2021-05-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man försöker medvetet få det att framstå som att Odalgården är ett äldreboende och inte en kursgård där Esbjörn faktiskt har utfört vaktmästartjänster under de tio år han bott där.
Om han inte uppburit lön där utan enbart bott och ätit svart. Har han bott där som ett äldreboende så borde odalgården kunna visa att de fakturerat honom,,eller har de skött hans hygien gratis???
2021-05-11, 18:05
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nejda, jag förstår - förstår du skillnaden mellan "röja" och "avverka".
Esbjörn sa att han gett tillstånd till röja infarten från sly och mindre träd och menade att Ebba tog sig friheten att såga ned större träd. Därav polisanmälan.

Jag kan tycka det var rätt gjort av honom, de var inte eniga om detta avtal.
Ebba skickar in lagfarten för att processen kräver det.
Samma med detta, Esbjörn gör en polisanmälan för att förtydliga för Ebba att det tidigare "godkännande" inte längre gäller. Det kanske inte fanns någon förhoppning att det skulle bli någon vidare förundersökning men det var kanske inte tanken heller.

Har jag sagt att Esbjörn alltid säger "ren sanning" - jag har framfört att det framkommer motsägelsefulla uppgifter från honom...

Esb har inte gjort någon polisanmälan!
Han är bara en marionett i skådespelet, det är andra som rycker i trådarna.
2021-05-11, 18:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nejda, jag förstår - förstår du skillnaden mellan "röja" och "avverka".
Esbjörn sa att han gett tillstånd till röja infarten från sly och mindre träd och menade att Ebba tog sig friheten att såga ned större träd. Därav polisanmälan.

Jag kan tycka det var rätt gjort av honom, de var inte eniga om detta avtal.
Ebba skickar in lagfarten för att processen kräver det.
Samma med detta, Esbjörn gör en polisanmälan för att förtydliga för Ebba att det tidigare "godkännande" inte längre gäller. Det kanske inte fanns någon förhoppning att det skulle bli någon vidare förundersökning men det var kanske inte tanken heller.

Har jag sagt att Esbjörn alltid säger "ren sanning" - jag har framfört att det framkommer motsägelsefulla uppgifter från honom...

Försöker du nu också påstå att du inte vet att Esbjörn själv inte kände till att Binninge gjorde en polisanmälan i hans namn? Bara idel lögner och påhitt från din sida. Esbjörn har inte polisanmält Ebba. Binninge har, i Esbjörns namn, utan Esbjörns vetskap. Är det ok tycker du att göra så?
2021-05-11, 18:13
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Det är en hyffsad sammanställning, men det syns tydligt att det är en partsinlaga.
Så att framställa det som fakta är ungefär lika trovärdigt som att påstå att politiker alltid är trovärdiga.
Det är mycket av det som händer under sommaren som vi inte vet, vad de sa, när det hände, hur ofta etc. Det vet vi inte.

Vi kan lägga till
"Ebba tjatade och besökte Esbjörn på kursgården flera gånger."

Huset har inget totalt krav att restaureras till ursprungligt skick.

"Mäklaren hade kontakt med både Esbjörn och Ebba om deras uppgifter."
Vet vi inte.

"Några veckor efter Anticimex och värdering, skrivs köpeavtalet under."
12 dagar.

"Esbjörn hade även gett Ebba lov att börja röja runt huset."
Men Ebba avverkade träd.

Esbjörn reagerade redan på kontraktsdagen att det avverkades träd.

Sedan skriver du ju själv hur Ebba har utnyttjat gubbens drömmar.
"det pratades om återställningen ....restaureras till i det närmaste ursprungligt skick"
"nöjd det åter blir som han minns"

Det är ju kvalificerat skitsnack. Det behöver inte bli ursprungligt skick, och var han nöjd och verkligen trodde att det skulle bli som han mindes det så var han ju lurad. Ebba behöver inte göra det.
Så hur ska ni ha det? Lurade Ebba honom eller inte?

Partsinlaga och partsinlaga, det står väl ganska klart hur processen fortlöpt.
Hur dom sa, när dom sa och var dom sa, är det väl bara Ebba och Esbjörn som vet.
Om någon annan närvarat när dom träffats, kan även dom veta vad som sagts.

De frekventa besöken på kursgården ställer jag mig ganska tveksam till.
En bekant besökte kursgården, sen besökte Esbjörn Ebba, nästa vid huset då han visa det.
Dom möttes vid huset flera gånger och Esbjörn besökte Ebba ett par gånger.
Njäää alltså "Ebba har flertalet gånger varit till kursgården och tjatat på Esbjörn" tror inte ens hon haft tid att springa där.
Men visst kan hon ha träffat honom där också, inte omöjligt.

Det är skyddsvärt område som i fastlagd plan ska bevaras byggnadsmässigt och stilmässigt, befintlig bebyggelse ska renoveras och återskapas till ursprungligt skick.

Jo han har haft kontakter med Esbjörn också var bl.a därför, madame Flood hade hans nummer och kunde ringa honom från banken.

Några veckor efter, ja?
Vad är problemet med 12 eller 14 dar?

Röja runt huset och den 30/8 röjdes även den egna infarten upp, men vilka träd!
Har du sett bilderna med högar av ris och sly som röjts, det där är inga träd!
Den diametern tar min grovklinga på röjsågen.
Om det runt huset och på den egna infarten växer grovt sly och smågran, är det röjning inte avverkning av skog.

Reagerade redan den 20/8, åt vem???
När han var där vid andra röjningen 30/8 var han skämtsam och på gott humör.
Inte reagerade han då heller åt någon.

Hur utnyttjar man, om man vill samma sak?
Esbjörn ville att fastigheten åter skulle se ut som när han var ung och huset skulle renoveras upp till ursprungligt utseende.
Så ville Ebba också att det skulle göras.
Han var nöjd och Ebba var nöjd.

Min åsikt är att det inte är något lurendrejeri i detta, det som börjades med var att återställa infarten och röja så grunden dränerades bättre.
Växte väl inte smågran och grov sly på infarten och under fönstren, när Esbjörn var ung?

Behöver inte bli i ursprungligt skick och Ebba gör som hon vill, ja det gör hon ju?
Planen är ju att återställa till ursprungligt skick, som båda vill och som Esbjörn minns det som ung.
Vem säger att hon inte vill återställa?
Har någon skräm Esbjörn med det?

Men...... Vänta lite nu.....
Växte det grov sly och smågran överallt då?
Var det inte en bred infart mot en öppen gård med trädgård och blommor, liten strand, ljust, luftigt och mycket sol på det vackra huset?
En riktig sommaridyll, finns bilder!
2021-05-11, 18:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, det är väl kärnan i det hela? Ska man kunna slingra sig ur avtal man ingått eller inte.

NEJ!
Pacta sunt servanda, gäller vid avtal.
2021-05-11, 18:15
Medlem
trngws avatar
Givet den senaste inlagan kan man förutspå följande osannolika scenario

1. Domstolen dömer att avtal om återgång ingåtts genom Ebbas uttalande på facebook
2. Därmed skall allt åtgergå och Esbjörn ersätta Ebba för alla omkostnader, inklusive rättegångskostnaderna eftersom Esbjörn inte medverkat till återgången utan vägrat delta på möte eller ens prata med Ebba.
3. Esbjörn har inte råd att betala varken sina ombud eller handpenningen till Ebba, än mindre Ebbas alla andra omkostnader.
4. Fogden tar huset och sätter ut det på exekutiv auktion, för att få in pengar till Esbjörns alla skulder.
5. Ebba köper huset på exekutiv auktion för 2.5 miljoner.
6. Ebba får tillbaka större delen av pengarna hon betalade för huset, från fogden, som ersättning för alla andra utlägg.
7. Kvar står Esbjörn nu ännu mer skuldsatt än någonsin tidigare, och utan sitt hus. Som Ebba köpte för en spottstyver på exekutiv auktion.

Det enda osannolika med detta scenario är punkt 1. Men skulle den inträffa är resten tvärtom mycket sannolikt.
2021-05-11, 18:18
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
haha, ja visst är det?
Gör väl mitt bästa för att bringa balans till världen!

Du glömde Oet som är först i din balans
2021-05-11, 18:22
Medlem
Enydrions avatar
Jag kan förstå tveksamheter om de större träd som var märkta, Matz trodde dessa skulle avverkas, jag skrev i tråden att en del markerar det som ska avverkas, andra de som ska vara kvar...

Ebbas förklaring var att det var träd nära huset som hon ville experter skulle bedöma om de kunde skada dräneringen/grunden för huset om de fick vara kvar, en ganska vettig förklaring enligt mig som fått byta ut dräneringsslang (la avloppsrör den biten istället) vid min sommarstuga, då rötter från träd täppt till den (även om det var långt från huset och grunden i mitt fall)
2021-05-11, 18:40
Medlem
Tror ni att Ebba nu ångrar att hennes fingrar slant på tangentbordet X2.

1- Offentligt lova att inte genomföra affären om ........

2 - Offentligt förtala ombudet ...............

Ordspråket "att gräva en grop åt andra" passar väldigt väl in!
2021-05-11, 18:41
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
NEJ!
Pacta sunt servanda, gäller vid avtal.
Allt annat vore konstigt, ja...
2021-05-11, 18:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jo, förstod väl att den kommentaren skulle komma.

Men hennes sätt att "arbeta"
Är väl att göra det på offrets dödsbädd?

Däremot - det blir ju lite sådär, har man ett testamente, så vill man kanske inte få det svart på vitt att gubben är senil. DÅ ger man ju också en grund för andra anhöriga att ifrågasätta det existerande testamentet...

Typ:
Testamente 2009
Utredd som senil gubbe 2010
Död gubbe 2012.

Känns som att testamentet från 2009 kan ifrågasättas då....

Men då är ju precis perfekt att få honom senilförklarad ett år senare för det gäller ju inte retroaktivt
2021-05-11, 18:47
Medlem
trngws avatar
Ja, nu ska det bli extremt intressant att se, om en svensk domstol dömer att det som sägs på facebook, är juridiskt bindande, till och med när det sägs i termer om något man kommer att göra bara om vissa subjektiva villkor är uppfyllda.

Det var ju någon, om jag minns rätt, professor, från stockholm, som menade att så är fallet, även i detta fallet. Men den filuren gick sedan under jorden. Jag skickade honom ett par email och frågade om detta, bad om lite referenser, ett prejudikat eller liknande, som stöd för hans uttalande. Men, inte ett ord, knäpp tyst. Ingen har nämnt den filuren på något vis sedan dess. Han borde ju vara med på Esbjörns vittneslista, som sakkunnigvittne. Men icke. Fast det är klart - Jura novit curia. Det har ju domstolen redan själva fått förklara för Binninge.

Ja, som sagt, ska bli spännande att se vart det leder. Kan bli många i detta avlånga land som kommer skicka in stämningsansökningar baserade på facebook-löften framöver.
Senast redigerad av trngw 2021-05-11 kl. 18:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in