Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-14, 10:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Musk ifrågasätts hela tiden. Det finns en klick internet-huliganer som har lyft upp honom till helgon-status, men Musk och Tesla är kraftigt ifrågasatta konstant av majoriteten av analytiker. Att det sedan inte går in i Tesla-fanatikernas tjocka skallar för att Tesla är "mer än ett bilföretag" (stort LOL), är inte Musks fel.
Det håller jag inte med om. Jag tror inte svensk press har skrivit så mycket om honom. Jag följer mer "allmän internationell press". Där ifrågasätts han inte. Inte heller Tesla annat än genom "små intressanta detaljer", typ olyckan i Houston där dock media verkar ha lagt på locket ett tag. (Några fler detaljer kom för några dagar sedan.)
Senast redigerad av wwr 2021-05-14 kl. 10:05.
Citera
2021-05-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Fast om en valuta står eller fall på en individs tweet så är det ju en ganska kass valuta till at börja med och förtjänar att falla?

Låter som att du blivit bränd. Börja med indexfonder istället.

Allt faller på Musks tweets, är det skitiga aktier eller valutor då? Va lite källkritisk och kolla upp det jag nämnt tidigare och gör din egen uppfattning av denna man. Det jag försöker säga är att ni ska vara försiktiga med denna personen han är farlig. Hans trovärdighet och agenda är helt bortblåst hos mig. Det är ingen ledare jag har förtroende för så jag håller mig borta från alla hans affärer så gått det går. Har blivit jävligt försiktig nu så jag har lärt mig nu.

Vi snackar inte bara DOGE, han har flyttat runt triljoner o alla valutor pga sin makt, de e jävligt oetiskt och fult!
Citera
2021-05-14, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det håller jag inte med om. Jag tror inte svensk press har skrivit så mycket om honom. Jag följer mer "allmän internationell press". Där ifrågasätts han inte. Inte heller Tesla annat än genom "små intressanta detaljer", typ olyckan i Houston där dock media verkar ha lagt på locket ett tag. (Några fler detaljer kom för några dagar sedan.)

Vi får helt enkelt nöja oss med att inte hålla med varandra. Något vi dock kan hålla med om är människors dumhet. Det är inte första gången människor haussas in i att köpa bluff, och GUdarna ska veta att det inte är sista gången. Giriga människor får vad de förtjänar.
Citera
2021-05-14, 10:11
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Lol! När han haussar dina innehav är han en hjälte. När han pratar ner dem är han en skurk. Det är ditt fel att du köper förhoppningsbolag som inte gör vinst, samt hoppar på kryptotåg försent, inte Musks fel.

Jag har inte gett mig in i någonting som har med Musk/Tesla att göra. Äger inga Bitcoin eller doge eller whatever coin.
Men detta är ju en solklar pump n dump.
Sedan en strategiskt välplanerad sådan eftersom Musk fanboys verkar vara så förblindade av honom att dom inte ens ser det.
Gör Musk annorlunda mot vad andra rika människor med makt gör? Nej, han spelar samma spel på samma sätt.
Han är inte sämre än någon annan investerare som spelar spelet på samma vis, men han är definitivt inte heller något bättre.

Jag håller mig helt undan det som denne man haussar.
Men jag är bara en liten småsparare, inte ens ett sandkorn på stranden så mina åsikter är helt utan något värde överhuvudtaget ändå.
Citera
2021-05-14, 11:14
Medlem
Kommer Tesla ha några problem i Mexiko. Om de ens någonsin tar sig in. Jag tänker framförallt på kartellerna som har enorm makt.
Citera
2021-05-14, 11:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Alla som anser att Musks tweets är viktiga för Tesla-kursen eller har dem som ledmotiv för sin investeringar lägger sina pengar i en mans hand. Det har uppenbarligen fungerat hittills. Men det kan ju gå åt andra hållet också? Är det verkligen långsiktigt att ha pengar satsade i något som är beroende på vad en enda människa gör på 30 sekunder vid sin dator?
Citera
2021-05-14, 14:22
Medlem
Har gått back över 11% på investeringen i Tesla Inc. Seriöst, har typ nyktrat till. Tror på pan-europeiska industri initiativ igen! Kolla denna tråd för att förstå vad som är min vision nu (igen): Flashback forum - Konservatism: Inrikes produktion av väsentlig teknologi
Citera
2021-05-14, 15:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag håller inte med om det resonemang som en del i tråden för.

Musk tillåts sprida drömmar och vilda framtidsplaner i massmedia utan att bli ifrågasatt. Alla människor har inte tid att hänga i denna tråd eller liknande för att kunna läsa olika uppfattningar.

Musk behandlas som en rockstjärna. När mycket lite verklig kritik mot honom kommer fram, är det lätt att bli lurad. Informationen måste göras mer allsidig.

När Musk bara har Twittrat "DOGE" så betraktas det som en nyhet! Klart att det är lätt att bli lurad då. Robinhood kördes ut hårt av media med många småsparare som förlorare. Samma gäller förstås hypen av TSLA.

Ett stort problem är att han tillåter bara entusiaster att komma i närheten och dom ställer honom aldrig mot väggen. Har aldrig sett någon ha ifrågasatta alla galenskaper han kommer med, dom stryker honom medhårs, dom vet att det är enda sättet att få han med i en podcast. som et exempel att han säger sig ha Aspergers, den diagnosen är ifrågasatt av psykiatrin och man använder autism spektrum. Har han fått en formell diagnos av legitimerade psykiatriker eller är det en självdiagnos?
Citera
2021-05-14, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett stort problem är att han tillåter bara entusiaster att komma i närheten och dom ställer honom aldrig mot väggen. Har aldrig sett någon ha ifrågasatta alla galenskaper han kommer med, dom stryker honom medhårs, dom vet att det är enda sättet att få han med i en podcast. som et exempel att han säger sig ha Aspergers, den diagnosen är ifrågasatt av psykiatrin och man använder autism spektrum. Har han fått en formell diagnos av legitimerade psykiatriker eller är det en självdiagnos?
Tesla har inte ens en PR-avdelning. Media kan inte ställa frågor. Istället blir det: "Vi får se om Elon Twittrar". En del Twittrare och YouTubers har som mål att få svar av Elon. Andra är säkert anställda av Tesla, kan man anta.

Asperger är en diagnos som används politiskt. Precis som den profet som föregick Elon, dvs Greta, så påstås nu Elon ha samma diagnos. Diagnosen är i praktiken så luddig att den går att passa in på en ganska stor andel av befolkningen.

Både Greta och Elon framställs ju som högpresterande avvikare som kritiserar eller står lite på kant med systemet.

Naturligtvis har Assange också denna diagnos. Men i rättegången blev den i alla fall ifrågasatt.

Diagnoserna är bara en variant på Sovjetpsykiatrin. Den som kritiserar systemet påstås ha en mental störning. Systemet försöker påstå att det finns ett biologiskt underlag för diagnosen. Dvs vi skall inbillas att tro att den som kritiserar systemet har något fel i hjärnan.

Mest struntprat i de fall vi ser i media. Sedan finns det individer som kanske vill ha hjälp med olika "personlighetsstörningar". Dessa skall tas på allvar om de söker vård. Men det vi ser om Greta, Elon och Assange är främst politiskt propaganda. Samtliga dessa bedriver dessutom skådespeleri, enligt min uppfattning.

Så här i efterhand kan man i alla fall säga att det var ganska givet att även Elon skulle gå ut med detta. Det passar i alla fall väl in.

Nu skriver jag inte mer om detta. Det berör bara tråden perifert. Men hela Tesla och Elon är genomtänkt propaganda. Nästan allt som rör Elons person påverkar aktiekursen. Teslas aktiekurs är inte en reaktion på folks förhoppningar. Tvärtom hålls den uppe av stora aktörer för att försöka inbilla oss att en grön omställning skulle vara på gång. Men det är det ju inte. Biden sätter upp målsättningar för 2035. Men inget sker. Däremot kommer det förmodligen att håvas in stora belopp av t.ex EU för "klimatet" och spridas utan redovisning till skattebetalarna. Det är min uppfattning om aktiekursen.
Senast redigerad av wwr 2021-05-14 kl. 15:52.
Citera
2021-05-14, 16:24
Medlem
Jippi. Videodags igen. En video som berättar om Elon Musks lön. Han har ingen. Den belöning han får är rätten att köpa Tesla aktier under marknadspris. Styrelsen sätter upp produktionsmål och om Elon Musk inte når upp till dem så får han NOLL i ersättning. Då blir han utan lön helt enkelt. - Musk köper all Tesla-stock han kan komma över och behåller dem. Jämför med Bezos som säljer av sina Amazon-aktier.

https://www.youtube.com/watch?v=T5rk2luLvVQ
Citera
2021-05-14, 16:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jippi. Videodags igen. En video som berättar om Elon Musks lön. Han har ingen. Den belöning han får är rätten att köpa Tesla aktier under marknadspris. Styrelsen sätter upp produktionsmål och om Elon Musk inte når upp till dem så får han NOLL i ersättning. Då blir han utan lön helt enkelt. - Musk köper all Tesla-stock han kan komma över och behåller dem. Jämför med Bezos som säljer av sina Amazon-aktier.

https://www.youtube.com/watch?v=T5rk2luLvVQ

inte ovanligt man har ersättningar kopplade till kursutvecklingen.
Skillnaden med Tesla och Amazon är att Amazonkursen är bergfast trots att grundaren säljer av innehav för att få kontanter til andra projekt. Skulle Musk sälja av aktier kan du nog räkna med att förtroendet för aktien kommer falla som en sten.
Citera
2021-05-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
inte ovanligt man har ersättningar kopplade till kursutvecklingen.
Skillnaden med Tesla och Amazon är att Amazonkursen är bergfast trots att grundaren säljer av innehav för att få kontanter til andra projekt. Skulle Musk sälja av aktier kan du nog räkna med att förtroendet för aktien kommer falla som en sten.
Det är sant, Elon musk belånar sina aktier i Tesla istället för att sälja. För han vet att den dagen han börjar sälja aktier kommer $TSLA aktien rasa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in