2021-05-15, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, hon berättade det för sina vänner men det finns inget i hennes beteende eller konversationer med SD som tyder på att hon var rädd för honom. Hon hotade och tvingade till sig umgänge med honom under flera år. Först hotade hon med att berätta om dem för HD om hon inte fick som hon ville. När HD avslöjade dem så fortsatte LW med hot och tvång för att han inte skulle dumpa henne. Han hotade henne många gånger. Hon borde ha varit rädd för honom men hon var så övertygad om att hon var oemotståndlig för män och att alla ville ha henne att hon inte tog hoten på allvar. Hon var övertygad om att SD till sist skulle välja henne när HD äntligen var ute ur bilden. Han behövde bara ta sitt förnuft tillfånga, enligt henne. Självklart skulle han till sist välja henne framför HD som var "tråkig och trött," enligt LW.

Det var Lena faktiskt inte.
Hon såg att SD faktiskt hade sikte på HD.
Citera
2021-05-15, 23:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utbildad till pilot, fick sluta med reklamflyg i Sälen. Terrorattentat 2001 gör att han inte får flyga.

ML:
"Stefan som en rolig spelevink som då jobbade på gummifabriken på Stora Holmen, bodde på Hagagatan med Hanna som han träffat via simning.
Stefan utbildade sig sedan till pilot, han började ta flyglektioner och arbetade efter det extra i Sälen med reklamflyg.
Arbetsmarknaden förändrades i samband med 11 :e september för piloter vilket tog Stefan
hårt."

LJ:
"Han är trafikpilot, säger han, men aldrig jobbat som det. Det är en väldigt dyr utbildning 'så varför jobbar man då inte som det - det kanske inte är självvalt. Att han klarat det tekniska men de inte psykologiska testerna."

Hans mor nämner också pilotutbildning.

SD verkar inte ha gjort värnplikt.

Brodern A:
A tror inte Stefan gjort lumpen. A vet inte varför Stefan inte gjorde lumpen, men det var under en period då färre gjorde militärtjänst. A vet inte någon anledning till att Stefan slapp."
Han har tagit certifikat för privatflyg och inbillar alla att han är pilot.

1. Hur skulle han ha klarat en pilotutbildning om han inte klarar testerna. De genomförs innan utbildningen.
2. Utbildningen till pilot är treårig på heltid. När skulle han ha genomfört den?
3. Ingen trafikpilot flyger reklamflyg. Det är ett obetalt jobb som görs av dem som har tagit certifikat för litet privatflygplan, eftersom det gäller att samla ihop flygtimmar till nästa certifikat. Att flyga besprutningsplan med gifter i USA utan betalning är en annan vanlig variant för att få ihop flygtimmar.
4. Stresstålighet är viktigt för piloter. Finns inte en chans i världen att han skulle klara de testerna. Det är ganska svårt att ta sig genom det nålsögat.

Att han har lurat sin mamma, syster och andra med att han är pilot betyder inte att han är det.

Edit: Är inte alla examina i Sverige offentliga handlingar? Det skulle inte vara så svårt att bevisa att han är trafikpilot. Jag tror inte att utbildningen finns på många ställen i Sverige.
Senast redigerad av hoppsann 2021-05-15 kl. 23:07.
Citera
2021-05-15, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han har tagit certifikat för privatflyg och inbillar alla att han är pilot.

1. Hur skulle han ha klarat en pilotutbildning om han inte klarar testerna. De genomförs innan utbildningen.
2. Utbildningen till pilot är treårig på heltid. När skulle han ha genomfört den?
3. Ingen trafikpilot flyger reklamflyg. Det är ett obetalt jobb som görs av dem som har tagit certifikat för litet privatflygplan, eftersom det gäller att samla ihop flygtimmar till nästa certifikat. Att flyga besprutningsplan med gifter i USA utan betalning är en annan vanlig variant för att få ihop flygtimmar.
4. Stresstålighet är viktigt för piloter. Finns inte en chans i världen att han skulle klara de testerna. Det är ganska svårt att ta sig genom det nålsögat.

Att han har lurat sin mamma, syster och andra med att han är pilot betyder inte att han är det.
Jag utgår från FUP och vad som står - oavsett om han anses som det mest opassande i världen. Vilket jag tycker.

Sensmoralen är att han vill flyga men får inte.
Ihop med att inte gjort lumpen och hade velat vara polis.
Det kan finnas oändligt många orsaker att rabbla upp men det fick mig att fundera kring två specifika områden han uppenbart suktar efter (men inte befinner sig i) samt ev frisedel.
Senast redigerad av develi 2021-05-15 kl. 23:14.
Citera
2021-05-15, 23:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag blir ytterst nyfiken på om de HAR jämfört skadorna.
Men det måste de verkligen ha gjort....

Varför nämns inget av det?

Har någon läst om en uttalad jämförelse av skador på ben/träd/BO ?
Så märkligt....

En klok tanke.

Nu kan jag förstå att det inte ligger på rättsmedicinarens ansvar att tolka skadorna på benet utifrån ett tänkt vapen/tillhygge. Det finns ju inte i nuläget ett sådant tillhygge som det går att jämföra med?

Med tanke på att tillhygget inte är identifierat, känt, kanske det blir svårt att spekulera i de tremerna?
Vems bord kunde det hamna på?
Citera
2021-05-15, 23:14
Medlem
Citat:
Nej, för tusan. Du har rätt.
Han skulle nog gärna berätta vitt och brett om att han har en älskarinna och signalera att han är en gud i sängen.
Han upprätthåller tystnadspakt och fasader för HDs skull.
Det är hon som vill dölja otrohet och ger förhållningsorder. Det är hon som håller skam i schack, vilket producerar ångest.

Hon vill inte avslöja till GC-världen ( kommer fram i förhör med väninna) och i hennes egen trafik per mail till JS är det ytterst få som vet skriver hon.
Inte ens fortsatt kontakt sen mars 2017 (som orsak till skilsmässa) vill hon berätta mer än till ett fåtal i närmre krets.

Så att hon lever i förnekelse borta i bokskogen är inte värst konstigt.
Till och med att utrota familjen (vilket inkl barn) lyckas hon trivialisera och gör jämförelser i vården samt vänder till sin nån egocentrerad fördel (ta bort hennes lidande) - så vad är ett mord i det stora hela?

Speciellt om det tar bort hennes lidande..

Nu vet alla om att han varit otrogen och ljugit och att hon gjort samma sak.
JS har hon dumpat helt efter han tog kontakt med polisen.

Jag kan bara instämma i allt du skriver här.
Både gällande HD och gällande SD.
(Jag tar för givet att du menar att SD gjorde det för HDs skull enbart för att förenkla för sig själv, inte för att han bryr sig om henne).

För henne var det inte bara en stress att han var otrogen, det var som du skriver "hon som håller skam i schack, vilket producerar ångest".
Hon stressades säkert av tanken på att folk skulle se SD och LW tillsammans och fatta (HD fattade väl inte att många säkert redan förstått...).

Jag tror däremot att HD, nu när skadan redan är skedd med fuppen, ändå känner sig rätt nöjd att det även kommit ut att hon lyckades göra samma sak som LW, snärja en gift man.

Jag tror nämligen att en del i HDs skam är tanken på att omgivningen ska tänka att hon inte dög som sexpartner.

Men helt underbart lever hon i förnekelse.
Citera
2021-05-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ja, han såg riktigt obehaglig ut.
Vet inte varför men jag tycker att han hade en riktigt kletig framtoning.
Som du har skrivit så såg de andra ut att vara väldigt unga och oerfarna.
Dem pratade nog Linden omkull på nolltid.
Ja, ibland kan man döma hunden efter håren.
Någonting med Linden känns inte bra.
Självgod och förmer. Skulle inte förvåna mig om han är bekant med Steffe eller någon familjemedlem.
Det osar Jäv, men Han Själv, anser inte att han har fått någon förhandsinformation som kan anses lite problematisk..
Citera
2021-05-15, 23:24
Medlem
Citat:
Det är nog inte ett slump att klientelet inom KV vid våld med dödlig utgång har nån diagnos eller p-störning (med eller utan drogpåverkan)...

SD stora akilleshäl ligger troligen i hans narcissism, varav det är en känd faktor att högmod går före fall.

Det står dock inte i ett motsatsförhållande till intellekt och säger väl snarare att det krävs mer än enbart en IQ-kvot.
EQ börjar närma sig begrepp som klok och smart med balans mellan hjärnhalvorna.

Han är en klant i mångt och mycket, ett emotionellt haveri med bristande social kompetens. Social som satan men noll koll på vad interaktion innebär (vilket blir väldigt påtagligt via hans jobb).
Han beter sig som en elefant i en glasbutik, om än slug och manipulativ i den närmre kretsen.

För övrigt undrar jag kring hans megalomanidrömmar, om det har stoppats av nån psykisk åkomma?

▪️SD tycks vara fokuserad på militant vokabulär, nitisk som en kvarleva från nåt krig.

▪️Hans narcissistiska visioner om att ta ner ett flygplan och leka hjälte är som våta pojkdrömmar om Biggles.

▪️.. och han leker mästerdetektiv likt Kalle Blomqvist och vill bli polis.

"(..) han går igång på att spana på folk. Skulle helst vilja blivit polis.
SD uppger också att han går i gång på tanken att bli en hjälte. Han ville få syn på något som han kunde avvärja och därigenom bli en hjälte. Han har också haft tankar på andra hjälteinsatser.

Han har en dröm om att få åka på en flight där båda piloterna dör eller blir sjuka så att han får
lov att ingripa och rädda planet och bli en hjälte."

Utbildad till pilot, fick sluta med reklamflyg i Sälen. Terrorattentat 2001 gör att han inte får flyga.

ML:
"Stefan som en rolig spelevink som då jobbade på gummifabriken på Stora Holmen, bodde på Hagagatan med Hanna som han träffat via simning.
Stefan utbildade sig sedan till pilot, han började ta flyglektioner och arbetade efter det extra i Sälen med reklamflyg.
Arbetsmarknaden förändrades i samband med 11 :e september för piloter vilket tog Stefan
hårt."

LJ:
"Han är trafikpilot, säger han, men aldrig jobbat som det. Det är en väldigt dyr utbildning 'så varför jobbar man då inte som det - det kanske inte är självvalt. Att han klarat det tekniska men de inte psykologiska testerna."

Hans mor nämner också pilotutbildning.

SD verkar inte ha gjort värnplikt.

Brodern A:
A tror inte Stefan gjort lumpen. A vet inte varför Stefan inte gjorde lumpen, men det var under en period då färre gjorde militärtjänst. A vet inte någon anledning till att Stefan slapp."

Snutar verkar han samla på*, drömmer om att bli polis och leker kvarterspolis istället för att utbilda sig.

* Såg en till förut i Gtbg.
Han har inte det som krävs för att få tjäna Sverige i händelse av krig.
Om det är pga psyket eller om det är hjärtfel, vet jag inte, men misstänker att det inte står rätt till i huvudet..
Detta är bekräftat så långt det är möjligt, utan att röja sekretessen.
Han mönstrade men "gick inte vidare"

Han är ett freak som så gärna vill ha en glänsande uniform, men kommer få badtofflor och mjukis många år framöver.
Undrar om han kommer tappa tvålen med vilje?
Han kan ju alltid börja träna sin bleka lekamen, spela på trollflöjten och drömma om Tjejer..
Citera
2021-05-15, 23:25
Medlem
Citat:
Sancho Pancha? 😂

Inte ett dugg märkligt, kanske mer att du blir ifrågasatt och reagerar?
Du har inte ironiserat ett dugg mer än för att försöka få det till att han inte planerat och lägger in drama och affektord, rena tramset.

Om han lyckas gå fri har inte ett skit med planering att göra pga en miserabel spaning och Fu.
Bakläxa ang domen har noll med planeringsförmåga att göra.

Han kan absolut ha planerat mordet oavsett det du skriver.
Tidigare har du kört med att det är en helt normal dag för SD att han yrar runt.
Både om helgen innan och även mordkvällen.
Om ditt minne är svagt så finns det i sökhistoriken.

Helgen innan lämnade han mobilen men det sket sig vs hennes hallåande.
Därav lämnar han inga digitala spår och gör inte upp date och gör sig onåbar och upptagen.
Han kommer knappast nå livstid om just det som diskuteras (i.e försvårande omständigheter) - men satt i ett sammanhang är det indicier.

Förutom att vilja skriva ner mordet till SDs fördel ända ner till dråp i affekt och utan planering så värnar du om hans polare PW och HD tycks likaså vara nåt du vill lämna därhän i ett debattforum.
Nån särskild anledning eller är det enbart speciella som ska kapas med fotknölarna?

Ditt minne är svagare. Jag skrev mord. Använd den där sökhistoriken du var inne på.

Sen skrev jag ett inlägg här om Natur och Kulturs Psykologilexikon och HD hit och dit med nya killen och kissemurra- och mammaproblem men det blev batteritorsk och jag orkar inte skriva om det igen.

PS förhåller sig till MN likt PW förhåller sig till TM och HD till SD var jag inne på också med nåt resonemang jag inte orkar utveckla igen. Men det handlade om ansvar.

Ja jag drar gränsen nånstans vid sågandet av individer men du är liksom nere på medlemmar i ett debattforum så vad gäller gränsdragningen där i relation till mordutredningen så jobbar vi lite olika vilka och hur vi sågar.

Beskriv gärna hur en normal kväll såg ut för SD så jag kan jämföra med denna ”vansinneskväll” med övertid, nåt kommunalt(?) badhus, cykling, hälsa på kompis och smyga med älskarinnan med glömd mobil. Shit alltså här förstår man att det drar ihop sig för mord. Att ingen, typ JG, misstänkte något när han sa att han skulle hem och tvätta och packa. Kanske fick JG en hint där redan med tanke på att SD gillar att ”leka” med omgivningen.

Polissamtalet sticker ut helt klart men som sagt det är inget supersmart drag inför mord samma natt.
Citera
2021-05-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En klok tanke.

Nu kan jag förstå att det inte ligger på rättsmedicinarens ansvar att tolka skadorna på benet utifrån ett tänkt vapen/tillhygge. Det finns ju inte i nuläget ett sådant tillhygge som det går att jämföra med?

Med tanke på att tillhygget inte är identifierat, känt, kanske det blir svårt att spekulera i de tremerna?
Vems bord kunde det hamna på?
Jag har efterfrågat men endast fått svar om att det är sekretess, gällande skadorna. Har inte sett någon jämförelse heller.
Inte ens sett någon helkroppsbild i samband med häktningen, om det kanske var så att han hade spår av blod (Madsen hade blod i porerna som kunde ses på foton) eller andra blåmärken eller rispor. Har inte sett någon sån helkroppsundersökning alls.
Andra personer får i princip näcka och bli fotade från alla möjliga vinklar. Skulle vilja se foton av hans händer, tex. Känns som om det inte gjorts en ordentlig dokumentation, som så mycket annat i detta fall.
Känns som ett skämt hur viktiga bevis och grunderna gällande hur utredningar skall gå till, inte har fungerat i detta fall.
Är det någonting "vi" missar? Ränker på Möööörks dans-dejt-moderskepp mm. Han har känt Steffe länge. 2002 skrev han i dykbloggen.
Citera
2021-05-15, 23:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag kan bara instämma i allt du skriver här.
Både gällande HD och gällande SD.
(Jag tar för givet att du menar att SD gjorde det för HDs skull enbart för att förenkla för sig själv, inte för att han bryr sig om henne).

För henne var det inte bara en stress att han var otrogen, det var som du skriver "hon som håller skam i schack, vilket producerar ångest".
Hon stressades säkert av tanken på att folk skulle se SD och LW tillsammans och fatta (HD fattade väl inte att många säkert redan förstått...).

Jag tror däremot att HD, nu när skadan redan är skedd med fuppen, ändå känner sig rätt nöjd att det även kommit ut att hon lyckades göra samma sak som LW, snärja en gift man.

Jag tror nämligen att en del i HDs skam är tanken på att omgivningen ska tänka att hon inte dög som sexpartner.

Men helt underbart lever hon i förnekelse.
Kan tillägga, ser att det inte framgår, att det är win-win.
Han skyddar sin egen röv och vill bejaka det trygga boet.
Han har också nån väldigt konstig syn på henne och skyddar.
Å ena sidan är hon inte värd vatten, sen snudd på en helig Madonnastaty. Noli me tangere.

Ja, nån konkurrenskraft i det hela tror jag också finns, självhävdelse och även bekräftelse.

Hon kan låta så mild att änglarna tåras, men det är ett motsägelsefullt resonemang och hon behandlar JS som skit, men glider på att hon är så öppen och ärlig hela tiden. Att hon förfasas över att vara kontrollerad är helt korkat resonemang i deras mailtrafik, paradoxalt och noll koll på vad hon själv säger/kräver.
Har sällan sett nåt så förvrängt som även kan låta så normalt, det är som det förvrängt logiken.
Citera
2021-05-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En schimpans kan planera att klättra upp i ett träd för att äta en banan där så jag tror jag fattar hur du menar med att alla kan planera något.

Mycket märkligt att både du och Dragonhuvud lyckas missförstå exakt samma saker.

Jag skrev en gång - och det är kanske det du och ”Sancho Panza” missuppfattat lite kring - att han måste vara ett kriminellt geni om detta är planerat då han ser ut att gå fri. Ett inlägg i debatten draget åt det sarkastiska hållet.

Om man bortser från de röriga konsekvenserna i privatlivet som följde så ser det ju ut som det perfekta brottet ironiserade jag över för att visa på hur vansinnigt detta utvecklat sig även om han är
så uppenbart skyldig.

Alltså att han inte kan kopplas till platsen och mordvapnet är puts väck. Dessutom finns det, med några få undantag, ingen kommunikation dem emellan månaderna före mordet.

Om han inte hann före så lyckades tekniska avdelningen med TM i spetsen alltså steka chattarna i Telegram. Ett år efter mordet testar någon att logga in.

Perfektion behövs inte i planeringen med de förutsättningarna...

Även om han dessutom lyckas bete sig supermisstänkt kring domkraftskaftet så kommer inte utredningen längre där heller. Tänk om TM & Co hade plockat in domkraftskaften dag ett. Sett att ”shit här saknas det ju ett skaft”. Eller nån variant på det?

Listan på annat den avdelningen ”lyckats” med är rätt lång.

Perfektion och snille eller inte men även om priset varit högt så ser han ju tyvärr ut att gå fri från detta.

Jag har skrivit det förut och jag menar att med tanke på att han är så uppenbart skyldig så är det ”bakläxa” all over the place i tingsrättsdomen. Om det beror på hans perfektion eller nån annans brist på det ska jag låta vara osagt.

Steffe hade stekt ca en månads chattar för april-maj (kan de ha raderats när han knäppte nästan 1000 bilder utanför snuthuset?) och raderade flera tusentals bilder bl a natten till lördagen. Samma natt som Google krävde verifieringskod. Har han fått fråga om varför det hände?

På fredagen sökte han även på Hitta min Android, rensa o lås. Han sa i förhör att så gjorde han ibland för att se vilka enheter som var inloggade.

Han uppgav fel namn till snutarna när han larmat om Mållgor. I förhör visste han inte varför han inte sagt sitt rätta namn.

Han försökte lura ut L till en av hennes cacher och han hade nog en plan om att arrangera en olycka, men något gick snett vid båda försöken. På fredagen pratade L i mobilen och patrullen gjorde honom så stressad att han fick lov att göra nytt försök på måndagen. Han lyckades, men det blev inte helt rätt för han tappade kontrollen när verkligheten skiljde sig från planeringen?

Bakläxa blir det nog i textform till Örebropolisen i nån internutredning, men inte mycket mer än så.
Senast redigerad av Ulanna 2021-05-15 kl. 23:41.
Citera
2021-05-15, 23:38
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon anmälde för att hämnas för att han vägrade lämna HD.

Hon tog tillbaka första anmälan för att hon var rädd för vad folk skulle tycka om det blev känt att hon, pastorn, hade en affär med den gifta grannen. Hon försökte ta tillbaka den andra anmälan men det gick inte.

Ok, då är vår diskussion härmed avslutad (du är helt enkelt dumtrög).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in