2021-05-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Skulle vilja se en granskning av Majkgårds affärer genom åren. Hon verkar vara intresserad av att bli god man åt Esbjörn. Märkligt om så inte skett än om allt står rätt till.

Vad som är mer intressant är att en god man inte kan ta över egendom eller kapital av sin huvudman. Det är helt enkelt inte lagligt. Är detta planen? Har det hänt tidigare?

https://lagen.nu/1949:381#K14P12S1

Ingen från media så klart som undersökt Uppsala kommuns syn på dessa affärer? Deras överförmyndarförvaltning får gärna svara på dessa frågor.
Har för mig att Majkg. sökt att få bli god man för Esb. men det beviljades inte, han ansågs inte behöva någon!
2021-05-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Alla Intervjuer, utom en, har skett på Kommandorans pensionat, en skedde i huset, men där hade någon piffat upp med tända ljus och annat.
Misstänker att hon övervakat alla, den med TV4 var nog lite knepig, där kunde hon inte gå in och bryta mitt i, hade inte sett bra ut i TV.
Ljusen fixade Expressen ! efteråt
2021-05-13, 14:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Och dom har en till äldre man i sin omgivning som varit nämnd i den här tråden, var bor han och sitter han i samma klämma som Esb?
Han ligger nog rätt illa till även han.
Citat:
Fik utanför Uppsala - pensionatet?

https://www.tv4.se/artikel/2wc3XqvsdbbyUx35xkzWZH/esbjoern-81-talar-ut-om-husstriden-med-ebba-busch-hon-vill-inte-foersta
Nästan säker på det!
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-05-13 kl. 14:19.
2021-05-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Han ligger nog rätt illa till även han.

Nästan säker på det!

Knut-Anne, när du har sålt din sommartstuga som jag ville köpa av dig och du sitter i min matsal intervjuad av TV4 så kommer du bara säga sånt jag vill höra och har öst över dig i min ilska över att jag låtit dig tomta in och ut hemma hos mig och nu har du sålt den mitt framför näsan på mig.
Gissa du kommer stamma och säga floskler om köparen för du känner dig illa till mods..
oj oj oj oj

2021-05-13, 15:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Från artikeln:

"Patrik Lindskoug är docent och och universitetslektor vid juridiska fakulteten, Lunds universitet. Han anser att Ebba Busch mening är för allmänt hållen för att riva kontraktet.
– Det är svårt att göra en juridisk affär av ett sådant uttalade på Facebook. Men man skulle kunna använda sig av meningen för att pressa fram en förklaring. Vad är det för vilja som han ska uttrycka? På det sättet kan man kräva att hon förtydligar sig, säger han."

Så det är kanske det är det som försvaret kommer att försöka jobba med utöver det som Binninge redan inkommit med som bevis.

Kan det vara så att de också försöker följa med i den initiera planen att genom dålig publicitet tvinga fram en förlikning?

Intressant att en docent och universitetslektor på juridiska fakulteten pratar om "att riva kontraktet" när det såvitt jag förstår är något man absolut inte kan göra rent juridiskt med ett köpekontrakt, åtminstone inte i det här stadiet...

Det hade väl gått vid samma tillfälle som det skrevs, om det då rivits och resterna sedan eldats upp typ...
2021-05-13, 17:14
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Intressant att en docent och universitetslektor på juridiska fakulteten pratar om "att riva kontraktet" när det såvitt jag förstår är något man absolut inte kan göra rent juridiskt med ett köpekontrakt, åtminstone inte i det här stadiet...

Det hade väl gått vid samma tillfälle som det skrevs, om det då rivits och resterna sedan eldats upp typ...

Läs här på svensk fastighetsförmedlings hemsida att bud inte är bindande ens om de är skriftliga.

Det är underskrift på köpeavtal som gäller.

https://www.svenskfast.se/guider/budgivning/
2021-05-13, 19:06
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Uppdraget är uppdelat i tre områden, ja, men man kan inte bara söka för ett av dem. Man kan däremot dela upp områdena på olika gode män. Det är dock ovanligt. Att bara söka för ett kan vara en anledning till att det inte gått igenom.

En fullmakt är en bättre lösning för skojare. Det finns betydligt färre regler för fullmakt och den går nästan helt under myndigheters radar tills någon gör en anmälan. Fullmakter kan vara bra i affärer men för äldre personer som med tiden kanske inte ens minns fullmakten borde det egentligen hanteras av överförmyndare.

Anledningen till att MPL inte fick bli god man var en helt annan än den.
Har läst beslutet och det var ett beslut, att det inte kunde tas något interimistiska beslut.
Finns inget bevisat behov av god man på de underlag som inlämnats till tingsrätten.
Underlaget som lämnades in där också består av Barrys psykolog utredning, den styrker helt enkelt inte något behov av god man för Esbjörn Bolin.
2021-05-13, 19:17
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Fik utanför Uppsala - pensionatet?

https://www.tv4.se/artikel/2wc3XqvsdbbyUx35xkzWZH/esbjoern-81-talar-ut-om-husstriden-med-ebba-busch-hon-vill-inte-foersta

Hå hå ja ja!
Det första man möts av är texten.
"– Hon har burit åt sig klumpigt åt, säger Esbjörn som nu polisanmält KD-ledaren för grovt förtal."
Binninge uttalande 100% sen vadå Esbjörn anmält Ebba för grovt förtal???
2021-05-13, 19:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Från artikeln:

"Patrik Lindskoug är docent och och universitetslektor vid juridiska fakulteten, Lunds universitet. Han anser att Ebba Busch mening är för allmänt hållen för att riva kontraktet.
– Det är svårt att göra en juridisk affär av ett sådant uttalade på Facebook. Men man skulle kunna använda sig av meningen för att pressa fram en förklaring. Vad är det för vilja som han ska uttrycka? På det sättet kan man kräva att hon förtydligar sig, säger han."

Så det är kanske det är det som försvaret kommer att försöka jobba med utöver det som Binninge redan inkommit med som bevis.

Kan det vara så att de också försöker följa med i den initiera planen att genom dålig publicitet tvinga fram en förlikning?
Det låter rimligt det du skriver. Den nya advokaten inser nog att det blir svårt att vinna målet och en förlikning kan vara bättre än en förlust för Esbjörn. Dock tackade Esbjörn nej till en förlikning för någon månad sedan och Binninge förstod nog inte att han borde förklarat för Esbjörn att han inte har en chans att vinna målet.
2021-05-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hå hå ja ja!
"– Hon har burit åt sig klumpigt åt, säger Esbjörn som nu polisanmält KD-ledaren för grovt förtal."

Oooops, jag som brukar se stavfel, syftningsfel, faktafel, särskrivning och ihopskrivningar på en halvmils avstånd läste inte texten utan tittade bara på filmsnutten.

Känner att orden som kommer ur Esb är "ditlagda".
Burit sig klumpigt åt känns som RO gruppens JB och pensionatsgänget som pratar om Ebba med Esb närvarande.

* Från och med nu kommer min stavning granskas
2021-05-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hå hå ja ja!

Burit sig klumpigt åt, ska han säga som behållit handpenningen och inte kom på det möte där han kunde ha backat det hela.
2021-05-13, 20:26
Medlem
ragnarokkrs avatar
Esbjörns agerande framstår som märkligt men har man råkat ut för gubbar som Esbjörn tidigare så förstår man. De ska krångla med småsaker vilket får dem att känna sig viktiga. Att få knäppa en partiledare på näsan är som rena drömvinsten. Det här är haveristernas överkurs. Har råkat ut för några stycken. De bor alltid en bit ut på landet vilket antagligen gör dem till sinnebilden av ”lantisar”. De tror själva att de är de kluriga gamla gubbarna som egentligen är missförstådda genier. Tidigare kallades de för hästskojare. Stor banjovarning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in