2021-05-11, 21:59
  #1
Medlem
Detta kanske är fel tråd, men vi testar.

Vad tror ni, kan man verkligen göra bra pengar på att samla burkar och flaskor.
Nu är ju burkarna värda 1kr styck istället för 0,5kr.

Jag känner nämligen till en gubbe som samlade och pantade burkar där jag växte upp. Han lyckades samla tillräckligt för att köpa en ny volvo. Detta var för ca 15 år sedan, dock vet jag inte hur många år han samlade på burkar och div pant.
Men han samlade och köpte matvaror av panten, och sparade pengarna han egentligen skulle lägga på mat.

En annan händelse jag var med om för ca 1 månad, träffade en kärring på bibblan som behövde hjälp med att betala restskatten, hon gick till bibblan pga gratis wifi. När jag skulle hjälpa henne att betala, såg jag att hon hade 900k på sitt konto. Men ändå var hon en kärring som gick runt och pantade burkar om dagarna. Klart hon hade kunnat ärvt pengarna.

Tänker ifall det är för tidskrävande att gå runt och samla burkar, hur mkt pant kan man få ihop på en arbetsdag liksom?
Citera
2021-05-11, 22:03
  #2
Medlem
Tarrous avatar
Läste en intervju med hemlösa tidigare i vår, de menade att konkurrensen om burkarna blivit hård under C-19. Och nu är det dessutom säsong för de romska gästarbetarna igen.

Går säkert att få ihop någon hundring, men det tar en stund.
Citera
2021-05-11, 22:10
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
Tio enkronorsburkar varje dag, varje månad in på börsen, den upp sju procent om året, det ger 350 000 kr på 30 år.
Citera
2021-05-11, 22:13
  #4
Medlem
BIB3ls avatar
Jag har testat för ett år sedan. Fick ihop så att det räckte till SL-kort och ok mat. Hyran, el, mobil, bredband var fixat på annat sätt, men hade jag kört långa dagar så hade det gått ordna det med. En lär sig var och när det finns pant.

Det som som var finast var att det kom fram folk när en vittjade en papperskorg(lite pinsamt är det ändå), och gav en en slant eller en burk/PET de just tömt på innehåll. Det värmde hjärtat.

Jag tog mig igenom det hela, så nu är jag nästan rik igen. 2-3’ och på väg uppåt.
Citera
2021-05-11, 22:18
  #5
Medlem
Jofs avatar
Jag ger alla mina burkar och flaskor till en idrottsförening varje månad. Dom hämtar. Blir säkert en hel del pengar för dom.
Citera
2021-05-11, 22:48
  #6
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tio enkronorsburkar varje dag, varje månad in på börsen, den upp sju procent om året, det ger 350 000 kr på 30 år.

Eller 100 varje dag, vilket jag tror vissa som letar enkelt kan komma upp i = 36500 kr/år = 365 000 / 10 år.
Citera
2021-05-12, 00:03
  #7
Medlem
Onanikrems avatar
Var en snubbe i norr som hade både guld och fastigheter och samlade burkar på heltid.
Burk Kurt, dock vet jag inte om förmögenheten kom från burksamlande eller arv.
Citera
2021-05-12, 00:31
  #8
Medlem
Har en lokal tiggare som ständigt ockuperar pantautomaten nere vid matbutiken. Finns 2st automater men endast en får användas åt gången pga pandemin.

Han verkar ha satt detta i system, alltså, han verkar gå runt på att folk tröttnar och lämnar sin pant till honom.

Om man står snällt i kö och väntar på att han ska bli klar, så babblar han som fan på dassig engelska: "hello friend, please thank you, I take, I take, no problem". Sen tar han tag i kassen man själv håller i med pant.
Helvete heller, jag väntar eller återkommer när han försvinner iväg på lunch.
Men det är MÅNGA som bara lämnar sin pant där, som tiggare då tar.

Måste fan bli en duktig slant per dag ändå...
Citera
2021-05-12, 00:57
  #9
Bannlyst
Jag pantade barkar ø tjäna 300 lätt blå det
Citera
2021-05-12, 01:00
  #10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Läste en intervju med hemlösa tidigare i vår, de menade att konkurrensen om burkarna blivit hård under C-19. Och nu är det dessutom säsong för de romska gästarbetarna igen.

Går säkert att få ihop någon hundring, men det tar en stund.
Rutinerat samlande i en storstad genererar drygt 600 burkar en bra dag. Inget man blir fet av men man går ju runt på det.
Citera
2021-05-12, 02:18
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
En pensionär jag pratade med; frisk luft, jättekondis, bättre miljö, något vettigt att göra och guldkant på tillvaron.
Ca 2.500 kr per månad till puben och lunch med pensionärsrabatt på lokala restaurangen.
- de' e' bra möe kosing de'!
Citera
2021-05-12, 04:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.MacG
Har en lokal tiggare som ständigt ockuperar pantautomaten nere vid matbutiken. Finns 2st automater men endast en får användas åt gången pga pandemin.

Han verkar ha satt detta i system, alltså, han verkar gå runt på att folk tröttnar och lämnar sin pant till honom.

Om man står snällt i kö och väntar på att han ska bli klar, så babblar han som fan på dassig engelska: "hello friend, please thank you, I take, I take, no problem". Sen tar han tag i kassen man själv håller i med pant.
Helvete heller, jag väntar eller återkommer när han försvinner iväg på lunch.
Men det är MÅNGA som bara lämnar sin pant där, som tiggare då tar.

Måste fan bli en duktig slant per dag ändå...
Vissa av dem flera tusen om dagen, oo så fattiga. Skojar inte, många tjänar mer än er de tigger av, total scam över hela eu verkar det som. Var helst det är lagligt att tigga i europa. Det är en organiserad inkomst, har sett tiggare själv som hoppat in i rena lyxbilar på stan om natten. Och har hört ett par historier med, men eftersom jag sett en del av det själv så kan jag köpa det... detta, panten av godtrogna människor, småväxel, ngn sedel här o där.o andra sysslor jag inte tänker prata om, för kan vara rykten o andrahandshistorier, vad som görs öppet är nog, men bara scamtiggandet är massorrr av pengar för vissa. Det är ju bara kolla själv för vem som helst, klart inte på varje ställe och för vem, det varierar en del så klart.
Vissa har väl bättre/ärligare metoder än andra, t.ex de som sitter och stickar saker osv, faktiskt gör eller skapar ngt. Sen kanske svenskarna äntligen börjar se igenom det andra, det har pågått några år nu..

När jag lirade musik på gatan, tror du man har alla mynt o så framme, eller att man såklart gömmer undan för att inte visa hur mkt stålar man egentligen fått... hungriga stackars tiggare med 50 papp innanför bhn...(lol ej förstahandsinfo, men andra/tredjehands info av/om poliser som visiterat zigenare verkar 30+ inget ovanligt) tro vad ni vill, jag vet inte till 100 själv, men som sagt, skulle inte bli det minsta överaskad om det stämde.

Oavsett, så är det iaf en relativt harmlös form av bedrägeri just tiggandet, det är ju upp till den som ger, men ändå... fult.
__________________
Senast redigerad av .Void 2021-05-12 kl. 04:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in