2021-05-16, 00:00
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarxbox
Tjena!

Det är så att jag fått en ny tjänst som jag varit riktigt taggad på genom ett bemmaningsbolag. Varken under någon intervju eller under avtalsskrivningen kom det upp någon information om drogtest, så jag skrev med glädje på! Nu fick jag i efterhand reda på att jag kommer bli ombedd att lämna ett drogtest hos deras företagshälsovård (vilket jag tror jag har läst mig rätt till är FeelGood) och har hört att det nästan är omöjligt att fuska hos dem. Om jag förstått det rätt ska testet ske om knappt två veckor.

Jag brukar cannabis basically dagligen när jag ska sova. Jag nu i ett par dagar efter att jag fått reda på att testet ska ske, detoxat någon extremt och kommer fortsätta göra detta.

Min fråga är egentligen vad som händer om jag pissar positivt? Och vad faaaan ska jag göra? Jag har ju ett anställningsavtal men med tanke på att detta är via ett bemmaningsbolag är jag osäker på vad som kommer hända.

Tack på förhand!

Är du tillsvidareanställd? Om inte så är det troligtvis game over.

Låt oss säga du är tillsvidareanställd. Om ditt kollektivavtal eller ditt anställningsavtal ger arbetsgivaren rätt att drogtesta så är vägran saklig grund för uppsägning. Utför du uppgifter där det kan tänkas rimligt att ett drogtest görs så gäller samma sak. Typ köra en stor grävmaskin.

Testar du positivt är det inte saklig grund för uppsägning utan det är rehabilitering och regelbundna drogtester som gäller.

Enklaste är att bara göra testet och sedan stå på dig. Gå med på en plan med regelbundna test och sluta cold turkey.
Citera
2021-05-16, 00:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det har jag inte fått någon information om än, men skulle gissa på urin.. Men hade såklart hoppats på salivtest. Tack
Säger inte att det på något sätt är 100% säkert, men jag har klarat två prov som jag vet borde varit torsk.
Citera
2021-05-16, 00:12
Medlem
Säg att du är snuvig bara, så kommer det att skjutas upp pga pandemin. Varit i liknande sits själv för något år sedan.
Sköt upp proverna ca 2 månader, och under tiden sket jag i narkotika och alkohol (dom tog b-peth också).

Har/hade recept på diverse benso dock, så det kunde jag ta hur mycket jag ville av, lagligt som olagligt.
Citera
2021-05-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Var ärlig med det i sådana fall. Gå med på regelbundna drogtest under en kort tid under provanställning för att visa din seriositet.

Ja men det hade ju varit toppen om det är något som de hade gått med på, tack!
Citera
2021-05-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattawa
Läs ditt avtal, står det inte något om droger där?
Om du testar positivt har de förmodligen rätt att häva avtalet.F ö brukar de flesta ha provanställning. Så igen, läs ditt avtal. (Fråga facket, de kan också hjälpa dig, har kompetens)

Funderade på att höra av mig till facket.. dock är jag lite orolig då dem vill veta vilken arbetsgivare man har.. vill ju gärna inte att det ska komma ut den vägen
Citera
2021-05-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Är du tillsvidareanställd? Om inte så är det troligtvis game over.

Låt oss säga du är tillsvidareanställd. Om ditt kollektivavtal eller ditt anställningsavtal ger arbetsgivaren rätt att drogtesta så är vägran saklig grund för uppsägning. Utför du uppgifter där det kan tänkas rimligt att ett drogtest görs så gäller samma sak. Typ köra en stor grävmaskin.

Testar du positivt är det inte saklig grund för uppsägning utan det är rehabilitering och regelbundna drogtester som gäller.

Enklaste är att bara göra testet och sedan stå på dig. Gå med på en plan med regelbundna test och sluta cold turkey.

Jag är inte tillsvidareanställd, dock verkar det väldigt kritiskt att de får in någon på tjänsten snarast, så vet inte om det kanske kan påverka.

Ja sluta röka gjorde jag direkt när jag såg det, så hoppas min detox funkar snabbt nog.. men tack!
Citera
2021-05-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Säger inte att det på något sätt är 100% säkert, men jag har klarat två prov som jag vet borde varit torsk.

Nä de är klart... Men salivtest för cannabis har väl ganska kort detektionstid tänker jag?
Citera
2021-05-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.MacG
Säg att du är snuvig bara, så kommer det att skjutas upp pga pandemin. Varit i liknande sits själv för något år sedan.
Sköt upp proverna ca 2 månader, och under tiden sket jag i narkotika och alkohol (dom tog b-peth också).

Har/hade recept på diverse benso dock, så det kunde jag ta hur mycket jag ville av, lagligt som olagligt.

Det har jag som tanke med och se utifrån mina hemtester, men kommer inte kunna skjuta på det hur länge som helst då där är andra bitar jag måste göra i samband med att detta ska ske.. Men tack!
Citera
2021-05-16, 00:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nä de är klart... Men salivtest för cannabis har väl ganska kort detektionstid tänker jag?
Ja. Jag har för mig att det är så lite som 12 timmar, men båda gångerna hade jag rökt kanske 4 timmar innan. Man kan säga att jag inte var så brydd över resultaten oavsett men det var kul att jag klarade mig.
Citera
2021-05-16, 00:26
Medlem
Kebbabturkens avatar
Trodde cannabis var passé. Börja dra kokain istället. 72h så är det ute ur systemet, om du inte är en frekvent användare. Cannabis.. rena lördagsgodiset.
Citera
2021-05-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja. Jag har för mig att det är så lite som 12 timmar, men båda gångerna hade jag rökt kanske 4 timmar innan. Man kan säga att jag inte var så brydd över resultaten oavsett men det var kul att jag klarade mig.

Aa, då jag slutat röka helt för 3 dagar sen så bör de ju va chill då... gäller bara att lyckas få till salivtest på nåt vänster hahah
Citera
2021-05-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Trodde cannabis var passé. Börja dra kokain istället. 72h så är det ute ur systemet, om du inte är en frekvent användare. Cannabis.. rena lördagsgodiset.
Dock inte lika mys när man ska slagga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in