2021-05-14, 22:21
Bannlyst
Han bor i Vivalla Där känner ingen igen han
Citera
2021-05-15, 11:50
Medlem
Bor tydligen på *rebro Cit* Vand*a*hem enl. Ratsit.
Citera
2021-05-15, 11:55
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maaraadona
Ni som frågar hur man kan släppa ut gryningspyromanen måste vara utvecklingsstörda. Han har avtjänat sitt straff därav är han nu en fri man, svårare än så är det inte.

Döms han till rättspsyk kan han sitta tills han är ofarlig.
Citera
2021-05-15, 12:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Döms han till rättspsyk kan han sitta tills han är ofarlig.
Vad jag förstår så vägrade han rättspsykiatrisk undersökning, och kunde därför inte dömas till sådan vård.

Och om han fått det, så hade han antagligen fortfarande suttit. Vilket han säkert var fullt medveten om.
Citera
2021-05-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag vill hävda att det är tvärtom. Väldigt många människor inser att vissa individer inte kan leva fritt. Det är lagstiftningen som inte speglar medborgarnas rättsuppfattning. Människor vill inte ha oförbätterliga pyromaner, pedofiler och andra våldsverkare lösa på gator och torg.

Helt rätt! Vissa människor kan inte behärska sig utan är en stor fara för andra. Stor fara. Sverige behöver införa förvaringsmöjligheter för såna som Borgström.
Citera
2021-05-15, 16:48
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad jag förstår så vägrade han rättspsykiatrisk undersökning, och kunde därför inte dömas till sådan vård.

Och om han fått det, så hade han antagligen fortfarande suttit. Vilket han säkert var fullt medveten om.

Troligtvis. Ett dilemma. Det går ju inte att tvinga fram heller, av naturliga skäl. Kan tänka mig att vi skulle behöva se över förvaring som åtgärd. Hur fungerar det tex i Norge? Jag är inte särskilt radikal, där inne ska han såklart ha samma rättigheter som vilket fånge som helst. Är han inlåst och hashfri är jag nöjd.

Ett fåtal personer i Sverige skulle passa in på ett sådan åtgärd Kanske några tiotal.

Edit
Citat:
Forvaring eller förvaring är ett straff i de norska och danska rättsystemen för brottslingar som bedöms vara särskilt farliga.[1][2]

Bestämmelsen om förvaring infördes i Norge som en egen straffart år 2002 och ersatte den tidigare påföljden sikring (säkring). Vid förvaring ska rätten fastställa en tidsram som inte får understiga 10 år, och inte får överstiga 21 år. Den fastställda tidsramen kan vid behov förlängas med upp till 5 år i taget. Det finns ingen fastställd gräns för hur många gånger tidsramen kan förlängas.[1]
Senast redigerad av Trevligt.konto 2021-05-15 kl. 16:55.
Citera
2021-05-16, 22:59
Medlem
Brinner på flera ställen i Eskikstuna, 1 tim från Örebro.

Kan ju vara en slump.
Citera
2021-05-17, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trottsork
Brinner på flera ställen i Eskikstuna, 1 tim från Örebro.

Kan ju vara en slump.

Inte denna man. Bilar skiter han i
Citera
2021-05-30, 15:47
Medlem
Inatt brann det i Örebro 100 meter ifrån där gryningspyromanen bor just nu. En kraftig brand på en bilfirma och soprum och spriden till 4 bilar som stod parkerad tätt intill. Norra lillåstrand är gatan. Precis bredvid (till höger om) MMAklubben Akademi Nord.
Sammanträffande? I don tink sååå!
Citera
2021-05-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
Inatt brann det i Örebro 100 meter ifrån där gryningspyromanen bor just nu. En kraftig brand på en bilfirma och soprum och spriden till 4 bilar som stod parkerad tätt intill. Norra lillåstrand är gatan. Precis bredvid (till höger om) MMAklubben Akademi Nord.
Sammanträffande? I don tink sååå!

Att en sådan person kan gå lös är ofattbart.
Har han förändrats i fängelset, eller är han fortfarande en ondsint och hämndgirig psykopat? För vad ska man annars säga om någon så samvetslös och farlig person?
Citera
2021-05-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jaså? Örebro fick en mordbrännare i present av Staten? Jaha. Då lär det snart bli hett i stugorna. Chansen att Lagens Långa Arm ska vara lång nog för denne filurs påhitt är inte stor. Självklart kommer han åka dit, men vem måste bli grillad innan det kan ske?

Haha. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Citera
2021-07-01, 17:50
Medlem
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/gryningspyromanen-frihetsberoevad-igen.Zosb-tU1v?utm_source=share-btn

Gripen igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in