Citat:
Ursprungligen postat av
Ko2llen4
Hej alla flashbackare, vet vi om polisens utredning i fallet är klar (den torde väl ändå vara det?) och om den i så fall kan begäras ut?
Eftersom ingen kommer åtalas då det med största sannolikhet är ett självmord så kommer det inte att lämnas ut nån FUP och handlingen blir inte offentlig i den bemärkelsen.
Utan polisen ser nog det här som polisiärt utrett, och utredningen kommer att arkiveras.
Man kan alltid göra ett försök att begära ut handlingen hos polisen, men oftast så släpper dom ingenting.
Då vänder man sig i så fall till polisen jurist i ärendet som gör en bedömning.
Den juristen kollar sen om det finns anledning att lämna ut handlingen eller om den är av sådan art att offert eller offrets anhöriga kan lida men av att uppgifterna kommer ut.
Det kan hända att man med lite tur får ut en maskad version.
Detta är mycket bökigare än att begära ut nåt från domstol.
Att få ut nåt efter ett självmord är inte troligt.
Så NEJ, jag tror inte att vi kommer få ut nåt.