• 6
  • 7
2023-02-07, 19:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
"låt oss säga"? det är 100% sant. står i lagtexten.
Ja har man sagt att man varit i ett annat land och inte kan bevisa det på något sett blir man ju dömd för ringa om man inte har anhöriga eller många vänner som kan intyga.
Fast det är staten som ska bevisa att du är skyldig, inte du som ska bevisa din oskuld.

Tänk om jag åkte bil med någon annan och betalade allting cash?
Citera
2023-02-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det är staten som ska bevisa att du är skyldig, inte du som ska bevisa din oskuld.

Tänk om jag åkte bil med någon annan och betalade allting cash?

Då ska du ju såklart ta med den du åkte med som vittne.
Även i en mordrättegång så måste du ju ha bevis för din oskuld, det räcker ju ionte med att säga "det va inte jag"
Citera
2023-02-07, 20:19
Medlem
Citat:
Även i en mordrättegång så måste du ju ha bevis för din oskuld, det räcker ju ionte med att säga "det va inte jag"

Nej, inte om det enda åklagaren har att komma med är "det var du!".
Citera
2023-02-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Fast det har dom ju inte i ett narkotika mål heller. Dom har ju bevis i form av ett positivt urinprov och nu är det upp till dig att motbevisa åklagaren.
"han rökte cannabis i sverige"
"nej här är bilderna från min semester i danmark/holland/spanien tillsammans med bilder och flygbiljett jag rökte där, min kompis som var med mig kan även intyga att vi var där"
"Målsäganden frikänns från dommen om ringa narkotikabrott"
Om du vet att du ska röka i ett annat land vet du ju också att risken att bli tagen av polis inte är 0 då kanske det är bra att spara biljetten och bilderna.
Har du inget bevis alls varken bilder, biljett eller vittnen får du ju nästan skylla dig själv.

Är du på en mordrättegång och ditt DNA är på mordvapnet och du inte har alibi så spelar det ju ingen roll om du nekar.Det är samma princip här dom har ditt DNA på "mordvapnet(stickan)" och nu är det upp till dig att bevisa att det inte var du
Citera
2023-02-07, 20:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det är fortfarande inte ditt jobb att bevisa din oskuld. Det är staten som ska bevisa din skuld. Du behöver inte bevisa att du har varit utomlands, staten måste bevisa att du inte har varit det.
Citera
2023-02-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Fast i ett narkotika brott säger ju inte åklagaren "du rökte" sen är det klart. Dom har ju bevis i form av ett positivt prov så lite måste du ju själv anstränga dig.
Det räcker med ett vittne, en bild eller en biljett som kan påvisa att du varit där den närmaste månaden så är målet nedlaggt.
Du kan också chansa och säga att du var på en fest och fick smaka en brownie som fick dig väldigt snurrig och illamående.
Citera
2023-02-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är fortfarande inte ditt jobb att bevisa din oskuld. Det är staten som ska bevisa din skuld. Du behöver inte bevisa att du har varit utomlands, staten måste bevisa att du inte har varit det.

Bortom rimligt tvivel är det som gäller och har du ingenting som ens kan antyda att du varit utomlands så är det ju bortom rimligt tvivel.folk antar ju att man tar iallafall en enda bild om man är i ett annat land eller har iallafall ett enda vittne som kan bekräfta det.

hade det bara räckt med "jag var utomlands" så hade vi ju inte haft många narkotika dommar.
Citera
2024-06-08, 19:26
Medlem
PingPongZongs avatar
Glöm vad jag skrev. Det låg på hatthyllan.
Senast redigerad av PingPongZong 2024-06-08 kl. 20:10.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in