Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Vad är det för bevis du kräver? Att Gud delar på röda havet eller Östersjön? Jag tror inte att du nöjer dig med det:
"Sedan sade några skriftlärda och fariseer till honom: »Mästare, vi vill se dig göra ett tecken.« Han svarade: »Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet." (Matt 12:38-39 Bibel2000)
Och även om du skulle nöja dig med det, så skulle du förmodligen ändå inte vilja underordna dig Gud, eller hur? Du vill inte att Gud ska bestämma över dig, du vill själv bestämma vad du själv tycker är gott och ont, eller hur?
Nej, jag skulle inte tro på Gud bara för att att röda havet eller Östersjön delades, eftersom det skulle finnas tusen möjliga förklaringar till ett sådant fenomen. Jag kräver som bevis att bevittna något fenomen där den mest sannolika förklaringen är att det är denna specifika gud som ligger bakom det. Utan ett sådant bevis finns det ingen som helst anledning att tro på honom. Med dagens ickeexisterande bevis för den kristna guden är det lika ologiskt och oförnuftigt att tro på honom som att tro på Zeus eller Oden eller Vishnu.
Att tro utan bevis, utan tecken, är ingenting annat än rent önsketänkande, att tro på något av enda anledningen att man vill att det ska vara sant. Det är vad du gör. Den absolut enda anledningen till att du tror att Gud finns är att du vill att han ska finnas, din tro bygger inte på något mer än så.
Om jag fick bevis på att Gud finns så skulle jag absolut underordna mig honom, precis som jag hade underordnat mig Kim Jong Un om jag hade fötts i Nordkorea. Hellre lyda diktatorn än att kastas i koncentrationslägret/helvetet.