2021-05-11, 17:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vartenda år senaste tio åren har det varit reportage om patienter som ligger i korridorer på fulla sjukhus. I Sverige. Så om det inte gör det nu så har väl läget förbättrats?

Ja, fast inte IVA-patienter väl? Dom ligger väl inte i respiratorer i korridorerna, i alla fall? Det har dock hänt i andra länder under pandemin.
Citera
2021-05-11, 17:54
Medlem
JedanProblems avatar
0 döda i England, Skottland och Nordirland igår. Hur kommer det sig att det går så bra för dessa tre nationer och så dåligt för Sverige?

Det enda vi kan vara säkra på här i tråden är att AstraZeneca definitivt inte skyddar mot covid. Eller hur?

https://news.sky.com/story/covid-19-zero-daily-coronavirus-deaths-reported-in-england-scotland-and-northern-ireland-12302852
Citera
2021-05-11, 17:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 44
Nya fall: 13 860

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se/

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 43, 45, 37, 36, 35.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 14 987, 14 936, 16 698, 19 126, 21 813.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dödstalen hänger alltså i, men en mycket långsam nedgång av smittalen...

Med den här långsamma nergången, så kommer sommaren att vara öven innan vi har kommit ner på någorlunda låga nivåer. Sommaren blir förstörd.

Déjà vu!
Citera
2021-05-11, 17:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Med den här långsamma nergången, så kommer sommaren att vara öven innan vi har kommit ner på någorlunda låga nivåer. Sommaren blir förstörd.

Déjà vu!

Fast jag tror fortfarande att minskningen kan gå väldigt fort, bara sommarvärmen kommer igång ordentligt. Det är väldigt mycket det det hänger på. (I sådana här tegnellianska länder, där man är helt utelämnad åt naturens krafter.)
Citera
2021-05-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
0 döda i England, Skottland och Nordirland igår. Hur kommer det sig att det går så bra för dessa tre nationer och så dåligt för Sverige?

Det enda vi kan vara säkra på här i tråden är att AstraZeneca definitivt inte skyddar mot covid. Eller hur?

https://news.sky.com/story/covid-19-zero-daily-coronavirus-deaths-reported-in-england-scotland-and-northern-ireland-12302852
UK använder väl AZ, så det är nog inte vaccinet som har gjort den där skillnaden?
Citera
2021-05-11, 18:03
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

De stängde ner ganska hårt i samband med att man började vaccinera. I Sverige har ju smittan fått spridas, mer eller mindre, helt fritt. Hade man i Sverige stängt ner på samma sätt hade man kunnat öppna upp nu istället för fortsatta begränsningar, råd och restriktioner som lär ligga kvar över sommaren.
Citera
2021-05-11, 18:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
UK använder väl AZ, så det är nog inte vaccinet som har gjort den där skillnaden?
Folk har så extremt dåliga matematikkunskaper numera. Jag pratar om skribenter som Kvastfeningen, Hexen666, LeeVan med mera.

Dom tittar på olika vaccin och tror felaktigt att exempelvis 50% effektivitet betyder att det är som att singla slant huruvida man blir sjuk eller ej. I själva verket så avser 50% effektivitet att risken för sjukdom har halverats. Ni ser ju som sagt i artikeln som länkades ovanför, era jävla nötter.

Om någon är nyfiken på hur man räknar så kan jag rekommendera följande artikel
https://www.nytimes.com/2020/12/13/learning/what-does-95-effective-mean-teaching-the-math-of-vaccine-efficacy.html
Citera
2021-05-11, 18:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag tror fortfarande att minskningen kan gå väldigt fort, bara sommarvärmen kommer igång ordentligt. Det är väldigt mycket det det hänger på. (I sådana här tegnellianska länder, där man är helt utelämnad åt naturens krafter.)

De allra flesta har bara fått 1 dos.
Även om UK och Israel verkligen hade en hög takt på vaccinationerna så dröjde det ganska länge innan det droppade ordentligt.
Citera
2021-05-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Déjà vu!
1) Det går inte långsamt. 2) Man gör i något avseende sin egen olycka. Förra sommaren var alldeles förträfflig för egen del, och nu finns även ett vaccin på marknaden. Snacka om att söka med ljus och lykta efter orosmoln. Handen på hjärtat får jag intrycket att din sommar hade varit lika jävla miserabel alldeles oavsett om Covid existerade eller ej. Hos vissa känns det som att pandemin används som ett svepskäl till att få fortsätta ha en miserabel tillvaro.
Senast redigerad av karlkula12 2021-05-11 kl. 18:46.
Citera
2021-05-11, 18:26
Medlem
Citat:
Folk har så extremt dåliga matematikkunskaper numera. Jag pratar om skribenter som Kvastfeningen, Hexen666, LeeVan med mera.

Dom tittar på olika vaccin och tror felaktigt att exempelvis 50% effektivitet betyder att det är som att singla slant huruvida man blir sjuk eller ej. I själva verket så avser 50% effektivitet att risken för sjukdom har halverats. Ni ser ju som sagt i artikeln som länkades ovanför, era jävla nötter.

Om någon är nyfiken på hur man räknar så kan jag rekommendera följande artikel
https://www.nytimes.com/2020/12/13/learning/what-does-95-effective-mean-teaching-the-math-of-vaccine-efficacy.html

95% effektivitet är relativ effektivitet, inte absolut effektivitet. Folk tror att om man har vaccinerats så har man minskat risken att bli sjuk med 95%, vilket är långt från sanningen.
Senast redigerad av bottenslam 2021-05-11 kl. 18:29.
Citera
2021-05-11, 18:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De allra flesta har bara fått 1 dos.
Även om UK och Israel verkligen hade en hög takt på vaccinationerna så dröjde det ganska länge innan det droppade ordentligt.

Nu får du läsa mitt inlägg igen, som du svarade på. Var nämnde jag några vaccinationer?
Citera
2021-05-11, 18:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Aj då! Jag "köpte" ett gratisabbonemang bara för denna artikel - hatar betallösningar och folk som publicerar dessa på nätet, hehe! Nu är jag en av dem - sorry!

Tack väldigt intressant att läsa. Vi kommer säkerligen att kunna läsa om post-covid under lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in