Sedan har vi ju en annan intressant aspekt.
Låt säga, att det finns ett avtal, åsså fullgör inte en av parterna sin del av avtalet. Då kan den andra parten inte gärna avkrävas ett fullföljande, och om den första partens brott mot avtalet är allvarligt nog, kan den andra parten förklara avtalet ogiltigt.
Detta har ju varit upp några gånger i tråden, och framförallt Ebba-hatarna har lite svårt att välja vilken fot de skall stå på. Dels har föreslagits att avtalet inte gäller för att Ebba inte fullföljt och slutbetalat. Men varje människa med minsta lilla rättspatos förstår varför det är så och varför det inte gör avtalet ogiltigt.
Men i alla fall, grunden att ett avtal kan bli ogiltigt om en part t.ex. inte betalar i tid, har vi där, jag tror de flesta av oss är överens. Det finns vill jag minnas en paragraf om det även i Ebbas och Esbjörns avtal, att om betalning inte sker i tid, kan avtalet ogiltigförklaras.
Alla utom Ebba-hatarna kommer säkert att tycka att allt detta är självklart. Men Ebba-hatarna anar ugglor i mossen och förstår, som vanligt, ingenting alls.
Esbjörn hävdar nu, genom sitt fotbollslag av advokater, att det ingåtts ett nytt avtal mellan Esbjörn och Ebba, som innebär att affären som tillkom genom det första, giltiga, avtalet, skall återgå. Eller, det är så som advokaterna borde ha uttryckt sig, om de hade vetat vad de håller på med. Ingen av parterna kan nämligen ogiltigförklara det redan ingångna avtalet, så som advokaterna med sin skrivning vill göra gällande. Det ingångna avtalet är nämligen bindande för bägge parter enligt lag, och det ligger inte i parternas makt att ogiltigförklara avtalet, vare sig enskilt eller gemensamt. Detta har advokaterna inte förstått. Återigen är vi, redan för andra gången med dessa nya advokater, inne på att Esbjörn borde ha skaffat sig advokater med kunskap om fastighetsrätt.
Nåja, det var ju egentligen inte advokaternas klantighet och okunskap i denna delen som jag tänkte ta upp. Utan i stället det som jag inledde med, ett avtals giltighet och parternas åligganden att t.ex. betala i tid.
Låt oss nu då utgå ifrån det Esbjörns advokatfotbollslag säger, att ett nytt avtal har ingåtts. Ett avtal som grundar sig i Esbjörns brev till Ebba den 3/9, och i Ebbas publika uttalande om att hon inte skall fullfölja avtalet om ...
Detta avtalet har då inskrivet i text och sedermera undertecknat av Esbjörn Bolin själv i egen hög person, att återbetalning av handpenning redan ska ha skett, och sedan att detta skall ske nästkommande dag.
Så, har då Esbjörn uppfyllt sin del av avtalet på denna minst sagt viktiga punkt?
Nej, han har ju inte det. Esbjörn har underlåtat att betala i tid, i enlighet med det avtal han själv har låtit upprätta helt på eget initiativ (?) och med sina egna ord (?), ja i alla fall definitivt utan Ebbas medverkan på något vis.
Så, säg mig. Om Ebba inte betalat handpenningen i tid, ja, då hade alla, särskilt Ebba-hatarna, skrikigt högt att avtalet inte längre gäller och Esbjörn har rätt att frånträda. Och det, så klart, i det fallet, med all rätt.
Följaktligen, så förväntar vi oss, att alla, särskilt Ebba-hatarna, skriker högt att detta nya avtal inte längre gäller, eftersom Esbjörn inte betalat i tid.
Eller hur!?