2021-05-15, 12:22
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
M och SD har ensamma över 40 %. Det är en bra bas för en regering. Partier som vill stödja en M-regering har 48,6 %. Det nya blågula blocket är mycket nära majoritet nu. Bara 1,5 % behöver byta sida. Man förstår att Löfven och S är desperata.

Jag tror det blågula blocket är större men opinionsinstituten håller emot. De vill inte släppa fram de blågula eftersom framgång föder framgång och man själva är kopplade till det rödgröna statliga etablissemanget. Det är därför vi ser så mycket rörelser inom blocken, typ att C tar från S eller att M tar från SD eller KD. Jag tror många går från S direkt till SD som också får allt fler invandrarsympatisörer. Det blåser högervindar i landet men det syns inte. Jag litar inte på siffrorna. Framförallt förstår jag inte varför C skulle vara attraktivt. Det handlar bara om att parera S minskade popularitet med att öka C. Så procenten stannar kvar inom blocket.
Senast redigerad av stevenstills 2021-05-15 kl. 12:35.
2021-05-15, 13:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror det blågula blocket är större men opinionsinstituten håller emot. De vill inte släppa fram de blågula eftersom framgång föder framgång och man själva är kopplade till det rödgröna statliga etablissemanget. Det är därför vi ser så mycket rörelser inom blocken, typ att C tar från S eller att M tar från SD eller KD. Jag tror många går från S direkt till SD som också får allt fler invandrarsympatisörer. Det blåser högervindar i landet men det syns inte. Jag litar inte på siffrorna. Framförallt förstår jag inte varför C skulle vara attraktivt. Det handlar bara om att parera S minskade popularitet med att öka C. Så procenten stannar kvar inom blocket.

Vissa tror det, hoppas du har rätt.
2021-05-15, 14:46
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Vissa tror det, hoppas du har rätt.

Ja vi får se. Jag försöker också märk väl också motivera varför jag tycker som jag tycker. Det här området är nog det enda där jag är konspirationsteoretisk. Men att låta msm-medierna plus SIFO bestämma hur de politiska stämningarna i landet ser ut är magstarkt. Dom är partiska. Precis som att medierna i USA är kopplade till det demokratiska partiet där. Världen förändras från dag till dag och det ligger stora ekonomiska intressen i globalism och öppna gränser. Lägg till en dos säkerhetspolitik där vi utan att vara med i NATO ändå samspelar med västalliansen. Jag lovar att det finns nojiga säkerhetsexperter i landet som på allvar tror att Sverige skulle närma sig Ryssland om det blågula blocket skulle gå fram kraftigt i valet.
Senast redigerad av stevenstills 2021-05-15 kl. 14:49.
2021-05-15, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 3-13/5 8964 personer tillfrågades
S 26,9% (-0,9)
V 9,6% (+0,2)
MP 4,0% (-0,3)

C 9,3% (+0,4)
L 2,9% (-0,2)

SD 18,8% (-0,1)

M 21,7% (+0,4)
KD 5,2% (+0,4)

Övriga 1,6% (+-0)

https://www.svd.se/svd-sifo-c-tar-s-valjare--hogsta-siffran-sedan-valet

Det verkar numera som att S-väljarna inte flyr till SD, utan till C. Att Centerpartiet utgör en huvudvärk är inget nytt - man får glädjas åt att Lööf nu är socialdemokraternas huvudvärk. Bäst av allt är att hon även utgör MP:s huvudvärk.

Man skulle kunna tänka sig att nästa fas innebär att borgerliga väljare flyr från C till M eller KD.

"Om man vill ha en S-ledd regering som lutar högerut kan man rösta på Centerpartiet. Förr var Miljöpartiet en brygga mellan det rödgröna blocket och det borgerliga blocket, men nu när Miljöpartiet lagt sig till vänster om Socialdemokraterna så ersätter Centerpartiet den positionen"

Det har Sifos opinionschef säkerligen rätt i. Konsekvensen av detta blir att den center- eller liberalpartist som vill se en borgerlig regering bör rösta på M.
2021-05-15, 19:51
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
M och SD har ensamma över 40 %. Det är en bra bas för en regering. Partier som vill stödja en M-regering har 48,6 %. Det nya blågula blocket är mycket nära majoritet nu. Bara 1,5 % behöver byta sida. Man förstår att Löfven och S är desperata.

Snarare 45,7%.

Som sagt, L har konsekvent tappat i väljarstöd de senaste mätningarna. Och inget tyder just nu på att de vänder.

De har redan fått stödröster från M, men de har tappat desto mer till både C och S.

Högerblocket ligger alltså på 45,7% och inget annat.
2021-05-15, 22:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Snarare 45,7%.
Som sagt, L har konsekvent tappat i väljarstöd de senaste mätningarna. Och inget tyder just nu på att de vänder.
De har redan fått stödröster från M, men de har tappat desto mer till både C och S.
Högerblocket ligger alltså på 45,7% och inget annat.

Ja 45,7 % men det vänsterliberala blocket ökar inte för att L åker ut; i mandatfördelningen räknas de bort liksom "övriga". Så det är inte 45,7 kontra 54,3 utan kontra 49,8. Så 2,1 % behöver bara byta block.

Personligen fördrar jag att L åker ur, gärna MP också.
2021-05-20, 21:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Kvartals opinionspodd, med Demoskop, för maj konstaterar en del intressanta frågor både när det gäller partisympatier och sakfrågorsympatier.

Mest uppseendeväckande är att C går framåt, och att deras väljare har gått till vänster. Det enda positiva jag kan se i det är att C kanske kan ta så mycket väljare från MP att de åker ut.

Här kan man lyssna på det intressanta samtalet: https://kvartal.se/artiklar/podd-opinionen-just-nu-2/
Här kan man läsa Kvartals analys av läget: https://kvartal.se/artiklar/opinionen-just-nu-centervaljarna-har-gatt-till-vanster/

Henrik Höjers redogörelse är intressant, inte minst hans långsiktiga analys av opinionen över en tioårsperiod.
2021-05-22, 22:48
Medlem
Yatsys avatar
Jimmie Åkesson (SD) uppger att ju fler som röstar på SD, ju mer inflytande kommer partiet få i det konservativa blocket. Finns aningar att Kristersson (M) egentligen inte klarar av att vara ledare?
2021-05-24, 19:02
Avstängd
OliverCromwells avatar
Efter MP:s senaste utspel om att vilja ha med V i regeringen, så verkar det som att regeringsfrågan kommer ÅTERIGEN att bli den största valfrågan.

https://samnytt.se/mps-nya-sprakror-vill-se-vansterpartiet-i-regeringen/
2021-05-24, 21:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Efter MP:s senaste utspel om att vilja ha med V i regeringen, så verkar det som att regeringsfrågan kommer ÅTERIGEN att bli den största valfrågan.

https://samnytt.se/mps-nya-sprakror-vill-se-vansterpartiet-i-regeringen/

Där blir den givna frågan hur C ställer sig till det.
Blir kul att höra deras slingrande.
2021-05-24, 21:47
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Där blir den givna frågan hur C ställer sig till det.
Blir kul att höra deras slingrande.

Ja, om väl Löfven bestämmer sig för att ta in V, så måste C bokstavligen välja mellan SD och V. Annars blir det nyval i februari 2023.
2021-05-29, 04:38
Medlem
PantherEs avatar
Ipsos-Heltal 28 Maj (28 April)

S 26,0 (26,0) 95 mandat
MP 4,0 (4,0) 15 mandat
C 9.0 (9,0) 33 mandat
L 3,0 (3.0) 0 mandat

V 10,0 (10,0) 36 mandat
SD 20,0 (19,0) 73 mandat

M 22,0 (22,0) 80 mandat
KD 5,0 (5,0) 18 mandat

https://statistiskopinion.se/

S MP C L V 178 (S MP C 142 mandat)
M KD SD 171

https://statistiskopinion.se/2021/05/28/dn-ipsos-heltal-maj/

Sentio bör väl också komma nu i dagarna?
.
Senast redigerad av PantherE 2021-05-29 kl. 04:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in