2021-05-13, 13:24
Medlem
Klappasäftens avatar
Om Tesla ska få ett P/E på 15 hur långt måste aktiekursen gå ner i då?
Citera
2021-05-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Om Tesla ska få ett P/E på 15 hur långt måste aktiekursen gå ner i då?

De tjänade ungefär 1 dollar per aktie förra året vilket med P/E 15 hade inneburit att kursen går ner till 15 dollar. Eller att vinsten ökar nåt enormt.
Citera
2021-05-13, 13:39
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
De tjänade ungefär 1 dollar per aktie förra året vilket med P/E 15 hade inneburit att kursen går ner till 15 dollar. Eller att vinsten ökar nåt enormt.

Hur räknar du ut det?
Citera
2021-05-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur räknar du ut det?

Om P/E (Price/Earnings) = 15 är priset 15 gånger årsvinsten. Om årsvinsten då är 1 dollar per aktie blir aktiepriset 15 dollar/aktie.

Hade Tesla tjänat 2 dollar per aktie och haft P/E 15 hade priset varit 30 dollar/aktie.
Citera
2021-05-13, 13:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
”Sämsta bortförklaringen”?

Tror det tvärtom var den bästa.

Myntet har två sidor. Alla förutom dom mest fanatiska Teslafanboys vet att det är en bortförklaring. Dom orkade inte ens komma på en någolunda trovärdig förklaring. Dom hade lika gärna kunnat säga att det var för att saturnus inte var i harmoni med jupiter.
Senast redigerad av raskens 2021-05-13 kl. 13:50.
Citera
2021-05-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns väldigt många köpare där då den alltid studsar tillbaka rätt fort. Jag hann köpa för $598. Det kan säkert gå ner mer, vem vet. Börsen är väldigt kaotisk för tillfället och det kommer nog fortsätta ett tag till. Men jag tror 2021 blir sista året man kan köpa tsla under $1000
Vore intressant att veta ditt gav, du har ju ändå fyllt på en del i år. Har du någon smärtgräns där du faktiskt överväger säljer dina aktier i företaget? Menar den är nere 5% nu än så länge idag, och detta är en bra dag på börsen.
Citera
2021-05-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vore intressant att veta ditt gav, du har ju ändå fyllt på en del i år. Har du någon smärtgräns där du faktiskt överväger säljer dina aktier i företaget? Menar den är nere 5% nu än så länge idag, och detta är en bra dag på börsen.

Hoppar nog in med 100tkr imorgon. Tror på en ytterligare röda siffror fram till helgen. Sen säljer jag när den studsar upp till 600.

Tesla är en fin aktie att swinga.
Citera
2021-05-13, 20:01
Medlem
Elon Musk är en riktig skurk på högsta nivå, jag kommer hålla mig undan från denna orm. På mindre än en månad har han gått från hjälte till Bandit.

Köper kryptos, haussar upp kryptos först och med sin makt som han har fick han dem att rusa, speciellt dogecoin. Han skriver en tweet och höjer alla förväntningar för att sen kalla den en ”hussle” och få den att kollapsa, klassisk pump o dump.

Fyra dagar efter skriver han en tweet där han inte tar emot BTC som betalning och kallar den ”instabil”. Vänta nu.. så du visste inte att den va instabil innan? Han fick biljoner dollar att försvinna med en enda tweet, han är livsfarlig. Litar inte på han längre. Tänk på detta när ni gör affärer med han, en riktig ful fisk!
Citera
2021-05-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facelessvoid89
Elon Musk är en riktig skurk på högsta nivå, jag kommer hålla mig undan från denna orm. På mindre än en månad har han gått från hjälte till Bandit.

Köper kryptos, haussar upp kryptos först och med sin makt som han har fick han dem att rusa, speciellt dogecoin. Han skriver en tweet och höjer alla förväntningar för att sen kalla den en ”hussle” och få den att kollapsa, klassisk pump o dump.

Fyra dagar efter skriver han en tweet där han inte tar emot BTC som betalning och kallar den ”instabil”. Vänta nu.. så du visste inte att den va instabil innan? Han fick biljoner dollar att försvinna med en enda tweet, han är livsfarlig. Litar inte på han längre. Tänk på detta när ni gör affärer med han, en riktig ful fisk!

Lol! När han haussar dina innehav är han en hjälte. När han pratar ner dem är han en skurk. Det är ditt fel att du köper förhoppningsbolag som inte gör vinst, samt hoppar på kryptotåg försent, inte Musks fel.
Citera
2021-05-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Lol! När han haussar dina innehav är han en hjälte. När han pratar ner dem är han en skurk. Det är ditt fel att du köper förhoppningsbolag som inte gör vinst, samt hoppar på kryptotåg försent, inte Musks fel.

Jag har köpt in o ut i rätt tidpunkt och redan gjort mina vinster dessutom har mina personliga affärer ingenting med de här o göra. De här e ju fakta, det är precis det här han har gjort. Håller du inte med om att hela den här cirkusen som han gjort är planerad och utförd tillsammans med hans rådgivare? Tror inte han vakna upp en dag o tänkte ”nä bitcoin e ingen bra”. Jag har fått en helt annan uppfattning av denna mannen bara på en månad pga hans handlingar, ingenting annat! Du vet inte ens vad jag köpt eller sålt. Har du följt allt de här så vet du precis vad jag pratar om. Oetisk och fult det han gjort.

Intressant att höra din åsikt om hela den här cirkusen. Vi pratar inte om mig, vi pratar om MR MUSK
Senast redigerad av Facelessvoid89 2021-05-13 kl. 21:02.
Citera
2021-05-13, 21:15
Medlem
Citat:
Jag har köpt in o ut i rätt tidpunkt och redan gjort mina vinster dessutom har mina personliga affärer ingenting med de här o göra. De här e ju fakta, det är precis det här han har gjort. Håller du inte med om att hela den här cirkusen som han gjort är planerad och utförd tillsammans med hans rådgivare? Tror inte han vakna upp en dag o tänkte ”nä bitcoin e ingen bra”. Jag har fått en helt annan uppfattning av denna mannen bara på en månad pga hans handlingar, ingenting annat! Du vet inte ens vad jag köpt eller sålt. Har du följt allt de här så vet du precis vad jag pratar om. Oetisk och fult det han gjort.

Intressant att höra din åsikt om hela den här cirkusen. Vi pratar inte om mig, vi pratar om MR MUSK
Vad är skillnaden sen innan? Hade allt han sagt stämt hade vi haft självkörande Teslor som kunde agera taxi samt massa Cybertrucks och Tesla Semis nu. Allt han gör är att haussa upp förväntningar hela tiden. Han har ju även fått betala viten för sina tweets om att Tesla ska avnoteras från börsen så då är det väl bara naturligt att han går vidare till kryptos där han kan göra vad som helst utan att bli åtalad för nåt.
Citera
2021-05-13, 21:15
Medlem
Citat:

Men snälla någon. Det är ditt egna fel om du lyssnar på Musk. Det finns några självklara grejer.

1. Tesla gör ingen vinst och aktien är övervärderad
2. BTC kommer aldrig vara ett allmänt accepterat betalmedel. Det är för dåligt.

Utifrån dessa självklarheter så ska det inte spela någon roll vad Musk säger. Är man så dum att man köper BTC och Tesla för att Musk sagt det så är man dum. Det är i paritet med att Musk skulle säga ”hoppa från bron, ingenting kommer hända!” Och det finns säkert en o annan fanboy som skulle göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in