Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Vad jag förstår så vägrade han rättspsykiatrisk undersökning, och kunde därför inte dömas till sådan vård.
Och om han fått det, så hade han antagligen fortfarande suttit. Vilket han säkert var fullt medveten om.
Troligtvis. Ett dilemma. Det går ju inte att tvinga fram heller, av naturliga skäl. Kan tänka mig att vi skulle behöva se över förvaring som åtgärd. Hur fungerar det tex i Norge? Jag är inte särskilt radikal, där inne ska han såklart ha samma rättigheter som vilket fånge som helst. Är han inlåst och hashfri är jag nöjd.
Ett fåtal personer i Sverige skulle passa in på ett sådan åtgärd Kanske några tiotal.
Edit
Citat:
Forvaring eller förvaring är ett straff i de norska och danska rättsystemen för brottslingar som bedöms vara särskilt farliga.[1][2]
Bestämmelsen om förvaring infördes i Norge som en egen straffart år 2002 och ersatte den tidigare påföljden sikring (säkring). Vid förvaring ska rätten fastställa en tidsram som inte får understiga 10 år, och inte får överstiga 21 år. Den fastställda tidsramen kan vid behov förlängas med upp till 5 år i taget. Det finns ingen fastställd gräns för hur många gånger tidsramen kan förlängas.[1]