det är Encronmobiler hit och dit och brottsfall i varenda buske i landet.

Vad jag menar med det är att tiden nog inte räckte till att reda ut begreppen där så det ledde till något som kunde hålla i rätten.

De måste alltså vara väldigt säkra på att SD inte använde sin dator. Dokumenteta det tar tid.

Samtidigt så kan det bemötas med en rad argument från försvaret då SD ju kan ha gjort vad som helst annat än att mörda just då.

Det intressanta i sammanhanget är ju också att i den skrivelse till tingsrätten - som det faktiskt hänvisas till i hovrätten - så menar SD att han måste ha öppnat datorn vid tiden för mordet.

Det hade kunnat bemötas med min ”metod”.

Inställningarna i SD:s dator spelar in och det källmaterialet har jag inte haft tillgång till. Schemalagda aktiviteter, inställningar i Chrome, strömsparlägen osv osv.

Att jämföras t.ex med att den tilltalade säger att han nog körde bil då mordet skedde men man kan utläsa från ”färdskrivaren” i fordonet att det inte körts då. Nån sån variant hade de kunnat försökt sig på.

Lite mer på fötterna hade de alltså kunnat ha med sig till hovrätten med tanke på att det i inspelade tingsrättsförhör pratas just om de här datorhändelserna med ”okänd aktivitet”. För mig är den inte okänd och då sitter jag inte ens på källmaterialet utan kan tolka det utifrån det selektiva urval från cacheminnet som forensikern gjort.

Kan tilläggas att i en utförlig analys så skriver man ju även det man inte hittar. Allt för att ge en rättvis bild och analys.

Cachefiler från Google Docs finns ja men nåt annat finns inte osv vilket visar att xxxxxx.

Tillbaks till åklagarna då. De är ju inga ”IT-människor” så de själva kan avgöra vad som bör och kan göras rent tekniskt i detalj. Ha koll på funktionerna i senaste uppdateringen av Telegram/Google osv.

Sen fick nog den unga killen dra ett stort lass då han fick många av de uppgifter PW antagligen skulle ha gjort.

Lite learning by doing om ni fattar. IT-kunnig ja. Erfaren mordutredningar av den här omfattningen? Högst troligt nej.

Med tanke på den relativa oerfarenheten så gjorde han väl det med all kapacitet han hade. Det är där ledningen kommer in i bilden. PS och JR och PW ”kliver av ”samma dagar som han börjar bli aktuell för större uppgifter.

Jag tror de jobbade häcken av sig med att klippa och klistra alla de här sms och mejl och bilder. Tusentals sidor.

Men någon borde ha styrt och koordinerat ”lite” bättre.

Lätt att sitta på läktaren med facit men samtidigt är det lite som att vara snickare och komma in i nån fastighet och undra vem fa-an som gjort det här jobbet innan om nån slarvat eller så.

Jag och polisfacket och revisorer och alla andra är nog överens var problemet ligger. Inte hos nån ”nyanställd” eller nån konspirerande kompis utan i nån form av systemfel som man säkert jobbar varje dag med att få bukt på. Men sen ska man ha i åtanke att det är en myndighet vi pratar om och det är sällan de som leder utvecklingen inom IT då främst tänker jag på. Kanske inte inom ledarskap och HR heller vad vet jag.
Citera
2021-05-16, 00:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Nej precis.
Då förstår jag.
Och det var så jag menade också.
Fast utom just autistiskt drag.
Tänkte på annan problematik som ändå ger samma resultat,
att inte få tillträde som du skrev.
Ja, nåt är det som hindrar Dreams Come True så han får låta som en militär med kommandoord, leka kvarterspolis och lägga högtflygande planer på hyllan.
Har han det på papper så lär det väl förhindra.

" Enligt Stefan D är han diagnosticerad med ADD eller något liknande."

Antingen hörde han rätt. Eller inte.
PDD är atypisk autism kan nämnas (innan 2013, DSM-5.)

Konstig är han iaf.
Citera
2021-05-16, 00:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag vill nog backa tillbaka till att utredningen inte tog tillvara på den uppenbara bevisningen som gick att få ut redan för 2-3 år sen.
PS och JR och PW ”kliver av ”samma dagar som han börjar bli aktuell för större uppgifter.

Jag tror de jobbade häcken av sig med att klippa och klistra alla de här sms och mejl och bilder. Tusentals sidor.

Men någon borde ha styrt och koordinerat ”lite” bättre.

Lätt att sitta på läktaren med facit men samtidigt är det lite som att vara snickare och komma in i nån fastighet och undra vem fa-an som gjort det här jobbet innan om nån slarvat eller så.

Jag och polisfacket och revisorer och alla andra är nog överens var problemet ligger. Inte hos nån ”nyanställd” eller nån konspirerande kompis utan i nån form av systemfel som man säkert jobbar varje dag med att få bukt på. Men sen ska man ha i åtanke att det är en myndighet vi pratar om och det är sällan de som leder utvecklingen inom IT då främst tänker jag på. Kanske inte inom ledarskap och HR heller vad vet jag.
Waow vilka individer du la vid din sida om PW, PS och JR. 😂
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ditt minne är svagare. Jag skrev mord. Använd den där sökhistoriken du var inne på.

Sen skrev jag ett inlägg här om Natur och Kulturs Psykologilexikon och HD hit och dit med nya killen och kissemurra- och mammaproblem men det blev batteritorsk och jag orkar inte skriva om det igen.

PS förhåller sig till MN likt PW förhåller sig till TM och HD till SD var jag inne på också med nåt resonemang jag inte orkar utveckla igen. Men det handlade om ansvar.
??
Citat:
Ja jag drar gränsen nånstans vid sågandet av individer men du är liksom nere på medlemmar i ett debattforum så vad gäller gränsdragningen där i relation till mordutredningen så jobbar vi lite olika vilka och hur vi sågar.
Vilka medlemmar i debattforum?
Har diskuterat utifrån Fu konstant.
Senast redigerad av develi 2021-05-16 kl. 00:24.
Citera
2021-05-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Steffe hade stekt ca en månads chattar för april-maj (kan de ha raderats när han knäppte nästan 1000 bilder utanför snuthuset?) och raderade flera tusentals bilder bl a natten till lördagen. Samma natt som Google krävde verifieringskod. Har han fått fråga om varför det hände?

På fredagen sökte han även på Hitta min Android, rensa o lås. Han sa i förhör att så gjorde han ibland för att se vilka enheter som var inloggade.

Han uppgav fel namn till snutarna när han larmat om Mållgor. I förhör visste han inte varför han inte sagt sitt rätta namn.

Han försökte lura ut L till en av hennes cacher och han hade nog en plan om att arrangera en olycka, men något gick snett vid båda försöken. På fredagen pratade L i mobilen och patrullen gjorde honom så stressad att han fick lov att göra nytt försök på måndagen. Han lyckades, men det blev inte helt rätt för han tappade kontrollen när verkligheten skiljde sig från planeringen?

Bakläxa blir det nog i textform till Örebropolisen i nån internutredning, men inte mycket mer än så.

Hänger med vad gäller två detaljer jag kom att tänka på

Telegram kunde han bara radera i sin enhet om han inte hade tillgång till bådas enheter å andra sidan. Vilket man ju kan misstänka. Låt säga att vi hade chattat och du raderat i din mobil så hade konversationen varit kvar i min.
Om det inte var en s k ”secret chat” alltså där man kan göra inställningar för radering efter viss tid.

Och LW:s mobil hade svepmönster och högst troligt det sexsiffriga kodlåset till Telegram-appen.
Återstår alltså enheterna i hennes kök om han gick bet med raderandet via mobilen...

Jag vill minnas att det sms från ”Google” kollade vi upp numret på och det var ett bedrägeriförsök.
Innehåller ofta en länk där man ombeds skriva inlogg och vips så kan kontot vara kapat.
Citera
2021-05-16, 00:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som man känner sig själv, känner man andra.

Hon anmälde för att hon var rädd. Han bevakade henne. Han smög in i hennes hus när hon inte var hemma. Han har t o m brukat våld mot henne i en bil. Ja, hur fan hade hon mage att anmäla för polisen? Hämndlysten satmara.

Citat:
Han bevakade henne

Hon kunde ha dragit för fönstren och blockat honom.
Citat:
Han smög in i hennes hus när hon inte var hemma

Hon kunde ha ändrat kod till låset eller tagit tillbaka hans nyckel.

Citat:
Han har t o m brukat våld mot henne i en bil.

Hon kunde bara ha lämat hans bil när han sa åt henne.

Hon var inte rädd. Hon gjorde ingenting för att undvika honom. Tvärtom så var hon som ett plåster på honom och vägrade lämna honom i fred.

Hon anmälde honom för att hon var kränkt.
Citera
2021-05-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon kunde ha dragit för fönstren och blockat honom.

Hon kunde ha ändrat kod till låset eller tagit tillbaka hans nyckel.

Hon kunde bara ha lämat hans bil när han sa åt henne.

Hon var inte rädd. Hon gjorde ingenting för att undvika honom. Tvärtom så var hon som ett plåster på honom och vägrade lämna honom i fred.

Hon anmälde honom för att hon var kränkt.
Och hon gick t o m och blev dödad. Klantigt.
Citera
2021-05-16, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har efterfrågat men endast fått svar om att det är sekretess, gällande skadorna. Har inte sett någon jämförelse heller.
Inte ens sett någon helkroppsbild i samband med häktningen, om det kanske var så att han hade spår av blod (Madsen hade blod i porerna som kunde ses på foton) eller andra blåmärken eller rispor. Har inte sett någon sån helkroppsundersökning alls.
Andra personer får i princip näcka och bli fotade från alla möjliga vinklar. Skulle vilja se foton av hans händer, tex. Känns som om det inte gjorts en ordentlig dokumentation, som så mycket annat i detta fall.
Känns som ett skämt hur viktiga bevis och grunderna gällande hur utredningar skall gå till, inte har fungerat i detta fall.
Är det någonting "vi" missar? Ränker på Möööörks dans-dejt-moderskepp mm. Han har känt Steffe länge. 2002 skrev han i dykbloggen.
Det är inte givet alls att foto är med i svenskt FUP vid kroppsundersökning, mer än text.

Madsens blod i porerna var via ett foto av en journalist, FUP är inte offentlig handling i Danmark och därav är domen omfattande och utan bilder - för att ÅK måste enligt muntlighet-och omedelbarhetsprincipen få med multum under Huf och föreg häktningsförhandlingar:

Dvs det beskrevs hur topsning skett på Madsen och vart fynden gjorts vid dito us.
Bildvisning för rätten med skiss över skador på offret likaså.
Senast redigerad av develi 2021-05-16 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in