2021-05-15, 20:30
Medlem
Lite kul att JG säger att Stefaaan Davisson är smart, tänkt då hur lågt IQ/Smartness JG har, 99 % härinne vet att smart inte är SD’s förnamn
Citera
2021-05-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Vad är en plan? Det är där man börjar.
Jag ska mörda LW, plan börjar.
Hur, genom lura ut henne till en plats där jag kan genomföra det osv.

Finns så många sätt att planera, sedan genomföra.

Jag har aldrig tillskrivit SD någon större master mind. Han är en klåpare på så många plan.

Det tokiga med planen är kanske att man är en av få personer som svart på vitt skrivit i en logg att man besökt den något avsides platsen som man inte direkt promenerar förbi annars.
Citera
2021-05-15, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Personligen är jag tveksam till att han fått till det sexuellt med fler kvinnor än HD och LW i hela sitt liv. Det finns inget som tyder på det. Ingen tycks ju minnas att han träffat någon tjej innan HD. Eller efter.
Hade en brud vid namn V*iktoria innan HD enligt systern iaf.
Citera
2021-05-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hade en brud vid namn V*iktoria innan HD enligt systern iaf.
Det skulle man vilja veta mer om?
Någon som sitter på skolfotokataloger från Västerås?
fast jag vet inte om jag tror på syrran, hon och Steffe var mammas gullefavoriter..
Citera
2021-05-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, om man lyssnar på förhöret med PW i TR säger han att SD satt bredvid honom när han gjorde det:

Vid 15:43 min

"Å: Hjälpte du honom med att återskapa eller försökte ni återskapa?

PW: Ja

Å: Var det något ni gjorde tillsammans då eller?

PW: Ja, det är, vi gjorde ju det samtidigt, eller Stefan var med när jag gjorde det, men det var jag som gjorde det.
"

Däremot så sa han inget till SD i samband med att har "råkade" se bilderna:

A 151/135

"I samband med att Peter kopierade innehållet i mobilen upptäckte han bilder på Lena och
Stefan som gjorde att han misstänkte att de eventuellt hade ett förhållande. Det var intima
bilder som man inte annars tar om man inte har någon typ av relation. Peter frågade aldrig
Stefan om bilderna eller om det var så att de hade ett förhållande. Peter såg inga datum på
bilderna och gjorde heller ingen ytterligare koll. Peter tror inte att Stefan visste om att han sett
bilderna eller att Peter misstänkte att de hade ett förhållande.
"

SD har som jag minns det skrutit till någon arbetskollega någon gång om Lena? Opassande sexskämt som varit pinsamma om tjejer. Kan väl tänka mig att det har varit lite som när tonåringar skämtar eller liknade.

Det kan ju inte ha varit helt utanför SDs tankar att bilderna skulle dyka upp och inte tror jag att SD skämdes heller. Säkert tvärtom.

Toppen att du rättar!
Jag hade bara det i polisförhöret du citerade i minnet.

Sen är det lite svårt att tolka hur ”intima” de där bilderna var. Lite för kramiga eller ”lite naket” osv kan man ju fundera över vad han egentligen menade.
Citera
2021-05-15, 20:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Dels fanns det fel i domen där de hade missuppfattat sakuppgifter och dels var domen väldigt mästrande mot åklagaren.
Hon kritiserades för saker som hade hänt innan hon blev inblandad.
Jag fick uppfattningen att de hade haft tidigare konflikter och du ville domaren ge igen på ett väldigt barnsligt sätt.
Det tror jag också.
Antingen hade domaren problem med just den här åklagaren eller också har han ett generellt problem med kvinnliga åklagare i allmänhet.
Han anställde väl en domare som var dömd för kvinnomisshandel.
Det är i min bok inte riktigt normalt beteende.

Ja, det blev en sådan misstanke man fick.

Samtidigt har väl domen som kunde tolkas som en knäpp på näsan fått åklagarna att uppmärksamma vilka punkter som var viktiga att stärka upp samt kanske även fått dom att gaska upp sig lite genom att svara lite med samma mynt, s. a.s.

Ett exempel är ju det som Gracefulmind tog upp häromdagen; att det inte är en brist i utredningen att mordvapnet saknas, utan det är ett faktum att förhålla sig till.

Så bra svar på tal!
Lite ge igen, på den kränkande kritiken som jag inte tycker (helt novis som jag är i frågan, men har ändå åsikter ) hör hemma i en dom.
Citera
2021-05-15, 20:43
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/man-frikanns-for-mordet-pa-45-arig-kvinna-i-orebro

Kolla och lyssna på B Lin*en, fy fan.
Är det nämndemännen som syns bredvid honom i rätten? Ser inte torra ut bakom öronen och lyssnar nog mycket på domare Diggilodiggiley-Herrey, han känns inte som Mr Nice
Citera
2021-05-15, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hade han så här avancerade planer så borde han ha läst en fup eller två så hade han nog insett att det skulle bli lite rörigt redan från dag ett.

Annars hade det kanske räckt med lite sunt förnuft men det verkar han helt sakna.

Att han inte insåg allvaret i att begå ett mord och vilken skada det orsakar, om planerat, tyder på stor omognad, total brist på empati och att det är väldigt mycket som är skadat i hans huvud.

Jag tror HD och kanske andra har behövt guida honom rätt mycket i hur saker och ting funkar här i världen. Men på egen hand är han fortfarande en vandrande katastrof.
Från pilotutbildning, dykinstruktör, chefsansvar i flera år (med helt bristande social kompetens relaterat till personal) - så blev han snudd på mentalt retarderad?

Du verkar ha väldiga problem med att inse att även en person likt SD, som uppvisar allt mellan narcissism, autistiska och psykopatiska drag;

KAN planera men det finns inget som säger att det blir superbra?

Att det kan finnas yttre omständigheter som även påverkar?

Att han är emotionellt omogen är uppenbart, likaså att han ser ut som om han behöver en personlig assistent, han har klassisk hybris och inbillar sig väl att det är ett bättre resonemang än utfallet.

Låg central koherens ger exempelvis knappast jättebra riskbedömning och kalkylering och han är väl ingen på nivå Kuklinski.

Det är väl du snarare som tjatar om snille, kvalificerat brott och väldiga, avancerade planer?

Varför i hela friden resonerar du utifrån perfektion vid mord?
Senast redigerad av develi 2021-05-15 kl. 20:51.
Citera
2021-05-15, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det skulle man vilja veta mer om?
Någon som sitter på skolfotokataloger från Västerås?
fast jag vet inte om jag tror på syrran, hon och Steffe var mammas gullefavoriter..
Högstadiet nämndes om jag inte minns fel.
Citera
2021-05-15, 20:57
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade han INTE planerat mordet så hade det funnit bevis både på plats och på andra ställen. Mordet är planerat. Anser åtminstone jag. Men det är ju jag.

Han beskrivs i många förhör av andra personer som smart. En annan Stefan (Albinss*n)beskriver honom som smart och att HD levt i förnekelse. Han beskriver också att "Lenas relation med
Davidsson var en blandning av attraktion och rädsla". Och det kan jag mycket väl tänka mig är sant. Hon skrev själv i slutet att "du har ingen makt över mig längre".

Läser man aktbilaga 150 så märker man att han påverkat människor att tro att han är smart, vare sig han är det eller inte.

Han är väldigt manipulativ, anser sig överlägsen andra, ser ner på människor, tar sig rätten att leka polis och spela in tredje gradens förhör med sina barn. En riktigt otäck människa.
Citat:
En annan Stefan (Albinss*n)beskriver honom som smart och att HD levt i förnekelse

Han känner väl varken SD eller HD utan det är väl info han fått av LW?

Citat:
Han beskriver också att "Lenas relation med
Davidsson var en blandning av attraktion och rädsla".

Det är också vad L valt att berätta för honom. Det finns inget i FUP som tyder på att hon var rädd för SD.
Citera
2021-05-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Dels fanns det fel i domen där de hade missuppfattat sakuppgifter och dels var domen väldigt mästrande mot åklagaren.
Hon kritiserades för saker som hade hänt innan hon blev inblandad.
Jag fick uppfattningen att de hade haft tidigare konflikter och du ville domaren ge igen på ett väldigt barnsligt sätt.
Det tror jag också.
Antingen hade domaren problem med just den här åklagaren eller också har han ett generellt problem med kvinnliga åklagare i allmänhet.
Han anställde väl en domare som var dömd för kvinnomisshandel.
Det är i min bok inte riktigt normalt beteende.
Gärningsbeskrivningen är allvarlig”

Men samtidigt som många kanske reagerar på att en person som tidigare själv är lagförd för brott ska döma andra, så är verkligheten enligt Sven-Erik Alhem varken svart eller vit.

– Man måste väga ihop omständigheterna i de enskilda fallen. Här talar tiden för honom, att det gått tio år sen det hände. Men gärningsbeskrivningen är allvarlig, samtidigt utdömdes bara 30 dagsböter, det lägsta antalet, säger Sven-Erik Alhem.

Kände till uppgifterna
Björn Lindén, chef Örebro tingsrätt
Chefen för tingsrätten i Örebro Björn Lindén ser i dagsläget inga problem med att anställa mannen som dömts för ofredande: ”Det är dags att lägga det bakom sig”.

Chefen vid Örebro tingsrätt intervjuade mannen inför tillsättningen. Han kände till uppgifterna men ser inga problem med att mannen får tjänsten som rådman i domstolen.

– Jag visste om det här och frågade honom om det på intervjun. Han redogjorde för vad som hade hänt och jag var nöjd med det svaret, säger Björn Lindén.

– Det är aldrig bra när sådana här saker dyker upp för det smittar av sig på domstolens rykte, fortsätter han. Men nu har det gått tio år sedan det här ofredande var aktuellt så nu kan vi lämna det bakom oss. Vi kommer att välkomna honom som ordinarie domare om han blir anställd.

Jaja, det var ju ändå 10 år sen!? WTF?!
Senast redigerad av Litenensam 2021-05-15 kl. 21:00.
Citera
2021-05-15, 21:00
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Från pilotutbildning, dykinstruktör, chefsansvar i flera år (med helt bristande social kompetens relaterat till personal) - så blev han snudd på mentalt rerarderad?

Du verkar ha väldiga problem med att inse att även en person likt SD, som uppvisar allt mellan narcissism, autistiska och psykopatiska drag;

KAN planera men det finns inget som säger att det blir superbra?

Att det kan finnas yttre omständigheter som även påverkar?

Att han är emotionellt omogen är uppenbart, likaså att han ser ut som om han behöver en personlig assistent, han har klassisk hybris och inbillar sig väl att det är ett bättre resonemang än utfallet.

Låg central koherens ger exempelvis knappast jättebra riskbedömning och kalkylering och han är väl ingen på nivå Kuklinski.

Det är väl du snarare som tjatar om snille, kvalificerat brott och väldiga, avancerade planer?

Varför i hela friden resonerar du utifrån perfektion vid mord?

Jag håller med helt angående detta.
Det finns många "nyanser" när det kommer till hur "störda" "är" eller "fungerar" i olika sammanhang.

Han har ju klarat sig hyffsat bra på andra fronter fram till dådet med tanke på den problematik som vi spekulerar om.
Han är väl mellan 40-50?
Har tex inte hamnat i klammeri med rättsväsendet före L vad jag vet?

Sedan är det väldigt mycket han inte klarar, eller har förmåga till,
det är en annan sak.

Det ena utesluter inte det andra!
Dessutom finns det säkert olika grader också, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in