2021-05-12, 22:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Även övriga arabländer har haft befolknings-boom då de liksom palestinierna haft höga fertilitetsnivåer.

Det är tack vare juden och den store satan Västvärlden som de kunde föda en stor befolkning och ungarna överlevde. Det skedde inte någon magiskt plötslig förändring i arabiska livmödrar.
Citera
2021-05-12, 22:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Svarade på en användare som hävdade att might is right. Det om något är slagord.

Håller med.

Men du har skrivit bra mycket slagord i denna tråd.
Citera
2021-05-12, 22:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Även övriga arabländer har haft befolknings-boom då de liksom palestinierna haft höga fertilitetsnivåer.

Jag har inte förespråkat att enbart muslimska araber ska få bo i Palestina. Rättvisa lösningen är en enstatslösning där judar, araber (både muslimer och kristna), druser, med flera kan bo.

Dagens apartheid är inte en lösning, där östra Jerusalem där palestinierna tvingas ifrån, är under olaglig ockupation. Jag kan imorgon konvertera till judendom och då ha rätt att immigrera och bli medborgare i Israel, medan palestinier med tusentals år av rötter ej får återvända.

Palestiniernas rötter går som du påpekar mycket längre bakåt i tiden än den palestinska identiteten. Nationalstat som koncept är ungt i den delen av världen. Även exempelvis irakier och saudier är väldigt moderna identiteter. Men folket har funnits där länge.

Det bästa vore om palestimierna fick ett eget land och fick klara sig själva utan bidrag. Då hade de dött ut fort.
Citera
2021-05-12, 22:14
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:

Jag har inte förespråkat att enbart muslimska araber ska få bo i Palestina. Rättvisa lösningen är en enstatslösning där judar, araber (både muslimer och kristna), druser, med flera kan bo.

Dagens apartheid är inte en lösning, där östra Jerusalem där palestinierna tvingas ifrån, är under olaglig ockupation. Jag kan imorgon konvertera till judendom och då ha rätt att immigrera och bli medborgare i Israel, medan palestinier med tusentals år av rötter ej får återvända.

Palestiniernas rötter går som du påpekar mycket längre bakåt i tiden än den palestinska identiteten. Nationalstat som koncept är ungt i den delen av världen. Även exempelvis irakier och saudier är väldigt moderna identiteter. Men folket har funnits där länge.

Det är inte så enkelt att konvertera till Judendomen som du tror. Tar mer tid än en dag.

Dessutom kan ju även de miljontals palestinska ättlingar utanför Israel konvertera till Judendomen och sedan återvända
Citera
2021-05-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tack för ett mer uttömmande svar än SSU-slagord! Se, visar sig alltså att vi med varandra om väldigt mycket. Tänk om folk kunde diskutera såhär istället för att skrika slagord och hejarop på sitt lag!

Att du kan konvertera imorgon och sedan får israeliskt medborgarskap är dock en mycket kraftig överdrift. Jag föreslår att du googlar lite om det så får du en annan uppfattning.

Konverteringen tar säkert längre än en dag. Min poäng handlade mer om själva absurditeten i israelisk lagstiftning snarare än att gå igenom hur konvertering går till. Alla stora inriktningar i judendom är dock öppna för konvertiter vilket ger rätt till aliyah. Så Google-uppmaningen är i detta fallet överflödig.
Citera
2021-05-12, 22:15
Medlem
Citat:
Det är Israel som ockuperar Palestina. Ej tvärtom. Enligt internationell lag har man rätt försvara sig mot ockupation.

Hitler ägnade sig åt ockupation och bosättningspolitik. Likt dagens Israel.
Nej, det har man inte alls rätt att göra enligt internationell lag. Skulle Tyskland och Japan ha haft rätt att använda våld mot USA efter andra världskriget?

Om man startar ett krig löper man risken att bli ockuperade. Skjuter man dessutom raketer hela tiden får man räkna med att ockupationen inte upphör. Det är Palestina som har startat den militära konflikten.

Israel har inte oprovocerat anfallit andra länder som Hitler gjorde.
Citera
2021-05-12, 22:15
Medlem
Tok-Franss avatar
Nu har juden sprängt både bank och finansminister.

Här jobbar drönare med att städa upp på lansbyggden.
https://twitter.com/i/status/1392552243057074178

2st laddade raketbatterier flyger åt helvete.
Citera
2021-05-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Det är inte så enkelt att konvertera till Judendomen som du tror.

Jag har varken hävdat ditten eller datten om hur svårt det är. Det är fortfarande absurt att man helt utan koppling till landet får rättigheter urbefolkningen saknar bara för man är av rätt religion.
Citera
2021-05-12, 22:17
Medlem
Citat:
Jag kan imorgon konvertera till judendom och då ha rätt att immigrera och bli medborgare i Israel, medan palestinier med tusentals år av rötter ej får återvända.
.

Riktigt så enkelt är det inte. Israel tillämpar precis som tredje riket en raslig defintion av vem som är jude och vem som inte är det.
Citera
2021-05-12, 22:18
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Jag har varken hävdat ditten eller datten om hur svårt det är. Det är fortfarande absurt att man helt utan koppling till landet får rättigheter urbefolkningen saknar bara för man är av rätt religion.

Varför är det absurt? Det finns 1 enda Judiskt land i världen.
Vill man behålla åtminstone det landet Judiskt, så kan man inte göra på något annat sätt.
Citera
2021-05-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nej, det har man inte alls rätt att göra enligt internationell lag. Skulle Tyskland och Japan ha haft rätt att använda våld mot USA efter andra världskriget?

Om man startar ett krig löper man risken att bli ockuperade. Skjuter man dessutom raketer hela tiden får man räkna med att ockupationen inte upphör. Det är Palestina som har startat den militära konflikten.

Israel har inte oprovocerat anfallit andra länder som Hitler gjorde.

Israels ockupation är olaglig enligt internationell lag. Det var ej USA:s efter WW2.
Citera
2021-05-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Varför är det absurt? Det finns 1 enda Judiskt land i världen.
Vill man behålla åtminstone det landet Judiskt, så kan man inte göra på något annat sätt.

Och fram till 1994 fanns det bara ett boer-styrt land i världen. Vill man behålla det landet styrt av boer var apartheid nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in