Citat:
Ursprungligen postat av
-AIR-
Snyggt, ja fatta politiska beslut om skolan och smittspridningen på antagandet att "vi vuxna nog sprider den lika mycket om inte mer". Bra slutsats där. Eller så kollar du upp ett stort antal studier bla en från Sydkorea som visar att skolungdomar är smittdrivande när det gäller covid-19. Varför skulle vi sprida den mer än dem? De är många som vistas på små ytor i skolan, +30 pers i klassrummen, de visar inte samma hänsyn som mognare och vuxna människor, de är mer oförsiktiga och har mer nära kontakt med varandra än vuxna har. Så det var totalt korkat att de inte lät gymnasieeleverna fortsätta på distans. Kanske hade de distansundervisning förra våren och det är därför som smittan sjunker långsammare i år...?
Större delen av världen inklusive Sverige (och mig) tycker uppenbarligen att risken för ökad smittspridning är en risk man tar för att fördelarna med att ha skolan öppen överväger.
Där jag bor är det fortfarande distans för övrigt.
Sen verkar 90% av alarmisterna inte varit ute i verkligheten på länge. I helgen var det trafikstockning och tvärfullt på lokala köpcentret. Jag försökte räkna efter hur många människor jag mött i jobbet idag och kom fram till minst ett 40-tal. Jag har nyss storhandlat och där var det rätt fullt med.
För övrigt är det jävligt konstigt att jag inte smittats då jag har levt så under hela pandemin UTAN munnskydd. Däremot känner jag en hel drös som har smittats.
Upp emot 5 miljoner, 65-70% enligt SCB svenskar jobbar INTE hemifrån utan åker varje dag till ett arbete och träffar massor med människor.
Fabriker, lager, sjukvård, äldrevård, byggarbetsplatser, polis, dagis, transport, ja listan kan göra hur lång som helst.
Så att tro att bara skolan driver smittan ensamma är inte sant.
Detta är snart över!