2021-05-12, 22:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo då, man har uttalat sig. Igår och man står bakom Israel till 100 % att försvara sig. Så det ger nog lugn till IDF de närmaste dagarna att göra "lite som man vill".

Detta är annars 40 minuter sedan :

Israel Defense Forces
@IDF
Moments ago, IDF fighter jets struck a 14-story building in southern Gaza, which housed Hamas military intelligence offices & infrastructure used to communicate tactical-military information.

We warned civilians in the building & provided them sufficient time to evacuate.

https://twitter.com/IDF/status/1392538969515102209
Men som sagt, problemet är mycket bredare än Hamas. Det kan vi tacka Trump för. Om någon enade palestinierna så var det han. Det här kan ta en ända med förskräckelse:

Joyce Karam
@Joyce_Karam
Chilling footage from Israel tonight of far right Jewish groups smashing Arab stores & lynching an Arab man in of Bat Yam.

Not going to share video but it’s a very dangerous turn of events, unprecedented in Israel’s recent history, and speaks to a much deeper problem than Hamas.
https://twitter.com/Joyce_Karam/status/1392567353804795905?s=20
Citera
2021-05-12, 22:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nu är ju även en tvåstatslösning en omöjlighet. Hur skulle en sådan kunna utformas rent praktiskt? Ska Israel återbörda alla områden som de idag ockuperar? Det kommer fortfarande inte tillåta palestinier att återvända till sina ursprungliga hem. Och politiskt finns givetvis noll stöd för en sådan radikal lösning. Då är ju en enstatslösning ett betydligt mer realistiskt alternativ. Men då skulle ju det utvalda folket inte få ha sitt eget lilla kungadöme etniskt rensat från andra etniciteter.

Ja det blir svårt. Det kan också bli ett land med helt sjuka gränser och enklaver och exklaver - sånt brukar inte funka i längden. Nej, folk får flytta helt enkelt. De flyttar ju så gärna till Sverige och Tyskland så då kan de väl flytta några mil utan problem. Massivt stöd kommer de få från internationella samfundet.

Problemet för Israel blir att raketer kommer fortsätta regna över gränsen. Problemet för Palestina blir att alla kommer vilja fly från det shit-hole-landet. Tillslut blir gränsmuren mest till för att hålla folk kvar - som Berlinmuren.

Nej det finns inga bra eller enkla lösningar.
Citera
Medlem
pinnpelle88s avatar
En liten juderåtta får smaka vedergällning för att oskyldiga Palestinier misshandlas av judiska huliganer;

https://twitter.com/COUPSURE/status/1392569161973444612?s=20
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja. Jag har aldrig påstått annat. Båda grupperna har rötter där. Visst kan man diskutera hur mycket rätter vissa inflyttade judiska grupper verkligen har där annat än mytologiskt. Men på det stora hela har båda grupperna rötter där.

Jag vill bara visa att det inte är så enkelt som att landet bara tillhör dagens mussearabiska så kallade palestinier. Den palestinska etniciteten fanns inte före världskrigen. Man var arab eller beduin, kristen, jude eller musse osv i Ottomanska riket.

Det bodde inte så jättemycket folk i området. Men så snart judarna massinvandrade och Israel skapades så exploderade den stackars förtryckta arabmuslimska befolkningen.

Även övriga arabländer har haft befolknings-boom då de liksom palestinierna haft höga fertilitetsnivåer.

Jag har inte förespråkat att enbart muslimska araber ska få bo i Palestina. Rättvisa lösningen är en enstatslösning där judar, araber (både muslimer och kristna), druser, med flera kan bo.

Dagens apartheid är inte en lösning, där östra Jerusalem där palestinierna tvingas ifrån, är under olaglig ockupation. Jag kan imorgon konvertera till judendom och då ha rätt att immigrera och bli medborgare i Israel, medan palestinier med tusentals år av rötter ej får återvända.

Palestiniernas rötter går som du påpekar mycket längre bakåt i tiden än den palestinska identiteten. Nationalstat som koncept är ungt i den delen av världen. Även exempelvis irakier och saudier är väldigt moderna identiteter. Men folket har funnits där länge.
Citera
2021-05-12, 22:03
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
En terror musse får smaka på israelernas ilska:
https://twitter.com/JatIkhwan/status/1392564001813401600

Det är ingen nåd hos israelerna... Man ser att konflikten är djupt rotad hos folket.
Citera
2021-05-12, 22:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Ja, fred kan endast uppnå om Israel upphör med apartheid och olaglig ockupation. Tills dess kommer konflikten fortgå.

Du är duktig på slagord och one-liners. Har du gått SSU-kursen?

Hur ska det gå till rent praktiskt tycker du? Hur ska det fungera? Se mitt inlägg ovan.

EDIT: Ser att du svarat mig ovan!
Citera
2021-05-12, 22:06
Medlem
Citat:
Jag har inte förespråkat att enbart muslimska araber ska få bo i Palestina. Rättvisa lösningen är en enstatslösning där judar, araber (både muslimer och kristna), druser, med flera kan bo.
Hur tror du att israelerna ska vara säkra i en en stat där palestinierna kan bli fler än dem? Men det kanske inte är meningen för de som förespråkar den lösningen.
Citera
2021-05-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ditt argument är som när Hitler påstod att det var judarna som startade andra världskriget.

Det var Palestina som började skjuta raketer och det var Hitler som startade andra världskriget, inte tvärtom.

Det är Israel som ockuperar Palestina. Ej tvärtom. Enligt internationell lag har man rätt försvara sig mot ockupation.

Hitler ägnade sig åt ockupation och bosättningspolitik. Likt dagens Israel.
Citera
2021-05-12, 22:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Även övriga arabländer har haft befolknings-boom då de liksom palestinierna haft höga fertilitetsnivåer.

Dagens apartheid är inte en lösning, där östra Jerusalem där palestinierna tvingas ifrån, är under olaglig ockupation. Jag kan imorgon konvertera till judendom och då ha rätt att immigrera och bli medborgare i Israel, medan palestinier med tusentals år av rötter ej får återvända.

Palestiniernas rötter går som du påpekar mycket längre bakåt i tiden än den palestinska identiteten. Nationalstat som koncept är ungt i den delen av världen. Även exempelvis irakier och saudier är väldigt moderna identiteter. Men folket har funnits där länge.

Tack för ett mer uttömmande svar än SSU-slagord! Se, visar sig alltså att vi håller med varandra om väldigt mycket. Tänk om folk kunde diskutera såhär istället för att skrika slagord och hejarop på sitt lag!

Att du kan konvertera imorgon och sedan får israeliskt medborgarskap är dock en mycket kraftig överdrift. Jag föreslår att du googlar lite om det så får du en annan uppfattning.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2021-05-12 kl. 22:13.
Citera
2021-05-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Hur tror du att israelerna ska vara säkra i en en stat där palestinierna kan bli fler än dem? Men det kanske inte är meningen för de som förespråkar den lösningen.

Samma argument användes för att försvara apartheid i Sydafrika. Att det ej är tryggt för vita med en svart majoritet.

Känner man olust inför att bo bland araber så är det dumt att flytta till Mellanöstern.
Citera
2021-05-12, 22:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är Israel som ockuperar Palestina. Ej tvärtom. Enligt internationell lag har man rätt försvara sig mot ockupation.

Hitler ägnade sig åt ockupation och bosättningspolitik. Likt dagens Israel.

Skillnad på anfall och försvar.
Citera
2021-05-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du är duktig på slagord och one-liners. Har du gått SSU-kursen?

Hur ska det gå till rent praktiskt tycker du? Hur ska det fungera? Se mitt inlägg ovan.

EDIT: Ser att du svarat mig ovan!

Svarade på en användare som hävdade att might is right. Det om något är slagord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in