Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Ja. Jag har aldrig påstått annat. Båda grupperna har rötter där. Visst kan man diskutera hur mycket rätter vissa inflyttade judiska grupper verkligen har där annat än mytologiskt. Men på det stora hela har båda grupperna rötter där.
Jag vill bara visa att det inte är så enkelt som att landet bara tillhör dagens mussearabiska så kallade palestinier. Den palestinska etniciteten fanns inte före världskrigen. Man var arab eller beduin, kristen, jude eller musse osv i Ottomanska riket.
Det bodde inte så jättemycket folk i området. Men så snart judarna massinvandrade och Israel skapades så exploderade den stackars förtryckta arabmuslimska befolkningen.
Även övriga arabländer har haft befolknings-boom då de liksom palestinierna haft höga fertilitetsnivåer.
Jag har inte förespråkat att enbart muslimska araber ska få bo i Palestina. Rättvisa lösningen är en enstatslösning där judar, araber (både muslimer och kristna), druser, med flera kan bo.
Dagens apartheid är inte en lösning, där östra Jerusalem där palestinierna tvingas ifrån, är under olaglig ockupation. Jag kan imorgon konvertera till judendom och då ha rätt att immigrera och bli medborgare i Israel, medan palestinier med tusentals år av rötter ej får återvända.
Palestiniernas rötter går som du påpekar mycket längre bakåt i tiden än den palestinska identiteten. Nationalstat som koncept är ungt i den delen av världen. Även exempelvis irakier och saudier är väldigt moderna identiteter. Men folket har funnits där länge.