2021-03-09, 07:39
  #2605
Medlem
toblemonas avatar
Jag reagerade på att det i någon av tidningsartiklarna var formulerat som att analyser har utförts på “kroppsdelar” i pluralis. Hade liket varit intakt hade det knappast varit aktuellt att uttrycka sig så. Men har delar hittats, är det nödvändigt att anslysera varje del. Så kroppen lär ju inte varit helt intakt, men tycks inte heller ha varit i slamsor, vilket den skulle varit efter en sprängning. I alla fall bör det inte ha varit en särskilt kraftig sprängverkan. Det här med de raderade bilderna får mig också att undra om man letat efter en specifik plats som matchar dessa bilder, men borde inte sökandet då ha varit mer fokuserat på områden i Tyresta som är mer bergiga?
__________________
Senast redigerad av toblemona 2021-03-09 kl. 07:43.
Citera
2021-03-09, 07:41
  #2606
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Bombgruppen har inte varit på plats och kroppen var i ett stycke. Att det skulle vara logiskt att begå självmord medelst sprängning för att man jobbar inom det militära är så korkat sagt att jag undrar om du verkligen klarar den artonårsgräns som finns på detta forum?

Logiskt tillvägagångssätt oavsett vad du tycker.
Få yrkesgrupper har har så god tillgång till sprängämnen. Och allt är med förutsättning ATT han ville/tog självmord.
Detta va ett svar till varför folk talar om sprängning inte att det 100% vad så det gick till.

Du har missat att delar va utspridda . Kanske har svårt att läsa ? Men ja det är fortfarande en spekulation, vi kan utgå från olycka men polisen som antagligen vet/anar ger ingen information.
Citera
2021-03-09, 07:41
  #2607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ja men hur kan man utesluta det direkt? Om jag hittar en person sprängd så är inte självmord min första tanke.

Där är inget som säger att han har blivit sprängd... Rent logiskt har han sprungit, inte hunnit stanna när det kom en ravin, trillat ner och slagit ihjäl sig. Eller avslutat sitt liv på annat sätt.
Citera
2021-03-09, 07:41
  #2608
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Lite OT just nu men: Varför beskrivs han som Elitsoldat? Han har gått normala utbildningar som vem som helst kvalificerar sig in på? Sveriges utlands engagemang som vi vet om, är knappast några elitsoldaters våta drömmar... vakta grindar och liknande.
Han var flerfaldig jägarsoldat. Vem som helst kvalar inte in där.
Citera
2021-03-09, 07:43
  #2609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Jag reagerade på att det i någon av tidningsartiklarna var formulerat som att analyser har utförts på “kroppsdelar” i pluralis. Hade liket varit intakt hade det knappast varit aktuellt att uttrycka sig så. Men har delar hittats, är det nödvändigt att anslysera varje del. Så kroppen lär ju inte varit helt intakt, men tycks inte heller ha varit i slamsor, vilket den skulle varit efter en sprängning. Det här med de raderade bilderna får mig också att undra om man letat efter en specifik plats som matchar dessa bilder, men borde inte sökandet då ha varit mer fokuserat på områden i Tyresta som är mer bergiga?

Har du bara en kroppsdel? Bara torso då eller? För huvudet måste vara väck. Om du tar ett prov på en intakt kropp och på en arm och ett ben så har du tagit prov på två kroppsdelar.
Citera
2021-03-09, 07:44
  #2610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Han var flerfaldig jägarsoldat. Vem som helst kvalar inte in där.

Flerfaldig?
Citera
2021-03-09, 07:45
  #2611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Bra skrivet.
Och anledningen till att bombgruppen var där var för att någon kroppsdel kanske var utspridd (pga asätare) och man KAN ha misstänkt självmord med något explosivt. Så de måste säkerställa att det inte fanns någon eventuell explosionsrisk där. Vilket det inte gjorde.
Håller med om att det var en bra och rimlig teori. De saker som framkommit de senaste dagarna tyder tyvärr på att Deniz valde att avsluta sitt liv. Jag höll själv en olycka som mer troligt men mycket tyder nu på att det inte var så.
Har man nått till den punkten så får man nog även finns sig i att han har valt att göra det genom att använda sprängämnen. Det krävs handlingskraft för att ta sitt liv och han ville inte misslyckas. Han hade tillgång till det och det var det säkraste sättet att nå sitt mål. Han hade hoppats at ingen skulle hitta honom och därför kända han inget behov av att välja en metod som tog hänsyn till någon annan. Det känns väl överlagt.
Citera
2021-03-09, 07:49
  #2612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Lite OT just nu men: Varför beskrivs han som Elitsoldat? Han har gått normala utbildningar som vem som helst kvalificerar sig in på? Sveriges utlands engagemang som vi vet om, är knappast några elitsoldaters våta drömmar... vakta grindar och liknande.

”Vem som helst”? Jag är så trött på alla internetkrigare som sitter ensamma hemma bakom sina skärmar och ser sig själva som supermän.

Jag gjorde militärtjänstgöring, var vältränad och kom från elitspel inom fotboll och ishockey (junior). Även kampsport. Jag klarade INTE uttagningarna till elitförbanden.

Krävs mer än folk tror. Så nej, vem som helst klarar det inte.
Citera
2021-03-09, 07:56
  #2613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ja men hur kan man utesluta det direkt? Om jag hittar en person sprängd så är inte självmord min första tanke.

Det kan vara så att man hittat tex avskedsbrev i lägenheten eller i närheten av kroppen. Vilket då kan göra att man väljer att avsluta utredningen.
Citera
2021-03-09, 07:56
  #2614
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Han var flerfaldig jägarsoldat. Vem som helst kvalar inte in där.
Vill inte förta någonting, men under min värnplikt (som jägarsoldat) hade flera av befälen flera jägarutbildningar (de sk "saft-och-bulle" kurserna), tror inte det är direkt ovanligt.
Citera
2021-03-09, 07:59
  #2615
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Lite OT just nu men: Varför beskrivs han som Elitsoldat? Han har gått normala utbildningar som vem som helst kvalificerar sig in på? Sveriges utlands engagemang som vi vet om, är knappast några elitsoldaters våta drömmar... vakta grindar och liknande.

För det är med svenska mått,han var ju heltidsanställd, går inte att jämföra med USA överhuvudtaget.
Citera
2021-03-09, 08:03
  #2616
Medlem
Visst, det är en mer spännande teori att tro att han blivit röjd av främmande makt alt att militären själva haft ihjäl honom än den mer troliga. Att han faktiskt snubblat, slagit i huvudet och rullat ner i skrevan medvetslös. Är det självmord kommer det väl komma fram om ett par dagar men det tror jag inte det är.

Som många andra har påpekat hade han en träningsklocka. Har du en sådan med alla dess funktioner finns det ingen anledning att springa runt med telefonen i fickan eller på armen då det bara är jobbigt och ger extra vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in