Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Hade han INTE planerat mordet så hade det funnit bevis både på plats och på andra ställen. Mordet är planerat. Anser åtminstone jag. Men det är ju jag.
Han beskrivs i många förhör av andra personer som smart. En annan Stefan (Albinss*n)beskriver honom som smart och att HD levt i förnekelse. Han beskriver också att "Lenas relation med
Davidsson var en blandning av attraktion och rädsla". Och det kan jag mycket väl tänka mig är sant. Hon skrev själv i slutet att "du har ingen makt över mig längre".
Läser man aktbilaga 150 så märker man att han påverkat människor att tro att han är smart, vare sig han är det eller inte.
Han är väldigt manipulativ, anser sig överlägsen andra, ser ner på människor, tar sig rätten att leka polis och spela in tredje gradens förhör med sina barn. En riktigt otäck människa.
Både det planerade eller oplanerade är rimliga scenarier då väldigt lite faktiska omständigheter kring vad som hände har kommit fram. Att ha olika tankar kring det är helt ok så länge ingen dummar sig så snart det ska diskuteras.
Ja det är nog EQ:n som spökar här mer än IQ:n.
Att han önskat henne död är vi nog helt överens om. Sen är det synd att utredningen inte gett mer detaljer kring vad som föranlett mordet.
Jag är ju rätt inne på att SD har varit rätt märklig hela livet vilket gör att alla hans dagar och ”beteenden” är märkliga jämfört med de flesta. Det är dock efter mordet som jag tycker mig se mest aktiviteter, undanflykter, lögner, ändrade utsagor och vad som kan tyckas vara efterhandskonstruktioner.
Varför behöver han ändra sig kring cykel och blod m.m? Varför inte bara ha en ”idiotsäker” (nåja) linje att gå på. Nog att hans ”linje” isf skulle synas men ska man ge sig på företaget mord så bör man nig ha tänkt igenom det ett par gånger.
Sen under natten så har han ju tyvärr gott om tid att ”trolla bort” tillhygge och mobil. Planerat eller oplanerat ställe vet vi tyvärr inte.
I andra fall så brukar utredarna hitta nåt inköp de kan koppla till dådet eller något som kastats/destruerats som hittas i nån container men här har de inte ens hämtat in domkraftskaft, hammare, ficklampor, spärrskaft m.m. Finns säkert nån anledning men ibland undrar man...
Med en ensam gärningsman så minskar väl chansen dessutom att få inblick kan jag tänka. Ingen medgärningsman som kan ”göra bort sig” utan man kan ha en rätt minimalistisk approach vad gäller tillvägagångssättet. Viljan och en hammare typ.
Men sen finns det ju en anledning till att man i andra sammanhang lejer någon att begå mordet. Risken att utföra det är helt enkelt för stor om man har en nära koppling till offret. Med tanke på sonens telsamtal och UW:s samtal till polisen och de slagningar i register som det kickade igång så handlade det väl om en timme så var han på kornet.
Det är svårt att sätta sig in i hur han tänkte att detta skulle gå hyfsat obemärkt förbi men det säger väl samtidigt rätt mycket om hur det är ställt i huvudet på honom isf.
Hur det än är så är det bra att se både från det planerade resp oplanerade perspektivet sålänge man kan bete sig lite när man argumenterar. Det är lika illa att hon är död oavsett rubricering mord eller dråp.
Nånstans så tror jag att han lyckades göra henne väldigt illa den natten och istället för att larma ambulans så tog han ett väldigt olyckligt beslut istället. Överlagt mord alltså även om överläggningen sker väldigt kort inpå dådet.