2021-05-09, 08:43
Medlem
maxorrs avatar
Är nog helt andra villkor, besiktningar och kontroller ang husauktioner för att villan ska dels få rätt försäljningspris inkl vilka brister, förbrukningar husen har bör ju definitivt redovisas via mäklare osv

Alldrig lagt nåt bud för en aktion hos kronis, men är väldigt tveksam till att göra det på divesre andra produkter som tex verktyg, cyklar, stereogrejer mm med tanke på att villkoren är mycket dåligt beskrivna när man lägger ett bud. För de kontrollerar inte ens produkten om den funkar eller vilka fel den har inkl förklarar noll och inget om priset är bindande

Måste man alltså vara på plats för att lösa ut produkten om man vinner aktionen?
Kontrollera produkten själv?
Legitimera sig ?? wtf ?

Nä det förblir nog svårsålt till skotvaror om de behåller den stilen men hur fungerar det egentligen, nån som kan förklara ?

https://kronofogden.se/4.73c55da914b3fa1855a391f.html

Mycket diffust beskrivet ovan

https://auktion.kronofogden.se/auk/w...nC=KFM&inA=WEB
Senast redigerad av maxorr 2021-05-09 kl. 08:48.
Citera
2021-05-09, 21:04
Medlem
Telefons avatar
Möjligen om det är mycket billigt så kan man köra. Men det är inget för den ängslige.

Fastigheterna säljs med friskrivningsklausul och det är ofta strul med den förra boende. Kontanter tas inte emot längre av kronis.
Citera
2021-05-10, 16:46
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Såg denna. Kronis mäklare uppskattar värdet till 3,9 millar +- 300 tkr villket jag tycker verkar bra billigt för en sådan här villa.

https://www.kronofogden.se/84634.html

Har aldrig handlat något hos kronis, men man blir ju nyfiken då vi har bostadsbubbla just nu.

Vad tror ni att den kommer att gå för?
Vad är det för typer som går på exekutiva aktioner?
Chansen att han inte flyttar och att man måste begära handräckning?

Har ingen erfarenhet av Kronkalle auktioner , däremot av Fastigheter.

Läste beskrivningen och tycker det var "för bra" beskrivet , tror man utlämnat mycket.

Varför var rören till värmesystemet kapade till övervåningen?
Framgår INTE , att det var uttjänt köper jag inte ! Dom ställen jag vet man gjort så beror det uteslutande på att elementen frysit sönder och omfattande vattenskador uppstått , man har då kapat rören och pluggat, troligen är det övervåningen som frysit sönder.

Vattenskador kan man nästa garantera i detta objekt.

Står utryckligen att mycket av renoveringen är halvfärdigt och elen helt kass, vilket tyder på en "gör det självare"
Nä inget att ha för en normal person, är man däremot hantverkare , snickare etc och får den billigt och kan renovera den själv under lång tid, så kan det nog vara ett kap men inte annars.
Citera
2021-05-10, 17:55
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har ingen erfarenhet av Kronkalle auktioner , däremot av Fastigheter.

Läste beskrivningen och tycker det var "för bra" beskrivet , tror man utlämnat mycket.

Varför var rören till värmesystemet kapade till övervåningen?
Framgår INTE , att det var uttjänt köper jag inte ! Dom ställen jag vet man gjort så beror det uteslutande på att elementen frysit sönder och omfattande vattenskador uppstått , man har då kapat rören och pluggat, troligen är det övervåningen som frysit sönder.

Vattenskador kan man nästa garantera i detta objekt.

Står utryckligen att mycket av renoveringen är halvfärdigt och elen helt kass, vilket tyder på en "gör det självare"
Nä inget att ha för en normal person, är man däremot hantverkare , snickare etc och får den billigt och kan renovera den själv under lång tid, så kan det nog vara ett kap men inte annars.

Förmodligen vattenskada ja. Det stod tillochmed nått om vattenskada i beskrivningen tror jag.

Jag får nog hoppa denna, men synd på trevligt hus annars.
Citera
2021-05-13, 21:52
Medlem
Köpa bostad via Kronofogden (Exekutiv auktion)

Hej,

En del annonser ute på hemnet står det "Exekutiv auktion" där man kan utläsa att bostaden säljs via kronofogden. Men hur fungerar det med att acceptera bud? Låt oss säga att en bostad ligger ute för 3 miljoner och den enda budgivaren lägger ett bud på 1 miljon (2 miljoner mindre), måste kronofogden godta budet? Eller väntar dom tills någon lägger ett bud som är närmare utgångspriset på 3 miljoner? Det kan vara så att jag tänker fel men i min värld vill Kronofogden ha in pengar så fort som möjligt.

För om det är så att Kronofogden godtar ett lägre bud än vad utgångspriset är så kan man ju göra väldigt bra bostadsaffärer.

Någon som har köpt sin bostad via kronofogden? Eller vet någon som gjort det?
Citera
2021-05-13, 21:54
Medlem
Såna bostäder brukar vara skitiga då pundare bott där
Citera
2021-05-13, 21:56
Medlem
Det skapades nyligen en tråd om detta så sök upp den för mer info.

Edit: (FB) Någon som har erfarenhet av exekutiv aktion hos kronis?
Citera
2021-05-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Hej,

En del annonser ute på hemnet står det "Exekutiv auktion" där man kan utläsa att bostaden säljs via kronofogden. Men hur fungerar det med att acceptera bud? Låt oss säga att en bostad ligger ute för 3 miljoner och den enda budgivaren lägger ett bud på 1 miljon (2 miljoner mindre), måste kronofogden godta budet? Eller väntar dom tills någon lägger ett bud som är närmare utgångspriset på 3 miljoner? Det kan vara så att jag tänker fel men i min värld vill Kronofogden ha in pengar så fort som möjligt.

För om det är så att Kronofogden godtar ett lägre bud än vad utgångspriset är så kan man ju göra väldigt bra bostadsaffärer.

Någon som har köpt sin bostad via kronofogden? Eller vet någon som gjort det?

Anledningen till att priserna ofta blir bra beror på att du behöver va med på auktionen hos Kronis och vid vinnande bud ska du betala direkt.
Citera
2021-05-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Såna bostäder brukar vara skitiga då pundare bott där
Ja jo en del hus är ju rena ruckel men nu gällde det en lägenhet inne i innerstaden i ett attraktivt område så jag antar det är corona som gjort så personen ej kunna betala sina räkningar. Men ja, även fint folk grisar ned.
Citera
2021-05-13, 22:15
Medlem
MrMadoffs avatar
Rekommenderar verkligen inte att köpa något överhuvudtaget om man inte ens kan använda en vanlig sökfunktion på sveriges största forum!
Citera
2021-05-13, 22:17
Medlem
DyngSmElls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Rekommenderar verkligen inte att köpa något överhuvudtaget om man inte ens kan använda en vanlig sökfunktion på sveriges största forum!

Sökfunktionen på Sveriges största forum suger balle, men man kan söka igenom duckduck eller gåggel.
Citera
2021-05-13, 22:26
Medlem
Kronofogden bestämmer inte om budet godtas eller inte. Det är upp till banken.
Kronofogden fungerar som en mellanhand, som säljer bostaden åt banken.
Om bostaden har varit som säkerhet i ett lån!.

Om vi tar ditt exempel..
Värdet på bostaden enligt annonsen, är 3 miljoner.

Det dyker upp en person på auktionen, som bestämmer sig lägga ett bud för 1 miljon.
Långt under värde vad banken har satt det till. Eftersom om det säljs åt en banks räkning, så sitter även bankman med, oftast via telefon/webbkamera, ej fysiskt där. Så man hör live om dom bestämmer sig för att godta budet eller inte.

Dessa auktioner är verkligen inte billiga för banken. Så många gånger blir det fler auktioner om det är en bostad som är värd 3 miljoner, är bostaden värd 500 000kr, så är det bara 1-3 auktioner, sen godtar dom ett bud på 100 000kr.

Jag har köpt 1 bostad, morsan har köpt en bostad, sen har jag varit på en tredje bostad auktion som jag inte fick.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-05-13 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in