2021-05-12, 15:31
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Allt är FN's fel, skulle aldrig ha iverkasatt detta projekt, otroligt att det inte blev stopp i tid. Man funderar på vilka kräftor som låg bakom.

Svårt att ställa denna frågan utan att låta arg eller misstänksam..

Vad tycker du man borde ha gjort efter andra världskriget? Har du nån lösning som vore bättre än att tala om två stats lösning i "Palestina"?

Jag tycker personligen det var en rimlig idé men att man hade behövt vara desto mer tydlig från omvärlden.
Citera
2021-05-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här var en intressant uppgift. Vi får se om det bara är varm luft men det backar ju inte direkt uppgifterna om att Erdogan skulle ha förståelse för Israels (läs Netanyahus) position:

Säga vad man vill om Erdogan men han skulle faktiskt kunna få Israel att bli återhållsamma. Minnet är färskt från dom 9 slaktade fredsaktivisterna från Turkiet 2010, än en gång bevis på perverst övervåld från IDF.
Citera
2021-05-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Säga vad man vill om Erdogan men han skulle faktiskt kunna få Israel att bli återhållsamma. Minnet är färskt från dom 9 slaktade fredsaktivisterna från Turkiet 2010, än en gång bevis på perverst övervåld från IDF.

erdogan har inte mer makt än att fråga om du vill ha ha stark eller mild sås på kebaben. allt han säger är ren lögn, han är 100% på israels sida och hans retorik är bara skådespeleri.
Senast redigerad av robiniskogen 2021-05-12 kl. 15:41.
Citera
2021-05-12, 15:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairmax

Bra fråga. Old school som bara den. Har för mig att man använder dem här lastbilarna faktiskt.
Apropå old school så måste det väl finnas en hel del av hemmabyggena Qassam och Al Quds. En sån slänger man ju ihop i garaget. Billiga.
Citera
2021-05-12, 15:55
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s7.Emil
ända vägen framåt för israel? vet du ens vilken situation israel ligger vid? Dom är allierad med en supermakt, dom har kärnvapen och en av dom mest högteknologiska försvars industrier samt dom är bäst i världen på att vacinera sin befolkning + deras befolkning är extremt duktiga och disciplinerade på att ta hand om varandra och sig själva.

och deras grannar minus terrorist grupper vill inte ha något med dom att göra. tråkigt att liv går åt spillo men tycker israel ska öka tempot med sin plan att få bort alla terrorister och deras supporters.
Ja, likt kina kom Israels framgång för att väst ville det.

Då är det lämpligt att Israel förintas också då enligt din logik?
De är terrorister för andra nämligen. Så deras fiender borde öka tempot? Och likt israeler döda barn och icke-kombatanter?
Citera
2021-05-12, 15:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du skojar med mig. Utan USA:s officiella stöd och alla privata initiativ därifrån hade Israel inte haft en chans att överleva.

Israel klarade sig utmärkt 1948 och 1967 helt utan det. Ser araberna mer kompetenta ut idag?

Citat:
Man får tycka vad man vill om palestinierna men att de skulle agera utan provokation är ren och skär propaganda och många av dem är dessutom kristna framförallt de i Betlehem.

Antalet kristna är idag försvinnande få, att kalla dem "många" är patetiskt. Palestinierna har dessutom krigat med alla sina arabiska grannländer utöver Israel så det är inte så att de är omtyckta på något sätt. Libanon och Syrien erkände inte staten Palestinas existens förrän ganska nyligen.
Citera
2021-05-12, 15:56
Medlem
Internationella flyg till Tel-Aviv inställda (USA, Frankrike)
Naturgas arbete har också upphört på Gaza kusten.
https://t.me/sepah_pasdaran/82402

Ockupationen håller på att bli väldigt dyrt för Israel.
Citera
2021-05-12, 16:30
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Säg det till de israeliska civila (inklusive barn) som dött hittills i raketattackerna. Tror inte de håller med.

Källa tack
Citera
2021-05-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Internationella flyg till Tel-Aviv inställda (USA, Frankrike)
Naturgas arbete har också upphört på Gaza kusten.
https://t.me/sepah_pasdaran/82402

Ockupationen håller på att bli väldigt dyrt för Israel.

Precis så. Militärt mot Israel fungerar Inte. Men ekonomisk bojkott är de livrädd för. Vänder sig folket mot regeringen så är
Det kört för judiska extremisterna.

Därför måste Israels ekonomi attackeras.
Citera
2021-05-12, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men om man gnäller över "oproportionalitet" skulle jag väl säga att det är oproportionellt att skicka hundratals missiler mot Israel för att man inte vill att man ska få vräka personer som inte betalar hyran.

Jag försöker inte lägga skulden på någon av sidorna, jag försöker ge råd till de båda sidorna. Och mitt råd till både Israel och Palestina är att avbryta det hela nu direkt, även om det innebär att man inte får hämnas eller avskräcka den andra sidan. Låt det hela dö ut bara och återgå till hur det var innan, och sätt er vid förhandlingsbordet.
Man behöver inte alltid göra det som man anser att man har rätt att göra, för det kanske inte är bra för en själv att göra det. Jag har tex rätt att åka på solsemester till Gaza, Jerusalem, Tel Aviv eller någon annanstans i mellanöstern, men jag väljer att inte göra det just nu eftersom jag tror inte att det är bra för mig att göra det.
Citera
2021-05-12, 17:20
Medlem
Just nu, stort volley av raketer mot Haifa. Återkommer med mer info.

edit: 9 städer har attackerats med raketer, första volley.
https://t.me/sepah_pasdaran/82419
Senast redigerad av robiniskogen 2021-05-12 kl. 17:27.
Citera
2021-05-12, 17:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Källa tack

Sex döda hittills, inkl. en indisk kvinna. Många skadade, inklusive israeliska araber som fått sina hus totalförstörda: https://israelpalestine.liveuamap.com/. Flera av de dödade är israeliska araber, bra jobbat.
Senast redigerad av Melange5738 2021-05-12 kl. 17:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in