• 1
  • 2
2021-05-14, 19:26
Medlem
Hej,

Jag ska köpa ny bil och min budget är runt 500k. Då köpet kommer göras kontant så känner jag att det kanske är dumt köpa en fossil-driven bil, utan jag kanske bör snegla på el eller hybrid för att kunna få den såld om 3-5 år.

Någon som har tips? Ska finnas plats för 2 kids och en barnvagn.
Citera
2021-05-14, 19:27
Medlem
V60 T6 tex
Citera
2021-05-14, 19:30
Medlem
1. Varför kontant?
2. Varför inte begagnat?
Citera
2021-05-14, 19:32
Medlem
vw id.4, Skoda Enyaq iv 80, eller Ioniq kan fås för ca 500.000, efter att pappa staten gett dig 70.000.
Citera
2021-05-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpat
1. Varför kontant?
2. Varför inte begagnat?

1. jag får inte ta finansiering då jag har en anmärkning som jag inte är av med på något år. Jag har råd att köpa den kontant, så varför inte?

2. Jag skrev inte att det behöver vara en ny bil. Jag köper helst en nyare begagnad.
Citera
2021-05-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
vw id.4, Skoda Enyaq iv 80, eller Ioniq kan fås för ca 500.000, efter att pappa staten gett dig 70.000.

Just ja det där med miljöbonus hade jag inte ens tänkt på. Nu kan jag såklart googla, men den betalas ut retro-aktivt eller?
Citera
2021-05-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
Just ja det där med miljöbonus hade jag inte ens tänkt på. Nu kan jag såklart googla, men den betalas ut retro-aktivt eller?
Minst sex månader, så du behöver slanta upp 570.000 för någon av de där bilarna, och sen få 70.000 tillbaka efter sex månader.

Edit: Någon av de där kan nog fås för så lite som 500.000 också, men då ingår nog inte så mycket.
Senast redigerad av psonpson 2021-05-14 kl. 19:47.
Citera
2021-05-14, 19:49
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Hej,

Jag ska köpa ny bil och min budget är runt 500k. Då köpet kommer göras kontant så känner jag att det kanske är dumt köpa en fossil-driven bil, utan jag kanske bör snegla på el eller hybrid för att kunna få den såld om 3-5 år.

Toyota RAV4. Fyrhjulsdriven och Hybrid
Dem nya modellerna då, från -20 och framåt
Citera
2021-05-14, 19:57
Medlem
Citat:
1. jag får inte ta finansiering då jag har en anmärkning som jag inte är av med på något år. Jag har råd att köpa den kontant, så varför inte?

2. Jag skrev inte att det behöver vara en ny bil. Jag köper helst en nyare begagnad.

Om pengarna finns på en tex en fond har du högre avkastning än vad lånet skulle kosta dig. Man ska aldrig göra stora inköp kontant. Till råga på det förlorar bilen 20% av värdet när du kör iväg, sedan minst 10%/år. Det är en skit affär att köpa bil, därför man inte gör det med sina egna pengar.

Be en förälder eller din andra hälft ta lånet.
Citera
2021-05-14, 20:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Hej,

En hybrid/laddhybrid är lika mycket fossildriven som en icke-hybrid, förutom minibatteriet som du kommer allt från några hundra meter med till max 3 km.. innan den törstiga bensin motorn eller dieselmotorn går igång.
Alla hybrider har hög bensinförbrukning och täta och höga servicekostnader gemensamt, därtill ett högt inköpspris.
Andrahandvärdet är osäkert, då ägandekostnderna är höga samt att bilarna är fyllda med dyr och känslig teknik kan bilarna möjligvis vara svårsålda till privatpersoner när de är några år gamla.

Som privatperson är det ytterst dum ide att köpa en dyr laddhybrid som dessutom är dyr att äga.

Köp en bensinbil, dieselbil eller en elbil, vilken som nu passar dina behov.
Citera
2021-05-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpat
Om pengarna finns på en tex en fond har du högre avkastning än vad lånet skulle kosta dig. Man ska aldrig göra stora inköp kontant. Till råga på det förlorar bilen 20% av värdet när du kör iväg, sedan minst 10%/år. Det är en skit affär att köpa bil, därför man inte gör det med sina egna pengar.

Be en förälder eller din andra hälft ta lånet.

Jag förstår vad du menar. Dock så är min andra hälft student och mina föräldrar är inte i livet. Det intelligenta är kanske att köpa en billigare bil, men nu har jag gjort relativt stora pengar på krypto sista året, där kostnaden för en bil inte är en allt för stor del av mitt "net worth". Men ja självklart skulle jag helst finansiera bilen. Nu vet jag inte hur medgörliga finansinstituten är, t.ex. om de kan godkänna min fru som låntagare om 60-70% av priset läggs in kontakt.
Citera
2021-05-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En hybrid/laddhybrid är lika mycket fossildriven som en icke-hybrid, förutom minibatteriet som du kommer allt från några hundra meter med till max 3 km.. innan den törstiga bensin motorn eller dieselmotorn går igång.
Alla hybrider har hög bensinförbrukning och täta och höga servicekostnader gemensamt, därtill ett högt inköpspris.
Andrahandvärdet är osäkert, då ägandekostnderna är höga samt att bilarna är fyllda med dyr och känslig teknik kan bilarna möjligvis vara svårsålda till privatpersoner när de är några år gamla.

Som privatperson är det ytterst dum ide att köpa en dyr laddhybrid som dessutom är dyr att äga.

Köp en bensinbil, dieselbil eller en elbil, vilken som nu passar dina behov.

Det är också en tanke som slagit mig, att dagens hybrider kommer ses så fjantiga rent räckvidds-mässigt om 5 år så det ändå inte spelar någon roll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in