2021-05-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precist, jag förstod det. Du skulle vara som dom som följde Moses, när han hade delat röda havet så började dom knota och klaga över att dom bara fick manna från himlen, och inte den lyxmat dom fick i Egypten.

Så om Östersjön delar sig, och du kan gå torrskodd till Finland, så är det inte ett tydligt bevis? Utan det skulle finnas "tusen möjliga förklaringar till ett sådant fenomen"? Så jag undrar om ens att månen skulle delas itu skulle tillfredsställa dig, eftersom det även då skulle finnas "tusen möjliga förklaringar till ett sådant fenomen".

Men vad är ett sådant bevis? Att Östersjön delar sig är inte tillräckligt, vad är tillräckligt?
Självklart är det inte tillräckligt bevis, det går att komma upp med massor med naturliga och mer sannolika förklaringar till varför havet eller månen delar på sig än att Gud ligger bakom det. Inte för att det ens finns några sådana bevis att peka på, allt talar för att berättelserna om Moses bara är påhittade från början till slut.

Om Gud visade sig för mig och övriga mänskligheten och därmed tillkännagav sin existens så skulle jag tro på honom. Om han samtidigt förklarade att han var den kristna guden så skulle jag även tro på det. Det vore det enda logiska för Gud att göra om han existerade och ville att folk skulle tro på honom.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns vetenskapliga förklaringar till hur Gud delade havet mm. Gud utför mirakel i samklang med allt, och det är snarare hur det utförs och när/ ordningen som är miraklet.
Kan du presentera ett enda bevis för att Gud existerar?
Citera
2021-05-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Självklart är det inte tillräckligt bevis, det går att komma upp med massor med naturliga och mer sannolika förklaringar till varför havet eller månen delar på sig än att Gud ligger bakom det.

Hahaha, ok
Citera
2021-05-12, 23:41
Medlem
Citat:
Om Gud visade sig för mig och övriga mänskligheten och därmed tillkännagav sin existens så skulle jag tro på honom.

Hur måste han visa sig? Jag har frågat dig flera gånger.

Om det inte räcker att månen delar sig, hur menar du att Gud ska "tillkännage sin existens"?
Citera
2021-05-12, 23:50
Medlem
Citat:
Hur måste han visa sig? Jag har frågat dig flera gånger.

Om det inte räcker att månen delar sig, hur menar du att Gud ska "tillkännage sin existens"?
Han kan t.ex. visa sig som en stor gubbe i himlen och med hög och tydlig röst säga "jag är Gud, jag existerar". Att månen delar sig kan bero på att den klyvts av en meteroid eller att den spruckit av en jordbävning eller vad som helst.
Citera
2021-05-13, 00:05
Medlem
Citat:
Han kan t.ex. visa sig som en stor gubbe i himlen och med hög och tydlig röst säga "jag är Gud, jag existerar".

Varför skulle det vara tillräckligt, du skulle ju komma med "naturliga och mer sannolika förklaringar" på det, t.ex. att du förlorat förståndet och ser i syne, så som författaren av uppenbarelseboken, eller hur?

Jag är säker på att du anklagat personer här på FB som sett liknande syner för att vara psykiskt förvirrade, eller hur?

Varför skulle det vara bevis på att Gud existerar, bara för att du sett "en stor gubbe i himlen och med hög och tydlig röst säga "jag är Gud, jag existerar"."????!!!!

Citat:
Att månen delar sig kan bero på att den klyvts av en meteroid eller att den spruckit av en jordbävning eller vad som helst.

Fast om du inte ser en meteorit eller annat, men så klart, då har du tappat förståndet istället och borde uppsöka psykiatrin.

Ja, du hittar nog på vilka naturliga förklaringar som helst, så länge det inte handlar om att Gud existerar.
Citera
2021-05-13, 00:18
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara tillräckligt, du skulle ju komma med "naturliga och mer sannolika förklaringar" på det, t.ex. att du förlorat förståndet och ser i syne, så som författaren av uppenbarelseboken, eller hur?

Jag är säker på att du anklagat personer här på FB som sett liknande syner för att vara psykiskt förvirrade, eller hur?

Varför skulle det vara bevis på att Gud existerar, bara för att du sett "en stor gubbe i himlen och med hög och tydlig röst säga "jag är Gud, jag existerar"."????!!!!

Fast om du inte ser en meteorit eller annat, men så klart, då har du tappat förståndet istället och borde uppsöka psykiatrin.

Ja, du hittar nog på vilka naturliga förklaringar som helst, så länge det inte handlar om att Gud existerar.
Ja, det skulle troligen inte vara tillräckligt att han visade sig bara för mig. Han skulle behöva visa sig för många andra personer som kan konstatera att även de såg honom samtidigt som mig. Då skulle jag tro på vad jag hade sett.

Varför skulle jag dra slutsatsen att Gud låg bakom en delad måne om det fanns andra minst lika sannolika förklaringar? Det finns ingen anledning om man inte är typen som bara tror på det man vill tro på. Jag skulle aldrig utesluta helt att Gud låg bakom något, men man måste bedöma det som det mest sannolika alternativet för att det ska vara logiskt och förnuftigt att tro på det.
Citera
2021-05-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ja, det skulle troligen inte vara tillräckligt att han visade sig bara för mig. Han skulle behöva visa sig för många andra personer som kan konstatera att även de såg honom samtidigt som mig. Då skulle jag tro på vad jag hade sett.

Wow, så för att du ska tro på saker och ting så är du beroende av andra människor?
Citera
2021-05-13, 01:22
Medlem
Citat:
Wow, så för att du ska tro på saker och ting så är du beroende av andra människor?
Vi vet att människor ibland har hallucinationer och inbillar sig alla möjliga konstiga saker, därför ska man inte automatiskt tro på något man upplevt om det verkar väldigt otroligt.
Citera
2021-05-13, 03:15
Medlem
Du gör ingenting = inga mirakler = univeral dialektisk lag.

Folkliga uttryckt = stillastående vatten = dött
Citera
2021-05-13, 04:18
Medlem
Citat:
Vi vet att människor ibland har hallucinationer och inbillar sig alla möjliga konstiga saker, därför ska man inte automatiskt tro på något man upplevt om det verkar väldigt otroligt.

Jag antar att du ställer liknande krav på evolutionsteorin?
Citera
2021-05-13, 04:45
Medlem
Citat:
Jag antar att du ställer liknande krav på evolutionsteorin?
Har man förstått evolutionsteorin så vet man att en art kan utvecklas till en annan. Detta är bevisad och kontrollerbar fakta. Det är inte fakta att en art någonsin har utvecklats till en annan, eftersom vi inte kan bevittna detta i realtid, men det är (tack vare odiskutabla bevis) ett faktum att det vore fullt möjligt. Däremot finns det inga bevis för att det finns en gud som kan skapa människor. Därför är det enda logiska och förnuftiga att av dessa två alternativ välja att tro på evolutionsteorin som den mest sannolika att vara sann.
Citera
2021-05-13, 04:55
Medlem
Citat:
Precist, jag förstod det. Du skulle vara som dom som följde Moses, när han hade delat röda havet så började dom knota och klaga över att dom bara fick manna från himlen, och inte den lyxmat dom fick i Egypten.

Så om Östersjön delar sig, och du kan gå torrskodd till Finland, så är det inte ett tydligt bevis? Utan det skulle finnas "tusen möjliga förklaringar till ett sådant fenomen"? Så jag undrar om ens att månen skulle delas itu skulle tillfredsställa dig, eftersom det även då skulle finnas "tusen möjliga förklaringar till ett sådant fenomen".

Men vad är ett sådant bevis? Att Östersjön delar sig är inte tillräckligt, vad är tillräckligt?
Moses har aldrig existerat, judarna var aldrig i Egypten t.o.m Israeliska arkeologer medger det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in