2021-05-11, 18:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu får du läsa mitt inlägg igen, som du svarade på. Var nämnde jag några vaccinationer?

Nä, du pratade om sommarvärmen och jag fyllde på med vaccinationerna
Citera
2021-05-11, 18:42
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
95% effektivitet är relativ effektivitet, inte absolut effektivitet. Folk tror att om man har vaccinerats så har man minskat risken att bli sjuk med 95%, vilket är långt från sanningen.
Hur är det med matematikkunskaperna? Ska vi lägga ditt namn till listan också? Eller är det sviterna av covid som har satt spår i din kognitiva förmåga?

Artikeln i NY Times jag länkade till visade ju att det var 0,742% risk för ovaccinerade att bli symptomatiskt sjuka under perioden perioden som undersöktes, medan vaccinerade endast löpte 0,037% risk att bli symptomatiskt sjuka.

Det betyder just att risken att bli symptomatiskt sjuk minskade med 95%, förstår du?
Citera
2021-05-11, 18:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Med den här långsamma nergången, så kommer sommaren att vara öven innan vi har kommit ner på någorlunda låga nivåer. Sommaren blir förstörd.

Déjà vu!

Nejdå, redan vid midsommar tror jag att det är en klar förbättring.
Citera
2021-05-11, 18:55
Medlem
En fråga. Om någon vet svaret.

Om man har fått 1 vaccin. Alltså första dosen. Då är man mer eller mindre säker på att man inte kan bli allvarligt sjuk eller dö efter 3 veckor. Detta enligt Folkhälsomyndigheten och siffror ifrån Israel och England.

MEN - Visst fan är det som så att 3 veckor efter första dosen så är det ett handfull som fått Covid också? Dvs man är ganska skyddad ifrån att bli smittad överhuvudtaget.

Om så är fallet - varför får inte vaccinerade leva som vanligt? Jag fattar när 10% är vaccinerade men nu har för fan snart halva vuxna befolkningen fått första dos.
Citera
2021-05-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Folk har så extremt dåliga matematikkunskaper numera. Jag pratar om skribenter som Kvastfeningen, Hexen666, LeeVan med mera.

Dom tittar på olika vaccin och tror felaktigt att exempelvis 50% effektivitet betyder att det är som att singla slant huruvida man blir sjuk eller ej. I själva verket så avser 50% effektivitet att risken för sjukdom har halverats. Ni ser ju som sagt i artikeln som länkades ovanför, era jävla nötter.

Om någon är nyfiken på hur man räknar så kan jag rekommendera följande artikel
https://www.nytimes.com/2020/12/13/learning/what-does-95-effective-mean-teaching-the-math-of-vaccine-efficacy.html
Varför citerar du mig?
Citera
2021-05-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
En fråga. Om någon vet svaret.

Om man har fått 1 vaccin. Alltså första dosen. Då är man mer eller mindre säker på att man inte kan bli allvarligt sjuk eller dö efter 3 veckor. Detta enligt Folkhälsomyndigheten och siffror ifrån Israel och England.

MEN - Visst fan är det som så att 3 veckor efter första dosen så är det ett handfull som fått Covid också? Dvs man är ganska skyddad ifrån att bli smittad överhuvudtaget.

Om så är fallet - varför får inte vaccinerade leva som vanligt? Jag fattar när 10% är vaccinerade men nu har för fan snart halva vuxna befolkningen fått första dos.

Infekterad av viruset blir du ändå... Dock "relativt" symtomfri. Inte så att viruset studsar på dig för att du är vaccinerad.
Citera
2021-05-11, 20:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Folk har så extremt dåliga matematikkunskaper numera. Jag pratar om skribenter som Kvastfeningen, Hexen666, LeeVan med mera.

Dom tittar på olika vaccin och tror felaktigt att exempelvis 50% effektivitet betyder att det är som att singla slant huruvida man blir sjuk eller ej. I själva verket så avser 50% effektivitet att risken för sjukdom har halverats. Ni ser ju som sagt i artikeln som länkades ovanför, era jävla nötter.

Om någon är nyfiken på hur man räknar så kan jag rekommendera följande artikel
https://www.nytimes.com/2020/12/13/learning/what-does-95-effective-mean-teaching-the-math-of-vaccine-efficacy.html

Oooooooh där fick jag mig en känga av den store JedanProblem mannen som inte skrivit ett enda inägg utan att idiotförklara alla andra.
- DIN JÄVLA IDIOT
- ANVÄND MASK
- DU HAR IQ NOLL
- ANVÄND MASK
- JÄVLA GIESECKE
Där har vi en sammanfattning av dina inlägg

Kan du visa ett enda inlägg där jag skrivit om vaccinens effektivitet över huvud taget?

Eller för den delen där jag räknat fel?
Citera
2021-05-11, 20:05
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du får slå dig ihop med IMBILDEN
Jag ser fram emot den stora dippen i smittspridning två veckor efter skolan stänger i Juni..
För det måste synas rejält antar jag att du menar?

Visst smittan sprids självklart i skolan men vi vuxna sprider den nog precis lika mycket om inte mer så låt kidsen gå i skolan, den är bland det viktigaste vi har.
Smittan är väl störst i ca: 17-20 årsåldern nu och det beror nog inte bara på skolan utan också vad dom gör efter skolan.
Snyggt, ja fatta politiska beslut om skolan och smittspridningen på antagandet att "vi vuxna nog sprider den lika mycket om inte mer". Bra slutsats där. Eller så kollar du upp ett stort antal studier bla en från Sydkorea som visar att skolungdomar är smittdrivande när det gäller covid-19. Varför skulle vi sprida den mer än dem? De är många som vistas på små ytor i skolan, +30 pers i klassrummen, de visar inte samma hänsyn som mognare och vuxna människor, de är mer oförsiktiga och har mer nära kontakt med varandra än vuxna har. Så det var totalt korkat att de inte lät gymnasieeleverna fortsätta på distans. Kanske hade de distansundervisning förra våren och det är därför som smittan sjunker långsammare i år...?
Citera
2021-05-11, 20:09
Medlem
Börjar fundera på om politikerna i Oslo håller på med någon form av maktgalen power trip där man ska öppna så lite som möjligt så långsamt som möjligt. Det hela blir smått vansinnigt då viruset knappt existerar i Oslo. Nu förlängs restriktionerna till slutet av Maj.
Citera
2021-05-11, 20:16
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo så enkelt är det. I Sverige går alla virus ner på sommaren. Vad det beror på kan man diskutera men så är det.
Eller har du ett exempel på något virus som ökar på sommarhalvåret i Sverige?
Förkylningar, influensavarianter, magsjuka?
Okej, du kan ju försöka tänka lite längre än hur det funkar i bara Sverige. Jag länkade till en artikel som visar att många virus inte korrelerar med kyla och vinter, rhino viruset tex.

"Rhinoviruses, the best-known cause of the common cold, lack an envelope and—ironically—have no particular affinity for cold weather: The study found them in respiratory samples on 84.7% of the days of the year and showed that they peak when children return to school from summer and spring holidays. Adenoviruses, another set of cold viruses, also lack an envelope and had a similar pattern, circulating over half the year."

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/why-do-dozens-diseases-wax-and-wane-seasons-and-will-covid-19
Citera
2021-05-11, 20:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Snyggt, ja fatta politiska beslut om skolan och smittspridningen på antagandet att "vi vuxna nog sprider den lika mycket om inte mer". Bra slutsats där. Eller så kollar du upp ett stort antal studier bla en från Sydkorea som visar att skolungdomar är smittdrivande när det gäller covid-19. Varför skulle vi sprida den mer än dem? De är många som vistas på små ytor i skolan, +30 pers i klassrummen, de visar inte samma hänsyn som mognare och vuxna människor, de är mer oförsiktiga och har mer nära kontakt med varandra än vuxna har. Så det var totalt korkat att de inte lät gymnasieeleverna fortsätta på distans. Kanske hade de distansundervisning förra våren och det är därför som smittan sjunker långsammare i år...?

Större delen av världen inklusive Sverige (och mig) tycker uppenbarligen att risken för ökad smittspridning är en risk man tar för att fördelarna med att ha skolan öppen överväger.

Där jag bor är det fortfarande distans för övrigt.

Sen verkar 90% av alarmisterna inte varit ute i verkligheten på länge. I helgen var det trafikstockning och tvärfullt på lokala köpcentret. Jag försökte räkna efter hur många människor jag mött i jobbet idag och kom fram till minst ett 40-tal. Jag har nyss storhandlat och där var det rätt fullt med.

För övrigt är det jävligt konstigt att jag inte smittats då jag har levt så under hela pandemin UTAN munnskydd. Däremot känner jag en hel drös som har smittats.

Upp emot 5 miljoner, 65-70% enligt SCB svenskar jobbar INTE hemifrån utan åker varje dag till ett arbete och träffar massor med människor.
Fabriker, lager, sjukvård, äldrevård, byggarbetsplatser, polis, dagis, transport, ja listan kan göra hur lång som helst.
Så att tro att bara skolan driver smittan ensamma är inte sant.

Detta är snart över!
Citera
2021-05-11, 20:50
Medlem
Citat:
0 döda i England, Skottland och Nordirland igår. Hur kommer det sig att det går så bra för dessa tre nationer och så dåligt för Sverige?

Det enda vi kan vara säkra på här i tråden är att AstraZeneca definitivt inte skyddar mot covid. Eller hur?

https://news.sky.com/story/covid-19-zero-daily-coronavirus-deaths-reported-in-england-scotland-and-northern-ireland-12302852
Folkhälsomyndigheten och regeringen är så jävla bakom flötet när det gäller nå alla grupper i samhället med coronainfo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in